سلامت و دانشکسب و کار ویژه

مراقبتهای لازم بعد از عمل بلفاروپلاستی

با افزایش سن پوست افتاده و شل می شود و خطوط و چین و چروک های زیادی در آن نمود پیدا می کند. این علائم پیری در صورت و علی الخصوص اطراف چشم بیشتر دیده می شود. افتادگی پلک و شل شدن پوست اطراف چشم یکی از همین علائم پیری است که در زیبایی چهره افراد بسیار تاثیرگذار است. حتی این افتادگی علاوه بر نمود ظاهری نامناسب بر میزان دید و مشکلات بینایی نیز می تواند تاثیر نامطلوب داشته باشد. بلفاروپلاستی یا جراحی پلک بهترین و مناسب ترین راه حل این عارضه است. جراحی پلک برخلاف برخی از جراحی های زیبایی دوره نقاهت چندان طولانی ندارد ولی با این حال لازم است که همچنان نکات ضروری در مراقبت های بعد از به درستی رعایت شود تا نتیجه حاصل از عمل جراحی مطابق میل فرد گردد.

پس از اتمام عمل جراحی، نیازی به بستری شدن فرد نیست و می تواند بلافاصله مرخص شود؛ با این حال لازم است که از بیمارستان تا منزل فردی به همراه وی باشد تا در انجام کارهای شخصی به او کمک کند زیرا پانسمان هایی که بر روی چشم بیمار قرار داده می شود مانع از وسعت دید و عملکرد صحیح بیمار می شود. نوبت دهی اینترنتی دکتر سعید ساعدی، آدرس مطب، شماره تلفن و اطلاعات تماس با امکان رزرو وقت و نوبت دهی آنلاین در اپلیکیشن و سایت پذیرش۲۴.

درد بعد از جراحی پلک

مسلما به دلیل ایجاد برش و دستکاری هایی که در هر عملی در بدن ایجاد می شود، بعد از از بین رفتن اثرات داروهای بیهوشی و یا بی حسی موضعی، به مرور احساس درد و ناراحتی در موضع مورد عمل ایجاد می شود، این مسئله امری طبیعی است؛ با این حال با توجه به میزان گستردگی موضع عمل جراحی و نیز میزان تغییرات اعمال شده در آن ناحیه از بدن، شدت درد نیز متفاوت خواهد بود. در عمل جراحی پلک، درد بعد از عمل مختصر و خفیف است ولی همچنان برای از بین بردن این درد پزشک داروهایی جهت تسکین این درد تجویز می کند که بیمار باید در ساعت مقرر شده مصرف کند.

نوع بخیه ها بعد از عمل بلفاروپلاستی

پس از اتمام ، جراح برای بستن برش های ایجاد شده از بخیه استفاده می کند که این بخیه ها دو نوع جذبی و کشیدنی دارد؛ در صورتی که از بخیه جذبی استفاده شود، اقدام خاصی نیاز نبوده و به مرور این بخیه ها جذب پوست می شود؛ در صورتی که از بخیه کشیدنی استفاده شود، باید بعد از ۵ تا ۷ روز از عمل برای کشیدن بخیه ها اقدام شود.

تورم و کبودی بعد از بلفاروپلاستی

کبودی و تورم یکی از عوارض همیشگی هر عمل جراحی است که اگر این جراحی در نواحی اطراف چشم انجام شده باشد، این تورم احتمالا بیشتر نیز خواهد بود، زیرا پوست اطراف چشم بسیار حساس است و به سرعت ممکن است دچار تورم شود. یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی در تسکین و کاهش ورم بعد از بلفاروپلاستی پلک استفاده از کمپرس یخ است که می تواند در طول روز چندین بار و هر بار به مدت حدودا یک ربع، کمپرس یخ را بر روی پلک قرار دهید تا این تورم هر چه سریعتر مرتفع گردد.

نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی پلک

  1. بعد از ترخیص از بیمارستان از عینک آفتابی استقاده شود زیرا ممکن است به نور آفتاب حساس باشید.
  2. برخی از افراد از تار شدن دید در ساعات اولیه بعد از عمل بلفاروپلاستی احساس نگرانی می کنند؛ در صورتی که این تاری به دلیل پمادی است که در حین عمل استفاده شده است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد و بعد از چند ساعت مرتفع می گردد.
  3. در ۳ یا ۴ روز ابتدایی بعد از عمل لازم است که استراحت کامل داشته و از انجام فعالیت های سنگین خودداری شود.
  4. حداقل تا دو هفته بعد از جراحی پلک نباید از لنز استفاده کنید؛ ولی استفاده از عینک محدودیتی ندارد.
  5. تا دو هفته بعد از عمل بلفاروپلاستی نباید خم شده و یا وسایل سنگین (بیشتر از دو کیلوگرم) بلند کنید.
  6. تا دو هفته بد از جراحی پلک نباید از کرم و یا لوازم آرایشی مربوط به اطراف چشم مانند خط چشم، ریمل، سایه چشم و یا کرم پودر در اطراف چشم استفاده کنید.
  7. مصرف سیگار و قلیان قبل و بعد از هر عمل جراحی مضر است زیرا در روند بهبود زخم ها اختلال ایجاد می کند. بهتر است تا ۲ هفته یعد از عمل پلک سیگار و قلیان نکشید.
  8. خشکی چشم یکی از عوارض شایع بعد از جراحی پلک است که با استفاده از قطره اشک مصنوعی که توسط پزشک تجویز می شود، به راحتی کنترل خواهد شد.
  9. تا زمانی که پانسمان بر روی چشم دارید، نباید حمام رفته و پانسمان ها خیس شود؛ در نتیجه باید تا حدود یک هفته تحمل کرده و بعد از برداشتن پانسمان ها و کشیدن بخیه ها (در صورت استفاده از بخیه های کشیدنی) می توانید استحمام کنید.
  10. شما می توانید بعد از یک هفته به محل کارتان رفته و فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید؛ تنها باید از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید.

تغذیه بعد از عمل بلفاروپلاستی

تغذیه یکی از مهمترین مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی (عمل جراحی پلک) است؛ در این مدت باید به اندازه کافی مایعات مصرف کنید. از جویدن غذاهای سفت و یا لقمه های بزرگ که سبب فشار آمدن به صورت می شود، خودداری کرده و در نتیجه بهتر است سعی کنید غذاهای نرم با لقمه های کوچک میل کنید. مصرف سبزیجات و میوه های تازه می تواند اثر داروهای مسکن و کم تحرکی را بر سیستم گوارش کاهش دهد.

علائم نگران کننده در دوران نقاهت بلفاروپلاستی

  • درد شدید که حتی با خوردن داروهای مسکن نیز تسکین پیدا نمی کند.
  • تورم و کبودی که کاهش پیدا نمی کند (به خصوص سیاهی که در اطراف چشم باقی بماند چون ممکن است نتیجه آسیب به بافت های پوستی این نواحی باشد.)
  • فرد احساس سردرد و حالت تهوع داشته باشد.
  • فرد تب بالاتر از ۳۸ درجه داشته باشد.
  • خون ریزی و یا خروج ترشحات زرد یا سبز رنگ از محل برش ها و زخم ها وجود داشته باشد.

اطلاعات بیشتر: direct mag

استراحت و نحوه خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی چگونه است؟

از آنجا که بلفاروپلاستی در اطراف چشم که پوست بسیار حساسی دارد، احساس تاری دید و دوبینی ممکن است بروز کند که این مسئله جای هیچ نگرانی ندارد و بعد از مدتی برطرف می گردد. مسئله ای که در مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی اهمیت بالایی دارد نحوه خوابیدن و استراحت کردن است. در دوران نقاهت این عمل جراحی باید به پشت (طاق باز) خوابید تا فشاری بر صورت وارد نشود. همچنین باید در طول استراحت، سر را بالاتر قرار دهید تا زاویه ۴۵ درجه با بدن پیدا کند و در نتیجه تورم صورت کاهش پیدا کند. این مسئله در رابطه با بسیاری از عمل های جراحی زیبایی صورت همانند نیز صدق می کند.

 

دکمه بازگشت به بالا