سلامت و دانش

شرایط برگزاری راهپیمایی اربعین/ لغو ممنوعیت تردد شبانه در صورت واکسیناسیون شبانه‌روزی کرونا

سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به وضعیت بیماری کرونا و روند واردات واکسن به کشور گفت: با گسترش واکسیناسیون کرونا و سه مرکز تزریق واکسن ، ممنوعیت تردد شبانه برداشته می شود. ”

به گزارش دکترنامه ، دکتر علیرضا رئیسی گفت: با توجه به روند خوب واردات واکسن ، باید تعداد مراکز را افزایش دهیم. در حال حاضر میزان واکسیناسیون افزایش یافته است و حتی امروزه حدود یک میلیون و 160 هزار دوز واکسن تزریق شده است و ما باید به تزریق دو میلیون دوز واکسن در روز برسیم. دو چیز برای دریافت واکسن مهم است: اول ، واکسن به اندازه کافی ، و دوم ، فرایند واردات پایدار است. اگر اعتقاد داشته باشیم که واکسن ها در دوزهای اول و دوم برابر هستند ، محموله دیگر به دوزهای یک و دو اختصاص نمی یابد و همه واکسن های کامل تزریق می شود.

وی افزود: ما جلسه مفصلی داشتیم و آقای وزیر همچنین بر گسترش واکسیناسیون تاکید کرد و همه سازمان ها و ارگان ها به کمک ما آمدند. ما اکنون 1008 مرکز یکپارچه در کشور داریم که استان تهران حدود 127 مرکز دارد. ما برنامه ای برای دو برابر شدن این مراکز داریم و از سوی دیگر ، همه مراکز باید دوبار جابجا شوند. وجود یک pesantren بر عهده رئیس دانشگاه است که البته دارای مرکز شیفت شب یکپارچه است. ما هنوز در چند استان خوابگاه داریم. اگر مدارس شبانه روزی در شهر ایجاد شود ، ممنوعیت تردد شبانه را برمی داریم.

رئیسی تأکید کرد: “اکنون بیماری در کشور شروع به کاهش کرده است ، اما با توجه به ارتفاع این قله ها ، اینطور نیست که ما دیگر شهرهای قرمز نداریم یا خیلی راحت هستیم ، اما طبق روند. ما در 28 می بینیم روند نزولی در استان ها وجود دارد. ” ما همچنین امیدواریم که روند نزولی در آذربایجان غربی ، کرمانشاه ، کردستان و زنجان آغاز شود. امیدواریم در 3 هفته آینده تعداد مرگ و میرها به میزان قابل توجهی کاهش یابد ؛ البته هنوز برای مرگ های دو رقمی زود است و ما باید آن را نادیده نگیرید

وی در مورد ممنوعیت تردد در شب گفت: این محدودیت در شهرهایی که شب ها واکسیناسیون انجام می شود برداشته می شود. ما می خواهیم همه محدودیت ها برداشته شود ، اما دلیل این محدودیت ها جلوگیری از شب های مهمانی است.

رئیسی ادامه داد: امروز در سخنان رئیس جمهور استراتژی های مختلفی پیشنهاد شد که اصلی ترین آنها حداکثر واردات واکسن بود. واردات واکسن یک کار گروهی است و اکنون همه از جمله بانک مرکزی ، هلال احمر و … و بیش از همه معاون اول رئیس جمهور دست به دست هم داده اند تا در یک جلسه قاطع و با کیفیت تصمیم گیری کرده و واکسن را وارد کنند.

وی افزود: “ما با رفتار ویروس آشنا هستیم و افرادی که در امان نبوده و از ماسک استفاده نمی کنند در معرض خطر خواهند بود. توجه داشته باشید که حتی در صورت تزریق واکسن نیز باید از ماسک استفاده کرد. افرادی که واکسینه شده اند ایمن هستند اما می توانند واکسن ها اصلاً باعث ورود ویروس به بدن نمی شوند زیرا واکسن ها از اجزای ویروسی ساخته می شوند که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و آنتی بادی تولید می کند ، اما افرادی که واکسینه شده اند نیز می توانند بیمار شوند اما علائمی از خود نشان ندهند.

معاون وزیر بهداشت گفت: ویروس مانند ابر حرکت می کند و گاهی منطقه یا محیطی که مراسم یا گردهمایی در آن برگزار می شود داغ می شود و اینگونه است که شرایط شهرهای استانها یا حتی کشورهای همسایه متفاوت می شود.

وی گفت: “قارچ سیاه عمدتاً زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف است بر بدن مسلط می شود.” دوزهای بالای عروق بیماری کرونا و کورتیکواستروئیدها سیستم ایمنی را تضعیف می کند. قارچ سیاه در بیمارانی رخ می دهد که مدت زمان بیشتری در بیمارستان بستری هستند یا سیستم ایمنی ضعیف تری دارند اما درمان در دسترس است. با تخلیه تخت ، روند بستری بیماران مبتلا به بستری موقت به بستری کامل رسیده است و به همین دلیل این بیماری در نمودارها به سرعت کاهش نمی یابد. ما از نظر دارویی برای کرونا کم نداریم ، اما نکته مهم این است که در غیر این صورت در حال کاهش بیماری هستیم ، اما طبق پیش بینی ها ، ممکن است در ماه نوامبر اوج جدیدی داشته باشیم و اگر بتوانیم سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم. در این فرصت طلایی تا ماه نوامبر ، ما می توانیم با خیال راحت از آن استفاده کنیم با آن پیک برویم. ما باید به 70 تا 80 درصد واکسیناسیون برسیم تا میزان مرگ و میر ناشی از بیماری بیماری کرونا را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی افزود: با توجه به واردات واکسن و با توجه به 3 میلیون و 200 هزار دوز واکسنی که امروز دریافت کردیم ، تاکنون حدود 49 میلیون و 200 هزار واکسن دریافت کرده ایم که از این تعداد 5 میلیون واکسن داخلی است. پنجشنبه دیگر 5 میلیون دیگر دریافت می کنیم و پیش بینی می کنیم بین 10 تا 15 میلیون دوز واکسن تا پایان ماه سپتامبر دریافت کنیم. گروه هدف بیش از 18 میلیون نفر بالای 18 سال برای یک دوز واکسن هستند. در ماه اکتبر ، ما 32 میلیون واکسن و همچنین نزدیک به 30 میلیون واکسن دریافت می کنیم ، با احتمال بسیار زیاد که به جای ماه نوامبر آنلاین دریافت کنیم.

رئیسی تاکید کرد: طبق دستور وزیر ، افراد بالای 18 سال را در روستاها واکسینه می کنیم. جمعیت بالای 18 سال در مناطق روستایی که واکسینه نشده اند حدود 6 میلیون نفر است که 12 میلیون دوز برای 2 دوز می خواهند. این روزها واکسن ها به طور مرتب به دانشگاه ها تحویل داده می شود. ما 31 استان داریم که هر کدام ظرفیت تزریق روزانه 100000 دوز را دارند و اگر 60000 دوز را کاهش داده و حتی واکسینه کنیم ، ظرفیت روزانه 1.8 میلیون دوز در سراسر کشور خواهیم داشت.

وی در مورد ادامه واردات واکسن اسپوتنیک گفت: هفته آینده این دوز دوم واکسن را تحویل می گیریم و جای نگرانی نیست. ما همچنین اعلام کرده ایم کسانی که اولین دوز اسپوتنیک را بیش از 3 ماه مصرف کرده اند ، می توانند واکسن Astraznica را برای دوز دوم مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات زیادی در سراسر جهان برای واکسیناسیون بین سنین 12 تا 18 سال و کمتر انجام شده است ، افزود: در زیر سه سال اصلا نیازی به واکسیناسیون بیماری کرونا نیست. موفقیت بسیار خوبی در کوبا اتفاق افتاده است. خبر خوب این است که ما حدود 2 میلیون دوز واکسن Pastokovac داریم. از سوی دیگر ، تحقیقات روی واکسن سینوفارم نشان می دهد که این واکسن برای کودکان استفاده شده است و نتایج خوبی می دهد. همچنین آزمایشات بالینی در کشورهایی با واکسن برکت انجام می شود و من فکر می کنم اگر Sinofarm کار می کند می توان از آن استفاده کرد زیرا بستر برکت یکسان است.

رییسی گفت: “موضوع بازگشایی مدارس فقط مربوط به واکسیناسیون کودکان نیست.” معلمان و کارکنان مدرسه واکسینه شده اند. ما در نظر داریم والدین دانش آموزان را نیز واکسینه کنیم ، که تخمین زده می شود 20 میلیون دوز واکسن باشد. البته ، شانس بازگشایی کامل مدارس از اوایل اکتبر بسیار ضعیف است ، اما این می تواند از اواخر پاییز انجام شود. یعنی در صورت فراهم بودن شرایط ، می توان این کار را انجام داد. اگر از اوایل ماه اکتبر برای دانش آموزان واکسن بگیریم ، حداقل دو ماه به واکسیناسیون نیاز داریم. تا زمانی که از حفظ سلامت اطمینان حاصل نکنیم ، به سراغ بازگشایی مدارس می رویم. با این حال ، تعطیلی مدارس پیامدهای آموزشی و تربیتی زیادی دارد که فکر نمی کنم قابل اصلاح باشد. ما همچنین کار خود را در دانشگاه ها آغاز کرده ایم و از دانشجویان می خواهیم در سیستم ثبت نام کنند. ما 13 میلیون دانش آموز داریم که باید دو برابر شوند ، یعنی 26 میلیون دوز واکسن.

وی با اشاره به تبلیغات ضد واکسن گفت: افراد بالای 70 سال 88 درصد واکسینه شده اند ، 12 درصد واکسینه نشده اند و 74 درصد مرگ های ناشی از بیماری کرونا بالای 70 سال 12 درصد است. ما 480 هزار معلول را در خانه واکسینه کرده ایم و با کمک بسیج و طرح شهید سلیمانی آمادگی خود را برای واکسیناسیون سالمندان در منزل اعلام کردیم اما دلیل اصلی آن ناتوانی در مراجعه به مرکز نیست و برخی از افراد از مبتلا شدن می ترسند. واکسینه شده و این عزیزان باید به واکسیناسیون تشویق شوند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: هنگامی که تعداد زیادی از واکسیناسیون ها را انجام دادیم ، برای بازگشایی هوشمندانه مشاغل اقدام خواهیم کرد. به عنوان مثال ، اگر فردی دو دوز واکسینه شود ، باید به رستوران ، سینما و غیره برود.

وی در مورد واکسن کرونا ایران گفت: اولین واکسن داخلی که در سبد واکسیناسیون عمومی گنجانده شده ، واکسن برکت است. تاکنون 5 میلیون و 200 هزار دوز تحویل داده شده و حدود 9 میلیون دوز دیگر نیز آماده است. سایر واکسن های داخلی نیز در سبد واکسیناسیون گنجانده شده است. خوشبختانه بسترهای مختلف واکسن در داخل تولید می شود و دولت آماده خرید واکسن از قبل است. کلیدی ، معاون رئیس جمهور من تأکید کردم که اولین استراتژی واردات واکسن باید با قدرت انجام شود ، این دقیقاً دغدغه اصلی تامین واکسن است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا ادامه داد: دوز سوم توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه نشده است ، اما برای متخصصان مراقبت های بهداشتی و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند ، ممکن است دوز سوم بلافاصله پس از دوز دوم تزریق شود. اما اولین هدف واکسیناسیون افرادی است که واکسینه نشده اند.

وی در مورد واکسیناسیون سربازان گفت: واکسیناسیون سربازان از این هفته آغاز می شود و سربازان نیز در برنامه واکسیناسیون هستند و تا 31 اکتبر حدود 500000 دوز واکسن به سربازان اختصاص می یابد.
وی با اشاره به اینکه تقاضا برای واکسن برکت زیاد است ، گفت: “ما تلاش می کنیم توزیع این واکسن را افزایش دهیم.”

رئیسی که در یک برنامه تلویزیونی درباره راهپیمایی اربعین صحبت می کرد ، گفت: “مهمترین نکته تصمیم عراق است که اعلام کرده است که حجاج از طریق پروازها با سهمیه می آیند و ما در حال برنامه ریزی آن هستیم.” افرادی که واکسینه شده اند در اولویت هستند ، اما خود عراق الزام PCR منفی را تعیین کرده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا