عمومیکسب و کار ویژه

علت زرد شدن برگ درخت گردو در فصل تابستان

 

زرد شدن برگ درختان گردو یکی از مهم ترین زنگ خطرها برای باغداران است. زرد شدن برگ درختان میتواند دلایل متعددی داشته باشد که هریک به نوبه خود بسیار مهم و در حیات و محصول دهی درخت تاثیرگذار است. گاهی درختانی با برگ زرد در باغ مشاهده میشوند. درحالیکه این علائم در سایر درختان وجود ندارد. ما به عنوان یک باغدار پس از مشاهده این مورد باید علل زرد شدن برگ ها را بررسی نموده، و با توجه به دلیل آن؛ بیماری و یا کمبود عناصر را در درختان درمان نماییم.

احتمال اول: عدم دریافت کود کافی

هنگام مشاهده برگ های زرد در درختان گردو، ابتدا باید کمبود عناصر و مواد غذایی در درخت را بررسی نمایید. این کار را میتوان با بررسی کودهایی که به خاک اضافه نموده ایم، متوجه شویم. یعنی بررسی کنیم که آیا کودهایی که برای باغ مورد استفاده قرار گرفته اند، به تمامی درختان به یک اندازه رسیده است؟ اینطور به نظر میاید که درختی که برگ های زردی دارد. کود کمتری دریافت نموده است. بنابراین در تغذیه و جذب عناصر آن مخاطره ایجاد شده است.

احتمال دوم: اشتباهات رایج در سمپاشی و آبیاری

ممکن است شما کود کافی به تمامی درختان به اندازه ای یکسان اضافه کرده باشید. اما به علت استفاده از روش نامناسب آبیاری؛ مثل استفاده از روش غرقابی؛ کودها و مواد معدنی از سطح خاک شسته شده باشد. به این ترتیب خاک با فقدان مواد معدنی روبرو خواهد شد. به شما توصیه میکنیم، درختان گردو را به روش آبیاری تحت فشار بابلر آبیاری نمایید. به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها؛ به هر درخت به صورت جداگانه آب داده شده و آب در سراسر باغ جاری نمیشود. به این صورت، کودها و مواد معدنی در سطح خاک حرکت نمیکنند. همچنین سمپاشی اگر به میزان کافی و یا به روش صحیح انجام نشود؛ میتواند باعث از بین رفتن تاثیر کود در خاک بشود.

احتمال سوم: ابتلا به بیماری ها و آفات

برخی از بیماری ها ممکن است در درختان به صورت زرد شدن برگ ها نمود پیدا کنند. زمانیکه تمامی برگ های درخت زرد شده باشد. احتمالا بیماری به آوندها و ریشه درخت نفوذ کرده است. و این ترتیب میتوان نوع بیماری را حدس زد. معمولا بیماری های آوندی و ریشه ای منشا آنها درون خاک است. وجود رطوبت در خاک میتواند زمینه ساز بروز بیماری های قارچی در خاک شود. درخت گردو در مقابل این دسته از بیماری ها بسیار آسیب پذیر است. با مشاهده علائم به هیچ وجه به تجویز خودسرانه ی کود و یا سم دست نزنید.

احتمال چهارم: خفگی ریشه و آب مانی

برای درختانی که موقعیت جغرافیایی آنها به گونه ای است که در تجمع آب قرار گرفته اند. در نزدیکی جوی ها و یا در مناطق با زهکشی نامناسب و عدم وجود تهویه مناسب؛ آب به درستی از ریشه خارج نشده و در اطراف آن باقی میماند. این ریشه ها معمولا دچار خفگی خواهند شد. باغداران محترم با مشاهده این علائم فورا باید با متخصصین گیاه شناسی مشورت نمایید. متخصصین بیماری شناسی و آفات پالیزگردو؛ همه روزه به صورت تلفنی؛ آنلاین و یا حضوری آماده ارائه مشاوره و راهکار به شما باغدارن محترم میباشند.

عناصر مورد نیاز درختان گردو

  • پتاسیم :میزان پتاسیم مورد نیاز درخت گردو در سالهای اولیه به میزان رسی بودن خاک وابسته است. به طور معمول هرچه خاک رسی تر باشد، پتاسیم بیشتری مورد نیاز است. بنابراین پتاسیم مورد نیاز درختان گردو بین 200 تا 400 کیلوگرم به ازای هرهکتار است. این ماده معدنی در ترکیباتی مثل پتاسیم سولفات و یا پتاسیم کلراید به خاک اضافه میشوند.
  • آهن :آهن در عملیات تنفس درخت بسیار موثر است. و کمبود آن میتوان باعث زردی برگ ها و رگبرگ ها شود. آهن مورد نیاز در هرهکتار باغ گردو حدود 1.1 کیلوگرم است.
  • مس :کمبود این عنصر به صورت لکه های مرده روی برگ ها دیده میشود. در موارد نیز باعث زردی و ریزش برگ ها خواهد شد. به ازای هرهکتار از باغ گردو به محلول بردو 10-10-100 نیاز داریم.
  • ازت :ازت یکی از مهم ترین موادمعدنی برای رشد درختان است. فقدان این ماده معدنی باعث کم رنگی برگ و شاخه ها و کوچک شدن آنها میشود. به ازای هر هکتار از باغ گردو بین 175 تا 225 کیلوگرم ازت مورد نیاز است.
  • فسفر:این ماده معدنی به PH خاک وابسته است. یعنی هرچه خاک اسیدی تر باشد، نیازمند دریافت فسفر بیشتری است. به طور متوسط به ازای هرهکتار از باغ گردو (خاک اسیدی) به 200 تا 300 کیلوگرم فسفر نیاز داریم. و برای خاک های قلیایی نیازمند به 100 تا 200 کیلوگرم فسفر هستیم. فسفر معمولا در ترکیباتی مثل پنتوکسید فسفر (خاک اسیدی) و سوپرفسفات (خاک قلیایی) به خاک اضافه میشود.
  • روی:این عنصر در کنترل فرآیند آنزیم ها موثر است. کمبود آن میتواند متابولیسم گلوکسید و اکسیژن را به خطر بیاندازد. از علائم آن ایجاد لکه های سبز روشن روی برگ ها است. جوانه های تازه نیز به رنگ زرد درآمده و کوچکتر میشوند. هرهکتار از باغ گردو به محلول پاشی ترکیب 0.5 کیلوگرم سولفات روی 36 درصد در 400 لیتر آب نیاز دارد.
  • بر:این عنصر معمولا در عملیات فتوسنتز و انتقال شیره پرورش گیاهی موثر است. معمولا به ازای هر درخت گردو بین 900 تا 2250 گرم بوراکس مورد نیاز است.
  • منگنز:منگز در واکنش های بیوشیمیایی درخت گردو تاثیر گذار است. و ایجاد لکه زرد روی برگ ها و در بین رگ برگ ها و ریزش آنها، از علائم کمبود منگنز به حساب میاید. برای درمان کمبود منگنز باید سولفات منگنز را به درخت محلول پاشی کنید.
  • منیزیم:اگر پس از آزمایش خاک دانستید که خاک باغ شما فاقد منیزیم است باید به ازای هرهکتار بین 300 تا 500 کیلوگرم منیزیم به خاک بیافزایید. درصورت وجود این ماده معدنی در خاک نیز با توجه به میزان کمبود آن بین 200 تا 300 کیلوگرم فسفر به خاک اضافه کنید. منیزیم را در ترکیب منیزیم اکسید (خاک اسیدی) و منیزیم سولفات (در خاک قلیایی) به خاک اضافه کنید.

نتیجه گیری

نهالستان پالیزگردو؛ بیش از نیم قرن است که به عنوان بزرگترین نهالستان در شمال غربی ایران شناخته میشود. این نهال فروشی دارای کلیه مجوزهای لازم و معتبر از جهاد کشاورزی از جمله؛ شناسنامه معتبر و رسمی؛ گواهی ثبت اختراع و گواهینامه معتبر میباشد. فعالیت اصلی این مرکز در حوزه فروش انواع ارقام نهال به خصوص فروش میباشد. این مرکز موفق به تولید انواع ارقام نهال از جمله ژنوتیپ ها؛ ارقام اصلاح شده و سایر نهال ها شده است. و به همراه تمامی محصولات خود گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. جهت پیش خرید نهال گردو و یا و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو و همچنین مشاوره در حوزه راه اندازی باغ گردو و… از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

دکترنامه در این نوشته، این موارد را بررسی می کند پنهان کردن عناوین
دکمه بازگشت به بالا