سلامت و دانشکسب و کار ویژه

جوانه گندم برای تنبلی تخمدان

مشکلات مربوط به تخمدان یکی از عمده ترین دلایل ناباروری است؛ تقریباً ۷۰ درصد زنان با مشکل ناباروری با عامل اختلالات تخمدانی روبرو هستند. رژیم غذایی می‌تواند در تقویت عملکرد تخمدان بسیار مؤثر باشد.مطالعات نشان می‌دهد مصرف بیش از اندازه قند، شکر و خوراکی های شیرین علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به دیابت، سبب بروز تنبلی تخمدان و در نتیجه ناباروری خانم ها می‌شود؛ چراکه مصرف مواد قندی سبب ترشح انسولین اضافی در بدن شده که این موضوع یکی از دلایل اصلی بروز تنبلی تخمدان می‌باشد.

جوانه گندم برای چاقی و اضافه وزن | سلامتی و زندگی عالی

به همین علت پزشک برای تقویت تخمدان ضعیف و افزایش شانس باروری، انجام ورزش های روزانه و استفاده از رژیم غذایی مناسب را توصیه می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که عوامل بسیاری نظیر تغذیه، وزن نرمال، ورزش و استفاده از برخی از داروها بر تقویت و درمان تنبلی تخمدان تأثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم:

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که در زنان و دختران جوان و در سن باروری ممکن است ایجاد شود. این اختلال باعث ایجاد تجمع‌ها و کیست‌هایی از مایعات ایجاد می‌شود که می‌تواند تخمک گذاری منظم را با اختلال مواجه کند. کیست‌های تولید شده در به طور کلی مضر نیستند اما در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به بروز مشکلات جدی در زمینه باروری زنان شود.

این بیماری در زنان به صورت ژنتیکی ایجاد می‌شود، بنابراین اگر در خانواده خود سابقه این بیماری را دارید، علائم آن را بیشتر جدی بگیرید. از جمله علائم و نشانه‌های این بیماری می‌توان به پوست چرب، ریزش مو، قاعدگی نامنظم، خشکی واژن، بی حالی و غیره اشاره شد. تشخیص تنبلی تخمدان نیازمند انجام آزمایش‌ها و سونوگرافی است که پزشک متخصص در صورت نیاز آن را برای شخص تجویز می‌کند.

رژیم غذایی مناسب برای درمان تنبلی تخمدان

تغذیه مناسب سبب تقویت تخمدان و رحم، و افزایش قدرت باروری می‌شود؛ در واقع امکان تنظیم هورمون های زنانه بوسیله تغذیه و رژیم غذایی مناسب امکان پذیر می‌باشد. مصرف برخی از ویتامین ها به طور مثال ویتامین c و آنتی اکسیدان و مواد معدنی برای باروری زنان ضروری است. پودر جوانه گندم دکتر بیز یک مکمل غذایی پر ارزش و سرشار از ویتامین ای و ویتامین های گروه ب است.

رژیم غذایی ضد التهابی

پیروی از یک رژیم غذایی با خوراکی‌های ضد التهاب مانند روغن زیتون، ماهی‌های چرب، سبزیجات برگ‌دار و انواع توت‌ها می‌تواند بسیاری از علائم مرتبط با التهاب نظیر خستگی را کاهش دهد.

رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI)

به دلیل سرعت هضم آهسته غذاهایی با سطح (Glycemic Index) GI اندک، سطح انسولین به‌طور ناگهانی و به مقدار زیاد افزایش نمی‌یابد. این مواد غذایی برخلاف انواعی از کربوهیدرات‌ها، به سلامت تخمدان کمک می‌کنند و عبارتند از: آجیل، حبوبات، دانه‌ها، غلات کامل، سبزیجات نشاسته‌ای، میوه‌ها و دیگر غذاهای فراوری‌شده با کربوهیدرات کم.

پیشگیری از تنبلی تخمدان و کمک به بهبود و درمان آن در بسیاری از موارد، با انتخاب یک رژیم غذایی سالم امکان‌پذیر است. جهت به عنوان یک التهاب خفیف، می‌توان از غذاهای ضدالتهاب نظیر گوجه فرنگی، ادویه‌هایی همچون زردچوبه، سبزیجات برگ‌دار و پر فیبر، روغن زیتون، ماهی‌های چرب و… کمک گرفت.

چربی‌های سالم مانند امگا ۳ و منابعی از قبیل آووکادو، ماهی روغنی، آجیل و دانه‌ها نیز به بهبود تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند. به‌طور کلی با انتخاب سبک زندگی سالم و رژیم غذایی استاندارد می‌توان تا حد زیادی به درمان ضعیف بودن تخمدان و مشکلات ناشی از آن کمک کرد.

به طور کلی مصرف مواد غذایی زیر برای درمان تنبلی تخمدان توصیه می شود:

  • لبنیات کم چرب
  • غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان نظیر میوه و سبزیجات تیره
  • استفاده از گوشت و مرغ های محلی و ارگانیک
  • صرف صبحانه به صورت مرتب
  • متوقف کردن مصرف کربوهیدرات
  • مصرف فیبر بیشتر
  • مصرف بیشتر پروتئین های حیوانی

لبنیات کم چرب

استفاده از لبنیات پرچرب سبب بروز تنبلی تخمدان می‌شود. البته این موضوع به این معنی نیست که باید از مصرف هرگونه چربی پرهیز کرد؛ در واقع چربی های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا ۳ برخلاف چربی های ترانس و اشباع شده برای سلامت بدن ضروری هستند. خوراکی هایی نظیر آووکادو، آجیل، تخمه و ماهی های روغنی سرشار از چربی های مفید هستند.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان هایی نظیر اسیدفولیک سبب بهبود باروری زنان و مردان می‌شود. اسید فولیک سبب تقویت سیستم عصبی و ویتامین B9 باعث تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری های قلبی، پوکی استخوان، نقص های مادرزادی، سرطان پستان و لوزالمعده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه ۵ گرم گردو که سرشار از آنتی اکسیدان است، کیفیت و کمیت اسپرم را ارتقا داده و در نتیجه شانس لقاح را افزایش می‌دهد.برخی از گروه های مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان عبارتند از: میوه ها، سبزیجات برگ دار و تیره، آجیل ها و …

استفاده از گوشت مرغ های محلی و ارگانیک

مرغ های ماشینی در سوله های متراکم و بسته پرورش داده می‌شوند و از غذاهای غیر ارگانیک استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود برای تقویت تخمدان تنبل، به جای استفاده از گوشت مرغ های ماشینی، از گوشت مرغ هایی که دارایی برچسب ارگانیک هستند استفاده شود.

صرف صبحانه مقوی

صرف صبحانه به صورت مرتب، سبب برطرف شدن اثرات هورمونی سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌شود. مصرف کالری بیشتر در صبحانه برای زنانی که وزنی نرمال دارند و مبتلا به تنبلی تخمدان هستند، می‌تواند سطح انسولین را تا ۸ درصد و سطح تستوسترون را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و در نتیجه این موضوع سبب تقویت قدرت باروری خانم می‌شود.

متوقف کردن مصرف کربوهیدرات

رژیم غذایی با میزان کربوهیدرات پایین سبب تناسب اندام، کاهش سطح انسولین و در نتیجه منظم شدن قاعدگی می‌شود. خرید مستقیم از شرکت بیز با قیمت های مناسب را از ما بخواهید.

مصرف فیبر بیشتر

فیبر، سطح هورمون بدن و قندخون را متعادل می‌کند و همچنین مصرف روزانه ۱۰ گرم فیبر، خطر ناباروری بر اثر اختلالات تخمک گذاری را کاهش می‌دهد.

مصرف بیشتر پروتئین های حیوانی

از آن جا که جذب پروتئین حیوانی در بدن بهتر صورت می‌گیرد، استفاده از منابع پروتئینی حیوانی نظیر گوشت، شیر و تخم مرغ به جای منابع پروتئینی گیاهی مانند آجیل، لوبیا و غلات پیشنهاد می‌شود.

برای تقویت تخمدان چه بخوریم؟

لوبیا سبز

لوبیا سبز از جمله مواد غذایی مفید و با ارزش است که سبب بهبود عملکرد رحم و تخمدان می‌شود.

ریشه ماکا

گیاه ماکا با ریشه بسیار پرخاصیت خود، به تنهایی می‌تواند ۶۰ فیتونوترینت و ۳۱ ماده معدنی مختلف را برای بدن تأمین کند. از خواص ریشه گیاه ماکا باید افزایش سلامت تخمک و اسپرم، تثبیت تعادل هورمونی ‌و افزایش میل جنسی را نام برد. این محصول به شکل پودر یا کپسول عرضه می‌شود و در تولید شکلات نیز به کار می‌رود.

ترکیب عسل و دارچین

در آسیای میانه ترکیب پودر دارچین و عسل را به منظور تقویت تخمدان ضعیف آماده کرده و میل می‌کنند.

کاسنی

استفاده از فرآورده های کاسنی نظیر برگ کاسنی، عرق و پودر آن به علت وجود ویتامین c فراوان، برای بهبود عملکرد تخمدان و رحم بسیار مفید است.

کاهو

استفاده از کاهو در کنار وعده های غذایی بدون سس و یا با سبزی های دیگر سبب تقویت تخمدان تنبل و رحم می‌شود.

کرفس و تره فرنگی

این سبزیجات دارای طبع گرم هستند و مصرف آن ها سبب تقویت رحم و تخمدان خواهد شد.

شیره چغندر

مصرف یک قاشق شیره چغندر هر ۸ ساعت یک بار می‌تواند سبب افزایش قدرت باروری و بهبود عملکرد تخمدان شود.

رازیانه

رازیانه تأثیر مستقیمی بر درمان دردهای زیرشکمی، رحمی، تنظیم تخمک گذاری، پاکسازی رحم، تعادل هورمونی، جلوگیری از بیماری های دستگاه تناسلی و سرطان دهانه رحم و رحم دارد.  طریقه مصرف سبوس برنج قهوه ای برای چاقی صورت به این شکل است که : مقداری سبوس برنج را در ماست ریخته و مصرف کنید.

حبوبات و عدس

از میان حبوبات، لوبیا و عدس به داشتن آهن معروفند. به طور کلی با مصرف این حبوبات در قالب وعده های غذایی روزانه، علاوه بر آهن می‌توان مواد معدنی و ویتامین های لازم جهت باروری را برای بدن تأمین نمود.

کنجد

خواص دانه های روغنی کنجد بر کسی پوشیده نیست. این دانه ها با داشتن چربی های اشباع شده، به تولید برخی هورمون ها کمک می‌کنند. در واقع، می‌توان با مصرف خمیر دانه کنجد یا ترکیب کنجد با سالاد و غلات، سلامت تخمک ها را بیش از پیش تأمین کرد.

روغن زیتون

روغن زیتون از پرخاصیت ترین روغن هایی است که با داشتن چربی های اشباع شده، التهاب بدن را کاهش می‌دهد و موجب افزایش قدرت باروری می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا