عمومیکسب و کار ویژه

درمان و کنترل درد دیسک کمر بدون جراحی

اکثر مردم برای از بین بردن علائم فتق دیسک نیازی به جراحی ندارند. چند روز استراحت همراه با داروهای ضد التهاب بدون نسخه ممکن است تنها چیزی باشد که برای تسکین کمردرد لازم است. اگر علائم شما ادامه پیدا کند، متخصصان ستون فقرات می‌توانند انواع دیگر درمان دیسک کمر بدون جراحی را ارائه دهند، از جمله داروهای تجویزی و فیزیوتراپی.

درمان دیسک کمر بدون جراحی شامل موارد زیر است:

داروها

هیچ دو نفری فتق را به طور یکسان تجربه نمی‌کنند. ممکن است یک نفر علائم را به سختی متوجه شود، در حالی که شخص دیگر ممکن است برای درد شدید به دارو نیاز داشته باشد. پزشکان متخصص در این زمینه می‌توانند نوع داروی مورد نیاز را بر اساس تشخیص و شرح درد شما تجویز کنند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

برخی از دردهای ناشی از فتق دیسک ممکن است به دلیل التهاب در اعصاب و بافت نرم اطراف دیسک آسیب دیده باشد. هنگامی‌که یک عصب ملتهب و متورم می‌شود، ممکن است به دیسک لغزنده فشار بیاورد. با درمان التهاب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، تورم و درد ناشی از آن ممکن است برطرف شود.

رایج‌ترین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی عبارت‌اند از ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین. همه آنها بدون نسخه در دسترس هستند و پزشک شما می‌تواند بهترین استفاده از آنها را توصیه کند. اگر فتق دیسک باعث درد شدیدتری شود که با داروهای بدون نسخه تسکین نمی‌یابد، پزشکان ممکن است یک ضد التهاب قوی‌تر تجویز کنند.

شل کننده‌های عضلانی

اگر دیسک از محل خود بین مهره‌ها لغزیده و عصبی را فشار دهد، ممکن است سیگنال‌های الکتریکی که از عصب به بافت عضلانی مجاور منتقل می‌شوند مختل شده و منجر به اسپاسم دردناک عضلانی شود. داروهای شل کننده عضلات می‌توانند اسپاسم را تسکین داده و در نتیجه درد را تسکین دهند و به شما اجازه می‌دهند راحت‌تر حرکت کنید. پزشک شما ممکن است این داروها را برای یک یا دو هفته تجویز کند. پس از آن، درد ناشی از اسپاسم عضلانی اغلب خودبه‌خود برطرف می‌شود.

داروهای مسکن تجویزی

اگر فتق دیسک عصبی را فشار دهد، درد می‌تواند شدید باشد. داروهای بدون نسخه ممکن است برای تسکین درد مفید باشد، در غیر این صورت، پزشک شما ممکن است یک دوره کوتاه داروهای مسکن تجویز کند. این داروها حداکثر برای یک هفته استفاده می‌شوند. این داروها به شما کمک می‌کنند تا زمانی که یک داروی شل کننده یا ضد التهاب شروع به کار کند، احساس بهتری داشته باشید.

کورتیکواستروئیدها

اگر داروهای دیگر درد کمر یا گردن شما را تسکین نمی‌دهند، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را که از طریق دهان مصرف می‌شوند توصیه کند. استروئیدها برای کاهش التهاب در ناحیه نزدیک فتق دیسک، فشار را از عصب آسیب دیده برداشته و درد را تسکین می‌دهند. استروئیدها فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند و معمولاً به مدت 7 تا 10 روز مصرف می‌شوند، در این زمان پزشک قبل از توصیه به درمان بیشتر علائم شما را ارزیابی می‌کند.

کاهش وزن

اضافه وزن می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید مشکلات مرتبط با ستون فقرات شود زیرا وزن اضافی، به ویژه در قسمت جلوی بدن، ممکن است مهره‌ها، مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات را از قرار گیری در یک راستا خارج کند. اگر اضافه وزن دارید و فتق دیسک هم دارید، این کشش اضافی روی ستون فقرات ممکن است منجر به آسیب عصبی و افزایش درد شود.
پزشکان درک می‌کنند که کاهش وزن آسان نیست. دریافت یک برنامه مدیریت وزن از یک متخصص می‌تواند به شما در ایجاد تغییرات مثبت کمک کند.

فیزیوتراپی

یک درمان دیسک کمر بدون جراحی فیزیوتراپی است. پزشک ارتوپدی شما ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. پزشکان متخصص در حوزه ستون فقرات با پزشک متخصص یا پزشک طب فیزیکی همکاری نزدیک دارند. اغلب، فیزیوتراپی درد را تسکین می‌دهد و از آسیب بیشتر به فتق دیسک جلوگیری می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها در مراکز توان‌بخشی می‌توانند برنامه درمانی را بر اساس برنامه روزانه شما، محل درد و سلامت کلی شما توصیه کنند.

تقویت هسته (ماهیچه‌های پشت، شکم، بالای ران و باسن)، بخش مهمی از روند درمان برای درمان علائم فتق دیسک است. اگر این ماهیچه‌ها ضعیف باشند، ستون فقرات وزن بیشتری را تحمل می‌کند. این فشار اضافی می‌تواند باعث بی ثباتی شود یا مشکل ستون فقرات موجود را بدتر کند. یک فیزیوتراپیست می‌تواند مجموعه‌ای از تمرینات را برای تقویت این گروه‌های عضلانی اصلی به شما آموزش دهد، که می‌تواند حالت بدن را بهبود بخشد، فشار را بر اعصاب آسیب دیده از لغزش دیسک کاهش دهد و در نتیجه درد را کاهش دهد.

یک فیزیوتراپ همچنین ممکن است تکنیک‌های مکمل را برای بهبود عملکرد کلی و ایجاد احساس بهتر در هنگام ساختن عضلات اصلی توصیه کند. حرکات کششی، ماساژدرمانی و درمان با گرما و یخ همگی می‌توانند به یک برنامه درمانی جامع کمک کنند.

گرما و سرما درمانی

استفاده از گرما و یا سرما درمانی در قسمت تحتانی کمر می‌تواند تنش عضلانی را که معمولاً با فتق دیسک کمر وجود دارد، کاهش دهد. گرما به رفع سفت شدن عضلات که باعث اسپاسم می‌شود، کمک می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی بافت همبند را بهبود می‌بخشد.

  • صبح یا قبل از انجام حرکات ورزشی برای کم کردن تنش عضلات به پشت خود حرارت دهید.
  • سعی کنید در طول روز به طور متناوب یک پد گرم کننده یا کمپرس گرم روی کمرتان قرار دهید. (مطمئن شوید که از یک مانع فیزیکی مانند یک حوله برای جلوگیری از آسیب حرارتی استفاده می‌کنید).
  • همین روش را می‌توان با یک بسته سرد بعد از کشش، ورزش یا ماساژ برای تسکین درد استفاده کرد (مطمئن شوید که از یک مانع فیزیکی مانند یک حوله برای جلوگیری از آسیب حرارتی استفاده می‌کنید).
  • سایر وسایل انتقال گرما شامل چسباندن پد گرمای (گرمای مداوم و سطح پایین را برای چند ساعت فراهم می‌کند)، حمام گرم و یا دوش در پایان روز است.

چندین گزینه را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما مناسب است. نوع گرما و نحوه استفاده از آن اغلب به ترجیح شخصی بستگی دارد.

ماساژ دادن

در حالی که درد مایوفاشیال ممکن است منبع اصلی درد کمر نباشد، ممکن است منبع ثانویه درد ناشی از فتق دیسک کمر و سایر ساختارها باشد. آزادسازی مایوفاشیال نوعی درمان دستی است که در ماساژ استفاده می‌شود، که نشان داده شده است که درد کمر را بهبود می‌بخشد. در حالی که می‌توان تمرینات بدنی و رهاسازی مایوفاشیال را در فیزیوتراپی آغاز کرد، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان در این مدت در خانه انجام داد.

  • از یک توپ لاکروس یا عصای ماساژ برای فشار بر نقاط حساس (ماشه‌ای) در ناحیه کمر استفاده کنید.
  • پس از مشخص شدن نقطه حساس یا تحریک کننده، فشار ثابت را برای 1 تا 2 دقیقه حفظ کنید تا عضله آزاد شود.
  • این مراحل را برای چندین نقطه ماشه در ناحیه کمر تکرار کنید.
  • این تکنیک ممکن است در ابتدا با فشار بر عضلات ملتهب درد را بدتر کند. استفاده از سرما درمانی (یخ) پس از ترشح میوفاشیال برای کاهش درد بسیار توصیه می‌شود.

فعالیت بدنی متوسط

اگرچه ممکن است غیرعادی به نظر برسد، اما فعال ماندن در صورت وجود فتق دیسک کمر می‌تواند درد را تسکین دهد. هنگام ورزش بدن اندورفین ترشح می‌کند که به طور طبیعی می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و درک درد را کاهش دهد.

اکثر افراد مبتلا به دیسک کمر قادر به تحمل فعالیت‌های کم ضربه مانند:

  • قدم زدن بیرون یا روی تردمیل
  • استفاده از مربی الیپتیکال
  • دوچرخه سواری با دوچرخه دراز کشیده

اگر درد شما شدیدتر است، ممکن است بخواهید یک فعالیت مبتنی بر آب، مانند آب درمانی را امتحان کنید. اغلب فعالیت‌های مبتنی بر آب توصیه می‌شود زیرا شناوری آب با جاذبه مقابله می‌کند و بار تحمل شده روی دیسک‌های ستون فقرات را کاهش می‌دهد. ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی شما ممکن است یک برنامه فیزیوتراپی اختصاصی آب یا شنا را پیشنهاد کند.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید جایگزینی برای کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای درد فتق دیسک است. در بیشتر مواقع، تزریق فقط در صورتی توصیه می‌شود که سایر درمان‌های غیر جراحی نتوانند تسکین دهند. استروئیدها دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و می‌توانند مستقیماً به فضای اپیدورال (ناحیه پر از مایع اطراف نخاع) تزریق شوند.
این تزریقات با بی حسی موضعی انجام می‌شود و متخصصان و رادیولوژیست‌های مدیریت درد از راهنمای اشعه ایکس برای اطمینان از تزریق دقیق دارو استفاده می‌کنند. این روش معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد.

تسکین درد ناشی از تزریق استروئیدها ممکن است از یک هفته تا یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد. با این حال، برخی از مردم متوجه می‌شوند که تزریق به آنها کمک نمی‌کند. هیچ راهی برای سنجش اثربخشی تزریق قبل از تزریق وجود ندارد، اگرچه برای بسیاری از افراد استروئیدها تسکین طولانی مدت را ارائه می‌دهند.
تزریق استروئید زمانی بیشتر مؤثر است که درست قبل از شروع فیزیوتراپی استفاده شود و به تمرینات قدرتی اجازه می‌دهد بدون درد انجام شوند. درمان بدون جراحی دیسک اولین گزینه برای رفع کمردرد است. بسیاری از افراد که دچار کمردرد می‌شوند، نیازی به جراحی ندارند. اگر شما هم جز افراد مبتلا به فتق دیسک هستید، در این مطلب همراه ما باشید. به شما توضیح می‌دهیم که قبل از جراحی چه روش‌هایی برای درمان دیسک کمر وجود دارد؟ کدام از این روش‌ها بهتر بوده و در هر کدام از آنها چه اقداماتی انجام می‌شود؟ اگر دیسک کمر پاره شده باشد، این روش‌ها کارساز خواهد بود یا نه؟ آیا می‌توان با روش‌های خانگی مشکلات دیسک را درمان کرد؟

درصورتی‌که دچار کمردرد مزمن هستید و می‌خواهید بدانید به جراحی نیاز دارید یا نه باید به مراجعه کنید. پزشک با بررسی آزمایش‌های تصویربرداری در مورد نحوه درمان تصمیم می‌گیرد. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان بدون جراحی دیسک کمر چیست؟

اگر دچار کمردردی هستید که بیش از ۳ ماه طول کشیده است، این کمردرد مزمن بوده و باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. کمردرد می‌تواند علل مختلفی مانند آرتریت، تنگی نخاع یا سندرم درد میوفشیال داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل کمردرد مشکلات ، فتق یا پارگی دیسک است.

طبق آمارهای به‌دست‌آمده حدود دو سوم افراد بالای ۴۵ سال دچار مشکلات دیسک می‌شوند. این مشکلات جز بوده و نیاز به بررسی توسط متخصص ارتوپد دارند. این مشکلات شامل موارد زیر است.

  • فتق دیسک
  • لغزش دیسک
  • برآمدگی دیسک
  • پارگی دیسک
  • دیسک فرورفته
  • بیرون‌زدگی دیسک.

علائمی مانند درد، بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن از نشانه‌های مشکلات دیسک است. در پزشکی مدرن برای درمان دیسک کمر هم روش‌های بدون جراحی وجود داشته و هر تکنیک‌های مختلف جراحی ایجاد شده است. تکنیک مورداستفاده باتوجه‌به ناحیه و علت درد و علائم متفاوت است.

به نقل از در رابطه با درمان بدون جراحی دیسک کمر:

درمان‌های بدون جراحی دیسک‌های لغزنده چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا حداکثر تاثیر را داشته باشند. این رویکردها طراحی شده‌اند تا درد و ناراحتی را کاهش دهند و همچنین به‌عنوان آزمایش‌های تشخیصی مداوم برای مشخص‌کردن ماهیت دقیق آسیب دیسک عمل می‌کنند.

در ادامه انواع روش درمان بدون جراحی دیسک کمر را عنوان کرده و نحوه انجام هر یک را توضیح می‌دهیم.

۱. فیزیوتراپی

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان کمردرد مزمن حرکات ورزشی است. احتمالا پزشک به عنوان اولین گزینه درمانی فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهد. برای این روش درمان باید به مراجعه کنید. تمرینات یکسان برای همه افراد مناسب نیست. فیزیوتراپیست باتوجه‌به علائم و شرایط تمرینات مناسب را ارائه می‌دهد. بخش بزرگی از درمان انجام تمرینات ورزشی در خانه است. متخصص تمریناتی را برای منزل به شما آموزش می‌دهد.

فیزیوتراپی می‌تواند شامل موارد زیر شود.

  • تست محدودیت تحمل درد
  • تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری
  • تمرینات هوازی.

می‌خوای برای درمان دیسک کمر فیزیوتراپی رو امتحان کنی؟

قبلش با متخصص مشورت کن.

۲. ماساژ کمر

برای درمان بدون جراحی دیسک می‌توان از روش ماساژدرمانی هم استفاده کرد. برای این منظور از روشی به نام ماساژ بافت عمیق (DTM) استفاده می‌شود. ضربات آهسته و سفت به کمر وارد شده و لایه‌های عمیق ماهیچه را تحریک می‌کند. افزایش فشار باعث افزایش گردش خون، کاهش التهاب و کاهش اسپاسم عضلانی می‌شود. گاهی ممکن است برای تسکین درد از ماساژ بافت نرم (STM) استفاده کنید.

در روش ماساژ بافت عمیق، ضربات آهسته و سفت به کمر وارد شده و لایه‌های عمیق ماهیچه را تحریک می‌کند. افزایش فشار باعث افزایش گردش خون، کاهش التهاب و کاهش اسپاسم عضلانی می‌شود.

۳. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) یکی از روش‌های فیزیوتراپی است. در این روش جریان الکتریکی به ماهیچه‌ها و اعصاب هدف می‌رسد. در این شرایط اعصاب تحریک شده و اندورفین ترشح می‌کنند. اندورفین مسکن طبیعی در بدن است که درد را تسکین می‌دهد.

۴. داروهای ضد التهابی

مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین برای فتق دیسک مناسب بوده و التهاب را کاهش می‌دهند. از این طریق باعث تسکین درد می‌شوند. با مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی خطر آسیب بیشتر کم می‌شود.

۵. داروی شل کننده عضلانی

اگر درد ناشی از مشکل دیسک حاد و شدید باشد، احتمالا پزشک داروهای شل کننده عضلانی را تجویز می‌کند. این داروها ماهیچه‌ها را شل کرده و در تسکین درد تاثیر بسیار زیادی دارند. البته لازم به ذکر است مصرف این داروها درمان بدون جراحی دیسک نبوده و فقط به طور موقت درد را کاهش می‌دهد. یکی از داروهای متداولی که برای کمردرد تجویز می‌شود، بنزودیازپین است. این دارو اعتیادآور بوده و فقط باید تحت‌نظر پزشک مصرف شود.

۶. گرما درمانی و سرما درمانی

گرمادرمانی و سرمادرمانی در کنار هم می‌توانند اثر درمان فتق دیسک را دوبرابر کنند. درمان با سرما باعث کاهش التهاب شده و درد را تسکین می‌دهد. در مقابل گرما گردش خون را افزایش داده و باعث بهبودی وضعیت کمر می‌شود. این دو روش مکمل هم بوده و روش درمان آنها متضاد است. به همین دلیل نباید هم‌زمان انجام شوند. ابتدا سرمادرمانی انجام می‌شود. زمانی که درد تسکین پیدا کرد، گرمادرمانی انجام شده و با افزایش جریان خون روند بهبودی تسریع می‌شود.

۷. طب سوزنی

از روش‌های درمانی چین باستان است. در این طب باور بر این است که نیروی انرژی نامتعادل باعث درد و بیماری می‌شود. متخصص طب سوزنی سوزن‌های نازک را به نقاط استراتژیک وارد کرده تا کانال‌های QI اصلاح شوند. با انجام طب سوزنی اندورفین در بدن ترشح شده و گردش خون افزایش پیدا می‌کند.

۸. استفاده از کمربند طبی

برای تسکین درد ناشی از دیسک کمر می‌توانید از کمربندهای طبی استفاده کنید. این کمربند تکیه‌گاهی برای ستون فقرات بوده و باعث ایجاد ثبات می‌شود. با محدود شدن حرکات پیچشی و خمشی فشار و درد کمر کمتر شده و می‌توان راحت‌تر فعالیت‌های روزمره را انجام داد. علاوه بر این مورد کمربند طبی با ایجاد گرما باعث آرام شدن ماهیچه‌های منقبض می‌شود. در نتیجه از این طریق هم درد کاهش پیدا می‌کند.

در مورد استفاده از کمربند طبی با پزشک خود مشورت کنید. معمولا استفاده از این کمربند برای بیش از ۴ روز توصیه نمی‌شود. شما برای درمان بدون جراحی دیسک نیاز به روش‌های دیگر خواهید داشت. برای می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

کمربند طبی فشار و درد کمر را کمتر کرده و می‌توان راحت‌تر فعالیت‌های روزمره را انجام داد. علاوه بر این با ایجاد گرما باعث آرام شدن ماهیچه‌های منقبض می‌شود. در نتیجه از این طریق هم درد کاهش پیدا می‌کند.

۹. اوزون درمانی

در روش اوزون درمانی گاز اوزون از طریق یک سوزن وارد دیسک می‌شود. در مرکز ژل‌مانند دیسک پروتئین‌هایی وجود دارد که تحت اکسیداسیون قرار گرفته و باعث کاهش حجم دیسک می‌شوند. در این محلول تزریقی از بی‌حس‌کننده موضعی هم استفاده شده که باعث افزایش اثر ضدالتهابی و ضد درد می‌شود.

۱۰. اولتراسوند تراپی متمرکز

برای کاهش درد و تسریع بهبودی می‌توان از روش اولتراسوند تراپی متمرکز استفاده کرد. لرزش دستگاه گرما و انرژی را به عضلات کمر، رباط، تاندون و استخوان‌ها می‌رساند. اگر دچار کمردرد مزمن باشید، احتمال دارد پزشک این روش را توصیه کند.

۱۱. تزریق بلوک ریشه عصبی

تزریق بلوک ریشه عصبی یکی از راه‌های درمان بدون جراحی دیسک است. این روش کم تهاجمی بوده و سیگنال درد بین اعصاب نخاعی و مغز را قطع می‌کند. در این محلول از بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود. از این روش علاوه بر تسکین درد برای تشخیص علت کمردرد هم استفاده می‌شود. اگر بعد از تزریق، درد تسکین پیدا کرد، علت درد ریشه عصبی است.

۱۲. تزریق استروئید اپیدورال

از روش تزریق استروئید اپیدورال هم برای درمان و هم تشخیص علت درد استفاده می‌شود. با تزریق در فضای اپیدورال (فضایی که ستون فقرات را از لایه محافظ سخت جدا می‌کند.) درد به طور کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت برطرف می‌شود.

نمی‌دونی کدام روش درمان دیسک کمر برای تو مناسبه؟ با متخصص مشورت کن.

از حمله روش‌های کم تهاجمی درمان دیسک کمر تزریق بلوک ریشه عصبی و تزریق استروئید است که باعث می‌شود درد برای مدتی متوقف شود.

۱۳. درمان دیسک کمر در منزل

برخی تمرینات ورزشی در منزل می‌تواند به کاهش درد ناشی از مشکلات دیسک کمک کند. این تمرینات را باید از فیزیوتراپیست یاد بگیرید. این متخصص باتوجه‌به شرایط دیسک و علائم شما تمرینات مناسب را آموزش می‌دهد تا در خانه انجام دهید.

یکی از علل ایجاد و تشدید مشکلات مربوط به دیسک کمر اضافه‌وزن است. وزن زیاد ممکن است که مهره‌ها، مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات را از تراز خارج کند. یکی از اقداماتی که می‌توانید در خانه انجام دهید، رعایت رژیم غذایی سالم است. زمانی که وزن شما در محدوده سالم باشد، احتمال بروز مشکلات دیسک پایین می‌آید.

چه زمانی باید برای درمان دیسک کمر به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کمردرد شما برای بیش از سه ماه ادامه داشته یا به‌قدری شدید است که فعالیت‌های روزمره شما را مختل کرده است، باید برای درمان به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به علائم و شرایط شما در ابتدا درمان بدون جراحی دیسک را توصیه کرده و در مرحله آخر جراحی را پیشنهاد می‌دهد.

برای درمان بدون جراحی دیسک کمر به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای درمان این عارضه باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. اگر این بیماری باعث آسیب به اعصاب شده باشد، هم می‌تواند در این راه به شما کمک کند. پزشک پس از انجام آزمایش باتوجه‌به شرایط شما درمان را آغاز می‌کند. اگر نیاز به فیزیوتراپی داشته باشید، شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع داده تا تمرینات ورزشی را شروع کنید.

برای مشاوره با دکتر ارتوپد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در بسیاری از مواقع درمان بدون جراحی دیسک کمر کارساز است. حدود ۹۰٪ افرادی که مشکلات دیسک دارند، با روش‎های بدون جراحی مانند فیزیوتراپی، گرما و سرمادرمانی، تزریق دارو و تجویز داروهای ضدالتهابی و شل‌کننده عضلات درمان می‌شوند. اما برخی مواقع این روش‌ها کارساز نبوده و تنها راه ممکن جراحی است.

اولین قدم برای درمان دیسک کمر فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی است. ماساژ، سرمادرمانی و گرمادرمانی نیز تاثیر خوبی دارند. اما اگر با این روش‌ها درد و التهاب کاهش پیدا نکند، پزشک سراغ روش‌های دارویی می‌رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش‌های درمان بدون جراحی دیسک باید با مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با این پزشکان به‌صورت حضوری، آنلاین یا تلفنی ارتباط برقرار کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

برچسب‌های مرتبط: https://www.drdards.ir/category/401-back-pain-treatment/

طب سوزنی

 

دکمه بازگشت به بالا