عمومیکسب و کار ویژه

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب: عواملی که باید در نظر داشته باشید

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی و قیمت دستگاه تصفیه آب به دلیل تنوع بسیار زیاد این تجهیزات و تفاوت های چشمگیری که در کیفیت، قابلیت ها و قیمت آنها وجود دارد، از موارد ضروری می باشد که برای انتخاب بهترین دستگاه باید مطالعه شود. حجم بسیار بالای املاح و ذرات خطرناک موجود در آب به یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامتی انسان تبدیل شده و علیرغم تصفیه آن در تصفیه خانه های بزرگ، هنوز مقدار آنها بیشتر از حد استاندارد است. به همین دلیل در بسیاری از منازل از دستگاه تصفیه آب استفاده میشود که اندازه کوچک تری نسبت به نوع صنعتی داشته و توسط برندهای مختلف ایرانی، تایوانی و چینی و غیره ارائه میشوند.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

قبل از بررسی و ارائه راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که این چه کاربردی دارند و چرا استفاده میشوند؟ به عبارت دیگر، دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟ آب های آشامیدنی به دلیل عبور از سفره های آب زیرزمینی با حجم بالایی از املاح موجود در خاک آغشته میشوند که برخی از آنها برای سلامتی مفید بوده و تعدادی نیز مضر هستند.

علاوه براین، ورود فاضلاب به طبیعت به مرور بر سفره های زیرزمینی اثر منفی ایجاد نموده و بار آلودگی را در آنها افزایش می دهد. به همین دلیل لازم است در تصفیه خانه های صنعتی با تجهیزات مختلف آب به استانداردهای لازم دست پیدا کند. اما در بسیاری از مناطق آب آشامیدنی تصفیه شده هنوز از استانداردها فاصله داشته و نیاز به تصفیه بیشتر دارند. به همین دلیل در این شرایط از دستگاه تصفیه آب خانگی می توان استفاده نمود.
دستگاه تصفیه آب خانگی به مجموعه از تجهیزات و اجزا گفته میشود که درون یک پکیج قرار گرفته و با استفاده از روش آلاینده ها، املاح و آلودگی های موجود در آب را از بین می برند. در این دستگاه ها با توجه به مدل و قابلیت ها از فیلترهای مختلفی استفاده میشود و در اغلب مواقع تعداد آنها 3 تا 8 عدد است. البته دستگاه های تصفیه آب خانگی معمول و رایج 5 عدد فیلتر دارند و در نهایت آب را با سطح استانداردی از املاح تولید می کنند.

طرز کار دستگاه تصفیه آب خانگی

برای درک بهتر مواردی که در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به آن اشاره میشود، لازم است با طرز کار آنها و اجزای موجود در هر یک بیشتر آشنا شوید. با توجه به اینکه از چه فیلترهایی در این تجهیزات استفاده میشود، روش و طرز کار دستگاه تصفیه آب خانگی فرق دارد. اما در حالت کلی می توان گفت این دستگاه ها به صورت زیر آب را تصفیه نموده و املاح و آلودگی ها را از بین میبرند:

  • آب دارای آلودگی و املاح وارد دستگاه تصفیه آب میشود.
  • با عبور از اولین فیلتر به نام فیلترهای پلی پیلن pp ذرات معلق در آن از قبیل گل و لای، شن و ماسه و سایر مواد جامد بزرگ از آب جدا میشوند. این فیلترها مانند صافی عمل نموده و اجازه عبور ذرات بزرگ را نمی دهند.
  • کلر استفاده شده برای گندزدایی آب در تصفیه خانه های شهری در مرحله دوم با فیلترهای گرانولی کربن اکتیو از بین میروند.
  • با اندازه و ابعاد بزرگ تر و به صورت بلاکی در فیلتر بعدی استفاده شده و باعث میشود بو و طعم مجدد بهبود پیدا کند.
  • اساس کار اسمز معکوس، عبور آب از فیلترهای ممبران می باشد و به این شیوه از عبور املاح از منافذ آن جلوگیری میشود. غشای نیمه تراوای استفاده شده در این مرحله باعث میشود بسیاری از یون ها و املاح آب امکان عبور از فیلتر را پیدا نکرده و کیفیت آب تا حد زیادی افزایش پیدا کند.
  • به منظور از بین بردن بو و کمک به بهبود شفافیت آب، در مرحله پنجم از فیلترهای کربن خطی یا post carbon استفاده میشود.
  • در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به فیلتر ششم اهمیت زیادی داده میشود و به آن باید توجه داشته باشید. این فیلتر که مینرال نامیده میشود، برای اضافه کردن املاح معدنی مورد نیاز در آب کاربرد دارد. تنها تعداد کمی از دستگاه های تصفیه آب این قابلیت را دارا هستند.
  • در هفتمین مرحله به منظور بهبود آب و قلیایت آن آب وارد فیلترهای آلکالین میشود. این فیلترها تاثیر بسیار زیادی بر کاهش خاصیت اسیدی آب داشته و از بروز سرطان و بیماری های متعدد جلوگیری می کند.
  • در هشتمین مرحله از اشعه uv برای ضد عفونی و گند زدایی و افزایش کیفیت و سلامت آب تا بالاترین سطح استفاده میشود.

پس از طی کردن این هشت مرحله، آب وارد مخزن شده و با باز کردن شیر آبی که روی سینک نصب میشود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است، برای عبور آب با فشار زیاد از فیلترهای ممبران، از پمپ آب استفاده میشود که اهمیت بالایی در نحوه عملکرد دستگاه دارد.

ویژگی های بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

به دلیل اهمیت بسیار زیاد دستگاه های تصفیه آب خانگی، برندهای مختلفی در تولید آنها فعالیت دارند و قابلیت های در نظر گرفته شده در هر یک با هم فرق دارد. به همین دلیل اگر به دنبال بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی هستید، لازم است به چند ویژگی مهم در آنها توجه داشته باشید. از مهم ترین این ویژگی ها که می توان به عنوان راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به آنها اشاره کرد عبارتند از:

توجه به انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

یکی از موارد مهمی که در انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی باید به آن توجه داشت، نوع دستگاه است. دستگاه های تصفیه آب خانگی از نظر شکل ظاهری و نحوه و محل نصب شامل دو گروه زیر هستند:

  • دستگاه تصفیه آب خانگی رومیزی
  • دستگاه تصفیه آب خانگی زیرسینکی

قبل از انتخاب دستگاه ابتدا بررسی کنید، آیا فضای کافی برای قرار گرفتن این تجهیزات داخل کابینت و زیر سینک وجود دارد یا خیر؟ آیا امکان قرار دادن دستگاه تصفیه آب روی کابینت هست؟ آیا ظاهر این دستگاه ها جلوه خوبی دارد و باعث نامرتب شدن آشپزخانه نمیشود؟ بدون شک نوع زیرسینکی به دلیل قرار گرفتن داخل کابینت جلوه بهتری داشته و باعث میشود فضا نیز مرتب تر باشد. اما اگر برای نصب دستگاه داخل کابینت محدودیت دارید، تا حد امکان گزینه هایی را انتخاب کنید که سیم و کابل و تجهیزات داخلی شان درون محفظه بوده و دیده نمیشوند.
علاوه براین، دستگاه های تصفیه آب خانگی پایه دار و بدون پایه هستند. برای اینکه بتوانید تعمیر و سویس این دستگاه ها را براحتی انجام دهید، بهتر است نوع پایه دار انتخاب شود. البته به شرایط محیط نصب نیز باید توجه داشته باشید.

انتخاب مدل دستگاه تصفیه آب بر اساس نوع آب

یکی از نکات بسیار مهم که در انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی باید مد نظر قرار داد، ویژگی های آب و نوع املاح و آلودگی های موجود در آن است. با توجه به منابع آبی در مناطق جغرافیایی مختلف درجه سختی آب و متفاوت است و بر همین اساس نوع دستگاه تصفیه را بهتر است انتخاب کنید. مناطقی که آب سالم تری دارند می توانند با دستگاه های ارزان قیمت با تعداد مراحل تصفیه کمتر به کیفیت مطلوب دست پیدا کنند. برای مناطقی که TDS بیش از اندازه از استاندارد جهانی فاصله دارد، دستگاه هایی را انتخاب کنید که اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون در آنها پیاده سازی شده و فیلترهای قوی تر با تعداد بیشتری دارند.

انتخاب دستگاه تصفیه آب با گواهینامه NSF

میزان املاح و آلاینده های موجود در آب ارتباط مستقیم با سلامتی بدن دارند و به همین دلیل بنیاد ملی بهداشت این تجهیزات را بررسی و در صورت استاندارد بودن گواهینامه NSF به آنها تعلق میگیرد. لذا پیشنهاد می کنیم قبل از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی حتما به این نشان توجه کنید و از اعتبار و اصل بودن آن مطمئن شوید.

به نوع اتصالات دستگاه توجه کنید

دستگاه تصفیه آب خانگی از جمله وسایل و تجهیزاتی می باشد که سالها مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل کیفیت تمام قطعات داخلی و حتی نوع اتصالات به کار رفته در آنها باید قبل از انتخاب بررسی شوند. اتصالات این دستگاه ها دارای دو نوع پیچ و مهره ای و فیتینگ هستند. نوه پیچ و مهره ای این اتصالات بسیار سخت باز و بسته میشود و ضریب اطمینان بالایی نیز دارند. اما به دلیل محدودیت های موجود در این نوع، اتصالات پیچ و مهره ای در بسیاری از دستگاه های تصفیه آب خانگی کاربرد ندارد.
اگر به دنبال انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی خوب و ایده آل هستید، گزینه هایی را در لیست تان اضافه کنید که اتصالات آنها فیتینگ است. چون باز و بسته کردن آنها آسان بوده و کیفیت مطلوبی دارند.

نوع و تعداد فیلترها را جدی بگیرید!

به جرئت می توان گفت یکی از مهم ترین بخش ها در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به انتخاب فیلتر اختصاص داده میشود. چون تعداد و نوع فیلترهایی که در این دستگاه ها استفاده میشوند، ارتباط مستقیم با کیفیت آب خروجی دارد. همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، فیلترهای استفاده شده در این دستگاه ها تنوع بالایی داشته و شامل فیلتر پلی اتیلن، فیلتر کربن گرانولی، کربن اکتیو بلاکی، ممبران، کربن اکتیو خطی، مینرال، آلکالین و UV می باشد. دستگاه های تصفیه آب خانگی که تعداد بیشتری از این فیلترها را استفاده می کنند، انتخاب های بهتری بوده و البته قیمت آنها نیز گران تر خواهد بود.
مساله بسیار مهمی که در انتخاب فیلتر دستگاه های تصفیه آب باید به آن توجه داشت، کیفیت فیلترهای مینرال است. با توجه به اینکه این فیلترها املاح را وارد آب می کنند، لذا باید مطمئن شوید که مواد جانبی و مضر به آب افزوده نشود.

ظرفیت شبانه روزی دستگاه تصفیه آب خانگی

از دیگر موارد مهمی که در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید به آن توجه داشت، ظرفیت آن می باشد. ظرفیت دستگاه های تصفیه آب خانگی در شبانه روز با هم تفاوت داشته و بیشتر از این مقدار نمی توانند آب تصفیه کنند. با توجه به مقدار آب مورد نیاز در طول شبانه روز باید بتوانید دستگاه مناسب را انتخاب نمایید.
توجه داشته باشید که ظرفیت دستگاه های تصفیه آب خانگی به تعداد فیلترهای ممبران و ظرفیت آنها بستگی دارد. یعنی اگر دستگاهی دو فیلتر ممبران با ظرفیت 50 گالن را دارد، در نهایت ظرفیت دستگاه برابر با 100 گالن در شبانه روز است.

کیفیت مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی را جدی بگیرید!

پس از طی شدن مراحل مختلف تصفیه آب و عبور از فیلترهای متعدد، در نهایت آب تصفیه شده وارد مخزن دستگاه میشود. این آب مستقیم مورد استفاده قرار میگیرد و به همین دلیل باید در فضایی کاملا استاندارد و بدون آلودگی ذخیره شود. برخی از دستگاه های تصفیه آب غیر استاندارد از مخازنی استفاده می کنند که کیفیت مطلوبی ندارد. به همین دلیل آب تصفیه شده درون مخزن مجدد آلوده شده و طعم و کیفیت آن تحت تاثیر منفی قرار میگیرد. لذا لازم است در زمان انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب خانگی حتما به کیفیت و متریال به کار رفته در مخزن توجه کنید.

جنس شیر برقی

برای نصب و اتصال دستگاه های تصفیه آب خانگی به شیر آب اصلی از شیر برقی یا شیرهای چهارراهی استفاده میشود. این شیرها در زمان مناسب نسبت به قطع و وصل جریان آب اقدام می کنند و به همین دلیل اهمیت بالایی دارند. جنس شیر برقی و کیفیت آن از دیگر مواردی می باشد که در انتخاب دستگاه تصفیه کننده آب منزل باید به آن توجه داشت.

دکمه بازگشت به بالا