اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

زمان ثبت نام دانشگاه های خصوصی ترکیه

مراحل اخذ پذیرش تحصیل در دانشگاههای ترکیه :

1_ در مرحله اول باید پس از مشخص نمودن دانشگاه خود در ترکیه می بایست فرم پذیرش دانشگاه را تکمیل نموده و ارسال می نمایید.
2_ در این قدم شما پس از تکمیل نمودن فرم پذیرش دانشگاه ، در خواست خود را ارائه نموده و مدارک تحصیلی مورد نیاز اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاههای  ترکیه را به دانشگاه تسلیم نمایید. در صورتی که چند مورد را دز پذیرش بخواهید اعم از خوابگاه، زبان و.. باید در فرم پذیرش اعلام نمایید.
3_ شما می توانید در پروسه پذیرش از چند دانشگاه هم زمان پذیرش خود را در خواست نمایید.
4_  قبل از اتمام زمان مورد نیاز ترجمه مدارک تحصیلی خود را به دانشگاه ارائه نمایید.
5_ در صورت پذیرفته شدن شما توسط دانشگاه برای شما نامه پذیرش صادر خواهد شد.

رشته طراحی مد و لباس ترکیه: متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های را دارند قطعا می خواهند که از لیست بهترین دانشگاه های ترکیه مطلع شده و بر اساس جایگاهی که دارند دانشگاه خود را انتخاب نمایند. چنانچه تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاههای ترکیه دارید باید بدانید هر چند که اکثر دوره ها در دانشگاههای ترکیه به زبان انگلیسی ارائه می شود اما دانشجویان در ترکیه نیازمند به دانش زبان ترکی خواهند بود برای ارتباط در محیط و داشتن شانس کار باید دانشجویان تسلط کافی به زبان رسمی این کشور داشته باشند. کشور ترکیه حدود 166 دانشگاه را در خود جا داده است که در ادامه در قالب یک جدول لیست بهترین دانشگاه های ترکیه را ارائه می دهیم.

لیست بهترین دانشگاههای ترکیه توضیحات آن ها
دانشگاه کوچ – Koç University این دانشگاه از دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه می باشد که در شهر استانبول در سال 1993 بنا نهاده شد.
دانشگاه بیلکنت – ‌Bilkent University این دانشگاه جزء دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه می باشد که در هر آنکارا در سال 1984 بنا نهاده شد.
دانشگاه سابانجی – Sabanci University زبان تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی می باشد و دارای دانشکده های مختلفی در رشته های مختلف می باشد.
دانشگاه فنی خاورمیانه – Middle East Technical University زبان تدریس در این دانشگاه نیز به زبان انگلیسی است و در رشته های مختلف مهندسی و رشته های پایه و انسانی پذیرش دارد.
دانشگاه بوغازیچی – Boğaziçi University این دانشگاه در کشور ترکیه از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است که در سال 1863 بنا نهاده شد.
دانشگاه فنی استانبول – Istanbul Technical University این دانشگاه یک دانشگاه غیرخصوصی و ملی بوده و از اعتبار بالایی برخوردار می باشد.
دانشگاه قاضی – Gazi university این دانشگاه در دسته دانشگاه های معتبر ترکیه قرا گرفته است که در رشته های مختلف و متنوعی آموزش ارائه می دهد.
دانشگاه حاجت تپه – Hacettepe University این دانشگاه از دانشگاه های درارای اعتبار در این کشور می باشد که در شهر آنکارا بوده و در رشته های مختلفی از جمله پزشکی دانشجو می پذیرد.
دانشگاه آنکارا – Ankara University این دانشگاه که در شهر آنکارا می باشد که در سال 1925 بنا نهاده شد در رشته های مختلف انسانی از جمله حقوق دانشجو می پذیرد.
دانشگاه استانبول – Istanbul University این دانشگاه که در شهر استانبول می باشد از دانشگاه های معتبر و ملی کشور ترکیه می باشد.

از موارد بسیار مهمی که دانشجویان در انتخاب خود برای تحصیل در ترکیه در نظر دارند، هزینه های تحصیل در دانشگاه ها می باشد. در خصوص هزینه های تحصیل در ترکیه می توان به دو صورت دانشگاههای دولتی و دانشگاههای خصوصی موضوع را مورد بررسی قرار داد.

رشته طراحی لباس در ترکیه: در بسیاری از مواقع دلیل دانشجویان برای انتخاب کشور ترکیه جهت تحصیل هزینه های پایین آن می باشد. اما در واقع به این صورت است که در زمان تحصیل در دانشگاههای ترکیه هزینه ها را باید بر اساس دانشگاه های دولتی و دانشگاههای خصوصی در رشته های مختلف تفکیک نمود.

 هزینه های تحصیل در دانشگاههای دولتی ترکیه

 

  • در رشته پزشکی و رشته دندانپزشکی و رشته داروسازی: در حدود ۷۰۰ لیر تا حدود ۲۶۰۰۰ لیر در سال می باشد.
  • هزینه های تحصیل در دانشگاههای دولتی ترکیه در سایر رشته ها در مقطع لیسانس در حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ لیر برای هر سال به صورت متغیر می باشد.
  • هزینه های های تحصیل در رشته های غیر پزشکی در مقطع فوق لیسانس و مقطع دکترا در حدود ۱۰۰۰ لیر تا ۲۵۰۰ لیر برای هر سال متغیر می باشد.

  هزینه های تحصیل در دانشگاههای خصوصی ترکیه

  • هزینه های تحصیل در دانشگاههای خصوصی ترکیه در رشته پزشکی و رشته دندانپزشکی و رشته داروسازی زیر شاخه های آن به صورت سالیانه در حدود 17000 دلار تا حدود 30000 دلار بر اساس هر دانشگاهی متغیر می باشد.
  • هزینه های تحصیل در سایر رشته ها در مقطع لیسانس حدود ۲۰۰۰ دلار تا حدود ۳۵۰۰ دلار در سال متفاوت می باشد.
  • هزینه های تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکترا در سایر رشته ها حدود 4000 دلار تا 9000 دلار در سال متغیر خواهد بود.

برای افرادی که برای تحصیل در دانشگاههای انگلیسی زبان ترکیه و یا دانشگاه های دولتی ترکیه مدرک زبان نداشته باشند می توان هم دوره های زبان انگلیسی و هم دوره های زبان ترکی درخواست داد. هزینه دوره های زبان ترکی یا دوره های زبان انگلیسی در حدود 2000 دلار تا حدود 5000 دلار در سال می باشد.

دوره های آماده سازی آزمون YOS برای ورود به دانشگاههای ترکیه که نیازمند این آزمون هستند هم ارائه می شود که حدود 1200 تا 1500 دلار هزینه خواهد داشت.

نکته بسیار حائز اهمیت در خصوص دانشگاههای ترکیه این است که افراد معمولا در اکثریت مواقع به دنبال ارزانترین دانشگاههای ترکیه برای اخذ پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل هستند. در این قسمت از مقاله لیستی از ارزانترین دانشگاههای ترکیه را ارائه می دهیم:

اسم ارزانترین دانشگاههای ترکیه هزینه های تحصیل سالیانه به دلار آمریکا
دانشگاه تکنولوژی ازمیر 2500 دلار
دانشگاه ایج 3000 دلار
دانشگاه فنی خاورمیانه 250 دلار
دانشگاه اوسکودار 3900 دلار
دانشگاه کانکایا 4500 دلار
دانشگاه یاسار 9500 دلار
دانشگاه بوگازیچی 500 دلار

نکته دیگر این است که شهریه دانشگاه جراح پاشا استانبول در رشته پزشکی به همراه دوره آمادگی و یادگیری زبان ترکی حدود ۶۰۰۰ دلار در سال می باشد. شهریه و هزینه دانشگاه جراح پاشا استانبول در رشته دندانپزشکی نیز حدود ۶۰۰۰ دلار در سال می باشد.

همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه مرمره ترکیه نیز حدود ۱۰۰۰ دلار در سال می باشد. این دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشگاههای ترکیه برای بورسیه می باشد، زیرا دارای بورسیه های مختلف بسیاری برای دانشجویان می باشد.

مسئله مهم دیگر برای متقاضیان تحصیل در ترکیه همیشه بحث رتبه بندی دانشگاههای ترکیه می باشد. برخی دانشگاههای ترکیه مورد تایید وزارت علوم می باشد و برخی نیز ممکن است مورد تایید نباشد. رنکینگ دانشگاههای ترکیه، دانشگاههای انگلیسی زبان ترکیه و بهترین دانشگاههای ترکیه برای پزشکی بر اساس رتبه ایی که در سطح بین المللی دارند در جدول زیر مشخص شده است. این آمار برای سال 2020 می باشد و بر همین اساس می توان برای موضوع تحصیل در ترکیه یک تصمیم گیری بهتری داشت و با رنکینگ دانشگاه های اروپایی و دانشگاه های سایر کشورها مقایسه نمود.

لیست دانشگاههای ترکیه رتبه جهانی دانشگاهها در سال 2020 رتبه کشوری دانشگاهها در کشور ترکیه در سال 2020
دانشگاه آناتولیا 210 1
دانشگاه استانبول 446 2
دانشگاه بوگازیچی 527 3
دانشگاه آنکارا 551 4
دانشگاه فنی خاورمیانه 565 5
دانشگاه فنی استانبول 690 6
دانشگاه هاشتپه 914 7
دانشگاه دغوز ایلول 961 8
دانشگاه مارمارا 1021 9
دانشگاه آتاتورک 1082 10
دانشگاه کوچ 1151 11
دانشگاه اژه 1174 12
دانشگاه سابانچی 1264 13
دانشگاه گازی 1447 14
دانشگاه سلچوک 1455 15
دانشگاه ساکاریا 1641 16
دانشگاه فنی یلدیز 1673 17
دانشگاه کوکورووا 1742 18
دانشگاه مدیترانه 1762 19
دانشگاه کوچائلی 1782 20

 

با توجه به اینکه بسیاری از افراد امکان یادگیری زبان ترکی در ایران را ندارند و یادگیری این زبان ممکن است کار سخت و دشواری باشد این امکان وجود دارد که در دانشگاههای انگلیسی زبان ترکیه درخواست پذیرش تحصیلی داد و اقدام به تحصیل در این دانشگاهها کرد. زیرا زبان انگلیسی را راحت تر می توان آموزش دید و مدرک مورد نیاز را دریافت نمود. به همین دلیل  در این قسمت از مقاله لیست دانشگاههای انگلیسی زبان ترکیه را در قالب یک جدول ارائه می نماییم.

لیست دانشگاههای انگلیسی زبان ترکیه
دانشگاه بیلکنت، آنکارا
دانشگاه کانکایا، انکارا
دانشگاه فنی خاورمیانه، آنکارا
دانشگاه باهچشیر، استانبول
دانشگاه بوگازجی، استانبول
دانشگاه سحیر استانبول
دانشگاه بیلگی استانبول
دانشگاه آرل استانبول
دانشکاه کوچ، استانبول
دانشگاه اوزیگین، استانبول
دانشگاه سابانجی، استانبول
دانشگاه یدیتیپ، استانبول
دانشگاه اکونومی ازمیر
موسسه فنی ازمیر
دانشگاه یاسر، ازمیر

برای ورود به دانشگاههای ترکیه حتما به این نکته توجه داشته باشید تا دانشگاه مربوطه مورد تأیید باشد . لذا برای سهولت شما نام دانشگاه های مورد تأیید ترکیه را در متن ذیل آورده ایم .

معرفيدانشگاهها و مراكز آموزشعالیتركیه‌ ( وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ایران )

گروه الف (ممتاز)

Bilkent University
Bogazici University

گروه ب (خوب):

Hacettepe University
Istanbul University
Gazi Universitesi
Sabanci University
KOC University
Istanbul Technical University
Middle East Technical University

گروه ج (متوسط):

Dokuz Eylul Universitesi
Ege Universitesi
Karadeniz University of Technology
Marmara Universitesi
Cukurova Universitesi
Anadolu University
Ataturk University
Ankara University
Mimar Sinan University
Yildiz Technical University

معرفيدانشگاهها و مراكز آموزشعالیتركیه ‌( وزارت بهداشت و درمان و پزشکی ایران )

  1. دانشگاه جراح پاشا ( استانبول )
  2. دانشگاه حاجت تپه ( آنکارا)
  3. دانشگاه آنکارا
  4. دانشگاه آنادولی ( اسکی شهیر )
  5. دانشگاه دکوز ایلول ( ازمیر)
  6. دانشگاه غازی ( آنکارا)
  7. دانشگاه اژه ( ازمیر )
  8. دانشگاه عثمان غازی ( اسکی شهیر)
  9. دانشگاه مرمره ( استانبول)
  10. دانشگاه چکوراوا ( آدانا)
  11. دانشگاه کارا دنیز (ترابزون)
  12. نوزده مایس ( سامسون )
  13. اولوداغ ( بورسا )

در ابتدای امر برای ورود به امر پذیرش تحصیلی در دانشگاه در ترکیه یا به اصطلاح apply باید مدارک تحصیلی خود را معادل سازی نماید . لذا در ذیل معادل مدارک تحصیلی در ایران و معادل آن در ترکیه را بیان می نماییم.
در صورت تحصیل در مقطع کاردانی با دوسال تحصیل و تحصیلات نیمه دانشگاهی و دو تا سه سال تحصیل پس از تحصیل دیپلم می توانید مدرک معادل Ön Lisans Diplomasi را به دست آورید.
مدرک کارشناسی و یا لیسانس در صورتی که بعد از دیپلم باشد معادل آن ، Lisans Diplomasi = Bachelor می باشد.
در صورت کسب مدرک کارشناسی مدرک معادل Yuksek Lisans Diplomasi = Master می باشد.
در صورتی که فرد دوره متمادی تحصیلی پنج ساله را بگذراند به طور مثال ادوار پزشکی مدرک معادل Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi را کسب می نمایید.
مدرک معادل مقطع دکتری در ترکیه برابر باphd  می باشد.
مدارک مورد نیاز برای پذیرش ترکیه:

  • ارائه اصل مدارک هویتی
  • ارائه اصل پاسپورت
  • شرکت در آزمون (YÖS) در کشور ترکیه و کسب نمره مورد نظر
  • ترجمه و اصل مدارک تحصیلی دیپلم و ریز نمرات
  • ترجمه و اصل مدرک پیش دانشگاهی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا (TÖMER) ترکی

لینک : دانشگاه طراحی مد در ترکیه

دکمه بازگشت به بالا