عمومیکسب و کار ویژه

زمان کاشت بادام زمینی در مناطق سردسیر

شرایط محیطی لازم در کاشت و پرورش بادام زمینی

آب و هوای مناسب برای کشت بادام زمینی

بادام زمینی گیاهی یکساله است اما اگر در مناطق بدون یخبندان کاشته شود می‌تواند چندساله هم باشد. اﻳﻦ ﮔﻴﺎه ﻣﺨﺼﻮص مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر است. ارﻗﺎم ﺑﺎدام زمینی ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﻣﻨﺎﻃﻖ گرمسیری و نواحی ﻣﻌﺘﺪل دﻧﻴﺎ پراکنده شده‌اند.

دمای مناسب برای بادام زمینی

برای کاشت بادام زمینی به دمای بالا نیاز دارید؛ دمای ایده آل برای کاشت این گیاه، ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. کمترین دمای لازم این گیاه برای رویش جوانه ۱۰ درجه سانتی گراد است. در نواحی سردسیر، زمانی که دمای هوا به ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد رسید و دمای خاک حدود ۱۰ درجه بود باید اقدام به کاشت کرد.

خاک مناسب برای کاشت و پرورش بادام زمینی

قبل از اینکه اقدام به کاشت بادام زمینی کنید، آﻣـﺎده کردن زﻣﻴﻦ امری ﺑﺴﻴﺎر ضروری میباشد؛ بادام زمینی به خاک غنی و سبک نیاز دارد و در خاک هایی با pH حدود ۷٫۵ تا ۸٫۵ عملکرد خوبی دارد و در خاک‌های اسیدی با کمبود کلسیم مواجه می‌شود. پیشنهاد میکنیم برای پرورش بادام زمینی از خاک هایی با بافت شنی، لومی و لومی شنی استفاده کنید. این گونه بافت ها از زهکشی مناسبی برخوردارند.

برای تولید ۱۵۰۰ کیلوگرم محصول بادام زمینی در یک هکتار، به ۱۰۰ کیلوگرم ازت، ۱۸ کیلوگرم فسفر خالص، ۷۵ کیلوگرم پتاسیم و ۶۵ کیلوگرم کلسیم نیاز است

کاشت بادام زمینی

بادام زمینی یک فصل رشد طولانی دارد (از ۱۰۰ تا ۱۳۰ روز بدون سرمازدگی). آن‌ها چند هفته بعد از میانگین تاریخ آخرین سرما در بهار کاشته می‌شوند و اغلب در هر زمان پس از اول سپتامبر برداشت می‌شوند. ترفند پرورش آن‌ها در مناطق سردسیر، انتخاب انواع زودرس مانند “اسپانیایی زودرس” با فصل رشد (۱۰۰ روز) است. شما همچنین می‌توانید کاشت بادام زمینی را ۵ تا ۸ هفته قبل از انتقال به خارج از منزل، انجام دهید.

انتخاب مکانی که از نور کامل آفتاب بهره مند شود، بسیار مهم است. روکش پلاستیکی برای محافظت از گیاهان جوان در برابر سرمازدگی‌های بهاری توصیه می‌شود. برای شروع پرورش بادام زمینی، در واقع لازم است با بادام زمینی‌های تازه ، خام و نپخته که هنوز در پوسته خود قرار دارند، شروع کنید.

برای شروع کاشت در داخل، یک ظرف پلاستیکی بزرگ را به اندازه ده سانتی متر از خاک مرطوب گلدان پر کنید. چهار بادام زمینی را پوسته پوسته و آن‌ها را در بالای خاک قرار دهید. سپس آن‌ها را با ۲ سانتی متر خاک بپوشانید. گیاهان به سرعت جوانه می‌زنند. پس از اتمام خطرات سرمازدگی، نهال‌ها را به خارج از منزل خود منتقل کنید.

برای کاشت بادام زمینی در خارج، دانه‌های بادام زمینی را ۵ سانتی متر در عمق خاک و با فاصله ۲۰ سانتی متر از یکدیگر در خاک سبک و با زهکشی مناسب بکارید.

مراقبت پس از کاشت بادام زمینی

هنگامی که ارتفاع گیاهان به ۶ اینچ رسید، اطراف آن‌ها را خیش بزنید تا خاک شان سبک شود. به این ترتیب ریشه‌ها به راحتی در خاک نفوذ می‌کنند. سپس به آن‌ها مالچ بدهید؛ دو اینچ از نی یا بریده‌های چمن. گل‌های کوچک، زرد و نخود مانند در امتداد قسمت پایینی ساقه رشد می‌کنند. پس از محو شدن گل‌ها ، تخمدان‌ها متورم می‌شوند ، شروع به رشد به سمت زمین می‌کنند و سپس به داخل خاک فشار می‌یابند.

بادام زمینی قبل از شروع سرما، زمانی که شروع به زرد شدن می‌کند، قابل برداشت است. کل گیاه را با یک چنگک بیرون بکشید. با دقت خاک را از روی گیاه بتکانید و به مدت یک ماه گیاه را در خانه آویزان کنید تا خشک شود.

با چگونگی کاشت بادام زمینی آشنا شدید. جالب است بدانید که برای تهیه تنها ۱۲ اونس مربای بادام زمینی حدود ۵۴۰ بادام زمینی لازم است. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید و ما را همراهی کنید.

فاکتورهای مهم در احداث باغ بادام در مناطق سردسیر:

در مورد احداث باغ بادام در مناطق سردسیر چالشهایی پیش روی باغداران است که کلید موفقیت در باغداری بادام در مناطق سردسیر داشتن راه حل مناسب برای مقابله با آن چالشها خواهد بود،در این قسمت با اشاره به چالش های باغداری بادام در مناطق سردسیر راه داشتن یک باغ موفق و سود ده در این مناطق را به شما می آموزیم.

  • مقابله با سرمازدگی:

سرما زدگی به دو صورت زمستانه و بهاره در مناطق سردسیر اتفاق می افتد، سرما زدگی زمستانه در اثر عدم تحمل کافی ریشه درخت به سرما و یخبندان خاک رخ داده و سرما زدگی بهاره معمولا پس از شکوفه دهی درختان در مناطق سردسیر و به صورت سرمای دیر رس در بهار رخ می دهد.

راه های بسیاری برای مقابله با سرمازدگی درختان بادام در مناطق سردسیر پیشنهاد می شود اما هیچ کدا به اندازه ی استفاده از ارقام مقاوم نسبت به سرمای زمستان و ارقام دیرگل که پس از سپری شدن سرمای دیر رس بهاره شکوفه داده و از سرمازدگی بهاره در اما می مانند نمی تواند برای مقابله با این چالش موثر باشد.

نهال بادام آذر خوشه ای، نهال بادام فرانیس و نهال بادام سوپر نوا همگی ارقام بادامی هستند که برای کاشت در مناطق سردسیر به واسطه ی مقاومت در برابر سرمای زمستان و دیر گل بودن و فرار از سرمای دیر رس بهاره بسیار مناسب هستند، بازم به ذکر است که میزان باردهی این ارقام نیز در مقابل ارقام قدیمی بادام مخصوص مناطق سردسیر قابل ملاحظه است.

خاک مناسب کاشت بادام در مناطق سردسیر:

در مناطق سردسیر که معمولا کوهستانی هستند مساله ی بسیار مهمی که در مورد احداث باغ بادام مطرح می شود فراهم آوردن خاک مناسب برای کاشت بادام است، درختان بادام برای رشد بهتر به خاک لومی با بافت سبک و زهکش خوب احتیاج دارد اما در خاک شنی و یا سنگلاخی در دامنه ی کوه ممکن است نتواند به عملکرد مطلوب خود نزدیک شود، بنابراین چنانچه قصد احداث باغ در مناطق سردسیر و کوهستانی را دارید باید بدانید که فراهم کردن بستر خاک مناسب برای پرورش درخت بادام بسیار اهمیت دارد.

شما می توانید قبل از اقدام به احداث باغ بادام از خاک زمین مورد نظر خود نمونه ای را به آزمایشگاه تجزیه ی خاک بفرستید تا بافت خاک و اسیدیته ی آن را به خوبی تعیین کرده و در صورت نیاز به اصلاح، اصلاخات لازم را انجام دهید.

در رابطه با اسیدیته نیز توجه داشته باشید که اسیدیته ی خنثی تا کمی قلیایی برای پرورش درختان بادام مناسب است، در مناطق سردسیر معمولا مشکل قلیایی بودن خاک وجود ندارد اما در صورت قلیایی یا آهکی بودن خاک توصیه می شود با ایتفاده از ترکیبات گوگردی و یا گوگرد به میزان لازم اسیدیته را اصلاح نمایید.

آفات و بیماریهای رایج بادام در مناطق سردسیر:

آفات و بیماریها هم مانند سایر موجودات زنده از شرایط آب و هوایی تابعیت کرده و در مناطق سردسیر با زمستانهای طولانی و سردسیر آن دسته از آفات و بیماریها می توانند زنده بمانند و در درختان بادام ایجاد خسارت کنند که دیاپوز و یا مرحله ی مقاوم داشته باشند. باغداران بادام و گردو و حتی دیگر ارقام درختان میوه در مناطق سردسیر معمولا با این آفت درگیر بوده و همواره به فکر راه حلی برای مقابله با این آفت هستند، در مقابله با این آفت ما برای شما یک راه حل ساده داریم و آنهم تقویت درختان بادام است، اما تقویت درختان بادام تنها به معنای کود دهی و آبیاری درست و اصولی نیست بلکه درختان بادام شما باید به صورت ژنتیکی نیایی مقابله با آفت را داشته باشند بنابراین در صورتی که قصد احداث باغ در مناطق سردسیر را دارید از اهمیت خرید نهال بادام در ارقام مقاوم چشم پوشی نکنید.

دکمه بازگشت به بالا