عمومیکسب و کار ویژه

راهکارهای خانگی برای جوش صورت

آکنه به علت مسدود شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. چربی، آلودگی و سلول‌های مرده روی سطح پوست، منافذ پوست را مسدود می‌کنند و منجر به ظهور جوش یا عفونت‌های موضعی می‌شوند. درمان جوش، روی ازبین‌بردن باکتری‌ها و خشک‌کردن چربی‌های اضافی که منجر به بروز آکنه می‌شوند، تمرکز دارد. درمان‌های مختلف آکنه شامل تغییر در سبک زندگی، مصرف داروهای موضعی، داروهای خوراکی و تکنیک‌های درمانی هستند.

تجویز نوع روش درمانی بر اساس شرایط فردی هر شخصی متفاوت است. البته به این نکته دقت داشته باشید که هر درمانی برای هر نوع جوشی مناسب نیست. یک روش درمانی روی جوش های سر سیاه بهتر جواب می‌دهد و یک روش درمان برای جوش سرسفید و یکی برای جوش التهابی. بنابراین قبل از اینکه هر یک از این روش‌های درمانی را امتحان کنید بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید. دکتر پوست نوع جوش و آکنه را تشخیص می‌دهد و آن را در انتخاب نوع دارو و بهترین روش‌درمانی برای شما در نظر می‌گیرد.

برای درمان جوش صورت چه کنیم؟

روش‌های مختلفی برای درمان جوش صورت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. فراموش نکنید که همواره بهترین روش مراجعه به است تا بر اساس نوع پوست شما روش درمانی را تجویز کند:

• درمان دارویی
  • درمان گیاهی و سنتی
  • تکنیک‌های پزشکی و زیبایی
  • روش‌های خانگی
  • ماسک‌های صورت
  • سایر روش‌های درمان جوش صورت

درمان جوش صورت با دارو (قرص درمان آکنه)

یکی از انتخاب‌های پزشکان برای درمان استفاده از داروهاست. دسته‌ی بزرگی از داروهایی که برای درمان آکنه استفاده می‌شوند را آنتی بیوتیک‌ها تشکیل می‌دهند. دسته دیگر داروهای هورمونی هستند و در نهایت راکوتان را معرفی می‌کنیم که احتمالا اسم آن را شنیده‌اید.

۱. درمان جوش صورت با آنتی بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌توان به‌صورت موضعی و خوراکی مصرف کرد:

• آنتی بیوتیک موضعی: آنتی‌بیوتیک‌های موضعی با ازبین‌بردن باکتری‌های اضافی پوست و کاهش قرمزی و التهاب پوست عمل می‌کنند. در چند ماه اول درمان، می‌توانید از رتینوئیدها و آنتی‌بیوتیک‌ها با هم استفاده کنید. برای این منظور، صبح‌ها از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید و شب‌ها رتینوئید استعمال کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب با بنزوئیل پروکساید ترکیب می‌شوند تا احتمال ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی را کاهش دهند. معمولا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی به‌تنهایی توصیه نمی‌شود.
  • أنتی بیوتیک خوراکی (قرص درمان جوش): درصورتی‌که آکنه متوسط ​​تا شدید دارید، ممکن است برای کاهش باکتری‌ها به مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مانند نیاز داشته باشید.

۲. قرص هورمونی اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون یک داروی ضدآندروژن خوراکی است که به درمان آکنه های هورمونی در زنانی که در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی هستند و همچنین زنانی که در دوران پیش از یائسگی و یائسگی هستند، کمک می‌کند. اسپیرونولاکتون در درمان آکنه کیستیک، درمان جوش چرکی و همچنین درمان جوش های سر سیاه هم مؤثر است.

۳. درمان جوش صورت با راکوتان

• بیماری التهابی روده
  • نقص‌های شدید مادرزادی.

اگر درمان آکنه با راکوتان را استفاده می‌کنید، باید به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا پزشک عوارض جانبی را تحت‌نظر داشته باشد.

درمان جوش صورت با روش‌ های پزشکی

امروزه تکنیک‌های زیادی برای درمان آکنه و از بین‌بردن اثرات آن ابداع شده‌اند. متخصص پوست تعیین می‌کند که کدام روش برای نوع پوستتان و جای جوش‌هایتان مناسب است. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

۱. درمان جوش و جای جوش با میکرونیدلینگ

هدف از انجام روش درمانی میکرونیدلینگ این است که شکل‌گیری زخم‌های کوچک منجر به تولید کلاژن و الاستین بیشتری توسط بدن می‌شود. کلاژن و الاستین به بهبود سریع‌تر پوست کمک می‌کنند. این مواد شیمیایی همچنین باعث می‌شوند پوست پُرتر، صاف‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. همچنین شما می توانید از کرم و سرم های حاوی کلاژن استفاده کنید. قیمت سرم کلاژن لاکچری کوین با توجه به محبوبیت ویژه این کرم بسیار مقرون بصرفه می باشد.

این کار معمولا تنها ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که طول مدت درمان تا حد زیادی به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. پزشکان برای به‌حداقل‌رساندن درد از کرم‌های بی‌حس‌کننده استفاده می‌کنند. این روش با استفاده از یک ابزار کوچک انجام می‌شود و خراش‌های ریزی را روی پوست ایجاد می‌کند. اگر فرد خونریزی داشته، پزشک روی ناحیه تحت درمان، کرم یا سرم استعمال می‌کند.

۲. تخلیه جوش و درمان جوش های چرکی و دردناک

در روش درمان جای جوش با لیزر، پزشک کیست‌های بزرگی که در زیر پوست شکل‌گرفته‌اند را تخلیه می‌کند. پزشک مایعات، آلودگی، چرک و پوست مرده درون این کیست‌ها را تخلیه می‌کند تا درد و عفونت را کاهش دهد. این روش برای درمان جوش‌های زیر پوستی خیلی مؤثر است. ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک یا استروئید را به کیست تزریق کند تا روند بهبودی را تسریع بخشد و احتمال شکل‌گیری جای زخم را کاهش دهد.

۳. درمان جای جوش صورت با لیزر

در حال حاضر، از لیزر عمدتا برای ازبین‌بردن جای جوش استفاده می‌شود. این روش به کاهش میزان باکتری‌های روی پوست که منجر به بروز آکنه می‌شوند کمک می‌کند. لیزر، گرما را به کلاژن‌های زیر پوست منتقل می‌کند که باعث تسریع رشد کلاژن‌های جدید و سالم می‌شود. انواع مختلفی از لیزر برای درمان آکنه وجود دارد:

• لیزر تخریبی (ablative)
  • لیزر غیر تخریبی (nonablative).

۴. لایه‌ برداری پوست به روش شیمیایی

یکی از روش‌های پرطرفدار درمان جوش، لایه‌برداری‌های دوره‌ای منظم است. به روش شیمیایی، فرایندی است که در آن از مواد شیمیایی مخصوص برای ازبین‌بردن لایه سطحی پوست قدیمی استفاده می‌شود. با برداشتن لایه سطحی پوست، پوست جدیدی که رشد می‌کند صاف‌تر است. این روش می‌تواند جای جوش‌ها را نیز کاهش دهد. پس از لایه برداری استفاده از سرم ضد جوش لاکچری کوین  برای اینکه پوست دیگر جوش التهابی نزند موثر است.

پاکسازی پوست

تمیزکردن و پاک‌سازی پوست یک درمان پوستی چندمرحله‌ای است که شامل لایه‌برداری، استفاده از ماسک صورت، پاکسازی، ماساژ صورت، بخور صورت، و استفاده از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها است.

پاکسازی پوست به رهایی از تجمع ناخواسته چربی، سموم، آلودگی‌ها، باکتری‌ها و تمامی بقایای سلول‌های مرده از روی پوست کمک می‌کند. تمام این موارد منجر به بیماری‌های پوستی ناخوشایندی مانند جوش و پیری زودرس می‌شوند.

۵. میکرودرم ابریژن

امروزه از گوناگونی برای بهبود مشکلات پوستی استفاده می‌شود. این روش‌ها ظاهر پوست را بهبود می‌دهند و اعتمادبه‌نفس را به فرد بازمی‌گردانند. یکی از این روش‌های جوانسازی پوست میکرودرم ابریژن است که یک روش کم تهاجمی برای بهبود رنگ و بافت کلی پوست است. این روش می‌تواند آسیب‌های ناشی از نور خورشید، چین‌وچروک، خطوط ریز، لکه‌های ناشی از افزایش سن، جای جوش، ملاسما و سایر مشکلات مربوط به پوست را بهبود بخشد.

اگرچه میکرودرم ابریژن می‌تواند به بهبود جوش‌های خفیف و آکنه کومدونال کمک کند، اما درمان مناسبی برای آکنه‌های التهابی نیست. استفاده از این روش برای آکنه‌های التهابی باعث تشدید التهاب و بروز درد شدید می‌شود. در نهایت باید بدانید که میکرودرم ابریژن کمک زیادی به بهبود موارد شدیدتر آکنه نمی‌کند. اما هنگامی که آکنه به‌خوبی کنترل شد و التهاب آن برطرف شد می‌توانید درمان میکرودرم ابریژن را انجام دهید. به‌علاوه، این درمان ممکن است به روشن‌شدن لکه‌هایی که پس از بهبود جوش روی پوست باقی می‌مانند کمک کند.

۶. درمان سریع جوش زیر پوستی (درمان سریع جوش پیشانی)

همیشه قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی یا درمان جوش زیر پوستی با دارو، از تمیز بودن دست‌هایتان مطمئن شوید. می‌‌توانید از یک محصول حاوی بنزوئیل پراکسید برای درمان جوش های زیر پوستی دردناک استفاده کنید. بنزوئیل پراکسید باکتری‌های زیر پوست را از بین می‌برد. روغن ئرخت چای هم بسیار کاربردی است.

۷. درمان جوش های قرمز رنگ صورت

روش درمان جوش های قرمز روی بدن چیست؟ اگر جوشی دارید که تحریک شده و قرمز و دردناک است، آلوئه ورا یک راه عالی برای درمان آن است. از آلوئه ورا که مستقیماً از گیاه گرفته شده است، برای حداکثر نتیجه استفاده کنید. آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی است که در درمان و کاهش قرمزی موثر است.

۸. درمان جوش سر سفید و درمان سریع جوش سر سیاه

جوش سر سفید یا میلیا بیشتر به دلیل تجمع غده‌های کوچک چربی زیر پوست ایجاد می‌شود. بهبود خانگی آن با قرمزی و التهاب همراه است به همین دلیل برای جوش سرسفید روی صورت یا درمان جوش روی باسن و درمان جوش بازو، بهتر است حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با استفاده از ، آن‌ها را تخلیه کند.

۹. درمان جوش واژن (درمان جوش تناسلی زنان)

جوش‌های ناشی از آکنه واژن یا موهای زیر پوستی، در بیشتر موارد اگر به دلیل عفونت یا بیماری خاصی نباشند، خود به خود از بین می‌روند. اگر سابقه مشکلات هورمونی دارید، برای درمان جوش کیستی و درمان جوش چانه یا حتی درمان لکه های قهوه ای جای جوش، لازم دارید تا از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

۱۰. روش درمان جوش بلوغ دختران و پسران چیست؟ (درمان جوش دوران بلوغ)

باتوجه به اینکه بیشتر این جوش‌ها در سن بلوغ هورمونی هستند، احتمالاً باید برای درمان جوش صورت نوجوانان به یک متخصص پوست برای رتینوئیدهای آکنه مراجعه کنید، زیرا بیشتر آنها با نسخه در دسترس هستند. رتینوئیدهای موضعی اولین انتخاب هستند که به شکل ژل و کرم در دسترس‌اند و شما تا دو بار در روز از آنها می‌توانید استفاده کنید.

درمان خانگی و سریع جوش صورت

استفاده از روش‌های خانگی درمان آکنه، به پیشگیری یا پاکسازی پوست کمک می‌کنند و پوست شما را درخشان، مرطوب و سالم نگه می‌دارند. در این قسمت به برخی از روش‌های درمان‌ خانگی جوش صورت اشاره می‌کنیم.

۱. استفاده از یخ برای جوش

ممکن است از نظرتان عجیب و حتی غیرقابل‌باور به نظر برسد اما یخ می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای ازبین‌بردن جوش‌های متورم و اذیت‌کننده صورت باشد. یخ را در یک‌پارچه تمیز و نازک بپیچانید و آن را برای مدتی روی جوش‌ها قرار دهید. این بهبود خانگی جوش صورت می‌تواند به‌اندازه کرم هیدروکورتیزون به کاهش التهاب کمک کند. پس از اینکار سرم طلا لاکچری کوین را روی پوست خود پخش کرده و پس از جذب از مرطوب کننده استفاده کنید. با اینکار هم جوش ها را کاهش داده اید و هم به پوست خود لطافت ویژه ای هدیه داده اید.

۲. درمان جوش صورت با قهوه

آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد محرک و کلروژنیک اسیدهای موجود در قهوه، آن را به یک اسکراب مؤثر برای مقابله با آکنه تبدیل کرده‌اند. اسکراب صورت با تفاله قهوه می‌تواند به پاک‌سازی سلول‌های مرده از روی پوست و بازکردن منافذ پوست کمک کند. کلروژنیک اسیدهای موجود در قهوه، التهاب را کاهش می‌دهند و از پوست در مقابل برخی از انواع باکتری محافظت کنند.

۳. درمان جوش صورت با خمیر دندان

شبهات زیادی در خصوص اثرگذاری خمیردندان روی رفع جوش صورت وجود دارد. برخی از مواد موجود در خمیردندان (همچون هیدروژن پراکسید و روغن‌های ضروری) ممکن است به منقبض و خشک‌کردن جوش‌ها و درمان آکنه صورت فوری کمک کنند. اما این بهبود خانگی جوش صورت ممکن است منجر به تحریک‌شدن و آسیب‌دیدن پوست (خصوصا پوست صورت) شود. پس بهتر است سایر روش‌های درمانی را امتحان کنید.

۴. چای سبز برای جوش

گزارش شده که لوسیون‌های موضعی حاوی چای سبز در درمان آکنه مؤثر واقع شده‌اند. چای سبز تولید سبوم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک ماده طبیعی است و منجر به بروز عوارض جانبی نظیر تحریک و سوزش پوست نمی‌شود. برای بهره‌مندی از خواص این درمان، ابتدا چای سبز را بجوشانید و به آن اجازه دهید خنک شود. سپس آن را روی نواحیای که دچار جوش هستند قرار دهید.