عمومی

در دور سوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره هواپیمای اوکراینی چه گذشت؟

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین دکترنامه ، سومین دور مذاکرات ایران و اوکراین در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور در خصوص سرنگونی هواپیمای اوکراین طی روزهای گذشته در پایتخت اوکراین ، کیف برگزار شد. در همین راستا “محسن بهاروند” معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مذاکرات به سرپرستی هیاتی از کارشناسان ، روز سه شنبه 3 ژوئن وارد کیف شد. جمهوری اسلامی ایران.

بهاروند در سفر روز سه شنبه خود به کی یف ، درباره سقوط هواپیمای اوکراین و نشست آتی شورای ایکائو در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف از طریق کنفرانس ویدیویی با مقامات سازمان هواپیمایی بین المللی (ایکائو) بحث و تبادل نظر کرد.

وی گزارشی از فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با هواپیمای اوکراینی ، از جمله تحقیقات فنی سقوط ، پیگیری بعد جنایی و همچنین همدردی با خانواده های قربانیان در مورد نحوه رسیدگی ارائه کرد. آی تی. به آنها پرداخت کنید براساس این گزارش ، تاکنون تعدادی از خانواده های قربانیان غرامت دریافت کرده اند. (بیشتر بخوانید)

“سالواتوره چیاکیتانو” رئیس شورای ایکائو ضمن قدردانی از فعالیت های ایران در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراین ، بر موقعیت فنی شورای ایکائو تأکید کرد و از ملاحظات سیاسی پرهیز کرد.

سرانجام ، دور سوم مذاکرات ایران و اوکراین به سرپرستی محسن بهاروند ، معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه و یوگنی یینین ، معاون وزیر خارجه اوکراین ، در مورد جنبه های فنی و حقوقی سقوط هواپیمای اوکراین در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (12 و 13). ژوئن) در کیف برگزار شد.

* طرف اوکراینی بر صلاحیت دادگاه های ایران برای رسیدگی به این پرونده تأکید دارد

در این مورد منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین امروز (جمعه) در توئیتی نوشت: دور سوم گفتگوهای معاونان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در مورد سقوط پرواز PS752 پس از دو روز مذاکره فشرده و جدی در یک فضای سازنده و حرفه ای

در طی این گفتگوها ، موضوعات مختلفی از جمله دادرسی کیفری و مسائل فنی از جمله هواپیمایی ، ایمنی هواپیمایی و گزارش نهایی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت به دنبال گزارش طرف ایرانی در مورد مراحل کیفری و اقدامات انجام شده برای محاکمه متهمان ، طرف اوکراینی بر صلاحیت دادگاه های ایران برای رسیدگی به این پرونده تأکید کرد.

* خانواده های 103 قربانی شکایت خود را به دادگاه های ایران شکایت کرده اند ، تعدادی از شاکیان اتباع خارجی هستند.

هیئت ایرانی همچنین اظهار داشت که خانواده های 103 قربانی شکایت خود را به دادگاه های ایران شکایت کرده اند و تعدادی از شاکیان اتباع خارجی هستند. هیئت ایرانی اظهار داشت که آماده است ، در چارچوب قانونی و نظارتی جمهوری اسلامی ایران ، چنین فرصتی را برای خانواده های قربانیان اوکراینی فراهم کند تا وکیل بگیرند و شکایات خود را تنظیم و تنظیم کنند.

هیئت ایرانی آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان سقوط هر نفر 150،000 دلار در اوکراین – مطابق با تصمیم کابینه جمهوری اسلامی ایران – اعلام کرد و از هیئت نمایندگی اوکراین خواست تا بازماندگان اوکراین را مطلع کند.

به گزارش فارس ، در مورد پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان ، هیئت وزیران قطعنامه ای را تصویب کرد که کلیه قربانیان تصادفات اعم از ایرانی و غیرایرانی را پوشش می دهد. وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاههای ذیربط موظف است در اسرع وقت ترتیب صد و پنجاه هزار (150 هزار) دلار یا معادل خانواده ها و قربانیان هر قربانی را ترتیب دهد و مبلغ بر اساس اسناد به ذینفعان برسد. .

* هیئت ایرانی از برنامه هایی برای آسمان امن تر گزارش داده است

به گفته سفیر ایران در کیف ، طی دو روز گفتگو بین ایران و اوکراین در کیف ، در مورد مسائل فنی ، هیئت ایرانی گزارشی از برنامه های آسمان امن تر و اقدامات آن برای اطمینان از پروازهای داخلی را ارائه داد و اعلام کرد که ایران مناسب را انجام می دهد اقدامات لازم برای اطمینان از عدم وجود تصادف مشابه توسط كامل.

به گفته سفیر ایران در کیف ، هیئت اوکراینی اعلام کرد که گروهی را با سه کشور علاقمند دیگر تشکیل داده و جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره با این گروه فراخوانده است و هیئت ایرانی اظهار داشت که آنها این گروه را به عنوان یک طرف مذاکره به رسمیت نمی شناسند ، و ابراز نارضایتی از وی ابراز رفتار و موقعیت غیرحرفه ای خود. خصمانه برخی از این کشورها

به گفته مرادی ، هیئت ایرانی همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره و تعامل دوجانبه با کشورهایی که به حاکمیت ، حاکمیت و استقلال سیاسی ایران احترام می گذارند ، تأکید کرد.

* استقبال از آمادگی اوکراین برای برگزاری دور بعدی مذاکرات / ایران و اعلام اینکه در مذاکرات آینده فقط به سوالات باقی مانده و غیر تکراری طبق قوانین جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد

در پایان مذاکرات ، طرف اوکراینی آمادگی خود را برای برگزاری دور بعدی مذاکرات اعلام کرد و طرف ایرانی با توجه به سطح بالای روابط سیاسی دو کشور ، از طرف اوکراینی استقبال کرد ، اما به منظور جلوگیری از فرسایش از گفتگوها ، اظهار داشت که در مذاکرات آینده ، فقط به س questionsالاتی پاسخ خواهد داد که در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران باقی مانده و غیر تکراری هستند.

* دور اول و دوم مذاکرات

گفتنی است ، دو دور قبلی گفتگوها به ترتیب در آگوست و نوامبر 1399 در کیف و تهران برگزار شده بود. دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی صبح روز دوشنبه ، 19 اکتبر 2016 ، به مدت دو روز با هدایت محسن بهاروند ، معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه و همتای اوکراینی ، یوگنی ینین. ایران و اوکراین دور دوم مذاکرات در تهران درباره هواپیمای اوکراینی را سازنده خواندند و توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در اواخر ماه نوامبر یا اوایل دسامبر در کیف برگزار شود و ایران گفت که به زودی گزارشی از سقوط را ارائه می دهد. (بیشتر بخوانید)

به گزارش فارس ، در 7 ژانویه 2009 هواپیمایی متعلق به هواپیمایی اوکراین به دلیل خطای انسانی سقوط کرد و پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) و 176 سرنشین این هواپیما از جمله ایرانی ها و کانادایی ها موشکی شلیک شد. ، خدمه هوایی افغان ، سوئدی ، انگلیس و اوکراین کشته شدند. طبق گفته دولت کانادا ، 63 مسافر هواپیما شهروندان کانادا بوده اند. یازده اوکراینی ، 17 سوئدی ، چهار افغانی و چهار انگلیسی بودند. جمهوری اسلامی ایران پس از این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح روز 12 ژانویه ، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر را به دادگستری نیروهای مسلح اعلام می کنند تا با این تخلف برخورد قانونی شود.

لازم به ذکر است که در این مدت اظهارات چند مقام از جمله مقامات اوکراینی در مورد سقوط عمدی هواپیمای اوکراینی صورت گرفت ، در این مورد ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در 17 آوریل اظهار داشت که اظهارات مقامات اوکراین عمدی بود. وی با تأکید جدی بر سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: علی رغم تمام توضیحات و گزارش های کارشناسی ، برخی از مقامات اوکراینی همچنان به اظهارات سیاسی و مبهم و ارائه فرضیه های ذهنی و عرفی خود در رسانه ها ادامه می دهند. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا