سلامت و دانش

مامایی؛ ثبت لحظه‌های باشکوه یک زندگی

دکترنامه / خراسان رضوی نقش ماما برای زنان در دوران بارداری ، زایمان و حتی پس از زایمان بسیار مهم است ، در واقع نقش ماما نه تنها فوق العاده نیست ، بلکه با فعالیت های دیگر قابل مقایسه است. به همین دلیل ، 5 ماه مه هر سال (6 مه) به عنوان بزرگداشت روز ماما و مهارت های شغلی آنها به عنوان روز جهانی مامایی معرفی می شود.

شعار روز جهانی مامایی 2021 “دنبال کردن داده ها ، در ماماها سرمایه گذاری کنید” است ، بنابراین تمرکز باید بر استفاده از فناوری برای بهینه سازی اشتراک داده های بارداری در آن سوی مرزها باشد.

ایده یک روز شناخت و تکریم ماما از سال 1987 در هلند بود. اولین روز جهانی مامایی در 5 مه 1991 با عنوان “به سوی یک تولد ایمن برای همه تا سال 2000” گرامی داشته شد. امروز در بیش از 50 کشور جهان روز جهانی مامایی است.

طبق آمار ، روزانه حدود 850 زن به دلایل قابل پیشگیری مربوط به بارداری و زایمان می میرند و بدتر از آن ، حدود 2 میلیون نوزاد پس از تولد می میرند و 2.6 میلیون نفر نیز متولد می شوند.

سرمایه گذاری در مامایی می تواند سالانه 4.3 میلیون نفر صرفه جویی کند

تخمین زده می شود که در آسیا و اقیانوسیه ، 150 زن در اثر عوارض مربوط به بارداری در هر 100000 تولد می میرند ، که در صورت اولویت قرار دادن سرمایه گذاری مناسب در بخش مامایی ، می توان از این امر جلوگیری کرد. البته ، اختلافات زیادی در این زمینه وجود دارد؛ 220 زن در جنوب آسیا و 150 در جنوب شرقی آسیا جان خود را از دست دادند ، در حالی که 37 زن در شرق آسیا به ازای هر 100000 تولد.

900000 ماما در جهان وجود دارند که نیازمند هستند ، ماماها می توانند تا 90٪ مراقبت های بهداشتی جنسی ، باروری مادران ، نوزادان و جوانان را در طول زندگی خود فراهم کنند.

ماماها می توانند به مرگ قابل پیشگیری در هنگام زایمان و پس از آن پایان دهند و به اهداف توسعه پایدار با هدف کاهش مرگ و میر جهانی از عوارض بارداری و نرخ زاد و ولد به کمتر از 70 در 100000 تولد زنده تا سال 2030 برسند.

طبق تحقیقات اخیر ، سرمایه گذاری در آموزش مامایی روشی مقرون به صرفه برای بهبود پیامدهای بهداشتی است. به طور متوسط ​​10 درصد افزایش در مداخلات مربوط به مامایی توسط ماماها در هر پنج سال می تواند مرگ مادر را 22 درصد ، مرگ نوزاد 23 درصد ، مرده زایی را 14 درصد و امید به زندگی را تا سال 2035 تا سال 2035 کاهش دهد.

در حال حاضر ، ماماها توسط متخصصان آموزش دیده اند تا مادران را در زایمان و مراقبت از نوزادان خود یاری دهند. دانستن این نکته مهم است که ماماها با توانایی ها و اقدامات حیاتی خود جان کودکان و زنان باردار را نجات داده اند.

طی یک سال گذشته ، با گسترش همه گیر کوییدیچ ، ماماها در شرایط سختی قرار داشته اند و جان خود را برای نجات و مراقبت از مردم به خطر انداخته اند. یادگیری از اپیدمی کرونا به جهانی بهتر و عادلانه تر منجر خواهد شد و سیستم های مراقبت های بهداشتی به عنوان راهی برای تقویت پوشش جهانی بهداشت جهانی که مناسب همه است.

با این حال ، این روز را نمی توان به صورت شخصی جشن گرفت و همه رویدادها به صورت آنلاین و در فضای مجازی برگزار می شوند. سرمایه گذاری در آموزش مامایی ، سلامت باروری ، حقوق و انتخاب همه را بهبود می بخشد ، و با افزایش نیروی کار مامایی ، مراقبت از مادران و نوزادان افزایش می یابد و به نفع کل جامعه است.

منبع

امداد وب

ulster.ac.uk

healthynewbornnetwork.org

rcm.org.uk

Calendarlabs.com

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا