راه‌های درمان سنگ کلیه و پیشگیری از عود مجدد

رئیس مرکز تحقیقات بیماری کلیه و مجاری ادراری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: “آقایان باید تغییراتی در ادرار خود از جمله احتباس ، تکرر ادرار و خون در ادرار انجام دهند و حتماً بعد از معاینه 40 ساله به پزشک مراجعه کنند.”

به گزارش دکترنامهدکتر. عباس بصیری با اشاره به بیماری های کلیوی و موارد مرتبط با آن ، از فعالیت های کلینیک پیشگیری از سنگ کلیه وابسته به مرکز تحقیقات کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و با اشاره به حضور یک متخصص اورولوژیست و متخصص تغذیه در کلینیک پیشگیری از سنگ ، اظهار داشت: در این کلینیک این ، که در کلینیک بیمارستان دکتر شهید واقع شده است لبابی نژاد ، 20 بیمار هر روز با هدف شناسایی نوع سنگ و تلاش برای جلوگیری از عود مجدد سنگ کلیه درمان می شود.

رئیس مرکز تحقیقات کانال کلیه و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از فعالیتهای بی نظیر این کلینیک در کشور و خاورمیانه خبر داد و گفت: تنها 2 درمانگاه پیشگیری از سنگ در جهان وجود دارد ، یکی در ایالات متحده و دیگری در اروپا.

سنگ کلیه یکی از مهمترین دلایل نارسایی کلیه است

وی افزود: در کلینیک پیشگیری از سنگ کلیه در دانشگاه ، ضمن انجام آزمایشات لازم ، شرایط و دلایل تشکیل سنگ در بیماران بررسی می شود و سپس درمان های لازم به همراه رژیم انجام می شود.

بصیری گفت: “سنگ کلیه به عنوان یکی از مهمترین دلایل نارسایی کلیه شناخته می شود.” سنگ کلیه رسوب معدنی است که در یک یا هر دو کلیه تشکیل می شود. ” سنگهای کوچک معمولاً بسیار دردناک هستند ، در حالی که سنگهای بزرگ می توانند کل کلیه را درگیر کنند و بدون هیچ علامتی صدمه جدی به کلیه ها وارد می کند.

وی با تأکید بر اینکه در تعداد زیادی از بیماران ، سنگ کلیه ارثی است و ما علت خاصی برای شکل گیری آنها پیدا نکردیم ، وی سابقه خانوادگی بیماری و علائم ادراری را از مهمترین علائم این بیماری ذکر کرد.

نحوه جلوگیری از عود مجدد سنگ کلیه

بصیری افزود: برای جلوگیری از عود مجدد سنگ ، بیماری زمینه ای باید درمان شود. به بیماران توصیه می شود روزانه 2 تا 3 لیتر مایعات بنوشند. زیرا مصرف مایعات زیادی اولین شرط برای درمان انواع سنگ و جلوگیری از شکل گیری آنها است. همچنین از بین بردن مصرف نمک به طور کلی و به حداقل رساندن مصرف گوشت و کلیه پروتئین های حیوانی از دیگر توصیه ها برای جلوگیری از عود مجدد این بیماری است.

وی ادامه داد: ساختمانهای سنگی به تعداد زیادی از بیماران منتقل شده است ، بنابراین مراجعه به موقع برای معاینات و معالجات لازم از آسیب دائمی کلیه ها جلوگیری می کند.

شایع ترین مشکل ادراری

بصیری گفت: “بیماری کلیه ، بیماری مجاری ادراری ، سنگ کلیه و بیماری پروستات شایعترین مشکلات ادراری است.” “به طور کلی ، هر یک از این مشکلات 30 درصد از بیماری کلیوی ادراری را تشکیل می دهند.”

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تنگی “لگن” و تنگی “مجرای ادراری” اظهار داشت: این بیماری یک بیماری مادرزادی و ژنتیکی است به طوری که فردی که دارای بیماری شدید کلیوی است بسیار طبیعی است. تورم کلیه و آسیب کلیه مهمترین و بدترین عوارض این بیماری است.

وی گفت: “بعضی از موارد تنگی لگن می توانند با سونوگرافی پیشرفته در دوران بارداری تشخیص داده شوند.” وی ادامه داد: با این روش نوآورانه جدید ، امکان درمان سریع تر و بدون درد تنگی لگن از بین می رود و افرادی که سابقه بیماری ارثی دارند ، باید در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: عدم درمان برای مبتلایان به تنگی مجاری ادراری در طولانی مدت باعث از بین رفتن انقباضات مثانه می شود و ادرار باقیمانده در مثانه غالباً منجر به عفونت شده و در نهایت به کلیه ها آسیب می رساند.

علائم مهم عفونت های کلیوی و مجاری ادراری

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه می کند: بی اختیاری ادرار ، ادرار یا نشت ، اثرات طولانی مدت ، شب ادراری مکرر شبانه و بی اختیاری ادرار می تواند یکی از علائم مهم در عفونت های کلیوی و مجاری ادراری و نیازهای آن در هر سنی باشد. توجه ویژه.

رئیس مرکز تحقیقات کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرطان پروستات یکی از شایعترین سرطانها در مردان است. ادرار را به طور جدی بنوشید و حتماً به پزشک مراجعه کنید.

علل نارسایی کلیه و عفونت در زنان

وی در پایان گفت: زنان یائسگی نیز باید بدانند که در این مرحله به دلیل تغییر در تولید هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون در ناحیه تناسلی ، مخاط خشک و چسبناک می شود و ادرار به درستی خالی نمی شود. این می تواند باعث نارسایی کلیه و عفونت در زنان شود.