سردرد، شایعترین علت مراجعه افراد به پزشک/ ریشه کن سازی کرونا فعلا منتفی است

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ، سردرد و کمردرد را از مهمترین دلایل مراجعه مردم به پزشکان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بیش از 90٪ سردردها خوش خیم و بدون علت ارگانیک است.

به گزارش دکترنامه ، دکتر علیرضا زالی ، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ، ضمن تشریح انواع سردردها و دلایل آن در پخش زنده امروز “دکتر امروز” (سه شنبه ، 14 بهمن) ، اظهار داشت: بیشترین سردرد و کمردرد است. دلایل رایج مراجعه مردم به پزشک

دکتر. زالی بیش از 90٪ سردردها را خوش خیم و بدون دلایل ارگان ها توصیف کرد که علت اصلی آن استرس ، تنش ، گرفتگی رگ ها یا میگرن است ، اما خاطرنشان کرد که در دو سوم بیماران تومور مغزی ، سردرد شایع ترین است. دلیل.

جراح مغز و اعصاب تأکید کرد: در سردردها ، افزایش تدریجی شدت ، افزایش دفعات و عدم پاسخ به درمان های متداول قبلی مهم است و نیاز به بررسی و توجه بیشتر دارد.

با اشاره به اهمیت سردردهای صبحگاهی ، بی خوابی ، کمبود خواب و تجربه دوره های استرس در گذشته از مهمترین دلایل بروز این نوع سردرد هستند و افزود: در افرادی که نوسانات کنترل نشده فشار خون دارند ، سه ماهه اول و دوم حاملگی و برخی ضایعات مغزی نیز باعث سردرد در صبح می شود.

زالی با اشاره به لزوم توجه به تغییر در الگوی سردرد ، نوع و مکان آن ، تأکید کرد: سردرد در گروه سنی کودکان بسیار مهم است و در بیشتر موارد سردرد در کودکان ممکن است علل ارگانیک داشته باشد. و نیاز به توجه ویژه دارد.

این استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ادامه داد: گاهی سردردها با علائم بالینی دیگری مانند تاری دید ، دوبینی ، سوزن سوزن شدن در پاها ، مشکل در راه رفتن و گفتار ، عدم تعادل ، سرگیجه ، اختلال در حرکت چشم همراه است که در این مورد باید دنبال شود بالا “

وی با اشاره به الگوی تشکیل سردرد ، خاطرنشان می کند: “یکی از شایع ترین سردردهایی که همه به ویژه خانم ها تجربه می کنند ، درد مبهم در ناحیه گردن است که به کل سر گسترش می یابد و درد در اطراف سر ، که الگوی سردردهای تنشی است. “است.

سردردهای وضعیتی نوع دیگری از سردرد است که به گفته دکتر زالی ، شایعترین علت سینوزیت مزمن است. البته افرادی که دارای نوسانات فشار خون هستند نیز با تغییر موقعیت اتفاق می افتند ، به ویژه کسانی که داروهای کاهش فشار خون مصرف می کنند ، به دلیل عدم تنظیم دارو در هنگام برخاستن یا خم شدن از این نوع سردرد رنج می برند.

جراح مغز و اعصاب به دلیل نزدیک بودن آناتومیکی چشم و مغز می گوید: “گاهی اوقات افراد سردرد نیز دچار درد چشم می شوند.” با این حال ، در میگرن چشمی ، بیمار از علائم واضح مانند درد چشم ، دوبینی ، تصاویر نور ، اختلالات گذرا در زمینه بینایی شکایت دارد.

با مراجعه به درمان های موجود ، دکتر زالی گفت: درمان های دارویی عمدتا برای تسکین درد استفاده می شود و البته روش های غیر دارویی مانند ماساژ ، طب سوزنی ، بیوفیدبک نیز توسط متخصصان توصیه می شود.

به گفته وی ، تغییر سبک زندگی شما اصلی ترین درمان میگرن است و استفاده از داروها می تواند حملات میگرن را کاهش دهد. در موارد بسیار شدید میگرن ، پزشکان از بوتاکس نیز استفاده می کنند. در موارد بسیار نادری که بیمار به هیچ دارو یا دارویی پاسخ نمی دهد ، از روش ONS برای کاشت یک محرک در بافت مغز استفاده می شود که این روش برای تعدادی از بیماران در ایران انجام شده است.

بی خوابی ، بوی برخی از عطرها ، عدم مصرف کافی مواد مغذی ، استفاده طولانی مدت از قرص و تلفن همراه و مصرف پنیر و شکلات ، سوسیس ، سس سفید ، بستنی و برخی از محصولات لبنی ، جعفری خام و پیاز همه به عنوان عوامل تشدید کننده میگرن ذکر شده است. . دردی که بیمار باید از آن جلوگیری کند.

در قسمت دیگری از برنامه ، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران به تغییر وضعیت بیماری کرونا در پایتخت از هفته های گذشته اشاره کرد و افزود: “این افزایش آمار می تواند نشان دهنده شکل گیری موج جدید بیماری باشد. “

با مراجعه به تحقیق ، دکتر زالی گفت: کرونا هیچگونه درمان قطعی و درمانی برای ریشه کنی و درمان قطعی آن ندارد و واکسیناسیون همه افراد جامعه زمان بر است.

وی ادامه داد: حتی اگر همه ویروس ها جهش پیدا کنند ، اما رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی ، استفاده از ماسک و فاصله در کنترل و پیشگیری از بیماری عروق ویروس کرونا قلب م isثر است.

فرمانده ستاد عملیات ضد تاج گذاری پایتخت با توجه به اثربخشی محدودیت های ماه نوامبر ، آنها را تسریع کننده کاهش شیوع بیماری خواند و هشدار داد که براساس شاخص های آماری ، ممکن است لازم باشد محدودیت های جدی تری دوباره اعمال شود.

ریشه کنی تاج در حال حاضر منتفی است

دکتر. زالی با بیان اینکه کرونا هرگز قابل ریشه کنی نیست گفت: مدتهاست که این بیماری بشریت را آزار می دهد و ما فقط می توانیم تسریع آن را کاهش دهیم و ریشه کنی آن در حال حاضر منتفی است. حتی اگر در سطح جهانی کنترل شود ، به ناچار به یک بیماری فصلی و بومی تبدیل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ، با اشاره به اعتبار آزمون PCR و تست سریع در غربالگری ، گفت: “براساس مطالعات انجام شده ، تست سریع دارای اعتبار قابل توجهی است و آزمون PCR یکی از تست های طلایی برای تشخیص بیماری کرون. “

به گفته دکتر زالی ، ما هرگز با کمبود تخت بیمارستان در تهران روبرو نشده ایم (حتی در بدترین روز کرونا ، 26 نوامبر با 7500 بیمار) و این موج عظیم با همکاری و شجاعت بهورزان مدیریت می شد.

به گفته شهید بهشتی ، روزنامه نگار دانشگاه علوم پزشکی ، فرمانده ستاد عملیات کرونا در پایتخت در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ناوگان بیمارستان در استان تهران شامل 108 بیمارستان است که 60٪ آنها مربوط به دانشگاه است ، 40٪ مربوط به بیمارستان است. بخش خصوصی ، تأمین اجتماعی ، شهرداری ها ، نفت. و یک موسسه خیریه که در صورت نیاز آماده خدمات رسانی به بیماران است.