سلامت و دانشکسب و کار ویژه

خواص دارویی گیاه پاخری

شاید تا به حال چنین اسمی به گوشتان نخورده باشد، اما گیاهی که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، یکی از مؤثرترین راه ها برای لاغری با گیاهان دارویی به شمار می رود. از آن جایی که ممکن است ندانید، از و کاهش وزن استفاده زیادی می شود؛ علاوه بر این کاربرد، خواص دیگری نیز دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. غیر از گیاهان دارویی ادویه جات زیادی هم با خواص متفاوت مانند آویشن وجود دارند که خرید ادویه توصیه میشود.

تاثیرات و کاهش وزن چگونه است؟

تاریخچه گیاه پاخری

گیاه پاخری، گیاهی است که به صورت خودکار رشد می کند و از خانواده کاسنی به شمار می رود. سفید پنبه ای و فلس دار، از ویژگی های این گیاه به شمار می روند که فلس های آن بنفش هستند. برگ های این گیاه، پهن بوده و به ریشه متصل هستند که همین امر، باعث نزدیک بودن برگ های این گیاه به زمین می شود. سطح فوقانی برگ های گیاه پاخری سبز و سطح تحتانی این گیاه به دلیل پوشیده بودن از کرک های ظریف سبز، سفید هستند.

پس از ظاهر شدن کاملکاپیتول ها، انتهای ساقه های گل دار گیاه، به حالت خمیدگی در می آید و سپس در هر کاپیتول، شما می توانید دو نوع گل زرد رنگ را مشاهده کنید. میوه گیاه پاخری فندقه و از یک تار ظریف در انتها آن برخوردار است. قبل از فصل بهار، زمانی که هیچ گل و گیاهی سبز نشده است، گیاه پاخری سر از خاک بیرون می آورد. حکمای طب سنتی اعتقاد دارند که این گیاه، طبع خیلی گرم و خشکی دارد و همین طبع گرم، به درمان بیماری های بسیاری کمک می کند.

این که چه ساعتی از روز به بپردازید در لاغر شدن بدنتان موثر است

گیاه پاخری برای لاغری و کاهش وزن، بیشتر در مناطق سراسر اروپا، آفریقا، آسیا و در ایران، بیشتر در نواحی شمال و شمال غربی مخصوصا استان آذربایجان و مناطق دیگری مانند شمیرانات و کندوان رشد می کند. بیشتر از برگ ها و گل های این گیاه استفاده می کنند.

روش های استفاده از گیاه پاخری برای لاغری

شما به روش های مختلفی می توانید از گیاه پای خر یا همان پاخری استفاده کنید و نتیجه بگیرید؛ زیرا این گیاه دارای خواص بی نظیری است که برای درمان بیماری های مختلف کاربرد دارند. در ادامه به بررسی روش های استفاده از گیاه پای خر برای لاغری شکم و دیگر نقاط بدن می پردازیم.

֎ استفاده از گیاه پاخری، به روش دم کرده

یکر از روش های که می توانید از گیاه پاخری استفاده کنید، دم کردن آن است. برای استفاده از این روش باید 5 تا 8 گرم از گل گیاه پاخری را با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و سپس 5 دقیقه به آن اجازه دهید تا دم بکشد. درمان بیماری هایی مانند سرفه های خشک و خشن، آبریزش بینی، آنفلوآنزا، سرما خوردگی و چربی سوزی، از جمله بیماری هایی هستند که با نوشیدن دم کرده گل گیاه پاخری، درمان می یابند.

توت‌فرنگی، بلوبری و شاتوت از دیگر بوده که کالری کمی هم دارند.

֎ تنتور گل پاخری

شما می توانید با مصرف تنتور تهیه شده از گل گیاه پاخری، به سرفه های مزمن و مداوم خود پایان دهید. برای اینکه اثر گذاری بیشتری داشته باشد، می توانید آن را با گیاهانی مانند آویشن و زنجبیل مخلوط کنید. این روش یکی از ساده ترین روش ها به شمار رفته و تأثیر بسیار خوبی نیز دارد.

֎ مصرف گل پاخری، به روش شربت

یکی دیگر از روش های استفاده از گیاه پاخری برای لاغری و درمان بیماری های دیگر، مصرف آن به صورت شربت است. شما برای درست کردن شربت این گیاه، باید مقداری از آن را دم کرده و سپس آن را با مقداری عسل مخلوط کنید تا یک شربت مقوی و خوشمزه داشته باشید. این گیاه نیز برای درمان سرفه های خشک استفاده می شود؛ همچنین مرطوب کنندگی، از دیگر خواص این گیاه به شمار می رود.

֎ جوشاندن برگ گیاه پاخری

روش دیگری که می توانید از آن برای مصرف گیاه پاخری استفاده کنید، جوشاندن برگ این گیاه است. برای استفاده از این روش باید 70 گرم از برگ گیاه پاخری را با یک لیتر آب مخلوط کنید؛ سپس آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. درمان سرفه و آبریزش بینی نیز از جمله بیمار هایی است که با مصرف گیاه پاخری به این روش، از دست آن خلاص می شوید.

برای کوچک کردن سایز و اندازه ، روش های مختلفی وجود دارند

֎ افشره کردن برگ گیاه پاخری

روش دیگری که برای استفاده از آن به تجهیزات خاصی نیازی ندارید، افشره کردن گیاه پاخری است. خاصیت درمانی این روش با سایر روش ها متفاوت است. برای استفاده از این روش باید مقداری از برگ تازه این گیاه را بکوبید؛ سپس آن را به شکل افشره در آورده و بر روی جراحات سطحی و زخم های مزمن بگذارید.

روزانه چقدر می توانیم از گیاه پاخری استفاده کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که اگر می خواهید از تنتور گیاه پاخری استفاده کنید، نباید مصرف شما بیشتر از 2 تا 4 میلی لیتر و 3 بار در روز باشد. اگر قصد استفاده از این گیاه دارویی به روش دم کرده را دارید، باید 3 بار در روز و به صورت گرم مصرف شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از گیاه پاخری در طولانی مدت، ممکن است برای بدن مفید نباشد؛ پس از استفاده از این گیاه به صورت طولانی مدت خودداری کنید.

خواص گیاه پاخری برای لاغری

همان طور که متوجه شده اید، گیاه پاخری برای لاغری تأثیر بسیار خوبی داشته و به سوزاندن چربی ها کمک می کند. یکی دیگر از چیزهایی که ممکن است تا کنون شنیده باشید، گیاه پاخری برای لاغری شکم است. این گیاه برای سوزاندن چربی ها، مخصوصا چربی های ناحیه شکم و پهلو مناسب است که با استفاده از آن، می توانید به لاغری و تناسب اندام برسید.

برای ، باید از شانه به بالا خارج از آب باشد

مقاله پیشنهادی: در چه ساعاتی از شبانه روز خوردنسبب لاغری می‌شود؟

مضرات گیاه پاخری

همان طور که تا کنون گفتیم، مصرف گیاه پاخری به صورت طولانی مدت پیشنهاد نمی شود؛ زیرا آلکالوئید های موجود در این گیاه، می تواند باعث سمی شدن کبد شود. افرادی که به بیماری های کبدی مبتلا هستند، باید از استفاده از این گیاه دارویی بر حذر باشند. مدت زمانی که می توانید از گیاه پاخری استفاده کنید و بدنتان آسیبی نبیند، 4 تا 6 هفته در سال است.

افراد دیگری که نباید از این گیاه استفاده کنند زنان باردار، مادران شیره ده و کودکان زیر 2 سال هستند. مصرف گیاه پاخری در دوران بارداری، ممکن است به سقط جنین منجر شود؛ به همین دلیل استفاده از آن در دوران بارداری ممنوع است.

حرف آخر

در این مقاله از فواید و نحوه استفاده گیاه پاخری برای لاغری گفتیم؛ دقت داشته باشید که استفاده افراطی از این گیاه ممکن است برایتان دردسر ساز شود. پس در کنار رژیم غذایی و ورزش مناسب و کافی، با مصرف گیاه پاخری به تناسب اندام وزن دلخواهتان برسید. قبل از استفاده از این گیاه دارویی، مضرات آن را جدی گرفته و مراقبت کنید تا بدنتان دچار بیماری های خطرن

 

با خواص درمانی گیاه پای خر بیشتر آشنا شویم

پای خر (فرفره، ) از تیره مرکبان، گیاهی است خودرو، ریزوم دار که از ریزوم آن ریشه خارج می شود. از ویژگی های این گیاه این است که در بهار قبل از تولید برگ ها غنچه و گل هایش ظاهر می گردد به این صورت که در اوایل بهار از سطح ریزوم تعداد ساقه متمایل به زرد که پوشیده از فلس هایی است خارج شده در انتهای هر ساقه یک کلاپرک قرار می گیرد که گلچه های کناری آن به رنگ زرد و باریک می باشد و عطر تندی دارد و اطراف هر گلچه زبانه ای تاژکدار است گلچه های وسط کلاپرک لوله ای و در حقیقت کاسه هر گل آن هم تاژک دار می باشد.

میوه اش فندقه و تاژک دار. پس از گل دادن برگ های سبز گیاه بوجود می آید که تقریبا پنجه با دمبرگ بلند که پشت پهنک آنها کرکدار است. محل رویش آن نواحی متروک، خرابه ها و نواحی مسکونی که مرطوب باشند و در باغ ها و باتلاق ها می باشد.

خواص درمانی گیاه پای خر

خواص دارویی پای خر :

طبع این گیاه، گرم و خشک است و در گل ها و برگ های این گیاه مواد متفاوتی وجود دارد که مهمترین آنها عبارت است از : مواد رنگی در گل ها و تانن، لعاب، اسانس روغنی و املاح مختلف سدیم، پتاسیم، پیش ماده ویتامین آ و ویتامین ث در گل ها و برگ ها.

به دلیل داشتن لعاب زیاد در امراض تنفسی به عنوان ماده خلط آور مصرف می گردد مثلا مصرف آن در گرفتگی بینی، ورم مجاری تنفسی فوقانی، سرفه، و توصیه می شود. وجود ویتامین ها و املاح موجب گردیده که از این گیاه به عنوان تقویت کننده و مدر استفاده شود و املاح پتاسیم آن که موجب خاصیت ازدیاد ادرار را به آن می دهد.

دم کرده آن برای سرطان ریه و خروج اخلاط خونی از سینه نافع می باشد و می توان به عنوان مایع شست و شوی چشم از آن استفاده کرد، همچنین برای درمان فلج ناگهانی ناشی از خونریزی مغزی این دم کرده مفید می باشد.

در مورد امراض مفصلی هم مصرف دارد و جوشانده آن را در حمام ها استعمال می نمایند. در التیام زخم هایی که دیر بهبود می یابند و در ناراحتی ها و تحریکات و به صورت ضماد و کمپرس مصرف می کنند.

برگ های تازه گیاه که خوب شسته و ضد عفونی شده باشد، در تهیه کمپرس برای دردهای مفصلی و وررم های مفصلی و آبسه و غدد متورم و ورم های وریدی و بکار می رود و بخور آن برای و سرفه های خشک توصیه می شود.

احتیاط : افرادی که ناراحتی کبدی دارند، در مصرف این گیاه احتیاط کنند و نباید بیش از دو هفته مصرف کرد.

دیگر خواص گیاه پای خر :

در طب سنتی و قدیم بسیار مورد توجه بوده و بنام حشیته السعال معروف بوده است به قول پزشکان یونان قدیم (دیسکورید پدانیوس)، با اصرار و اطمینان عقیده داشت که بهترین داروی معالج سرفه های تشنج آور است و اگر آن را دود کرده به بینی بکشید اثر بسیار نیکویی خواهد داشت.

ابو علی سینا هم در کتاب قانون پزشکی نظر دیسکورید را تایید کرده است. برگ های این گیاه خاصیت مسهلی قوی دارد و مقوی بدن هم هست طعم آن تلخ است برای امراض جلدی و ورم مثانه، هم جوشانده برگ هایش مصرف می شود. در درمان آسم هم، دود کردن برگ های خشک آن (به شکل سیگار) به عقیده دیسکورید، اثر معجزه آسایی دارد و یا اینکه در شروع حمله آسم درهای اطاق را ببندند و برگ های خشک شده این گیاه را دود کنند و آن را استنشاق نمایند.

در کتاب پزشکی نامه ناظم الاطبا، وجه تسمیه آن را شباهت برگ هایش به گودی پای خر دانسته و نام های دیگر آن را چنین نوشته است (فنجیوت، فنجرلون، پادان، رجل الحمار).

گیاه پاخری را با خواص خلط آور و مفید برای بیماری های ریه، تقویت کننده قلب، گیاه پای خر در مناطق گسترده ­ای از آسیا و اروپا پراکنش داشته و در ایران نیز در مناطق مرطوب نظیر شمال کشور و آذربایجان عمدتا در مراتع و زمین­های اطراف جنگل به چشم می­خورد.

گیاه پای خر (پاخری) دارای طبع گرم است و ترکیباتی نظیر تانن ، موسیلاژ ، آلکالوئید پیرولیزیدین ، اینولین ، یک ماده تلخ ، استرول­ها ، فلاونوییدهایی مانند روتین ، انواع ویتامین­ها و املاح معدنی به ویژه روی ، پتاسیم و کلسیم را دارد.

جدول عناصر تشکیل دهنده گیاه پای خر (پاخری)

غلظت­ها ( خاکستر mg/g) عنصر
0.206 مس
0.40 روی
8.150 آهن
0.396 منگنز
43.100 منیزیم
0.045 کروم
0.030 نیکل
ناچیز کادمیوم
0.01 کبالت
0.003 سرب
0.002 نقره
0.002 مولبیدن
N.D قلع

(N.D یافت نشد)

خواص درمانی گیاه پای خر (پاخری):

دیوسکوردیس ، پزشک یونانی این گیاه را به شکل دود دادن برای درمان سرفه ­ها و آسم توصیه می­کرد و اکنون نیز اغلب سیگارهای گیاهی حاوی این گیاه هستند. گل­های این گیاه در فصل بهار ظاهر می­شوند و برگ­ها عمدتا پس از خشک شدن گل­ها در اواخر تابستان و پاییز ظاهر می­شوند.

گل­های این گیاه دارای خواصی نظیر خلط آور و ضد آبریزش بینی هستند و در طیف گسترده ­ای از التهابات و اسپاسم سینه نظیر برونشیت ، آسم و سرفه­ های مقاوم و طولانی مدت استفاده می­شوند. گل­ها در فصل بهار جمع آوری می­شوند.

برگ­های این گیاه برای درمان سرفه مفید هستند و مقدار زیادی عنصر روی دارند که عنصر ترمیم کننده­ بافت بوده و می­توان افشره­ آن را به صورت تازه بر روی جراحات پوستی و زخم­های مزمن قرارداد. برگ­ها در اواخر فصل تابستان و پاییز جمع آوری می­شوند.

گیاه پای خر (پاخری)

توصیه­ ها و تجویزها درباره مصرف گیاه پای خر (پاخری):

  • دمکرده­ گل پای خر (پاخری) : برای تهیه­ این دمکرده مقدار 5 الی 8 گرم از گل­های آن را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و 5 دقیقه دم کنید. از دمکرده­ گل­های این گیاه برای درمان سرفه­ های خشن ، آریزش بینی ، سرماخوردگی و آنفلوآنزا  استفاده کنید.
  • تنتور گل پای خر (پاخری) : تنتور تهیه شده از گل­های گیاه پای خر را برای درمان سرفه ­های مزمن و مداوم مصرف کنید. برای اثر بخشی بهتر می­توان گیاهانی نظیر آویشن و زنجبیل شامی را با آن ترکیب کرد.
  • شربت گل پای خر (پاخری) : از دمکرده­ گل­ها می­توان با ترکیب عسل نوعی شربت تهیه کرد از این شربت برای درمان سرفه­ های خشک و مقاوم استفاده کنید. این شربت دارای خاصیت مرطوب کنندگی است.
  • جوشانده­ برگ پای خر (پاخری) : جوشانده­ برگ­ها که از ترکیب 70 گرم برگ گیاه در داخل یک لیتر آب تهیه می­شود را می­توان برای درمان سرفه و آبریزش بینی استفاده کرد.
  • افشره­ برگ پای خر (پاخری) : برگ­های تازه این گیاه را می­توان پس از کوبیدن به شکل افشره در درمان جراحات سطحی و زخم­های مزمن به شکل کمپرس استفاده کرد.
  • احتیاط در مصرف گیاه پای خر (پاخری) : این گیاه حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین بوده که در آزمایشات صورت گرفته بر روی موش­های صحرایی باعث تخریب کبد در آن­ها شده است البته مقدار آن در گیاه کم بوده و طبق پژوهش­های صورت گرفته در سوئد این ماده در اثر جوشانیدن از بین می­رود.

در طب سنتی آذربایجان ” ترکه داوا” از دمکرده­ گل­های این گیاه برای درمان سرفه­ های شدید و ناراحتی­های تنفسی استفاده می­شود. همچنین در بخش­های شرقی آذربایجان از جوشانده­ گیاه برای درمان بواسیر به صورت شستشو استفاده می­کنند.

افزاینده فشار خون و محرک سیستم ایمنی بدن، برطرف کننده یبوست و رفع کننده سرماخوردگی و برونشیت مزمن و آسم

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا