سلامت و دانشکسب و کار ویژه

مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چیست

اگر تا به حال در مورد مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چیزی نمی دانستید با ما همراه باشید. یکی از روش های تشخیص بیماری های قلبی، است.

بر اسا گزارشات جهان تیتر با استفاده از آنژیوگرافی میزان گرفتگی عروق ‏خونی قلب مشخص می شود. پس از انجام این عمل جراحی باید دوران نقاهت را سپری کنید. در دوران نقاهت پس از ‏عمل باید روش های مراقبتی را دنبال کنید. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی درباره مراقبت های پس از ‏آنژیوگرافی می پردازیم.‏ با سایت ایرنا همراه باشید.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب

پس از هر جراحی قلب باید نکات مراقبتی را رعایت کنید. انجام این نکات مراقبتی به بیمار در بازیابی سلامتی و بهبودی سریعتر کمک زیادی می کند .جهت اطلاعات بیشتر به سایت همشهری آنلاین مراجعه کنید.

انواع روش های مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب شامل موارد زیر است:

رژیم غذایی

به منظور داشتن بدن سالم باید به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. داشتن برنامه غذایی سالم و مفید پس از آنژیوگرافی لازم و ضروری است. اگر به سلامتی خود اهمیت زیادی می دهید، رژیم غذایی سالمی را هم دنبال کنید. از نکات تغذیه ای برای مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در رژیم روزانه خود مصرف مایعاتی مانند آب و آبمیوه را بگنجانید. مصرف آبمیوه طبیعی به دلیل داشتن ویتامین های مفید برای بدن در جلوگیری از مشکلات قلبی نقش موثری دارد.
  • از مصرف مواد غذایی حاوی چربی های مضر اِجتناب کنید. به جای روغن های مضر، مصرف روغن های مفید مانند سویا، زیتون و… را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • فست فود و نوشیدنی گاز دار را از رژیم غذایی خود حذف کنید. مصرف فست فود با افزایش میزان کلسترول خون احتمال بروز بیماری قلبی را افزایش می دهد.
  • مصرف مواد غذایی مفید مانند گوشت، ماهی، سبزیجات و پروتئین های مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • فردی که آنژیوگرافی انجام داده است، باید مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب را جدی بگیرد، غذاهای کم کالری مصرف کند. احتمال بروز بیماری دیابت و در نتیجه نارسایی عروق کرونر در صورت مصرف غذاهای پرکالری افزایش پیدا می کند.
  • افزایش سدیم یکی از بروز مشکلات قلبی است. بنابراین، مصرف نمک و ترکیبات حاوی سدیم را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • میوه ها حاوی مواد مغذی، ویتامین، پتاسیم و آنتی اکسیدان های قوی هستند. این ترکیبات به تنظیم فشار خون و جلوگیری از بیماری قلبی کمک زیادی می کنند. بنابراین، مصرف میوه ها را به عنوان میان وعده در برنامه غذایی خود بنگنجانید.

مصرف دارو

پس از اینکه آنژیوگرافی انجام دادید، مراقب بعد از آنژیوگرافی قلب را جدی بگیرید، باید داروهایی را به دستور پزشک مصرف کنید. مصرف داروهای تجویز شده ‏توسط پزشک، احتمال بهبودی پس از عمل قلب را افزایش می دهد.‏ این داروها می توانند به حفظ سلامت قلب، بهبود جریان خون در عروق و جلوگیری از حمله قلبی کمک کنند. به هیچ عنوان به صورت خودسرانه اقدام به مصرف دارو پس از آنژیوگرافی نکنید.

مدت استراحت

در بیمارستان پس از عمل آنژیوگرافی، بیمار به بخش ریکاوری انتقال داده می شود. در این بخش فرد باید مدت طولانی استراحت کند تا دچار خونریزی نشود. پس از سپری شدن دوره ریکاوری در بیمارستان، بیمار به خانه میرود. در خانه نیز بیمار نباید فعالیت داشته باشد. استراحت پس از انجام هر عمل جراحی باعث تسریع روند بهبودی می شود. عمل آنژیوگرافی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب این است که باید بازه زمانی را به استراحت اختصاص دهید. از انجام فعالیت هایی بدنی پس از عمل قلب اِجتناب کنید و حداقل تا 48 ساعت در خانه استراحت کنید. هنگام برخاستن از رختخواب باید به آرامی حرکت کنید تا از بروز سرگیجه ناشی از دوره طولانی مدت استراحت جلوگیری کنید.

رانندگی

از آنجایی که داروی بیهوشی در عمل به شما تزریق شده است، نباید بلافاصله رانندگی کنید. رانندگی به دلیل نیاز به تمرکز زیاد، نباید بلافاصله پس از عمل قلب انجام شود. علت عدم رانندگی پس از آنژیوگرافی به دلیل تزریق داروهای بیهوشی و بی حسی است. از مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب  که پزشکان پیشنهاد می کنند که بعد از اینکه آنژیوگرافی را انجام دادید باید حداقل تا مدت یک هفته رانندگی نکنید. اگر فرد پس از آنژیوگرافی ‏بلافاصله شروع به رانندگی کند، احتمال بهبودی پس از عمل کاهش پیدا می کند. پس اگر به تازگی آنژیوگرافی ‏کرده اید، با وسیله نقلیه شخصی رانندگی نکنید. ‏

سفر هوایی

پس از انجام عمل آنژیوگرافی باید از سفر با هواپیما خودداری کنید. سفر با هواپیما پس از جراحی قلب باعث افزایش فشار به قلب می شود. به طور معمول، پزشکان توصیه می کنند که تا ده روز پس از آنژیوگرافی با هواپیما سفر نکنید. اما در صورتی که دارای سابقه سکته قلبی هستید و آنژیوگرافی انجام داده اید باید حداقل تا یک ماه پس از عمل سفر هوایی را به تعویق بیندازید، و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب را جدی بگیرید.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چیست؟

مراقبت و توجه پیگیرانه بعد از آنژیوگرافی، بخش کلیدی درمان و امنیت شما است. وقت های ملاقات با پزشک خود را تنظیم کنید، در زمان های مقرر شده حتما برای معاینه به او مراجعه نمایید و در صورت بروز مشکل با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. همچنین بهتر است نتایج آزمایش خود را بدانید و فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید داشته باشید. در صورتی که پزشک داروی آرام بخش و مسکن برای شما تجویز کرده است، موارد زیر را رعایت کنید:

  • به مدت 24 ساعت، فعالیت هایی که نیازمند توجه کردن به جزئیات هستند (مانند رفتن به محل کار، تصمیم گیری های مهم یا امضای هر گونه اسناد قانونی) را انجام ندهید؛ زیرا مدتی طول می کشد تا اثرات دارو به طور کامل از بین برود.
  • به منظور حفظ ایمنی خود، از رانندگی یا کار کردن با هر گونه ماشین آلات خطرناک خودداری کنید. صبر کنید اثر داروها از بین بروند، آن زمان است که می توانید به درستی فکر کنید و به راحتی واکنش نشان دهید.
  • تا زمانی که پزشکتان تأیید نکرده است، باید از انجام ورزش های شدید و پرفشار و بلند کردن، کشیدن و هل دادن اجسام سنگین اجتناب کنید. این موضوع ممکن است تا چند روز بعد از آنژیوگرافی طول بکشد؛ در این مدت می توانید اطراف خانه ی خود پیاده روی کنید و فعالیت های سبکی مثل آشپزی انجام دهید.
  • در صورتی که کاتتر در کشاله ی ران شما قرار داده شده است، سعی کنید تا چند روز اول از پله ها بالا نروید.
  • در صورتی که کاتتر در مچ دست شما قرار داده شده است، تا چند روز اول مچ دست خود را زیاد خم نکنید. همچنین، هنگام استفاده از دست خود برای نشستن یا بیرون آمدن از صندلی و تخت باید مراقب آن باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید. احتمالاً پیاده روی گزینه ی مناسبی برای شما است و باید حداقل به مدت دو و نیم ساعت در هفته انجام شود.

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی قلب

  • به منظور کمک به بدن برای خارج کردن رنگ، مایعات زیادی بنوشید. اگر به دلیل بیماری های کلیوی، قلبی یا کبد محدودیت مصرف مایعات دارید، از قبل با پزشک در مورد بیشتر کردن مصرف خود مشورت کنید.
  • یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل است را رعایت نمایید. در صورتی که تا به حال به این روش غذا نخورده اید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین ممکن است بخواهید به یک متخصص تغذیه نیز مراجعه نمایید؛ این متخصص می تواند غذاهای سالم را به شما معرفی کرده و برنامه ی غذایی روزانه تان را تنظیم کند.

مصرف داروها بعد از آنژیوگرافی قلب

  • در صورتی که نیاز به مصرف دوباره ی دارو داشته باشید، پزشک شما اطلاعات کاملی در مورد آن در اختیارتان گذاشته و دستورالعمل داروهای جدید را به شما آموزش خواهد داد.
  • در صورتی که از آسپیرین یا سایر داروهای رقیق کننده ی خون استفاده می کنید، بعد از عمل در مورد مصرف مجدد آن از پزشک خود سوال کنید و به دستورالعمل های او بسیار دقت نمایید.
  • ممکن است پزشک شما داروی رقیق کننده ی خون مانند آسپرین یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) تجویز کند. به منظور باز نگه داشتن شریان کرونری و کاهش خطر حمله ی قلبی، حتماً باید این داروها را طبق دستور مصرف نمایید. در صورتی که فکر می کنید با داروی خود مشکل دارید، با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا