عمومیکسب و کار ویژه

علت زرد شدن رزین بعد از خشک شدن

چه چیزی باعث می شود محصولات رزین پس از مدتی زرد شوند؟ فرقی نمی کند که تازه کار با رزین و ساخت محصولات رزینی هستید یا حرفه ای، برای بسیاری از افراد دلیل زرد شدن محصولات رزین پس از مدتی کاملاً مشخص نیست. به نظر شما چه چیزی باعث زرد شدن محصولات رزین پس از مدتی می شود؟ و چه زمانی با این مشکل مواجه شدید؟

رزین چیست؟ رزین اپوکسی یکی از پرطرفدارترین و موثرترین مواد برای تولید محصولات تزئینی، تزئینی و لوازم جانبی است. امروزه بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک حاضر به استفاده از این ماده و استفاده از آن در تولیدات خود هستند. بسیاری از مشاغل خانگی در رزین ایجاد شده و در حال رونق هستند. اما هر محصول و ماده ای ظرافت ها و حساسیت های خاص خود را دارد. در این قسمت با ما در لیزر پاشا همراه باشید تا پس از مدتی دلیل زردی محصولات رزینی برای شما روشن شود.

چه چیزی باعث می شود محصولات رزین پس از مدتی زرد شوند؟

همانطور که گفتیم رزین اپوکسی محصولی بسیار کاربردی است و با تسلط بر کاربرد و کاربرد آن می توان انواع محصولات ارزشمند را ساخت. اما کار با آن و حفظ کیفیت دغدغه هایی دارد. یکی از مشکلات رایجی که کارگران اپوکسی با آن مواجه هستند زرد شدن محصول رزین در حین و پس از تولید است.

بسیاری از مبتدیانی که کار با رزین را یاد می گیرند، اغلب پس از تولید محصول، زرد شدن و زرد شدن رزین را تجربه می کنند. این رنگ زرد به این معنی است که فرآیند تهیه رزین و دادن محصول ناقص یا مشکل ساز است. اما آیا چسب پس از ساخته شدن زرد می شود؟

چه زمانی رزین زرد می شود؟

رزین می تواند در شرایط مختلف زرد شود و ترکیبات و کپک زدن همیشه دلیل زرد شدن نیستند. گاهی رزین در ظرف زرد می‌شود، گاهی در مرحله پخت زرد می‌شود و در برخی موارد پس از خشک شدن زرد می‌شود، بنابراین می‌بینید که زرد شدن رزین دلایل زیادی دارد.

در حالی که ما دلایل زرد شدن رزین را برای شما توضیح می دهیم، شما را راهنمایی می کنیم که چگونه در تولیدات بعدی خود از این مشکل جلوگیری کنید.

برخی از دلایل زرد شدن محصولات رزین پس از مدتی

رزین ماده ای بسیار شفاف و معمولاً بی رنگ مانند شیشه است. اما گاهی اوقات می بینیم که رزین خود به خود یا با ترکیب با سخت کننده زرد می شود. اگر شما نیز چنین پدیده ای را مشاهده می کنید، بهتر است بدانید که در این شرایط یکی از دلایل زیر وجود دارد:

اپوکسی قدیمی

یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ و زرد شدن رزین اپوکسی یا محصولات تولید شده با رزین، کهنه شدن رزین اپوکسی است.

اگر بیش از 1 سال از تولید رزین اپوکسی گذشته باشد، امکان زرد شدن رزین در جعبه یا پس از استفاده بسیار زیاد است.

بهترین یا واقعا موثرترین راه حل این است که همیشه از تاریخ انقضای رزین اپوکسی آگاه باشید و حتما رزین و هاردنر را خریداری کنید که تاریخ مصرف آن تمام نمی شود تا از سرمایه دوری کنید.

رزین اپوکسی اکسید شده

اکسیداسیون دومین علت شایع زردی اپوکسی است.

اگر رزین و هاردنر را در فضای باز بگذارید یا اگر محصول با اکسیژن تماس پیدا کند، ممکن است به مرور زمان اکسید شود.

با اکسید شدن رزین اپوکسی، شاهد تغییر رنگ و زردی در آن خواهید بود.

ظروف نگهداری پلاستیکی مناسب نیستند

یکی دیگر از دلایل اصلی زرد شدن رزین این است که رزین در ظرف نامناسب نگهداری نمی شود.

گاهی می بینید که رزین و هاردنر هوا را نمی خورد و با اکسیژن تماس پیدا نمی کند، درب ظرف هم کاملا بسته است اما رنگ رزین و هاردنر زرد شده است.

دلیل این پدیده روکش ظروف رزینی است.

اگر درب ظرف نگهداری رزین اپوکسی از HDPE باشد، احتمال زرد شدن رنگ رزین بسیار زیاد است.

HDPE یک پوشش با سوراخ های بسیار کوچک است. این منافذ قابل مشاهده نیستند، اما اجازه می دهند هوا وارد رزین شود.

یکی دیگر از دلایل زرد شدن رزین محل نگهداری ظرف رزینی و سخت شده است.

اگر ظرف حاوی رزین را در محیطی با نوسانات دمایی بالا قرار دهید، رزین اپوکسی تغییر رنگ می دهد.

در بالا سه دلیل اصلی زرد شدن رزین اپوکسی را قبل از اجرا و قالب گیری توضیح دادیم، اما در برخی موارد متوجه می شویم که رزین پس از خشک شدن تغییر رنگ داده، مات می شود و رنگ زرد به خود می گیرد. در این صورت باید دلیل دیگری وجود داشته باشد.

به دلیل رنگ زرد محصولات رزین پس از قالب گیری و خشک شدن

در اغلب موارد، هنگامی که رزین پس از خشک شدن زرد می شود، دلیل اصلی اشعه UV است.

همیشه به یاد داشته باشید که رزین اپوکسی پس از عمل آوری نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد زیرا اشعه ماوراء بنفش و فرابنفش قدرت تغییر شفافیت رزین را دارند.

خوب است بدانید اگر محصول سیماب رزین را در مقابل نور قرار دهید و پس از مدتی به جای بهتری منتقل کنید، تغییری ایجاد نمی شود و محصول رزینی قطعا زرد می شود.

چگونه رزین اپوکسی زرد را رفع کنیم؟

اگر می خواهید محصول چسب رنگی بسازید، استفاده از چسب زرد مشکلی ندارد زیرا چسب با رنگ ها ترکیب می شود و زرد خنثی می شود.

رزین را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

از یک عامل ضد زردی روی اپوکسی استفاده کنید.

اگر محصول رزینی دارید که در اثر نور خورشید زرد شده است، سطح را سمباده بزنید.

تمام رزین ها و سخت کننده های مورد نیاز خود را خریداری کنید تا مواد اولیه قدیمی در کارگاه نگهداری نشود.

چرا هاردنر دچار زردی می شود؟

علت زرد شدن یک محصول لزوماً به رزین مربوط نمی شود، عامل پخت نیز می تواند عامل زرد شدن محصول نهایی یا ترکیب رزین باشد. هنگام ساخت سخت کننده ها، فرآیند اکسیداسیون بلافاصله شروع می شود. با گذشت زمان زرد می شود.

اگر هاردنر کمی زرد باشد مشکلی در محصول رزین ایجاد نمی کند زیرا در صورت ترکیب با رزین اپوکسی این رنگ مایل به زرد در شفافیت بالای رزین از بین می رود. ضمناً هاردنر که کمی رنگ مایل به زرد دارد پس از مخلوط شدن در حین پخت کاملاً از بین می رود.

در برخی موارد، هاردنر می تواند رنگ زیادی را تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر رنگ نارنجی یا زرد تیره است، باید شک کنید که هاردنر تاریخ مصرف آن تمام شده است. از آنجایی که هاردنر را در دمای بالا نگهداری می کنید، گاهی اوقات هاردنر نارنجی می شود.

می توانید از هاردنر که زرد شده است استفاده کنید و معمولاً فرآیند خشک شدن محصول مشکلی ندارد اما برای شفاف شدن محصول بهتر است کمی با رزین ترکیب شده و نتیجه را ببینید. اگر محصول تست زرد نشد، می توانید آن را در ترکیب با رزین استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا