سلامت و دانشکسب و کار ویژه

راهکار های ساده خانگی برای درمان ریزش موی شدید در زنان

موهای زیبا و پرپشت یکی از معیارهای زیبایی ظاهری برای خانم‌ها و آقایان است. به همین دلیل خیلی از افراد نگران ریزش مو هستند و سعی می‌کنند راه‌های مختلفی را برای رفع آن انجام دهند. برای کسانی که ترجیح می‌دهند از داروهای شیمیایی استفاده نکنند، روش‌های جایگزین و مناسبی وجود دارد. به عنوان نمونه انواع درمان‌های خانگی و درمان‌های گیاهی می‌تواند در قطع ریزش مو موثر باشد. در این مطلب شما را با درمان خانگی ریزش موی کودکان و بزرگسالان آشنا می‌کنیم.

علت ریزش مو در زنان

ریزش موی زنان می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تغییرات ژنتیکی، زمینه‌های ارثی، تغییر سطح هورمون‌ها، به دنبال مشکلات مختلف زمینه‌ای، آلودگی هوا، رژیم غذایی ناسالم و حتی به‌عنوان بخشی از روند طبیعی پیری در زنان اتفاق بیفتد. تشخیص زودهنگام علت ریزش مو در زنان می‌تواند در پیشگیری از کچلی سر کمک شایانی بکند. از کم پشت شدن موها گرفته تا طاسی با الگوی زنانه و حالت‌های شدید ریزش مو، از انواع مختلف ریزش مو در زنان است. بسیاری از زنان مبتلا به ریزش مو در سکوت از این مشکل رنج می‌برند و بدون این که به دنبال راهکاری برای درمان ریزش موی زنان باشند، تنها با کوتاه‌کردن موها و تغییر مدل آن سعی در پنهان کردن نازک و ضعیف شدن موهای خود را دارند.

ریزش مو در زنان امر چندان دور از ذهن و غیرمعمولی نیست. حدود ۵ درصد از زنان زیر سی‌سال و ۶۰ درصد از افراد بالای ۷۰ سال با ریزش مو در حالت‌های مختلف درگیرند و از این معضل رنج می‌برند؛ بنابراین درمان ریزش موها در زنان باید بیشتر از گذشته مدنظر قرار بگیرد و به آن توجه بیشتری شود. در میان انواع رایج ریزش مو زنان، ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنتیک یکی از شایع‌ترین شکل ریزش مو در زنان است.

درمان خانگی و طبیعی ریزش مو با ماساژ دادن مو

یکی از اقدامات موثر در روش های درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان ماساژ دادن کف سر و محل رویش موها برای تحریک رشد مو است. این کار باعث می‌شود رشد و ضخامت مو در سلول‌های پاپیلای پوستی افزایش یابد. وقتی شما چند بار در روز این کار را در آرامش و بدون اضطراب انجام دهید می‌توانید شاهد اثرات مثبت آن در کاهش ریزش مو و افزایش رویش موهای جدید باشید.

ماساژ پوست سر با استفاده از روغن­ های ارگانیک، از دو جهت به درمان ریزش مو کمک می­ کند.با ماساژ پوست سر، سلول­ های پاپیلای موجود در زیر فولیکول ­ها تحریک می­ شوند. این سلول­ ها در رشد و جلوگیری از ریزش موها نقش دارند. همچنین ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش خون و کشش پوست سر می­ شود. افزایش گردش خون منجر به غذارسانی و اکسیژن رسانی هرچه بهتر به فولیکول­ های­ مو، افزایش ضخامت و رشد دوباره موها می­ شود.

یکی از عوامل ریزش مو، اضطراب و تنش است. همچنین از فواید بزرگ ماساژ، ایجاد حس آرامش و رفع استرس است. بنابراین با حس آرامش ناشی از ماساژ می­ توانید ریزش مو خود را کنترل کنید. ماساژ پوست کف سر قانون خاصی ندارد. فقط کافیست تا نوک انگشتان خود را روی پوست سر به­ صورت دورانی حرکت دهید و فشار کمی به سر وارد کنید.

درمان خانگی قوی ریزش مو با تغذیه

یکی از علت‌های ریزش مو بر اثر کمبودهای تغذیه‌ای است. ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری که برای سلامت مو و پیشگیری از ریزش مو اهمیت دارد شامل موارد زیر است:

    ویتامین‌های گروه B و آهن

کمبود ویتامین‌های گروه ب و آهن موجب ریزش مو مخصوصاً در خانم‌ها می‌شود. زیرا دوره‌های عادت ماهیانه در خانم‌ها موجب از دست رفتن مقادیر بالایی از آهن می‌شود. بنابراین مصرف غذاهای سرشار از آهن برای درمان خانگی ریزش مو در زنان بسیار ضروری است. این غذاها شامل گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات و مغزها است. استفاده از مکمل‌های آهن هم می‌تواند درمان ریزش مو زنان باشد. اما باید قبل از مصرف حتماً با دکتر تغذیه مشورت کنید.

    مکمل امگا۳

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی از مواد مغذی است که در تامین سلامت بدن تاثیر گذار است. سلامت مو نیز با مقادیر قابل توجه از امگا ۳ تامین می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان ریزش مو غذاهای حاوی امگا ۳ مانند کانولا و روغن بذر کتان، ماهی و غذاهای دریایی باید در رژیم غذایی گنجانده شود.

روغن­ های ارگانیک مثل روغن نارگیل

ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر و موها باعث نرم شدن ساقه مو و از بین رفتن شکنندگی موها می ­شود. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل مثل لوریک اسید، به داخل ساقه موها نفوذ کرده و فرایند تخریب پروتئین­ ها را کاهش می­ دهد. با توجه به جنس موهایتان ماساژ روغن نارگیل را در روتین نگهداری از موهای خود قرار دهید. اگر موهایتان چرب است، پیش از استحمام و شب­ ها روغن نارگیل را به کف سر و ساقه موها ماساژ دهید. اگر موهای خشکی دارید، علاوه بر ماساژ روغن قبل از استحمام، بعد از استحمام نیز روغن نارگیل را به ساقه موهای خود زده و موهای خود را حالت دهید. این روغن باعث کنترل چربی مو می­ شود. تاثیر دیگر روغن نارگیل کمک به سالم­ تر شدن فولیکول­ های مو و در نتیجه کاهش ریزش مو در اثر تقویت میکروبیوم پوست سر است. علاوه بر روغن نارگیل، روغن ­های آرگان و سیاه دانه نیز قابل استفاده­ هستند. البته روغن آرگان با توجه به قیمت بالایی که دارد، بهتر است بعد از شستشوی موها استفاده شود.

    زینک

ماده‌ی معدنی زینک یا روی یکی از عناصر ضروری سلامت مو است که باید درژیم غذایی افراد مبتلا به ریزش مو گنجانده شود. منابع غذایی زینک شامل گوشت، تخم مرغ، عدس، جو دوسر، آجیل سویا، بادام هندی، گوشت گوساله است. اما در صورت نیاز می‌توان از مکمل‌های روی استفاده کرد.

آب چغندر

کلسیم، پتاسیم، ویتامین­ های B و C، فسفر، پروتئین و کربوهیدرات مواد مغذی و معدنی هستند که در چغندر یافت می­ شوند. چغندر به سبب داشتن این مواد مغذی در درمان ریزش مو موثر است. برای استفاده از چغندر به منظور درمان ریزش مو، می­ توانید چغندر را جوشانده و پس از سرد شدن میکس کنید تا خمیری به ­دست آید. خمیر را روی پوست سر بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه موها را با شامپو شستشو دهید.

استفاده از روغن های طبیعی

روغن‌های طبیعی مثل روغن سیاه دانه، رزماری، آرگان، روغن نارگیل و … برای افزایش رشد مو و ماساژ سر مفید هستند. برای مثال روغن نارگیل منبعی حاوی اسیدهای چرب است که به داخل ساقه مو نفوذ می‌کند. بسته به نوع مو، می‌توانید از روغن نارگیل قبل یا بعد از حمام استفاده کنید. اگر موهای شما چرب است، می‌توانید یک شب یا چند ساعت قبل از شستن موها، آن‌ها را با روغن چرب کرده و ماساژ دهید. اگر موهای شما خشک است، می‌توانید قبل از حمام روغن تراپی کنید و بعد از حمام مقدار کمی روغن را به ساقه و انتهای موهای خود بزنید تا موهای نرم و درخشنده داشته باشید. سایر روغن‌ها را نیز می‌توانید به همین روش استفاده کنید. البته برخی از روغن‌ها مثل روغن آرگان گران هستند و بهتر است بعد از حمام روی ساقه موها استفاده شود زیرا روغن تراپی قبل از حمام نیاز به حجم بیشتری از روغن خواهد داشت.

ورزش و دوری از استرس

داشتن سبک زندگی سالم همیشه می‌تواند در سلامت بدن نقش بسیاری داشته باشد. برای مثال ورزش با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی می‌تواند رشد موها را افزایش دهد. از طرفی هنگام ورزش هورمون‌های مختلفی ترشح می‌شود که می‌تواند از استرس و افسردگی جلوگیری کند. استرس و تنش‌های عصبی یکی از دلایل اصلی ریزش مو هستند. اگر حس می‌کنید استرس شدید و بی‌دلیل دارید یا در بحران عاطفی هستید بهتر است به روانشناس مراجعه کنید.

آب پیاز

پیاز بوی بدی دارد و شاید دوست نداشته باشید از آن برای سلامت موهای خود استفاده کنید، اما با توجه به فواید پیاز ارزش استفاده از آن بسیار زیاد است. آب پیاز به عنوان منبعی برای درمان موفقیت آمیز آلوپسی آره آتا از طریق تقویت رشد مو است. همچنین تصور می شود که آب پیاز باعث بهبود گردش خون مفید است. مطالعات روی حیوانات نشان داده این ماده باعث بهبود فاکتور رشد کراتین و جریان خون در کوتیکول‌ها می شود. می‌توانید چند پیاز را آب بگیرید و  آن را به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید حداقل ۱۵ دقیقه بماند. سپس مثل همیشه شامپو بزنید.

لیمو

می‌توانید از آبلیموی تازه یا روغن لیمو استفاده کنید زیرا گفته می‌شود این ماده  رشد مو را افزایش می‌دهد. روغن لیمو می‌تواند به شما در حفظ سلامت پوست سر کمک کند. آب لیموی تازه را ۱۵ دقیقه قبل از شامپو به پوست سر و موهای خود بمالید. می‌توانید از روغن لیمو رقیق شده عنوان ماسک مو استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا