عمومی

روایت سی‌ان‌ان از جشن طالبان با سلاح‌های آمریکایی

به نقل از وب سایت CNN ؛ زرادخانه آمریکا که در اختیار طالبان قرار می گیرد ممکن است محدود به سلاح های کوچک نباشد ، زیرا این گروه تعداد زیادی سلاح و انبار وسایل نقلیه در پایگاه هایی که قبلاً در اختیار ارتش افغانستان بود از جمله خودروهای ضد مین پیشرفته و زره هاموی به دست آورده است.

به گفته یک مقام آگاه کنگره آمریکا ، ارزیابی های اولیه نشان می دهد که برخی از بالگردهای بلک هاوک طالبان و دیگر هواپیماهای نظامی متعلق به طالبان است که ممکن است شامل حدود 20 فروند هواپیمای تهاجمی E-29 Tokano باشد. سلاح های خریداری شده با بودجه ایالات متحده تنها بخشی از هواپیماهای مستقر در پایگاه قندهار است.قبل از کنترل طالبان ، بخش دیگری از سلاح ها به جاهای دیگر منتقل شد. ما بیم آن داریم که برخی از این سلاح ها به دست دیگر حامیان طالبان برسد. بزرگترین نگرانی کنگره این است که این سلاح های پیشرفته با هدف استفاده از آنها علیه ایالات متحده و متحدانش به دشمنان واشنگتن و دیگر بازیگران غیر دولتی فروخته می شود.

دو مقام نظامی آمریکایی به سی ان ان گفتند که میزان دقیق تجهیزاتی که در جریان سقوط ارتش افغانستان به دست طالبان افتاد ، مشخص نیست و بعید است که ایالات متحده به دلیل حضور نظامی و اطلاعاتی پاسخ جامع و دقیقی ارائه دهد. در این کشور به پایان رسید دولت بایدن به دلیل عدم پیش بینی سقوط سریع افغانستان به دست طالبان و هرج و مرج در فرودگاه کابل در حالی که هزاران نفر تلاش می کنند از این کشور فرار کنند ، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در حالی که اجرای عملیات سریع و دقیق برای خروج اتباع غربی و همتایان افغان آنها از کابل در اولویت بوده است ، مقامات پنتاگون شمارش سلاح های آمریکایی در دست طالبان را آغاز کرده اند. تسلیحات ارائه شده به ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان در 20 سال گذشته ، ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد.

مقامات دولت بایدن به CNN گفتند که ایالات متحده در حال حاضر هیچ برنامه ای برای از بین بردن سلاح با حملات هوایی یا سایر وسایل ندارد ، مگر اینکه آنها تهدیدی فوری برای نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل باشند. عملیات برچیدن تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان مدت کوتاهی پس از امضای توافقنامه دوحه بین دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا در فوریه 2020 آغاز شد و ایالات متحده تعداد سربازان خود را از 8500 به 2500 نفر کاهش داد. اما قبل از آن ، این کار با سرعت کمتری انجام می شد و نیروهای آمریکایی در سال 2018 به کمتر از 14000 نفر کاهش یافت.

بین سالهای 2013 تا 2016 ، ایالات متحده بیش از 600000 اسلحه کوچک ، مانند تفنگهای M16 و M4 ، و نزدیک به 80،000 خودرو با دوربین دید در شب ، بی سیم و سایر تجهیزات را در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار داد. در گزارش بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان آمده است که بین سالهای 2017 تا 2019 ، وزارت دفاع ایالات متحده همچنین 7000 مسلسل ، 4700 نفربر زرهی هاموی و بیش از 20000 نارنجک ، و در 2 سال گذشته ، بیش از 18 میلیون توقیف کرده است. گلوله و 7 گلوله ، 62 میلی متر. او گلوله های کالیبر 50 را به ارتش افغانستان تحویل داد

به گفته دو مقام آمریکایی ، هدف تعدادی از حملات هوایی آمریکا در افغانستان در هفته های آخر خروج نیروها از بین بردن تجهیزات این کشور بود که تقریباً به دست شبه نظامیان افتاد. اما ایالات متحده تمام این تجهیزات را از بین نبرد ، زیرا حتی تا دیروقت ، آنها تصور می کردند که نیروهای امنیتی افغانستان با طالبان می جنگند ، بنابراین برخی از این سلاح ها بدون شک به دست طالبان افتاد.

قبل از اعلام خروج برنامه ریزی شده بایدن در اوایل سال 2021 ، مقامات افغان می گفتند که حتی اگر مهلت خروج اولیه از 1 مه تمدید شود ، ممکن است مجبور شوند برخی از این سلاح ها را نابود کرده یا به ارتش افغانستان تحویل دهند ، گزینه دوم قرار است به دست طالبان بیفتد.

311311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا