سلامت و دانشکسب و کار ویژه

طرز تهیه شیره خرما

آموزش درست کردن شیره خرما خانگی

خرید خرما: یکی از آن جایگزینهای سالم و طبیعی عسل و قند است که علاوه بر داشتن قند دارای خواص مفید خرما نیز هست. در جنوب ایران یکی از خوراکیهای سنتی و اصیل ارده شیره است که در واقع تلفیقی از شیره خرما و ارده کنجد است. این خوراکی بیشتر برای فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار مقوی و پر انرژی است و در گذشته یکی از میان وعده‌های دانش آموزان مدرسه به حساب می‌آمد.

وقتی به گذشته بر می‌گردم روزهایی را بخاطر می‌آورم که در اواخر تابستان هر سال، بخش زیادی از خرماهای جمع آوری شده یا خریداری شده از بازارها به صورت شیره خرما در می‌آمد تا به هنگام فصول سرد یک صبحانه سالم را فراهم آورد.

یک نکته را که لازم است به شما خاطر نشان کنم در صورتی که قصد دارید به جنوب ایران سفر کنید به یاد داشته باشید که در آن محل ارده شیره به دو نام ارده و شیره و به فروش می‌رسد.

ارده سیلون همان ارده و شیره با شیره خرمای واقعی است چون در عادی، شیره خرما ترکیبی است از شیره خرما با سایر شیره‌های دیگر و یا کارامل که نمی‌تواند ارزش تغذیه‌ای شیره خرما را به طور کامل داشته باشد.

خرما کبکاب: یک شربت قرمز رنگ غلیظ و گاهی هم قهوه‌ای است که مزه میوه‌ای دارد و فقط در تهیه آن از خرما ساخته می‌شود. تهیه این شربت نه سخت است و نه گران (بخصوص اگر خرمای زیادی را یکجا خریداری کرده باشید). این شربت جایگزین سالم برای سایر نوشیدنی‌های مایع مانند عسل است بخصوص اگر شما وگان باشید که این به کار شما می‌آید.

از سوی دیگر شیره خرما مناسب شیرینی جات است و همچنین از خرمایی بدست می‌آید که دارای خواص تغذیه‌ای مناسب است. درست است که برخی از خواص تغذیه‌ای خرما به هنگام بدست آمدن شیره از میان می‌رود اما در مقایسه با سایر شیرین کننده‌های دیگر هنوز دارای مقداری مواد معدنی مغذی از جمله پتاسیم و کلسیم است.

خرید انلاین خرما خاصویی: روشن است که هم مثل بسیاری از مواد شیرین دارای قند بالایی است و برای افراد دیابتی چندان توصیه نمی‌شود اما اگر شما جزو افرادی هستید که مشکل دیابت ندارید و می‌خواهید یک شیرین کننده دیگر را به عوض امتحان کنید این شربت گزینه خوبی برای شماست. بهر حال این شربت علاوه بر ظاهری زیبا می‌تواند در بسیاری از غذاها و شیرینی‌ها کاربرد داشته باشد. علاوه بر اینکه بسیار هم آسان و ارزان است.

مواد لازم

دستور العمل تهیه شیره خرما

خرماها را بصورت قطعاتی درشت خرد کنید.

خرما را در آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید تا ناخالصی‌های آن جدا شود. آبی که خرما را در آن خیساندید دور بریزید.

خرمای خیسانده را در یک قابلمه بزرگ در دار همراه با یک لیتر یا ۴ پیمانه آب بریزید. آب را به آرامی به نقطه جوش برسانید، بگذارید به آرامی و با حرارتی بسیار ملایم به مدت ۱ تا ۲ ساعت بپزد (اگر زمان داشته باشید ۲ ساعت بهتر است).

بعد از گذشت این زمان گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مخلوط شما خنک شود.

یک ابکش را روی یک کاسه بگذارید و روی آن هم یک کیسه پنیر یا پارچه تنظیف چند لایه بگذارید یا از کیسه ماست یا شیر آجیلی استفاده کنید.

کیسه را فشار دهید تا تمام آب خرمای پخته شده از کیسه بخوبی خارج شود. اگر مواد شما زیاد است لازم است که هر بار مقداری از مواد را در کیسه بریزید تا آب آن کامل خارج شود. شما حدود ۲ پیمانه مایع خواهید داشت.

آب خرما را درون یک قابلمه بریزید و بگذارید به ملایمت و آرامی بجوشد. بگذارید حدود ۴۵ دقیقه تا یکساعت با درب باز بجوشد تا زمانی که آب اضافی تبخیر شود و شربت تقریبا به نصف میزان قبلی برسد. اگر یک قاشق را درون آن فرو کنید، شربت باید پشت قاشق را بپوشاند البته شربت پس از سرد شدن غلیظتر خواهد شد. اگر این حالت شیره خرما به نظر شما رقیق است می‌توانید آن را دوباره روی گاز بگذارید تا مقدار بیشتری از آب آن خارج شود اما مراقبت باشید تا زیاد هم غلیظ و سفت نشود البته شربت خیلی غلیظ رنگ تیره‌ای خواهد داشت و این رنگ قرمز زیبا را به شما نخواهد داد.

شیره خرما طرز تهیه آسانی دارد می توانید آن را به راحتی تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در این دستور بهترین طرز تهیه شیره خرما خانگی را آورده ایم. آن را تهیه کنید.

شیره  انواع مختلفی دارند که همانند خود میوه از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشند. طبیعت آنها گرم بوده و سرشار از ریز مغذی ها و املاح مفید و مورد نیاز بدن می باشند و بیشتر در فصل سرما مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از خانم ها در منزل اقدام به تهیه انواع شیره از جمله شیره خرما، شیره انگور، و … می کنند به همین دلیل در این مطلب طرز تهیه شیره خرما خانگی آورده شده است.

این دستور پخت شربت خرما خانگی فقط به 2 ماده، خرما و آب نیاز دارد. این شیرین کننده طبیعی خرما سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است تا یک شیرین کننده گیاهی سالم، بدون گلوتن.

طرز تهیه شیره خرما خانگی :

مرحله 1 درست کردن شیره خرما :

ابتدا خرماها را بشویید و هسته های آن ها را جدا کنید. و به چند قسمت تقسیم کنید. اگر با دست سختتان است. یک چاقو را کمی چرب کنید و با آن خرماها را برش بزنید. دقت کنید چاقو نباید خیلی چرب باشد، در حدی که خرماها به آن نچسبند.

مرحله 2: خرما را خیس کنید

خرماها را داخل قابلمه ای بریزید و روی آن ها آب جوش یا آب بسیار داغ بریزید. تا حدی که روی خرماها را کاملا آب بپوشاند و اجازه بدهید 20 تا 30 دقیقه خیس بخورند. اگر خرمای شما خشک بود حتما این مرحله را انجام بدهید.

نحوه درست كردن شيره خرما

اگر خرماها به اندازه کافی نرم هستند، ممکن است نیازی به انجام این کار نداشته باشید. بنابراین از آن صرف نظر کنید و در صورت تمایل خرماها را برای مدتی بیشتر بجوشانید.

مرحله 3 تهیه ی شیره خرما :

سپس خرماها را با همان قابلمه ی آب، روی شعله قرار بدهید تا به جوش بیایید. سپس حرارت را کم کنید تا به آرامی بجوشد. اجازه دهید حدود یک ساعت بجوشد و هر از گاهی آن را هم بزنید.

در این مدت زمانی که خرماها به خوبی می پزند، قندها از خرما خارج می شوند، آب رنگ قهوه ای تیره تری پیدا می کند.

سپس اجازه دهید مخلوط به مدت 20 تا 30 دقیقه دیگر خنک شود و سپس مراحل زیر را ادامه دهید.

طرز درست کردن شیره خرما

مرحله 4: صاف کردن مخلوط

کل مخلوط را در یک الکی که با پارچه پنیر یا کیسه شیر خشک پوشانده شده است بریزید تا آب آن خارج شود. سپس خرماها را فشار دهید تا آب اضافی آن تا حد ممکن گرفته شود. می توانید تفاله های خرما را ذخیره کنید و از آن ها استفاده کنید.

طریقه درست کردن شیره خرما و استخراج شیره خرما

مرحله 5: شربت را کم کنید

اکنون شربت خرمای شما آماده شده است. آن را داخل قابلمه ای مناسب بریزید و روی شعله ی گاز با حرارت متوسط رو به پایین قرار بدهید. تا بجوشد و قوام بیاید و شیره ای غلیظ بدست آورید. در طول پخت مدام آن را هم بزنید تا شیره ته نگیرد و بسوزد. دقت کنید که شیره ی شما نسوزد و طعم خوبی داشته باشد.

مراحل روش تهیه شیره خرما

برای آزمایش میزان غلظت شیره، مقداری از شیره را داخل بشقابی بریزید و اجازه بدهید کمی خنک شود و بعد آن را تکان بدهید باید غلیظ باشد. می توانید انگشت خود را داخل آن بزنید، زمانی که خارج می کنید نباید به صورت آبکی باشد، اگر آبکی بود شربت دوباره فضا را پر می کند. اما اگر غلیظ شده باشد، زمانی طول می کشد که فضا پر شود.

آشنایی با طرز تهیه شیره خرما

پس از آماده شدن، اجازه دهید شیره ی خرمای شما خوب خنک شود، سپس آن را داخل شیشه یا بطری تمیز و خشک بریزید و درب آن را محکم ببندید.

نگهداری از شیره خرما

نکته برای تهیه ی شیره ی خرما :

  • دقت کنید اگر غلظت شیره ی خرما شما کم باشد، شیره کپک می زند و اگر زیاد غلیظ باشد، پس از خنک شدن خیلی سفت می شود.
  • برای تهیه ی شیره ی خرما هرگز از خرماهای خشک و بدون شیره استفاده نکنید.
  • برای نگهداری شیره لازم نیست آن را داخل یخچال قرار بدهید. در محیطی خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا