سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: کمبود پزشک محسوس است

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، کبودی های پزشکان کشور را نمایان دانست و گفت: با توجه به روند پیری جمعیت، نیاز کشور به پزشکان عمومی و متخصص در سال های آینده افزایش می یابد. .

علی خضریان در گفت وگو با دکترنامه، در پاسخ به اظهارات چند تن از مسئولان وزارت بهداشت درباره کمبود پزشک در کشور، گفت: برخی از آمارها که به عنوان تعداد پزشکان در کشور ارائه می شود، دقیق نیست. پزشکان غیر فعال کاهش نیافته است.

وی افزود: در کنار شواهد آماری، بسیاری از نقاط کشور با کمبود پزشک مواجه هستند و در بسیاری از نقاط کشور پزشک عمومی یا متخصص کافی وجود ندارد و مردم مجبورند برای درمان به مراکز استان یا پایتخت مراجعه کنند. نمی شود کتمان کرد در تهران هم پزشکان بیشتر هستند اما برای برخی تخصص ها بیماران باید چندین ماه در نوبت باشند که روند درمان را برای بیماران سخت می کند.

خضریان تاکید کرد: با توجه به سالمندی جمعیت نیاز کشور به پزشک عمومی و متخصص در سال های آینده افزایش می یابد و در این راستا باید ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی افزایش یابد که متاسفانه وزارت بهداشت ظرفیت پذیرش را کاهش داد. از اوایل دهه 70 راه را برای بحران کمبود پزشک در کشور باز کرد، هرچند ظرفیت در سال های اخیر کمی افزایش یافته است، اما با توجه به رشد جمعیت و هرم سنی کشور که پیشروی به سمت پیری

نماینده تهران ادامه داد: وزارت بهداشت باید با برنامه ریزی دقیق و پیش بینی نیازهای آتی هر چه سریعتر ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی را افزایش دهد در غیر این صورت در آینده ای نه چندان دور در ارائه خدمات پزشکی با بحران جدی مواجه خواهیم شد. .

خضریان خاطرنشان می کند: افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی نه تنها باعث بهبود دسترسی مردم در اقصی نقاط کشور به خدمات پزشکی می شود، بلکه زیرساخت های نیروی انسانی لازم برای اجرای نظام های ارجاع و پزشک خانواده را فراهم می کند. متاسفانه این دو پروژه زیرساختی نظام سلامت به دلیل کمبود نیروی انسانی کافی اجرایی نشده است.

وی در پایان گفت: وزارت بهداشت باید برنامه های خود را برای افزایش ظرفیت در بلندمدت تدوین و اعلام کند در غیر این صورت ظرفیت سازی فرامرزی پاسخگوی نیازهای داخلی نخواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا