سلامت و دانش

قندخون و کلسترول بالا در دهه ۳۰ ریسک آلزایمر را افزایش می دهد

محققان دانشگاه بوستون دریافته‌اند که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نسبت به افراد بدون بیماری آلزایمر سطوح پایین‌تری از کلسترول خوب (HDL) در سن 35 سالگی و سطوح بالاتری از چربی‌های مضر خون به نام تری گلیسیرید دارند.

لیندسی فارر، سرپرست تیم تحقیق، گفت: کلسترول و قند خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی از عوامل خطر ابتلا به آلزایمر بوده اند، اما بیشتر تحقیقات در مورد این بیماری در افراد مسن انجام شده است.

فارر می‌گوید: «یافته‌ها نشان می‌دهند که مردم باید کنترل سلامت و سبک زندگی خود را سریع‌تر شروع کنند.

این به معنای برنامه ریزی بازدیدهای سالانه از سن 30 سالگی است. در طول این ملاقات، پزشک سطح کلسترول و قند خون شما را بررسی می کند و نتایج می تواند به شما اطمینان دهد که زمان آن رسیده است که سلامت خود را در اولویت قرار دهید.

فارر می‌گوید: ایجاد تغییرات، از جمله ورزش بیشتر و رژیم غذایی سالم‌تر، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

محققان داده‌های نزدیک به 5000 نفر را که تقریباً هر چهار سال یک بار تحت غربالگری کامل قرار می‌گرفتند، در سه گروه سنی 35-50، 51-60 و 61-70 بررسی کردند.

در طی این بازدیدها، محققان کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون، فشار خون، سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی (BMI) را ارزیابی کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط ​​به مدت 38 سال تحت نظر قرار گرفتند تا ببینند چه کسانی علائم زوال شناختی یا ذهنی را نشان می دهند.

نتایج نشان داد که بین سنین 35 تا 50 سالگی، افزایش 15 میلی گرم در دسی لیتر تری گلیسیرید منجر به افزایش 33 درصدی خطر ابتلا به آلزایمر می شود. این مطالعه همچنین نشان داد که خطر ابتلا به آلزایمر با هر 15 نقطه هیپوگلیسمی از سن 51 تا 60 سالگی حدود 15 درصد افزایش می یابد.

از سوی دیگر، افزایش 15 میلی گرم در دسی لیتر HDL (کلسترول خوب) در سن 35 سالگی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا حدود 15 درصد کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که افراد 51 تا 60 ساله با HDL بالا 18 درصد کمتر در معرض خطر هستند.

به گفته محققان، منطقی است که HDL پایین، تری گلیسیرید بالا و قند خون بالا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را افزایش می دهد. از آنجایی که این مشکلات پزشکی بر رگ‌های خونی و جریان خون تأثیر می‌گذارند، التهاب را در سراسر بدن از جمله مغز افزایش می‌دهند که همگی می‌توانند منجر به زوال عقل شوند.

محققان بر این باورند که حفظ کلسترول و قند خون در بزرگسالی بدن را در خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد. از آنجایی که بسیاری از تغییرات مرتبط با آلزایمر از سنین پایین شروع می شود، برای جلوگیری از بیماری های مغزی و قلبی هیچ وقت زود نیست.

دکمه بازگشت به بالا