مدفوع بیش از حد بدبو؛ از دلایل تا پیشگیری

اخبار آفتاب:

کثیفی معمولاً بوی دلپذیری ندارد ، اما مدفوع بو کننده دارای بوی بسیار قوی و غیرمعمول هستند. در بسیاری از موارد ، مدفوع دلپذیر ناشی از غذایی است که توسط مردم و باکتری های موجود در روده آنها خورده می شود.

به گفته خط بهداشت ، مدفوع بد بو نیز می تواند نشانه مشکلات جدی سلامتی باشد. ممکن است علائم دیگری مانند اسهال ، نفخ یا نفخ در کنار مدفوع بی بو را تجربه کنید. این نوع مدفوع اغلب نرم یا آب و هوایی است.

باعث بو بیش از حد می شود
تغییرات رژیم غذایی یک دلیل شایع در اثر تنگی بیش از حد است. دلایل دیگر این وضعیت شامل موارد زیر است:

جذب
سوء جذب یکی دیگر از دلایل عمده مدفوع ، پوسیدگی بیش از حد است. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که بدن قادر به جذب مقدار مناسب مواد مغذی از مواد غذایی مصرفی نیست.

به طور کلی ، سوء جذب هنگامی رخ می دهد که عفونت یا بیماری وجود داشته باشد و مانع از جذب روده روده ها از مواد غذایی شده باشد.

علل شایع سوء جذب شامل موارد زیر است:

بیماری سلیاک ، که به دلیل واکنش به گلوتن رخ می دهد ، جایی که دیواره داخلی روده کوچک آسیب دیده و از جذب مناسب مواد مغذی جلوگیری می شود.

بیماری التهابی روده ، که یک اصطلاح کلی برای بیماری های روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو است.

عدم تحمل کربوهیدرات ، که عدم توانایی پردازش کامل قند و نشاسته است

– عدم تحمل پروتئین شیر

– حساسیت غذایی

بیماری التهابی روده یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث التهاب روده شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید ، خوردن غذاهای خاص می تواند باعث التهاب روده شود.

افراد مبتلا به بیماری التهابی روده اغلب از اسهال یا یبوست شکایت می کنند که بوی بسیار ناخوشایند می دهد. همچنین مبتلایان به این بیماری بعد از خوردن غذاهای خاص ، نفخ و نفخ را تجربه می کنند. نفخ شکم همچنین می تواند در اثر بوی بد دهان ایجاد شود.

عفونت
عفونت هایی که بر روده ها اثر می گذارد ، می تواند باعث بوی مدفوع شما شود. گاستروانتریت ، التهاب معده و روده ، می تواند بعد از خوردن غذای آلوده ایجاد شود:

باکتری هایی از قبیل E. coli یا Salmonella

– یک ویروس

– انگل

بعد از عفونت ممکن است گرفتگی معده و سپس مدفوع آبریزش را تجربه کرده و بسیار خوش بو باشید.

داروها و مکمل ها
برخی از داروها می توانند باعث اختلالات گوارشی و اسهال شوند.

مصرف برخی از مولتی ویتامین های بدون نسخه نیز در صورت حساسیت به عناصر موجود در این مکمل می تواند باعث بوی بیش از حد مدفوع شود.

بعد از مدت مصرف آنتی بیوتیک ، ممکن است مدفوع بوی بیش از حد ناخوشایند داشته باشید تا این که باکتری شما به حالت عادی برگردد.

اسهال بیش از حد بیش از حد ، می تواند یک عارضه جانبی در مصرف بیش از مقدار توصیه شده مولتی ویتامین یا ویتامین یا مواد معدنی باشد.

اسهال همراه با مصرف مولتی ویتامین یا دارویی که بیش از دوز توصیه شده باشد ، علامت اورژانس پزشکی است. استفاده بیش از حد از ویتامین های زیر می تواند عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشد که زندگی فرد را به خطر می اندازد:

– ویتامین A

– ویتامین دی

– ویتامین E

– ویتامین K

سایر شرایط
سایر شرایطی که می تواند بو بیش از حد مدفوع ایجاد کند شامل موارد زیر است:

پانکراتیت مزمن (التهاب لوزالمعده)

– فیبروز سیستیک

سندرم روده کوتاه

علائمی که ممکن است با مدفوع بیش از حد بو ایجاد شود شامل موارد زیر است:

مدفوع آبریزش یا اسهال

– نیمکت نرم

حرکات مکرر روده

– حالت تهوع

– پرتاب کنید

– خونین

مدفوع بوی بد دهان ممکن است نشانه یک وضعیت جدی پزشکی باشد. اگر علائم زیر را دارید سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

خون روی نیمکت

– مدفوع سیاه

– نیمکت های کم رنگ

– تب

– لرزان

– کاهش وزن ناخواسته

مصرف بیش از حد مدفوع چگونه تشخیص داده می شود؟
در حین ملاقات پزشک ، وی از وضعیت مدفوع شما ، از جمله قوام و هنگامی که برای اولین بار متوجه بوی غیر معمول می شوید ، از شما سؤال می کند.

اگر قوام مدفوع شما اخیراً تغییر کرده است ، از پزشک خود بخواهید چه زمانی این تغییرات را انجام دهد. در مورد هر تغییری که اخیراً در رژیم غذایی خود ایجاد کرده اید ، با پزشک خود بگویید.

پزشک شما ممکن است آزمایش مدفوع را انجام دهد تا عفونت های باکتریایی ، ویروسی یا انگلی را بررسی کند. آزمایش خون نیز می تواند انجام شود.

چشم انداز بلند مدت
بینایی طولانی مدت شما به تنگی بستگی دارد. بیشتر شرایطی که باعث این بیماری می شود قابل درمان است.

با این حال ، شرایطی مانند بیماری کرون ممکن است نیاز به تغییرات مادام العمر رژیم یا داروها برای تنظیم حرکات روده و درد داشته باشد.

جلوگیری
در اینجا چند روش برای کمک به جلوگیری از مدفوع بد بو:

تغییر رژیم
ایجاد تغییرات رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از تنگی بیش از حد کمک کند. به عنوان مثال ، توصیه می شود از شیر خام یا غیرقابل استفاده خودداری کنید.

اگر بیماری دارید که بر جذب مواد غذایی و نحوه واکنش بدن به برخی از غذاها تأثیر می گذارد ، پزشک شما می تواند یک برنامه غذایی ایجاد کند که نیازهای شما را برآورده کند.

پیروی از این رژیم می تواند به کاهش علائمی مانند موارد زیر کمک کند:

– خونین

بوی بد دهان می دهد

به عنوان مثال ، برای بیماری التهابی روده ، می توانید رژیم غذایی کم FODMAP را دنبال کنید.

رسیدگی به مواد غذایی مناسب
با درمان صحیح مواد غذایی می توانید از عفونت های باکتریایی جلوگیری کنید. قبل از غذا غذای خام را به طور صحیح بپزید. غذاهایی که باید درست پخته شوند شامل موارد زیر است:

– گوشت گاو

– گوشت مرغ

– تخم مرغ

گوشت و سبزیجات را در همان صفحه برش نپزید زیرا این می تواند باکتری هایی مانند سالمونلا را گسترش دهد.

قبل و بعد از دست زدن به گوشت خام یا بعد از استفاده از توالت دستان خود را با صابون و آب بشویید.