سلامت و دانشکسب و کار ویژه

طرح خلاقانه نخبه ایرانی که نگاه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده بود

به گزارش دکترنامه، ایران کشوری است که از قدیم الایام در زمینه اختراعات سرآمد کشورهای دنیا بوده و همواره نخبه هایی در آن پرورش یافته اند که در داخل و خارج از کشور اثرات ارزشمندی از خود برجای گذاشته اند.

در این گفتگو پای صحبت جوان نخبه ای نشسته ایم که اخیرا با طرح های در مسابقات اختراعات کشوری،  نگاه های بسیاری را به خود جلب کرده است.

خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟

مهران آقاپور،  متولد 1367 و فارغ التحصیل روان شناسی بالینی ؛ و خوشحالم که امروز در خدمت شما هستم.

در مورد فعالیت هایی که دارید توضیح دهید؟

مسئول یک گروه تحقیقاتی هستم  که از سال 92 شروع به فعالیت های علمی در زمینه های صنعت، غذا و دارو کرده که هم اکنون بیش از 100 طرح اختراعی در این زمینه ها قابل ارائه داریم.

همچنین مدیر عامل شرکت صنایع غذایی و دارویی نیلوگستر میهن ، مشاور ، روانشناس و نویسنده حوزه روانشناسی هستم.

بسیار خب. در مسابقات اختراعات مواد غذایی که هفته گذشته در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد طرح  شما جزو طرح های برتر مسابقات انتخاب شد، لطفا در مورد مسابقات توضیح دهید؟

یک بخش از اختراعات ما در زمینه مواد غذایی می باشد و از طریق خبرها متوجه شدیم که یک مسابقات در سطح کشوری در زمینه اختراعات غذایی برگزار می شود با تصمیم گروه قرار شد در مسابقات شرکت کنیم که خدارو شکر از بین بیش از 80 طرح از سراسر کشور جزو 4 طرح برتر انتخاب شدیم.

در مورد اختراع خود توضیح دهید؟

اختراع ما یک نوشیدنی کاملا طبیعی بود با این تفاوت که 4 برابر اسفناج آهن، 3 برابر شیر کلسیم و منبعی غنی از فیبر و ویتامین c را در خود دارد. این نوشیدنی برای تمام سنین علی الخصوص افراد مسن، نوزادان و ورزشکاران به شدت سودمند می باشد به طوری که فرد با خوردن آن در طول روز نیاز به هیچ ویتامینی در بدن ندارد.

در مورد حواشی مسابقات و اتفاقی که برای طرح شما افتاد توضیح می دهید؟

بله. ما جزو نفراتی بودیم که از بین بیش از 80 طرح انتخاب شدیم و جو خاصی هم تو سالن مسابقات برقرار بود زمانی که در حال توضیح طرح بودم و هنوز توضیحات طرح به اتمام نرسیده بود یکی از سرمایه گذاران اعلام کرد که حاضر هست تمامی هزینه های طرح را پرداخت کرده تا این طرح اجرایی شود و تا پایان مسابقات تنها طرحی بودیم که نظر سرمایه گذاران رو به خودش جلب کرده بود که در نوع خودش در این سطح از مسابقات جالب بود.

آیا تا کنون هیچ ارگان یا نهاد خاصی شما را حمایت کردند؟

خیر؛ هیچ ارگان و نهاد خاصی مارا حمایت نکردند هرچند چندین مرحله مراجعه حضوری بابت حمایت هم داشتیم اما با بی مهری مسئولین مواجه شدیم.

تو صحبت هاتون حرف از اختراعات توزمینه های مختلف مطرح شد. لطفا در مورد طرح های خود توضیح دهید؟

بله. گروه پژوهشی تحقیقاتی انوار در زمینه های مختلف دارویی، غذایی، صنعتی و آموزشی طرح ها و اختراعاتی را به ثبت رسانده که برخی از آنها در مرحله اجرایی قرار دارند برای مثال همین الان که دارم با شما صحبت میکنم بیش از 10 شغل ابداعی و پرکاربرد به ثبت رسانده ایم که متاسفانه به دلیل عدم حمایت ها از مراجع ذی ربط همه این مشاغل بی بهره مانده و گروه درحال پیاده سازی شخصی طرح ها می باشد.

معمولا مطرح میشود که مخترعان ما از کشورهای خارجی پیشنهادات همکاری و امتیازاتی از قبیل اقامت و… دریافت می کنند. آیا برای شما چنین اتفاقی افتاده؟ اگه بله ، واکنش شما چه بوده است؟

تاکنون  3 طرح ما مورد تایید برخی کشورهای اروپایی قرار گرفته و حتی دعوت نامه و پیشنهاد بورسیه هم برای ما ارسال شده اما شرایط به گونه ای است که من و تمام اعضای گروهم دوست داریم برای کشور خودمان افتخار آفرینی کنیم نه اینکه طرح و پروژه های اختراعی ما به اسم کشورهای دیگر در کشور ما فروخته شود.

حرف آخر

از شما و همکارانتون سپاسگزارم و از بچه های گروهم آقایان سید علی جلالی ، محمد قمی، عرفان ظفرمند، معیین آقاپور، مهدی شکوهی ، خانم محمدی و دیگر بچه های تیم که تو این مسابقات در کنار تیم بودند تشکر می کنم

در پایان یک تقاضا از مسئولین دارم که اگر می خواهند هزینه های کشور را کاهش دهند و در شکوفایی کشور سهیم باشند جوانان نخبه را دریابند زیرا ما مخترعانی داریم که با طرحهای خود می توانند مسیر پیشرفت یک کشور را به طور کل تغییر دهند.

به گزارش دکترنامه در کشور افراد زیادی مانند مهران آقاپور و گروه تحقیقاتی انوار وجود دارند که با کوچک ترین حمایت دولت می توانند در مسیر رشد و شکوفایی قرار بگیرند. پس امید است با توجه به منویات مقام معظم رهبری ” تولید علم و تحقیقات ، حیات آینده کشور است ” مسئولین کشوری در مسیر درست قدم بردارند.

دکمه بازگشت به بالا