عمومی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین دکترنامه ، تهران هفته گذشته میزبان وزرای خارجه سوئیس و هند و همچنین وزیر دفاع هند بود.

بر اساس اعلام قبلی وزارت امور خارجه سوئیس ، وزیر امور خارجه سوئیس همزمان با صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور ، شنبه 6 سپتامبر برای یک دیدار سه روزه برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی به ایران سفر کرد. وی به تهران آمد و با مقامات ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه رایزنی کرد.

جدا از او ، “Subramaniam Jaishankar” وزیر امور خارجه هند نیز برای حضور در اجلاس شانگهای به مدت کوتاهی در تهران متوقف شد و بعد از ظهر روز سه شنبه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. سفر وزیر خارجه هند دو روز پس از حضور راجات سینگ وزیر دفاع هند در جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

منابع هندی گزارش دادند که تقویت همکاری بین دهلی نو و تهران در مورد پروژه توسعه بندر چابهار و توسعه در افغانستان دو موضوع اصلی رایزنی وزیر امور خارجه هند در ایران بوده است.

* جلسه شورای عالی روابط استراتژیک ایران و ترکیه

سه شنبه گذشته ، جلسه شورای عالی روابط استراتژیک ایران و ترکیه از طریق ویدئو کنفرانس با حضور حسن روحانی و رجب طیب اردوغان برگزار شد.

* مسافر نجیب اروپایی

خبرگزاری NHK ژاپن هفته گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که وزیر خارجه ایران سفرهای خود را به کشورهای اروپایی (انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا و اسپانیا) اوایل هفته آینده آغاز می کند.

* بحرین با رژیم صهیونیستی سازش کرد

یکی دیگر از تحولات اخیر اعلام عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و بحرین است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ، 12 سپتامبر رسماً از عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و بحرین خبر داد و این سازش واکنش ایجاد کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام برقراری روابط دیپلماتیک بین منامه و تل آویو را اقدامی شرم آور و رسوا از سوی بحرین خواند و آن را به شدت محکوم کرد و اظهار داشت: حکام بحرین جنایات این رژیم را بیش از پیش پیچیده می کنند. (اینجا بخوانید)

در هفته گذشته، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از نشست اخیر این گروه فلسطینی استقبال کرده و آن را نشانه ای از اطلاعات رهبران فلسطین در برخورد با رژیم صهیونیستی و حامیان و همیاران آن خواند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که امارات و رژیم صهیونیستی ایران را بزرگترین تهدید می دانند و در تلاشند ائتلافی تشکیل دهند تا از رسیدن این تهدید به ایالات متحده جلوگیری کند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین روز سه شنبه گفت که برجام به طور مداوم خواستار حمایت از کشورهای اروپایی و سایر کشورها برای تحمیل “تحریم های سخت” علیه ایران است.

معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین صبح جمعه گفت کشورش سخت ترین مجازات ها را علیه ایران اعمال کرده است.

جو بایدن نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که معتقد بودند رئیس جمهور فعلی این کشور خطری برای رژیم صهیونیستی است ، گفتند که اکنون ایالات متحده به جای منزوی کردن ایران ، منزوی تر است.

یکی از اعضای سنای آمریکا به اظهارات وزیر امور خارجه در مورد افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران واکنش نشان داد.

معاون پمپئو همچنین در بیانیه ای گفت واشنگتن در تلاش بی وقفه برای حل اختلافات کشورهای عربی با قطر و ایجاد یک قدرت منطقه ای متحد برای مقابله با فعالیت های ایران است.

علیرضا میر یوسفی هفته گذشته سخنگوی نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل با رد سخنان آمریکایی ، تأکید کرد که نقش ایران در سوریه صرفاً کمک به مردم و دولت عراق در مبارزه با تروریسم و ​​بازگرداندن ثبات و امنیت است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که کشورش با ایران و ترکیه موافقت کرده است تا از تکرار سناریوی لیبی – عراق در سوریه جلوگیری کند.

* نقض قطعنامه 2231 توسط اعضای برجام به معنای پایان مشارکت ایران در این توافق نامه است

در هفته گذشته وزیر دفاع انگلیس وی با اشاره به اینکه کشورش به دنبال استفاده از تحریم تسلیحاتی ایران به عنوان ابزاری است ، گفت لندن بدون در نظر گرفتن تمدید یا لغو تحریم ها ، هیچ تعامل نظامی با تهران نخواهد داشت.

در این مورد، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این بیانیه ، نقض برجام توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل را به معنای پایان دادن به مشارکت ایران در توافق دانست و گفت: اگر هر طرف در شورای امنیت سازمان ملل این قطعنامه یا تعهدات خود را نقض کند ، پاسخ ایران مناسب خواهد بود.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس همچنین در بیانیه دیگری اعلام کرد که لندن از توافق هسته ای با ایران حمایت می کند زیرا این توافق نامه به بهبود وضعیت خلیج فارس امکان می دهد.

وزیر دفاع انگلیس همچنین اعلام کرد که لندن برای مقابله با آنچه نفوذ ایران خواند ، به ائتلاف منطقه ای ایالات متحده خواهد پیوست.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته نیز در پارلمان در مورد رد دولت از قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین توسل واشنگتن به مکانیزم ماشه صحبت کرد.

وزارت امور خارجه آلمان هفته گذشته همچنین اعلام شد كه وزیران خارجه انگلیس ، آلمان و فرانسه روز جمعه پس از جلسه در انگلیس توافق كرده اند كه با رد تلاش های آمریكا برای پیشبرد سازوكار ماشه علیه ایران موافقت خواهند كرد.

البته وزیر خارجه انگلیس وی در توییتر نوشت: “ایران نباید سلاح هسته ای بسازد.” ایران باید به تعهدات هسته ای خود عمل کند و از برجام دفاع کند – این نتیجه ملاقات ترویکا اروپا و معادن من با هایکو ماس و لودریان است. “ما متعهد به پاسخگویی ایران هستیم.”

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتر خود از کشورهای اروپایی خواست با تروریسم اقتصادی آمریکا مخالفت کنند.

وزارت امور خارجه فرانسه وی در بیانیه ای تلاش های ایالات متحده برای پس گرفتن قطعنامه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را “بی اعتبار” توصیف کرد.

هفته گذشته وزیر جنگ اسرائیل در دیدار با وزیر امور خارجه کرواسی خواستار تشکیل ائتلافی متحد علیه ایران شد.

“گروه اطلاعاتی صوفان” همچنین از طرح جدید ولیعهد ابوظبی علیه عمان برای دور كردن این کشور از تهران و آوردن آن به رژیم صهیونیستی با فشار بر مسقط خبر داد.

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر در جمع هواداران خود در شهر “وینستون سالم” ادعا کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ، ایران با وی به توافق می رسد. دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا نیز بار دیگر تأكید كرد كه در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ، ایران ظرف یك ماه با وی به توافق می رسد.

“ریچارد گلدبرگ” یکی از اعضای لابی صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی (افودیدی) با نوشتن یادداشتی به رئیس جمهور در مورد نحوه بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران توصیه کرد.

یک روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی همچنین گفت که هدف اصلی واشنگتن تحریم وزرای پیشین لبنان و تحت فشار قرار دادن سیاستمداران لبنانی به بهانه مبارزه با فساد ، تضعیف حزب الله و مقابله با نفوذ ایران است.

مدیر اطلاعات سابق وزارت امنیت داخلی همچنین فاش کرد که مقامات ارشد وزارت امور خارجه وی را تحت فشار قرار می دهند تا اطلاعات را برای گزارش دخالت ایران و چین در انتخابات ایالات متحده دستکاری کند و پس از امتناع از مقامش پایین آمد.

یک روزنامه نگار آمریکایی نیز در کتاب جدید خود نوشت که یک سناتور جمهوری خواه سعی کرده بود سردار سلیمانی قبل از حمله تروریستی آمریکا تصمیم گیری نکند.

* ایران از نشست دوحه استقبال می کند

جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در بیانیه ای از مذاکرات بین افغانی بین دولت افغانستان ، گروه های سیاسی و طالبان در دوحه استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که این گفتگوها بدون مداخله خارجی و درک همه جانبه بین افغان ها به نتیجه مطلوب منجر شود. (اینجا بخوانید)

خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حملات تروریستی اخیر به کاروان حامل معاون اول رئیس جمهور افغانستان را محکوم کرد.

* خطیب زاده: ما شکایتی از کانادا دریافت نکرده ایم و نمی پذیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هفته گذشته در پاسخ به اخباری مبنی بر اینکه این وزارتخانه شکایتی از کانادا در مورد هواپیمای اوکراینی دریافت نکرده و یا دریافت خواهد کرد ، گفت.

بیانیه کمیته خود خوانده اتحادیه عرب و واکنش ایران

هفته گذشته ، گروه چهار جانبه عرب (امارات ، عربستان سعودی ، بحرین و مصر) در حاشیه نشست اتحادیه عرب اتهامات بی اساس خود را علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد.

انور گارگاش ، مشاور امور خارجه امارات متحده عربی گفت: “مداخلات ایران در امور جهان عرب از طریق شبه نظامیان مسلح و گروه های تروریستی در چندین کشور عربی همچنان ادامه دارد.”

خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به بیانیه کمیته خود خوانده اتحادیه عرب به چندین کشور منطقه توصیه کرد به جای صدور بیانیه های بی معنی ، با منبع اصلی تهدید منطقه ای یعنی رژیم صهیونیستی مقابله کنند.

* واکنش وزیر و سخنگو

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در توئیتر در پاسخ به بیانیه رئیس جمهور فرانسه ، که توهین به مقدسات را بخشی از آزادی بیان دانست ، این سخنان را نفرت انگیز خواند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به یک پروژه محرمانه آمریکا برای ساخت یک موشک بالستیک قاره پیما جدید واکنش نشان می دهد.

رئیس هیئت دیپلماتیک همچنین در توئیت دیگری گفت: ترامپ در تلاش است تا در بازار داغ تجهیزات نظامی آمریکا را به منطقه بفروشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته نیز به گزارش شورای حقوق بشر درباره وضعیت یمن واکنش نشان داد و ادعای کمک تسلیحاتی ایران به انصارالله را اساساً نادرست خواند و گفت: “هیچ سندی در این زمینه اثبات نشده است.”

سعید خطیب زاده علاوه بر این ، در پاسخ به ادعاهای مایکروسافت در مورد تلاش هکرهای ایرانی برای نفوذ در انتخابات آمریکا ، اظهار داشت: برای ایران مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اقدامات غیرانسانی دولت آمریکا در داخل و خارج گفت: “پمپئو باید تأمل کند ، نفاق زشت است ، اما تغییر مسیر هرگز دیر نیست”.

* مکالمات تلفنی روان

ظریف و همتای ارمنی خود صبح جمعه ، 12 سپتامبر در یک گفتگوی تلفنی در مورد روابط دو جانبه ، مسائل قفقاز و آخرین تحولات در غرب آسیا گفتگو کردند.

در مصاحبه با وزیر امور خارجه ، St. وینسنت عصر جمعه ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از موضع گیری اصولی این کشور در مورد موضوعات فعلی مربوط به قطعنامه 2 و همچنین انکار اقدامات غیرقانونی مغایر با قوانین و مقررات بین المللی آمریکا قدردانی کرد.

* سایر تحولات در زمینه سیاست خارجی

هفته گذشته یک آژانس خبری ژاپنی گزارش داد که نخست وزیر آبه شینزو در سفر به تهران به مقامات ایرانی پیشنهاد داده است روغن و غلات آمریکایی را مبادله کنند.

علی نجفی خوشرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط نیز یک نسخه از اعتبارنامه خود را به وزیر امور خارجه عمان تقدیم کرد.

سید عباس موسوی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز استوارنامه خود را به الهام علی اف اهدا کرد.

سفارت ایران در جمهوری آذربایجان نیز ادعای ارسال اسلحه از روسیه به ارمنستان از طریق ایران را رد کرده و ادعا می کند که هدف این اتهامات کاملاً اشتباه است ، برای برهم زدن روابط دوستانه بین تهران و باکو.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو امروز (شنبه) به بیانیه غیر واقعی یکی از اعضای شورای ملی جمهوری آذربایجان واکنش نشان داد و این بیانیه را غیرسازنده خواند و امور داخلی ایران را به هم زد و خواستار اصلاح شد.

حسین قریبی سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل از از سرگیری فعالیت های رسمی گروه دوستی پارلمانی ایران و برزیل در پارلمان برزیل خبر داد.

رئیس کمیته امور خارجه پارلمان روسیه وی در دیدار با سفیر ایران گفت که با وجود تحریم های یک جانبه آمریکا ، فصل جدیدی در روابط اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه در حال انجام است.

در جلسه کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران به همراه معاون وزیر امور بین الملل شرکت انرژی اتمی روسیه بر ادامه همکاری های صلح آمیز هسته ای بین ایران و روسیه تأکید کردند.

معاون وزیر دفاع روسیه همچنین در دیدار با کاظم جلالی گفت روسیه و ایران دو کشور دوست ، متحد و شریک هستند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد عوامل خرابکاری در محل غنی سازی نطنز شناسایی شده و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

سازماندهی هفتمین نشست کمیسیون همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران و نیوزیلند در ویدئویی با مدیریت سید عباس عراقچی ، معاون وزیر خارجه ایران و همتای آن در نیوزلند ، یکی دیگر از تحولات هفته گذشته بود. موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد بحث قرار می گیرد.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا