سلامت و دانش

سرعت ابتلا به HIV در زنان ایرانی بیشتر از مردان/انگ‌زدن، بیماران HIV را می‌کشد

دکترنامه / کرمان رئیس مراکز شریک سازمان بهداشت جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا تعداد مردان مبتلا به HIV را بیشتر از زنان دانست و گفت: به طور کلی تعداد مردان مبتلا به HIV در ایران بیشتر است اما در کشور ما. درصد زنان آلوده اخیراً افزایش یافته است. ” در سال های اخیر میزان ابتلا به این بیماری در زنان ایرانی بیش از مردان افزایش یافته است.

در مصاحبه ای با دکترنامه ، دکتر حمید شریفی بر لزوم تمایز بین HIV و ایدز تأکید کرد: “هنگامی که ویروس HIV به هر دلیلی از جمله تزریق ، آمیزش جنسی ، مادر به جنین ، فرد آلوده وارد بدن انسان شود. این اکو نامیده می شود. اما ایدز آخرین مرحله از عفونت است که سلولها سلولهای ایمنی تخلیه می شوند و بدن سیستم ایمنی بدن خود را از دست می دهد. اکنون ، اگر این فرد زود تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد ، می تواند مرحله ایدز را به تعویق بیندازد و حتی مانند یک انسان عادی زندگی کند.

وی گفت: ما در شناسایی بیماران HIV در کشورها و جهان مشکل داریم. “تخمین زده می شود که ما در ایران حدود 60،000 تا 61،000 نفر مبتلا به HIV داریم ، جایی که فقط حدود 22،400 نفر داریم.” ما کمتر از 40٪ موارد HIV را شناسایی می کنیم.

مدیر مرکز تحقیقات اچ آی وی و عفونت های منتقله از راه جنسی که به عنوان مرکز شریک سازمان بهداشت جهانی (WHO) در زمینه مراقبت از اچ آی وی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعال است ، ادامه داد: 90٪ افراد شناسایی شده تحت درمان قرار می گیرند و 90٪ فرد شناسایی شده در بدن او تحت فشار قرار خواهد گرفت. همانطور که مشاهده می کنید ، مهمترین روزنه در این مورد شناسایی موارد است. خوشبختانه این کشور در درمان بیماران موفقیت بیشتری داشته است ، اما نیاز اصلی به مراقبت شناسایی موارد است. اگرچه تمام مراحل تشخیص و درمان اچ آی وی در این کشور رایگان است ، اما به دلایلی افرادی که رفتارهای جنسی پر خطر دارند یا تزریق می کنند برای شناسایی به مراکز درمانی تعیین شده مراجعه نمی کنند و این یکی از مشکلات کشورمان است.

وی در ادامه درباره الگوی آلودگی به ویروس اچ آی وی در کشور به دکترنامه گفت: در گذشته الگوی آلودگی به اچ آی وی در کشور از طریق روش تزریق بود اما در سال های اخیر الگوی جنسی از الگوی تزریق فراتر رفته است و در شش ماه اول سال جاری ، موارد بیشتری شناسایی شده است. ” به دلیل رابطه جنسی کنترل نشده است.

یک متخصص اپیدمیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین در مورد وضعیت زندگی افراد آلوده به ویروس اچ آی وی در کشور گفت: “تاکنون بیش از 42000 فرد مبتلا به اچ آی وی را در ایران شناسایی کرده ایم که از این تعداد بیش از 19000 نفر فوت کرده اند و حدود 22400 نفر در در بین. ” آنها هنوز زنده هستند و بسیاری از آنها تحت درمان هستند.

رئیس مرکز همکاری WHO در خاورمیانه و شمال آفریقا با اشاره به الگوی انتقال در سایر کشورها گفت: در جهان ، مرحله جنسی بیماری فراتر از تزریق است ، اما الگوی هر کشور متفاوت است. به عنوان مثال ، در بیشتر کشورهای خاورمیانه ، روسپی ها ، شرکای جنسی آنها و مردان همجنسگرا و شرکای جنسی آنها به HIV آلوده شده اند.

شریفی با اشاره به اینکه مرحله تزریق نیز باید مورد توجه قرار گیرد و تمام جوانب بیماری باید در نظر گرفته شود ، افزود: تخمین زده می شود در دنیا حدود 38 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس HIV آلوده باشند. در سال 2019 ، تخمین زده شده است که 1.7 میلیون نفر به اچ آی وی آلوده شده و حدود 690،000 نفر به دلیل اچ آی وی جان خود را از دست داده اند. در سراسر جهان ، حدود 68 درصد بیماران شناسایی شده اند که نشان می دهد در مقایسه با کمتر از 40 درصد کشور ما ، وضعیت جهان بهتر است و ما باید در کشور خود بیشتر کار کنیم.

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: تقریباً در همه کشورهای جهان ، آمار گزارش شده از HIV با واقعیت متفاوت است و در اکثر کشورهای منطقه آمار دقیقی مانند عراق ، سوریه و افغانستان به دلیل کمبود زیرساخت های بهداشتی ندارند. یا مانند بسیاری از کشورهای جهان تمایل به گزارش موارد واقعی وجود ندارد تا از وضعیت کشور در این زمینه مطلع شوید.

رئیس مرکز همیاران WHO در خاورمیانه و شمال آفریقا تأکید کرد: وضعیت ایران در زمینه شناسایی و درمان اچ آی وی در منطقه از نظر سیستم های بهداشتی و شناسایی بهداشتی بی نظیر است و ایران حتی از سایر کشورهای منطقه دارای سیستم های بهتری است. این کشور دارای کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی است که از شرایط مالی خوبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه تعداد مردان مبتلا به HIV بیشتر از زنان است گفت: به طور کلی تعداد مردان مبتلا به HIV در ایران بیشتر است اما در کشور ما اخیراً درصد زنانی که آلوده شده اند افزایش یافته و در در سالهای اخیر میزان آلودگی در زنان ایرانی بیشتر بوده است. ” این از یک پسر است.

شریفی با بیان اینکه هیچ درمان قطعی برای HIV وجود ندارد ، افزود: خوشبختانه درمان فعلی به گونه ای است که می تواند ویروس را سرکوب کرده و از رشد و تکثیر ویروس در افراد آلوده جلوگیری کند و حتی برخی از این داروها باعث ویروس در بدن فرد آلوده می شود. از طریق خون و مایعات جنسی دفع نمی شود ، و در نتیجه اگر فرد رابطه جنسی داشته باشد ، باعث آلودگی فرد نمی شود.

رئیس مرکز تحقیقات اچ آی وی و عفونت های منتقله از راه جنسی که مرکز شریک سازمان بهداشت جهانی در زمینه مراقبت از اچ آی وی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان است. وی گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برنامه خوبی برای PLWHA برای ارسال مخفیانه داروهای خود به خانه دارد اما طبیعتاً این افراد در این دوره بیماری کرونا نیز آسیب دیده اند. و در این دوره با مشکل روبرو می شوند.

این استاد اپیدمیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: متأسفانه بیشتر افراد مبتلا به اچ آی وی از سطح اجتماعی و اقتصادی پایین تری از جامعه هستند و در هنگام ویروس کرونا ضربه سنگینی را متحمل شده اند ، بنابراین طبیعتاً در مراجعه به مرکز درمانی و دریافت معالجه مشکل دارند. سایر خدمات ” و شایان ذکر است که سیستم ایمنی این افراد نسبت به دیگران ضعیف تر است و شاید این افراد نیاز به مراقبت های بهداشتی بیشتری داشته باشند.

وی در پاسخ به این س whetherال که آیا همه مبتلایان به ویروس HIV وارد مرحله ایدز می شوند ، گفت: “ما آماری از تعداد افرادی که وارد مرحله ایدز در این کشور شده اند نداریم و شاید وزارت بهداشت آماری را داشته باشد که ما نداریم”. “یک فرد آلوده می تواند سالها در همان مرحله HIV بماند و ما موارد زیادی داشته ایم که کسی بیش از 20 سال در مرحله HIV باقی مانده است. بنابراین ، یک سبک زندگی سالم و مصرف مداوم داروها می تواند ورود به مرحله ایدز را کند کند.

شریفی درباره زندگی این افراد گفت: کسانی که بیماری آنها زود تشخیص داده می شود و تحت درمان مناسب قرار می گیرند ، می توانند مانند انسان های عادی زندگی کنند اما طبیعتاً این افراد ممکن است مشکلات روحی داشته باشند.

رئیس مرکز همیاری سازمان بهداشت جهانی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ، لکه مربوط به اچ آی وی را یکی از مشکلات این بیمار عنوان کرد و گفت: “ما در سه سطح کلاله داریم ، یکی از آنها کلاله ای است که مردم عادی دارند. همسایگان من نمی خواهند صحبت کنند ، در اینجا باید بگویم که HIV از طریق فعل و انفعالات روزانه منتقل نمی شود و این بیماری بدن را از مادر به جنین ، مقاربت جنسی ، تزریق ، نفوذ در بدن برنده آلوده مانند تیغ در بدن آلوده می کند.

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، طرد بیمار و سیستم بهداشت و درمان را از دیگر مشکلات بیماران اچ آی وی عنوان کرد و افزود: مهمترین مشکل اچ آی وی در جهان و کشور ما ، ننگ ناشی از اچ آی وی است. HIV به خودی خود یک بیماری است ، اما عدم پذیرش فردی توسط خانواده ها و جوامع ، سیستم های بهداشتی و سایر ساختارها بر این مشکل افزوده است.

وی ادامه داد: این ننگ ممکن است به دلیل آگاهی بهداشتی و سواد پایین افراد باشد و افراد آلوده به عنوان عامل آن دیده می شوند ، اما در بسیاری از موارد چنین نیست و افراد مبتلا به HIV ممکن است قربانی شوند و بسیاری از افراد بیهوش و غیر قابل تصور هستند. آنها می گویند که فرد می تواند در اثر دست دادن یا غذا خوردن و غیره آلوده شود. با افراد بیمار

شریفی تأکید کرد که آنچه باعث کشته شدن یا کنترل بیماران HIV می شود “انگ” است ، همچنین در پاسخ به این س questionال که آیا این ننگ در ایران شیوع بیشتری دارد یا در کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی؟ “این انگ به جامعه بستگی دارد و ممکن است از یک باند به باند دیگر متفاوت باشد و نظرات یک پزشک ممکن است از یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت باشد ، اما به طور کلی در کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای پیشینه مذهبی ، این انگ بیشتر است ، اما در کشورهای دیگر ، “او گفت. در اروپا و غرب ، کلاله کمتر مشخص است و HIV در این جوامع بیشتر دیده می شود.

رئیس مرکز همیاری سازمان بهداشت جهانی در خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت: “مردم باید مراقب رفتارهای خود باشند تا به HIV نرسند ، زیرا پیشگیری از بیماری بسیار آسان است ، اما بالاخره افرادی که رفتارهای بالایی دارند باید آزمایش شوند”. و بدانید که تمام فرآیندهای HIV در کشور ما محرمانه و رایگان است.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه کرمان ادامه داد: برای مبارزه با HIV ، ما باید در مورد رفتارهای پرخطر در جامعه ، برای رفتارهای جنسی پرخطر ، استفاده از دارو و تزریق داروهایی را انجام دهیم. متأسفانه با بدتر شدن اوضاع اجتماعی و اقتصادی و تورم اخیر ، این امکان وجود دارد که رفتارهای پرخطر ، رفتارهای جنسی و مصرف و تزریق مواد مخدر در جامعه افزایش یابد و این افزایش بار بیماری هایی مانند HIV و هپاتیت را در جامعه افزایش دهد.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: برای کنترل اچ آی وی نیاز به اراده قوی دولت و مردم و همچنین کل جامعه داریم و همه باید دست به دست هم دهیم تا این بیماری از جامعه ریشه کن شود.

وی اچ آی وی را محصول تخریب اجتماعی خواند و گفت: اچ آی وی اغلب محصول فقر ، مشکلات اقتصادی ، نابرابری اجتماعی و فروپاشی اجتماعی است و تا زمانی که آسیب های اجتماعی در جامعه را حل نکند ، مشکلات مرتبط مانند اچ آی وی ، هپاتیت ، وابستگی و … نه حل خواهد شد ، بنابراین ما باید مشکل زیرساخت را حل کنیم.

شریفی با تأکید بر اینکه باید شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی را افزایش دهیم ، گفت: تا زمانی که مشکل شناسایی بیماران را حل نکنیم ، دیگر مشکلات این بیماران حل نمی شود ، بنابراین برای جلوگیری از اچ آی وی ، باید مشکلات اقتصادی ، نابرابری های اجتماعی و فرهنگی و … را حل کنیم. ” حل شود

این عضو دانشکده پزشکی دانشگاه کرمان ماهیت بیماری اچ آی وی را از کشوری به کشور دیگر متفاوت دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته و ثروتمند به این معنی نیست که هرکسی به همه چیز دسترسی داشته باشد و همچنین اچ آی وی نیز مورد بدی نیست. بله ، اما ثروتمندان نیز تحت تأثیر قرار می گیرند ، اما این نابرابری های اجتماعی و مشکلات اقتصادی بخشی از این بیماری است و الگوی HIV در کشورهای اروپایی و آمریکایی و منطقه بسیار متفاوت است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا