سلامت و دانشکسب و کار ویژه

دیه سقط جنین چقدر است؟

دیه سقط جنین 1402، بسته به اینکه جنین، در کدام یک از مراحل بارداری، سقط شده است، متفاوت می باشد. دیه جنین تا دو هفتگی، معادل 18 میلیون تومان، تا چهار هفتگی، 36 میلیون تومان و دیه جنینی که در آن، روح دمیده شده، در صورت پسر بودن، 900 میلیون و در صورت دختر بودن، 450 میلیون تومان است. همچنین، سقط جنین، مستلزم پرداخت کفاره نیز، می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از عوارض قرص سقط جنین روی لینک ضربه بزنید.

سقط جنین، به معنای پایان بارداری و از بین رفتن محصول بارداری، یعنی جنین، در هر مرحله از بارداری، می باشد. سقط جنین، می تواند بر اثر عواملی خارج از اراده فرد یا به صورت عمدی اتفاق بیفتد. عمل سقط جنین، در حقوق برخی از کشورها، جرم بوده و برای انجام دهنده آن، مجازات در نظر گرفته شده است.

در قانون کشور ما، سقط جنینی که به صورت خود خواسته و بدون مجوز پزشکی انجام می گیرد، دارای مجازات تعزیری و مجازات دیه است. البته، در مواردی که نگه داشتن جنین، برای مادر، خطر جانی داشته باشد، برای سقط جنین، دیه در نظر گرفته نمی شود. دیه سقط جنین، بسته به اینکه جنین، در کدام هفته از بارداری، سقط شده است، متفاوت می باشد.

با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، به بررسی دیه سقط جنین در سال 1402 پرداخته؛ در ادامه، دیه جنین سقط شده در دو هفتگی، چهار هفتگی، هشت هفتگی، قبل از دمیده شدن روح و بعد از آن را بیان خواهیم کرد. همچنین، در خصوص محاسبه کفاره دیه سقط جنین به تومان در سال ۱۴۰۲ ، توضیح خواهیم داد. چنانچه، سوالاتی پیرامون این موضوع دارید، با ما همراه باشید.

دیه سقط جنین ۱۴۰۲

سقط جنین، به معنای اتمام بارداری و از بین رفتن جنین می باشد. سقط جنین، می تواند به صورت غیر عمدی یا به صورت عمدی باشد. سقط جنین عمدی نیز، می تواند با مجوز و دستور پزشک، به صورت  و به علت خطر جنین برای مادر باردار یا وجود مشکلاتی در جنین، نظیر عدم تشکیل قلب، اختلالات کروموزمی و مواردی از این دست باشد؛ یا بدون علت موجه، توسط مادر باردار یا هر شخصی دیگری انجام شود.

در شرع مقدس، سقط جنین، گناه بوده و برای سقط جنین عمدی و بدون مجوز پزشکی، کفاره در نظر گرفته شده است. کفاره جنین سقط شده، با توجه به نظر مرجع تقلید افراد، متفاوت است. برخی فقها، کفاره سقط جنین عمدی را دو ماه روزه و برخی، اطعام ده فقیر اعلام نموده اند. در هر صورت، باید، در هر مورد، اقدام به محاسبه دیه کفاره سقط جنین به تومان و نرخ روز نمود.

در قانون مجازات اسلامی، سقط جنین عمدی، جرم بوده و علاوه بر مجازات های تعزیری، نظیر حبس، مجازات دیه را برای مرتکب آن، در پی خواهد داشت. دیه سقط جنین عمدی، با توجه به اینکه این عمل، در کدام یک از مراحل و هفته های بارداری رخ داده است، متفاوت می باشد. این دیه، پس از پرداخت آن، توسط ، به وراث جنین تعلق می گیرد. البته، اگر انجام دهنده عمل سقط، جزو وراث باشد، از آن دیه، محروم خواهد بود. لازم به ذکر است، از آنجا که هر ساله، نرخ دیه، با توجه به شاخص بانک مرکزی تغییر می کند، هنگام پرداخت، باید، اقدام به محاسبه دیه سقط جنین به تومان و نرخ روز نمود.

 

دیه سقط نطفه جنین یا دیه دو هفتگی جنین

در صورتی که نطفه در رحم مستقر شده باشد، یا به اصلاح نطفه جنین بسته شده باشد، برای سقط آن باید مبلغی برابر با دو صدم کامل را در نظر بگیرید. در واقع دیه سقط نطفه مستقر در رحم برابر دو صدم دیه کامل یا ۱۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ است.

دیه چهار هفتگی جنین

دیه علقه که در آن جنین به صورت خون بسته در می‌آید با دیه نطفه مستقر در رحم یا جنینی که کامل شده متفاوت است. در این مرحله در صورتی که جنین سقط شود، مبلغی که برای دیه سقط جنین در نظر گرفته می‌شود برابر دو صدم دیه کامل یا ۳۴ میلیون تومان خواهد بود.

دیه سقط مضغه یا هشت هفتگی جنین

اگر مراحل رشد جنین از علقه رد شده باشد و به صورت گوشت درآمده باشد، دیه‌ای که برای جنین در نظر گرفته می‌شود برابر با ۶ صدم دیه کامل یا ۳۶ میلیون تومان خواهد بود. چون در این مرحله هنوز جنسیت جنین مشخص نشده، باید مبلغ دیه‌ای که برای سقط جنین شبیه به گوشت توسط قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده به طور کامل پرداخت شود.

 دیه سقط عظام یا دیه ۱۲ هفتگی جنین

در این مرحله جنین رشد بیشتری داشته و استخوان بدن او تشکیل شده است؛ بنابراین اگر فردی در مرحله‌ای که جنین به شکل استخوان درآمده به صورت عمدی یا غیرعمدی نسبت به از بین بردن جنین اقدام کند، او موظف است مبلغی که برای سقط جنین در این مرحله در نظر گرفته شده را بپردازد.

دیه‌ای که برای سقط عظام یا جنین در ۱۲ هفتگی و رشد استخوانی او در نظر گرفته شده برابر با ۸ درصد دیه کامل یا ۴۸ میلیون تومان است.

دیه جنین کامل بدون روح یا دیه ۱۶ هفتگی جنین

جنینی که تا ۱۸ هفتگی رسیده باشد، بدنش تشکیل شده و استخوان‌هایش شکل گرفته و روی آن‌ها گوشت رشد کرده ؛ اما طبق قوانین شرعی در این مرحله هنوز روح در جنین دمیده نشده است. در این شرایط مبلغی که به عنوان دیه سقط جنین در نظر گرفته می‌شود برابر با یک دهم دیه کامل یا ۶۰ میلیون تومان است.

دیه جنین پسر که در آن رو دمیده شده

بعد از ۱۶ هفتگی جنسیت نوزاد مشخص می‌شود و زوجین و پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهند که فرزندی که در رحم زن در حال رشد است چه جنسیتی دارد. اگر جنسیت جنینی که سقط شده پسر باشد، مبلغی که به عنوان دیه باید پرداخت شود برابر با دیه یک انسان کامل یا ۶۰۰ میلیون تومان است. این دیه برای شرایطی مشخص شده که جنین روح دارد و سالم است.

سقط جنین به زندگی یک موجود زنده پایان می‌دهد و طبق شرع برای سقط جنین عمدی باید مبلغی که به عنوان دیه در نظر گرفته شده پرداخت شود.

دیه جنین دختر که روح در آن دمیده شده

در صورتی که مشخص شود جنین روح دارد و جنسیت آن دختر است، دیه سقط جنین برابر با نصف دیه کامل یا ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ بنابراین در شرایطی که جنینی که سقط شده دختر باشد، فردی که مرتکب این موضوع شده باید نصف دیه کامل را به عنوان دیه سقط جنین پرداخت کند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا