اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

راهنمایی های مفید برای از بین بردن بوی سیگار از خانه

زمان حدودی مطالعه: 7 دقیقه

اسپری بوگیر سیگار نانوسان: با این تکنیک‌های آزمایش شده و واقعی می‌توان بوی سیگار و دود را براحتی از روی مبلمان، لباس، فضا و موارد دیگر از بین برد و از خانه حذف کرد.

سوال: من اخیراً یک مبل راحتی دست دوم و زیبا خریداری کرده‌ام اما متوجه شدم متأسفانه به شدت بوی سیگار می‌دهد و بو در آن نفوذ کرده است. آیا امیدی برای از بین بردن این بو هست؟

پاسخ: دود سیگار به شدت به مبلمان، لباس، و حتی دیوارها، کف و سقف خانه‌ای که زمانی متعلق به یک سیگاری بوده، می‌چسبد. اگر اخیراً سیگار را ترک کرده‌اید یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تحت تأثیر آتش‌سوزی قرار گرفته است، بوی دود برای مدتی طولانی باقی می‌ماند.

جرم گیر شیرآلات نانو: وقتی سیگار دود می‌شود، مولکول‌های دود در تکه‌های میکروسکوپی روغن و قیر تولید شده، محصور می‌شوند و بسختی به هر کجا که فرود می‌آیند، می‌چسبند. این موضوع حتی پس از دور ریختن غذای سوخته، مبنی بر باقی ماندن بوی آن، در آشپزخانه قابل مشاهده است.

خوشبو کننده‌های هوای تجاری می‌توانند در موارد خفیف دود، بشکل خوبی عمل نمایند. اما این اسپری‌ها به جای جذب یا خنثی کردن بوها، آنها را پنهان می‌کنند (توجه: در حالی که مواد شیمیایی موجود در این محصولات عموماً برای استفاده در اطراف افراد، گربه ها و سگ ها بی‌خطرند، اما برای پرندگان مضر هستند). پس از محو شدن رایحه خوشبو کننده هوا، بوی دود مجدد به مشام می رسد.

واکس لاستیک نانوسان: نکته: سیگار مکس نیت بر خلاف موارد فوق که فقط خاصیت پخش بوی خوش در فضا را دارند، خاصیت خنثی کنندگی بوهای نامطبوع و حذف کامل بوی سیگار از فضای ماشین را دارد. این محصول همچنین می‌تواند در داخل محیط خانه نیز اثر گذار باشد و بنا به تجربه مصرف کنندگان، بوی نامطبوع را از روی پارچه و البسه نیز حذف می‌نماید.

هدف اینجا خلاص شدن از شر بوی دود به جای پوشاندن آن است، و اگر صبر داشته باشید مطمئناً بوی بد را تا حد زیادی کاهش داده و شاید کاملاً از بین ببرید. ممکن است برای تعیین اینکه کدام یک از این روش های حذف بوی دود در خانه شما بهترین کارایی را دارد، آزمون و خطا لازم باشد، اما در نهایت بسیار راحت تر از قبل نفس می کشید.

ابتدا چند پنجره را باز کنید و فضا را هوا دهید.

قدرت هوای تازه را به عنوان از بین برنده بوی دود نادیده نگیرید! اگر فضای داخلی خانه شما بوی دود کهنه می‌دهد، تمام پنجره‌ها را باز کنید و یک یا دو پنکه قابل حمل را روی بزرگ‌ترین پنجره قرار دهید که پره‌ها بوی دود را از اتاق خارج کنند.

اگر امکانش بود این کار را بمدت زمان طولانی(حتی یک روز) ادامه دهید. مبلمان و لباس‌های حاوی دود را برای چند ساعت بیرون در مکانی آفتابی قرار دهید. اشعه ماوراء بنفش نیز می‌تواند به خنثی کردن بوها کمک کند. از آنجایی که نور شدید خورشید می‌تواند به پارچه‌های ظریف یا رنگ‌شده آسیب بزند، البسه بدبو اما ظریف قدیمی یا بالش گلدوزی شده را در سایه هوا بدهید.

برای جذب بوی دود از جوش شیرین استفاده کنید

بی کربنات سدیم یک خنثی کننده موثر است زیرا بوها را به جای پوشاندن آنها جذب می‌کند. در اینجا برخی از بهترین راه‌های استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن بو آورده شده است:

  • برای از بین بردن بوی سیگار اتاق یا داخل ماشین، چندین کاسه کوچک را با جوش شیرین پر کنید و آنها را در اطراف و مکان‌های مختلف قرار دهید. حداقل 24 ساعت صبر داشته باشید.
  • جوش شیرین را روی فرش یا قالی بپاشید، بگذارید حداقل 2 ساعت یا یک شب کامل بماند، سپس آن را با جاروبرقی پاک کنید.
  • روی یک مبل بدبو یا صندلی مخملی، پوشش سبکی از جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید حداقل 2 ساعت بماند و سپس با جاروبرقی آن را تمیز کنید.
  • برای حذف بو از کتاب‌ها، وسایل تزئینی و لباس‌هایی که به راحتی قابل شستشو نیستند، اجناس مختلف را در یک کیسه زباله پلاستیکی بزرگ که در آن نصف فنجان جوش شیرین پاشیده‌اید، بگذارید. کیسه را ببندید و حداقل 8 ساعت صبر کنید و بعد وسایل خود را بردارید.

 بوی سیگار و دود را با سرکه خنثی کنید

سرکه سفید یکی دیگر از مواد اصلی غیر سمی خانگی است که برای خنثی کردن بوی سیگار و دود عمل قابل استفاده است. PH پایین آن به مولکول‌های دود با pH بالاتر حمله می‌کند و آنها را به اندازه‌ای تغییر می‌دهد که بوی آنها کاهش یابد. البته نگران نباشید، بوی تند سرکه پس از خشک شدن یا پاک شدن از بین می رود.

  • در یک اتاق یا وسیله نقلیه، چند کاسه کوچک را با سرکه سفید پر کنید، آنها را در اطراف فضا قرار دهید و بگذارید یک شب بماند.
  • برای تسریع فرآیند حذف بوی سیگار و دود، یک قابلمه سرکه را به مدت یک یا دو ساعت روی اجاق گاز بجوشانید. همینطور که بخار در هوا پخش می شود، به از بین بردن بوی سیگار و دود کمک می‌کند.
  • برای حذف بو از لباس‌های دودی و قابل شستشو با ماشین لباسشویی، آن‌ها را با نصف فنجان سرکه سفید (به جای مواد شوینده) بشویید. اسید موجود در سرکه به تجزیه مولکول های بدبو کمک می کند. مواد شوینده لباسشویی معمولا خنثی یا قلیایی هستند و بوی سیگار و دود را به خوبی خنثی نمی کنند.

دود کهنه را با استفاده از زغال فعال از بین ببرید

ممکن است استفاده از موادی که با آن برای کباب، دود و آتش درست می کنید، برای پاک کردن بوی سیگار و دود عجیب به نظر برسد، اما کار می کند! مولکول‌های کربن موجود در زغال چوب، بوها را از نظر شیمیایی به دام می‌اندازند و آنها را از هوا پاک می‌کند. در حالی که تکه های ذغال گداخته را می‌توان در بدترین حالت، باز هم برای از بین بردن بو استفاده کرد، زغال چوب فعال و خشک با توجه به تخلل زیاد سطح و قدرت جذب بالا کاربرد خیلی خوبی برای جذب بو دارد (و به عنوان یک امتیاز، با مواد شیمیایی قابل اشتعال اثرش از بین نمی رود).

اکثر مراکز خدمات بهبود وضعیت و نظافت خانه، انواعی از محصولات زغال چوب فعال را در اختیار دارند. این مواد اغلب در کیسه‌های پارچه‌ای کوچک یا در بسته‌بندی مشخص نگهداری می‌شوند و معمولاً به عنوان از بین برنده بوی سیگار و دود برچسب گذاری می‌شوند.

می‌توانید چند کیسه زغال فعال را در اطراف یک اتاق شامل بوی سیگار و دود یا در ماشین آویزان کنید تا بوها را جذب کنند. یا کیسه‌ها را روی مبلمان یا فرش بو گرفته از دود قرار دهید. خاطر نشان می‌شود هیچگاه پودر زغال فعال را مستقیماً روی پارچه قرار ندهید که درغیر اینصورت باعث ایجاد لکه خواهد شد.

بخار شویی برای حذف بوی سیگار و دود

تمیز کردن با بخار می‌تواند به ویژه بر روی دیوارها، کف و اثاثه یا لوازم داخلی دود گرفته موثر باشد. گرما قطران و روغن‌های سخت شده مولکول‌های دود را ذوب می‌کند و پاک کردن آنها با یک پارچه میکروفیبر یا اسفنج آسان می‌شود.

برای کاهش بو، سطوح بدبو را به آرامی با بخار داغ اسپری کنید و مراقب باشید که سر بخارشوی به طور مداوم در حرکت باشد تا هیچ ناحیه‌ای اشباع نشود. اشباع بیش از حد می‌تواند به ابریشم و سایر پارچه های ظریف آسیب رسانده و حتی دیوارهای خشک را خراب کند.

روی یک دستگاه تصفیه هوا برای دود سرمایه گذاری کنید

وقتی صحبت از بین بردن بوی سیگار و دود تنباکو می‌شود، تصفیه کننده‌های هوا نتایج متفاوتی ارائه می‌دهند. بسیاری از تصفیه‌کننده‌های هوا برای جمع‌آوری ذرات معلق طراحی شده‌اند و بنابراین در برابر آلاینده‌های گازی که سیگار کشیدن ایجاد می‌کند، بی‌اثر هستند.

با این حال، برخی از تصفیه کننده‌های هوا، به ویژه آنهایی که از فیلترهای زغالی استفاده می‌کنند، احتمالاً موثر خواهند بود. “کربن فعال” اصطلاح دیگری برای فیلتر زغال چوب است، بنابراین اگر از استشمام دود سیگار خسته شده‌اید و می خواهید از شر بوی تند آن خلاص شوید، تجهیزاتی که از این فناوری استفاده می‌کنند ارزش توجه دارند.

اگر در یک منطقه مستعد آتش سوزی هستید و بوی دود آتش سوزی همان چیزی است که می خواهید از بین ببرید، یک تصفیه کننده هوا با فیلتر مهار ذرات با کارایی بالا (HEPA) ممکن است این کار را بتواند انجام دهد.

 فیلترهای هوا (HVAC) را در سیستم چیلر و تاسیسات مجتمع تعویض کنید

در حالی که فیلترهای هوا در سیستم تهویه مطبوع، تمام آلاینده هایی را که باعث بوی دود می‌شوند حذف نمی‌کنند، با اینحال می توانند به عنوان بخش مهمی از یک شیوه جامع برای چگونگی خلاص شدن از شر بوی دود باشند.

به همین خاطر لازم است فیلترهای هوا را مرتباً تعویض کنیم. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که هر سه ماه یکبار این کار انجام گردد. اگرچه اگر دود سیگار، موهای حیوانات خانگی یا سایر آلاینده‌ها جزوی از محیط فعلی زندگی هستند، توصیه می‌شود آنها را به دفعات بیشتر تغییر دهید.

یک سیستم تهویه مطبوع مجهز به فیلترهای HEPA می‌تواند ابزار ارزشمندی برای از بین بردن بوی سیگار و دود باشد. با اینحال همه سیستم های AC نمی‌توانند فیلترهای HEPA را در خود جای دهند.

از آنجایی که جریان هوای دستگاه شما ممکن است به اندازه کافی برای عبور از فیلترهای HEPA متراکم نباشد، مهم است که قبل از انجام این مرحله با کارشناسان مشورت نماییم

دکمه بازگشت به بالا