عمومیکسب و کار ویژه

سنگ مرمریت پرشین، سنگ معروف صادراتی

معروف‌ترین معدن پرشین سیلک، سینه کار بیات است که سنگی بسیار مرغوب و زیبا، از آن استخراج می‌گردد و کیفیت و قیمت سنگ‌های آن بالاتر از دیگر معادن مشابه در ایران است. ظرفیت معدن بیات، نسبتا کم است و برای همین، به راحتی در بازار داخلی در دسترس نیست و بیشتر برای جنبه صادراتی دارد.باید گفت، این سنگ در جهان، در مقایسه با نمونه‌های مشابه خود مانند امپرادور ترکیه قیمت مناسب‌تری دارد و به صرفه‌تر است.

مشخصات ظاهری

مرمریت پرشین سیلک، در دو سورت لایت و دارک استخراج و به فروش می‌رسد. سورت لایت آن به رنگ طوسی (دودی) روشن و سورت دارک آن طوسی (دودی) تیره است. گاها سنگی وجود دارد که رنگ زمینه آن کمی متمایل به سرکه‌ای باشد. یکنواختی رنگ زمینه سنگ پرشین سیلک، یکی از مزایای بی‌بدیل آن است. این سنگ، تراکم و استحکام نسبتا بالایی دارد. نفوذپذیری آب به این سنگ، ناچیز بوده و جذب کمی دارد.  هم‌چنین تخلخل سنگ بسیار کم است و همین تراکم بالا و تخلخل کم، نشان از تشکیل آن در محیطی آرام مانند اعماق اقیانوس دارد. باید دقت کرد که تخلخل کم سنگ مرمریت پرشین سیلک، باعث می‌شود که نتوان به راحتی از سنگ آباده برای نمای ساختمان استفاده شود. قابلیت ساب و صیقل‌پذیری این سنگ بسیار زیاد بود و پس از ساب، براق و آینه‌ای می‌شود. رنگ این سنگ، در گذر زمان ثبات خوبی دارد اما صیقل آن کمتر می‌شود که با استفاده از دستگاه‌های ساب‌زن، می‌توان به صورت دستی و در محل، صیقل داد.

کاربرد و ابعاد سنگ مرمریت پرشین سیلک

سنگ پرشین‌سیلک، در ابعاد اسلب، تایل و طولی برش و فرآوری می‌شود. عمده سایز برش آن به صورت اسلب است و عمدتا به صورت صیقلی و هوند پرداخت می‌شود. این سنگ، برای دیوارها، نمای داخلی و کف ساختمان‌های مختلف و هم‌چنین سرویس‌های لوکس،  کانتر و روکابینتی آشپزخانه کاربرد دارد. از این سنگ مرمریت، گاها برای سنگ نمای بیرونی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود اما باید توجه کرد که خلل و فرج‌های کمی دارد و قابلیت چسبندگی آن به ملات کم است.

قیمت سنگ مرمریت پرشین سیلک

قیمت سنگ مرمریت پرشین سیلک، به پارامترهایی نظیر روشنی سنگ، ابعاد، میزان رگه‌ها و یکدستی سنگ، فاصله تا مقصد، ضخامت، سلامت سنگ، لب‌پر نبودن، نوع فرآوری و پرداخت و بازی طرح و رنگ بستگی دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا