عمومی

روسیه خواستار اجرای طرح امنیت خلیج فارس شد/واکنش مسکو به موضع تند تل‌آویو

وزارت امور خارجه اسرائیل در پی سخنرانی درباره طرح امنیتی خلیج فارس ، كه متن آن در جروزالم پست منتشر شد ، آناتولی ویكتوروف ، سفیر روسیه در تل آویو را احضار كرد.

در بیانیه ای سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از واکنش شدید اسرائیل به اظهارات سفیر روسیه در تل آویو ابراز تعجب کرد و گفت: “در مصاحبه با سفیر روسیه بر موضع ما تأکید شده است که ما بارها به شرکای اسرائیلی ابراز داشته ایم. ما در سطوح مختلف همه نکات مقاله جروزالم پست ، که از سخنان سفیر روسیه استفاده می کند ، مطابق با موضع مسکو در مورد مسائل خاورمیانه است.

وی افزود: ما باید نشان دهیم که امکان ایجاد کانالهای جدید ارتباطات متمدنانه بر اساس موازین حقوقی بین المللی امری مثبت است و ما بر این باوریم که حفظ رویارویی و پرهیز از گفتگوی سازنده تنها یافتن راه حل را دشوار می کند.

زاخارووا گفت: “در عین حال ، ما همیشه تأکید می کنیم که فلسطین همچنان مسئله اصلی صلح در خاورمیانه است.” بدون حل آنها ، ثبات طولانی مدت و پایدار در منطقه تضمین نمی شود. از طرف ما ، ما به عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت و یک عضو گروه بین المللی چهار واسطه خاورمیانه و یک کشور با روابط سازنده با همه کشورهای منطقه ، از جمله اسرائیل ، آماده دستیابی به این اهداف هستیم.

او ادامه داد: چنین نظریه ای در طرح امنیت جمعی خلیج فارس گنجانده شده است که هدف آن ایجاد مکانیزمی برای پاسخگویی به چالشها و تهدیدهای مختلف همه کشورهای منطقه خلیج فارس است. بازیگران خارجی نیز وظیفه دارند شرایطی را برای کشورهای منطقه فراهم کنند که بتوانند حرکت و تحمل داشته باشند و اختلافات تاریخ کشورهای منطقه را به طور مداوم حل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: “تا آنجا که به حملات هوایی اسرائیل در سوریه مربوط می شود ، به هر دلیلی ، ما دیدگاه منفی خود درباره چنین اقداماتی و لزوم احترام به حقوق حاکمیت ، تمامیت ارضی و استقلال را پنهان نمی کنیم.” ما بر سوریه تأکید کرده ایم.

در سال های اخیر ، وزارت امور خارجه روسیه سندی را تحت عنوان “دکترین امنیتی خلیج فارس” راه اندازی کرده است که در آن پیشنهادهایی برای تقویت اعتماد و شفافیت در منطقه و تشکیل یک سازمان منطقه ای برای تأمین امنیت خلیج فارس ارائه می شود. روسیه طرح هایی را برای تقویت امنیت در خلیج فارس ، حضور غیر نظامی کشورهای فرامنطقه ای و جلوگیری از تنش ها به منظور تأمین امنیت جمعی در منطقه پیشنهاد داده است. مسکو از همه ذینفعان منطقه ، از جمله طرفین درگیری ، می خواهد تا گام های مشخصی برای تقویت اعتماد و شفافیت متقابل بردارند.

طرف روسی پیشنهاد کرده است که رایزنی ها بر اساس مذاکرات چندجانبه انجام شود و یک گروه ابتکاری برای آماده سازی اجلاس بین المللی امنیت و همکاری در منطقه خلیج فارس تشکیل شود. اقدامات پیشنهادی مسکو شامل تقویت گفتگوها بین مقامات سیاسی و نظامی و کارشناسان منطقه ، هماهنگی مانورها و عملیات نظامی و هواپیمایی نظامی ، آشنایی دو کشور با سلاح های نظامی و خودداری از استقرار گروه های نظامی فرامنطقه ای در خلیج فارس است. فارسی ، و به طور کلی حضور نظامی خارجی را در منطقه کاهش می دهد.

وزیر امور خارجه روسیه اخیراً متذکر شد که روسیه این طرح را چندین سال پیش پیشنهاد داده و سال گذشته آن را به روز کرده و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است و در اکتبر سال جاری نیز در سطح وزیران خارجه درباره آن بحث کرده است. پدر

311311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا