سلامت و دانش

خون و 7 نکته که شاید درباره آن ندانید

آفتاب نیوز:

خون یک ماده جالب است. شاید آنچه از مدرسه به خاطر دارید این باشد که خون وظیفه حمل اکسیژن و مواد مغذی و از بین بردن مواد زاید در بدن را بر عهده دارد.

به گزارش Inverse ، خون عملکردهای بیشتری از جمله دفاع در برابر عوامل بیماری زا ، تنظیم دمای بدن و متعادل کردن سطح مواد شیمیایی و مواد مغذی بدن را دارد.

در اینجا نکاتی وجود دارد که ممکن است درباره خون آنها را بدانید.

خون یک ماده جامد و مایع است
خون یک بافت همبند در بدن است. خون یک جزء چند سلولی (متشکل از گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاکت ها) و ماتریس مایع خارج سلولی دارد.

برخلاف سایر بافتهای پیوند دهنده در بدن ، خون مایع است. ماتریکس خارج سلولی یا پلاسما مایع است که باعث تاخیر سلول ها در خون می شود. اما هنگامی که بافت آسیب دیده ، به عنوان مثال در نتیجه آسیب دیدگی ، خون مانند سایر بافت همبند ، انجماد ، معروف به لخته خون است.

لخته های خون توسط موادی ایجاد می شوند که با هر چیزی به جز سطح داخلی رگ های خونی در تماس هستند تا از خونریزی جلوگیری کرده و روند بهبودی آسیب را آغاز کنند. پلاکت ها به زخم های باز متصل می شوند ، سپس فیبرینوژن حل شده ، نوعی پروتئین پلاسما ، به فیبرین نامحلول تبدیل می شود که بافت هایی مانند تورنیکت را در اطراف صورت تشکیل می دهد و از خونریزی جلوگیری می کند. با گذشت زمان ، هنگامی که زخم بهبود می یابد ، لخته های خون به تدریج از بین می روند.

در بیشتر افراد ، خون حدود 45 درصد سلول ها – عمدتا گلبول های قرمز ، تنها یک درصد گلبول های سفید – و 55 درصد پلاسما را تشکیل می دهد. خیلی زیاد یا خیلی کم از این همه می تواند باعث بیماری هایی مانند کم خونی شود.

سلول های قرمز خون همچنان تولید و بازیافت می شوند. بدن حدود دو میلیون گلبول قرمز در ثانیه تولید می کند ، اما این میزان در زمان استرس می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد ، مانند مکان هایی که اکسیژن کمتری در دسترس است.

به طور متوسط ​​، مردان بین 4.7 تا 6.1 میلیون سلول در هر میکرولیتر و زنان بین 4/4 تا 5/4 میلیون سلول در هر میکرولیتر دارند. هر میلی لیتر معادل 1000 میکرولیتر است.

حجم خون در حال تغییر است
در طی 24 ساعت حجم خون در بدن فرد تغییر می کند.

حجم خون یک زن باردار در دوران بارداری می تواند تا 50 درصد افزایش یابد. این به منظور پشتیبانی از رحم است که جفت و جنین در آن ایجاد می شود.

اما به طور متوسط ​​، مردان معمولاً بین پنج تا شش لیتر خون و زنان بین چهار تا پنج لیتر دارند.

بیش از چهار گروه خون وجود دارد
ما گروه خونی خود را از والدین خود به ارث برده ایم. ما یک گروه خونی A ، B ، AB یا O داریم. این گروه خونی مشخص می کند که چه آنتی ژن هایی داریم و این بدان معنی است که بسته به نوع خونی ، خون فردی از یک گروه که سازگار با گروه دیگر نیست ، انتقال نمی یابد.

اما گروه خون اصلی دیگر Rh است. افراد مبتلا به Rh + یا Rh- به این معنی است که افراد مبتلا به Rh + آنتی ژن اضافی دارند و نمی توانند خون را به افرادی که دارای Rh Rh هستند اهدا کنند ، زیرا این امر می تواند یک پاسخ ایمنی را ایجاد کند.

ما همیشه سلولهای خون بیشتری تولید می کنیم
ما به طور مداوم سلول های خونی را بازیافت می کنیم ، و هنگامی که خون را از دست می دهیم ، می توانیم سلولهای خونی بیشتری تولید کنیم. این بدان معنی است که ما می توانیم هر بار حدود 470 میلی لیتر خون اهدا کنیم. حدود 12 هفته طول می کشد تا مردان برای بازسازی سلول های خونی اهدا شده و 16 هفته برای بازسازی زنان استفاده کنند.

با این حال ، اگر بیش از 40 درصد از حجم خون خود را از دست بدهیم ، جان خود را از دست خواهیم داد. اگر حدود 10 تا 20 درصد خون خود را از دست بدهیم ، بدن شوکه خواهد شد. در حین شوک ، بدن با افزایش ضربان قلب و تنفس سعی در بهبود شرایط می کند و بدن عرق و تغییر رنگ پوست را تجربه می کند.

خون “سابقه استفاده” دارد.
در گذشته ، خون اهدا شده باید یکباره استفاده می شد. اما اکنون ، خون به اجزای مختلفی از جمله گلبول های قرمز ، گلبول های سفید ، پلاکت ها و پلاسما جدا شده است تا اطمینان حاصل شود که از آن به عنوان کارآمدترین استفاده می شود زیرا ممکن است بیماران فقط به یک جزء خون احتیاج داشته باشند.

پس از جداسازی ، پلاسمای خون زرد است.

خون ، مانند هر چیز دیگر ، تاریخچه استفاده دارد. چقدر سریع باید استفاده شود بستگی به ماده خون دارد. گلبول های قرمز تا شش هفته قابل ذخیره است. پلاکت ها فقط برای چند روز قابل ذخیره هستند و نیاز به استفاده مداوم دارند. سایر اجزای باقیمانده پلاسما را می توان تا یک سال منجمد کرد. گلبول های سفید خون معمولاً از خون اهدا شده فیلتر می شود.

از دست دادن خون به عنوان درمانی استفاده می شود
حجامت که حداقل 3000 سال قدمت دارد به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. بسیاری از موارد حجامت با استفاده از زالو انجام می شود ، که می تواند هر بار پنج تا شش میلی لیتر خون مصرف کند – حدود 10 برابر وزن بدن آنها.

حجامت هنوز تمرین می شود و حتی از زالو های مخصوص پرورش استفاده می شود.

نوع دیگری از حجامت با استفاده از سوزن برای خونریزی و کاهش مقدار آهن در بدن برای درمان هموکروماتوز انجام می شود – بیماری ناشی از آهن بیش از حد در بدن.

همه موجودات خون قرمز ندارند
خون انسان به دلیل وجود هموگلوبین قرمز است. اما همه موجودات زنده خون قرمز ندارند.

به عنوان مثال ، کوه های یخ خون واضح دارند و یک نوع سنجاب (مارمولک) دارای خون سبز است. کرم کره بادام زمینی خون بنفش دارد و بسیاری از حشرات و سوسک ها خون زرد دارند.

رنگ خون معمولاً توسط پروتئین های خاص موجود در آن شکل می گیرد. این پروتئین بسته به محیطی که ارگانیسم در آن زندگی می کند ، می تواند چندین مزیت بقاء داشته باشد.

با وجود پیشرفت های پزشکی ، چالشی که دانشمندان همچنان با آن روبرو هستند ، تولید خون مصنوعی با کیفیت و کارآمد برای انجام کلیه وظایفی است که توسط خون انسان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا