سلامت و دانش

مسافران واکسن و توصیه وزارت بهداشت

تبلیغات گردشگری واکسن کرونا در فضای مجازی منتشر شد و برخی تجربیات خود را در زمینه واکسیناسیون در کشورهای همسایه به اشتراک گذاشتند. گشتی با هدف در امان ماندن از آفت قرن …

به گزارش دکترنامه ، بیش از 500 روز از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد ، مهمان ناخوانده ای که طبق آمار رسمی ، علاوه بر تغییر گسترده در سبک زندگی ، تاکنون باعث کشته شدن 85،095 نفر در کشور شده است ؛ تخمین زده می شود که با تزریق واکسن و شروع واکسیناسیون از 12 فوریه 2017 تا حدودی می توان از این مشکل جلوگیری کرد ، اما با روند واکسیناسیون فعلی در کشور ، در حال حاضر 4 میلیون و 497 هزار و 576 نفر دوز اول واکسن کرونا را دارند. و دو میلیون و 17 هزار و 809 نفر با دوز دوم تزریق شده اند و تعداد کل واکسن های تزریقی در داخل به 6،515،385 دوز رسیده است و وزارت بهداشت به وعده خود برای واکسیناسیون گروه هدف عمل کرد.

طبق سند واکسیناسیون کرونا ملی ، پس از تزریق واکسن به پزشکان و پرستاران ، واکسن باید به تمام گروه های سنی و بیماران تزریق شود. این اقدام در مه 1400 با واکسن های وارداتی آغاز شد. این روند از یک سو به دلیل مشکلات تحریم و واکسیناسیون و از سوی دیگر به دلیل ازدحام جمعیت در مرکز واکسیناسیون ، در روزهای اخیر با مشکلاتی روبرو شد.

تأخیر و تأخیر در روند واکسیناسیون

علی رغم اینکه ایران سبد خرید واکسن را در صف coxswain قرار داده و تا سقف 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن رسیده به کشور را پرداخت کرده است ، اما تاکنون فقط 2 میلیون و 100 هزار دوز واکسن Astrazenka به کشور رسیده است از این سبد و اکنون اخبار نه از دیگری. البته تلاش برای تهیه واکسن تنها به سبد کووکس ختم نشد و تلاش برای تهیه واکسن از روسیه ، چین و هند انجام شد. تاکنون 7 میلیون و 847 هزار و 800 دوز واکسن از منابع مختلف وارد کشور شده است و بنابراین تنها بخشی از واکسن های مشخص شده در توافق نامه با طرف های خارجی به ایران رسیده است.

بدبختی خارجی ادامه داشت تا اینکه در اواسط ماه ژوئن ، برخی از افراد مسن که دوز دوم واکسن دریافت کرده بودند ، با دست خالی از مرکز واکسیناسیون بازگشتند زیرا تهیه دوز دوم دشوار بود و پس از تأخیر ، آنها دو محموله را وارد کردند. و این بار اما هجوم متقاضیان و تشکیل صف های طولانی در مراکز واکسیناسیون انتقاداتی را برانگیخت.

و اما واکسن کرونا ایران

با توجه به جهانی بودن کرونا از اولین روزهای شیوع بیماری ، جهان در تلاش برای یافتن واکسن است و همزمان ایران واکسن را از چندین طریق و چندین سیستم عامل دنبال می کند تا سرانجام اولین پروژه مطالعاتی کرونا ایران واکسن Kovairan Iran Barakat Kar نوید تولید حتی صادرات واکسن توسط مقامات بهداشتی داده می شود ، بنابراین وزیر بهداشت در یکی از سخنرانی های خود در تاریخ 10 فوریه 2016 ، گفت: “ما امیدواریم که در اوایل بهار ، اولین محصولات واکسن باشد.” بازار ملی وارد بازار خواهد شد و سایر محصولات در اوایل تابستان می توانند به این گروه بپیوندند و جدا از تأمین واکسن های مورد نیاز در داخل ، می توانیم به عنوان قطب صادرات واکسن به تمام کشورهای منطقه و جهان شناخته شویم. ” قولی که سرانجام در تاریخ 15 ژوئن با صدور مجوز اضطراری واکسن برکت در ایران تحقق یافت و مدتی بعد (29 ژوئیه) ، واکسنی که تحت عنوان Pastocu توسط ایران و کوبا تولید می شد k موفق به دریافت این مجوز شد. . با این حال ، هنوز خبر روشنی از ورود این واکسن به زمینه واکسیناسیون عمومی و تزریق گسترده آن وجود ندارد.

مسافران واکسن

با این حال ، تأخیر در واکسیناسیون عمومی ، و همچنین خستگی ناشی از فاصله از زندگی طبیعی ، اجازه ورود به برخی از کشورها که تحت تزریق یکی از واکسن های مورد تایید WHO ، استفاده طولانی مدت از ماسک و خستگی ناشی از آنها ، ترس از حضور در تجمعات و مهمانی ها ، مشکلات اقتصادی و یک مشکل دیگر باعث شده است که برخی از افراد اخیراً با وعده و تبلیغ واکسن کرونا رایگان به کشورهای همسایه سفر کنند. تبلیغات سفر واکسن کرونا اکنون بصورت آنلاین در حال گردش است و مسافران واکسن تجربیات واکسیناسیون خود را در کشورهای همسایه به اشتراک می گذارند. تجربه می گوید که متقاضی نمونه کارهای متنوعی برای انتخاب واکسن برای تزریق دارد و می تواند تصمیم بگیرد که چه واکسنی را به صورت رایگان و البته رایگان تزریق کند.

با افزایش سفر در جستجوی واکسن ، تجارت شرکت های هواپیمایی و رانندگان اتوبوس و تاکسی به برخی از این کشورها ، از جمله همسایه ما ، ارمنستان ، در حال رونق است. همانطور که تاج پنجم در چندین استان برای ثبت رکوردهای جدید افزایش می یابد ، مسافران از سراسر کشور یا از طریق مرزها مرزها را رد کرده اند و یا بدون توجه به عواقب این تغییر جمعیت به زندگی منتقل شده اند.

میلیون ها سفر برای دریافت واکسن رایگان و برخی سوالات

در نگاه اول ، استراتژی اتخاذ شده توسط کشورهای مقصد برای متقاضیان واکسن روشن به نظر می رسد. اقتصاد بیماری کرونا آنها را از طریق یک جاذبه توریستی نجات داد که مجبور بود حداقل دو بار به طور همزمان دو بار به کشورشان سفر کند ، اما در این بین س toالات زیادی به ذهن خطور کرد. چند کشور سهمیه واکسن دارد که می تواند مازاد گردشگران را به صورت رایگان تأمین کند؟ چگونه بفهمیم که زنجیره سرد و مراحل ذخیره سازی واکسن درست است؟ آیا تاریخ انقضا این واکسن هنوز منقضی نشده است؟ آیا دولت کشور مقصد دوز دوم واکسن در اختیار متقاضی قرار می دهد؟ و …

وزیر بهداشت: ما توصیه نمی کنیم که واکسن بزنید

از طریق این راه ، دکتر. جعفر صادق تبریزی – رئیس شبکه بهداشت دولت در مصاحبه با دکترنامهوی گفت: “ما توصیه نمی کنیم که افراد برای دریافت واکسن به هر کشوری سفر کنند.” اکنون در دنیا کمبود واکسن وجود دارد و رقابت بر سر آنها انجام می شود. پس چگونه ممکن است کشوری که به طور کامل جمعیت خود را واکسینه نکرده است ، واکسن رایگان برای گردشگران داشته باشد؟

وی افزود: تصور من این است که برخی از این واکسن ها ممکن است از نظر سرد بودن زنجیره های تأمین یا نزدیک به تاریخ انقضا دارای مشکل باشند و در واقع ما اطلاعات بسیار کمی در مورد این واکسن ها داریم و نمی توانیم به طور دقیق اظهارنظر کنیم.

تبریزی با اشاره به اینکه واکسیناسیون تاج در کشورهایی مانند ارمنستان می تواند ناشی از یک جنبه اقتصادی باشد ، گفت: با ورود گردشگران به کشورها و صرف آنها برای خرید و … کمک به اقتصاد کشور ، اما ما کاملاً توصیه نمی کنیم که واکسن بزنیم زیرا مطمئن نیستیم که زنجیره سرماخوردگی درست است و واکسن نیز بی خطر است.

داستان واکسیناسیون رایگان گردشگران در ارمنستان

هم دکتر عاطفه عابدینی – دبیر کمیته علمی ستاد ملی علیه کرونا در مصاحبه با دکترنامه وی در این زمینه تأکید کرد: طبق آمار موجود ، ارامنه از واکسیناسیون در کشورشان استقبال نمی کنند. از طرف دیگر ، مردم از سراسر جهان برای واکسیناسیون به همسایگان ما از جمله ارمنستان سفر نمی کنند. زیرا بعضی از کشورها حتی بیش از نیاز واکسن دارند و اوضاع در ارمنستان به گونه ای نیست که به چندین میلیون نفر واکسن تزریق شود و واکسن های زیادی وجود داشته باشد. در واقع ، به دلیل عدم همکاری جامعه در دریافت واکسن ، حزب وی شروع به ارائه واکسن به گردشگران کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روزی می تواند ایران بتواند به مردم یک سبد واکسن بدهد تا واکسن مورد نظر خود را دریافت کنند؟ ما در حال ساخت واکسن هستیم و در آینده انواع مختلفی از واکسن ها علیه کووید 19 خواهیم داشت زیرا کووید 19 مانند آنفولانزا با ما خواهد بود و مجبور به تکرار و تولید واکسن های مختلف خواهیم بود. اما ما کشوری هستیم که همه تحت فشار اقتصادی و تحریم هستیم ، حتی بعضی از کشورهایی که واکسن به ما می دهند دوست ندارند نامشان برده شود بنابراین مشمول تحریم های آمریکا نیستند. اما با تمام این مشکلات ، یک سری واکسن ها معرفی و تزریق شده اند.

عابدینی افزود: از طرف دیگر ، ممکن است محدودیت های مادی در واکسن های ایرانی که مجوز گرفته اند داشته باشیم ؛ اما با وجود همه این مشکلات ، واکسیناسیون هنوز در حال انجام است و امیدواریم روزهای بهتری در انتظار ما باشد. البته ، من موافقم که واکسیناسیون انجام نشود این مشکل در بسیاری از کشورها وجود دارد ، اما ما باید تمام شرایط کشور خود را بررسی کنیم.

وی در مورد ایمنی ، کارایی و اصالت واکسن کرون که کشورهای همسایه به هموطنان خود تزریق می کنند ، افزود: “ما نمی توانیم در این باره اظهارنظر کنیم ، زیرا ما از فرآیند تأیید واکسن اطلاع نداریم و مجاز به استفاده از آن در این کشور هستیم. ” متأسفانه همیشه مشکل جعل داروها و واکسن ها وجود دارد و افرادی که واکسیناسیون را به روشی غیر متعارف انتخاب می کنند باید این موضوع را در نظر بگیرند.

عابدینی تأکید کرد: از یک طرف مشکل هزینه های بالای سفر و از طرف دیگر خطر انتقال بیماری بیماری کرونا قلب از طریق جمعیت وجود دارد. از طرف دیگر ، ما نمی دانیم چه واکسنی به این افراد تزریق شده است ، آیا زنجیره سرد ، با چه میزان تزریق و غیره داده شده است. از آنجا که ما این روند را کنترل نمی کنیم ، مطمئناً نمی توانیم تزریق واکسن را در کشورهای دیگر تأیید کنیم. .

وی در مورد ارزیابی روند واکسیناسیون در ایران گفت: با توجه به استفاده اضطراری از این دو واکسن در ایران و ادامه واردات واکسن های خارجی ، انتظار داریم کل گروه هدف تا پایان سال واکسینه شوند. شرایط ما از حد استاندارد دور است اما تمام تلاش های وزارت بهداشت رفع موانع تولید و واردات و افزایش واکسیناسیون است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا