عمومی

فرانسه: مسئولان ترکیه عمداً برای رئیس کمیسیون اروپا صندلی نگذاشته بودند

وزیر امور خارجه فرانسه در مورد حادثه موسوم به “سوفاگیت” اظهار داشت که رفتار ترکیه با اورسولا فون در لین در واقع “عمدی” بوده و ترکیه مقامات اروپایی را “قاب” کرده است.

به گزارش دکترنامه ، به نقل از یورونیوز ، مشاور وزیر امور خارجه فرانسه ، کلمنت بون ، در مورد واقعه موسوم به “سوفاگیت” گفت که رفتار ترکیه با اورسولا فون در لین ، در واقع “عمدی” بوده و ترکیه مقامات اروپایی را “قاب” کرده است. انداخته شده است.

بون روز یکشنبه (22 آوریل) در یک برنامه چندرسانه ای با رد فرضیه خطای پروتکل با طرف اروپایی گفت: “این یک توهین از طرف ترکیه است.”

این مقام فرانسوی گفت: “آداب و رسوم باید وجود داشته باشد.” “مشکل اروپا نیست ، ترکیه است.” وی افزود: “ترکیه به طور کلی نسبت به اروپا برخورد تهاجمی دارد و در آن روز رفتار بدی داشت.”

وی تأكید كرد: “این مشكل توسط تركیه برای ما ایجاد شد و من فكر می كنم كه این امر عمدی بود.” “درست نیست که ما تخلفات آنها را به اختلاف بین دو رهبر اروپایی تبدیل کنیم.”

سه شنبه گذشته ، رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در آئین و رئیس شورای اروپا چارلز میشل در آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کردند ، اما بر خلاف پروتکل معمول و علی رغم موقعیت خانم وون در تلفن ، جای دیگری برای او نبود. در نظر گرفته نشده. اردوغان و میشل روی دو صندلی کنار هم نشستند و فون لین مجبور شد در فاصله کمی روی مبل جلوی مولود چاووشو و لو وزیر امور خارجه ترکیه روی مبل بنشیند.

رسانه ها این رویداد را “Sofagate” نامیدند زیرا مبل در انگلیسی “sofa” نامیده می شد ، واژه ای که از واژه عربی “sofa” به معنای “سکو” یا دادگاه آمده است.

Sofagit واکنش های زیادی را برانگیخت و جنجال های زیادی به ویژه در بروکسل ایجاد کرد. ترکیه با سرزنش نهادهای اتحادیه اروپا برای مسائل مربوط به پروتکل ، از خود در برابر اتهامات “رفتار تهاجمی” دفاع می کند.

مسئولان دفتر چارلز میشل گفتند که آنها هنوز به اتاق جلسه دسترسی ندارند. اما شورای اروپا همچنین گفت که در موارد پروتکل بین المللی ، رئیس شورا بر کمیسیون اولویت دارد.

بومن درباره رفتار ترکیه در این نشست جنجالی گفت: “این به نوعی یک دام است.” “به طور طبیعی ، بین فردی که دام را گسترش می دهد و فردی که به دام افتاده است ، ترجیح می دهم فردی را که دام را گسترش می دهد مقصر بدانم.”

وی تأکید کرد که “مسئله واقعی بی احترامی به دموکراسی و انحراف از اقتدارگرایی در ترکیه وجود دارد” و از اروپاییان خواست که “قاطعانه تر” با این کشور رفتار کنند.

این مقام فرانسوی همچنین پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا یک ریاست داشته باشد ، با یک نفر ، نه دو نفر در سطح بین المللی. پیش از این ، ماریو دارگی ، نخست وزیر ایتالیا ، در پاسخ ، رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه را “دیکتاتور” خواند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا