سلامت و دانش

مصرف‌کنندگان دخانیات؛ ناقلان بالقوه کرونا

بیش از 1.1 میلیارد نفر در جمعیت جهان بالای 15 سال مقادیر زیادی از محصولات دخانی را مصرف می کنند. مصرف دخانیات و نوع آن تقریباً به تمام اعضای بدن آسیب رسانده و یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان است و سالانه 8 میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.

به گزارش دکترنامه ،سیگار کشیدن ترک سیگار در هر سنی مزایای فوری و طولانی مدت برای افراد ، خانواده ها و افراد اطراف خود دارد. اگرچه ترک سیگار در سنین جوانی مفیدتر است ، اما متوقف کردن سیگار خیلی دیر نیست.

مزایای ترک سیگار

مهمترین مزایای مصرف سیگار به شرح زیر است:

دفاع بدن را در برابر پاتوژن ها ، از جمله كروناویروس افزایش دهید

کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی

– ادراک بو و طعم را بهبود می بخشد

گردش خون را بهبود بخشیده ، ظرفیت ریه و عملکرد ریه را افزایش می دهد

برونشیت مزمن و آمفیزم ریوی را بهبود بخشیده ، آلرژی و آلرژی را کاهش می دهد

کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه

کاهش خطر ابتلا به سرطان مری و کلیه

کاهش مشکلات یائسگی ، افزایش باروری در زنان ، کاهش خطر کم وزن هنگام تولد در بارداری

کاهش زیاد خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطانها و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق ویروس کرونا قلب

– جلوگیری از استعمال دخانیات و کاهش هزینه خرید محصولات دخانی ، صرفه جویی در هزینه های نگهداری از لیست هزینه ها و افزایش کارآیی و اثربخشی افراد در فعالیت های روزانه اقتصادی است.

شانس موفقیت در مصرف سیگار به تنهایی بدون دریافت کمک های حرفه ای نسبتاً کم است. شرکت در برنامه های ترک سیگار احتمال وجود بلند مدت برای افرادی که معتاد به دخانیات هستند ، افزایش می دهد.

سیگار کشیدن را متوقف کرده و ریه های خود را افزایش دهید

هنگامی که سیگار کشیدید ، در ریه های افرادی که سیگار می کشند اتفاقات خوبی رخ می دهد. التهاب ریه ها و مجاری هوایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. توجه داشته باشید که چند روز تا چند هفته پس از ترک سیگار ، فرد راحت تر نفس می کشد ، سیگار کشیدن ، مونوکسید کربن با سلول های خونی در ارتباط خواهد بود و تنفس راحت تر خواهد بود. وقتی سیگار نکشید ، اکسیژن است که سلولهای خون را همراهی می کند. علاوه بر این ، تنفس به دلیل از بین بردن التهاب در نای ، برونش و ریه ها آسان تر است و فضای بیشتری برای عبور هوا ایجاد می شود. 10 سال پس از قطع سیگار ، خطر ابتلا به سرطان 50٪ کاهش می یابد ، اما متأسفانه کاملاً از بین نمی رود.

بدن توانایی خوبی در ترمیم اندامهای آسیب دیده در مصرف سیگار دارد. اما همه آسیب ها قابل اصلاح نیست. تأثیر سیگار کشیدن روی ریه ها به میزان و مدت مصرف سیگار که فرد در روز مصرف می کند ، ارتباط مستقیمی دارد. ریه ها می دانند چگونه از بافت خود محافظت کنند و آسیبهای ناشی از استعمال سیگار را کاهش دهند ، اما وقتی دائما در معرض دود تنباکو سمی قرار می گیرند ، به تدریج این توانایی را از دست می دهد. ریه های آسیب دیده به مراتب کمتر در برابر ویروس کرونا مقاومت می کنند و فردی که دارای کروناویروس است عوارض شدیدتری دارد. هنگامی که تغییرات در ریه ها و مجاری هوایی به مراحل برگشت ناپذیری برسد ، دیواره انعطاف پذیری و شکل طبیعی خود را از دست می دهد و به سختی می تواند هوای سمی موجود در آن را از بین ببرد. بعد از رسیدن ریه ها به این مرحله ، دیگر نمی توان آنها را به راحتی درمان کرد ، اما هرگز دیر نیست. در هر سنی ، سیگار کشیدن و قلیان را برای همیشه متوقف کنید و به افراد اطراف خود کمک کنید تا جلوی خود را بگیرند.

چرا اکنون زمان مناسب برای قطع سیگار است؟

استعمال دخانیات خطر بسیاری از مشکلات جدی سلامتی از جمله مشکلات تنفسی (مانند ریه و سل) و بیماری های قلبی عروقی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و می تواند باعث ترک سیگار در افراد و افرادی شود که در معرض دخانیات هستند. اگرچه متوقف کردن سیگار کشیدن همیشه روش خوبی برای سالم ماندن است ، اما کاهش آسیب های ناشی از کورو ویروس بسیار مهم است.

عفونتهای مزمن کمتر در افراد سیگاری که سیگار کشیدن را متوقف کرده اند ، رخ می دهد. زیرا سیگار کشیدن به کاهش لمس دهان با انگشتان کمک می کند. همچنین در صورت آلوده بودن این بیماری برای آنها امکان پذیر است ، زیرا ترک سیگار تأثیر مستقیم مثبتی در بهبود عملکرد ریه و قلب و عروق دارد و این افزایش تنها با گذشت زمان افزایش می یابد. چنین افزایش توانایی بیماران ویروس کرونا در پاسخ به کاهش عفونت ها و خطر مرگ را افزایش می دهد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه مصرف کنندگان دخانیات می توانند ناقل بالقوه بیماری عروق ویروس کرونا قلبی شوند و گاهی اوقات تشخیص بیماری کورو ویروس در این افراد به دلیل عدم توجه به علائم بیماری از جمله سرفه است ، به دلیل ارتباط آن با مصرف دخانیات ، ترک سیگار واقعاً به سلامتی فرد کمک می کند. و جامعه

نکاتی در مورد قطع سیگار

بسیاری از مصرف کنندگان دخانیات که تا حدودی از خطرات ناشی از استعمال دخانیات آگاه هستند ، مایل به کنار گذاشتن هستند و ممکن است اقداماتی ناموفق برای متوقف کردن انجام دهند. ترک سیگار زمان می برد. اول باید بپرسید ، پس می توانید. به بهترین روش ، ابتدا باید در مورد آن فکر کنید. تصمیم گرفته شد؛ تقویت خواسته ها؛ او خطرات سیگار کشیدن و فواید ترک را می دانست و سرانجام روزی را برای ترک انتخاب کرد.

به گفته معاون وزیر بهداشت ، تحقیقات نشان می دهد در صورت کاهش تعداد سیگار یا وعده های سیگار کشیدن در روز؛ افراد سیگاری بعد از ترک سیگار کمترین علائم سندرم ترک نیکوتین را تجربه می کنند. بنابراین ، یکی از مهمترین مؤلفه های ترک سیگار موفقیت آمیز ، کاهش مصرف سیگار و دخانیات است تا روزی که جلوی مصرف سیگار را بگیرید. برای کاهش تدریجی سیگار کشیدن این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

– دلایل خود را برای متوقف کردن سیگار ذکر کنید و روزانه چندین بار آن را بخوانید

بسته بندی سیگار خود را با کاغذ و حوله بپوشانید

– با شما کبریت نزنید و دخانیات را از دسترس خود دور نکنید

– سیگار کشیدن را کمتر از روز قبل امتحان کنید

– تاریخ را انتخاب کنید تا به طور کامل بروید

از گزینه های دیگری مثل تسبیح یا قلم در دست خود استفاده کنید و هر زمان که می خواهید سیگار بکشید یا سیگار بکشید از آن استفاده کنید.

دستی که از سیگار کشیدن استفاده می کنید را تغییر دهید

تعویق روشن اولین سیگار یا اولین وعده غذایی روز

– تا زمانی که بسته بندی سیگار یا دخانیات را تمام نکرده اید ، پاکت های جدید را خریداری نکنید

– از سیگار کشیدن و سیگار کشیدن در مکانهایی که وقت بیشتری را صرف می کنید ، مانند کار یا خانه و غیره خودداری کنید.

بدون سیگار کشیدن از خانه خارج شوید یا کار کنید

– مشکلات را در هنگام ترک پیش بینی کنید و راه حل های جایگزین را پیدا کنید

نوع سیگار یا دخانیات موجود را تغییر دهید

– سیگار کشیدن به نصف و کاهش زمان لازم برای استعمال سیگار

به سیگار و سیگارهایی که می سوزانید فکر کنید. همیشه از خود بپرسید ، “آیا واقعاً باید آن را انجام دهی؟”

_ آب بنوشید. هر وقت می خواهید سیگار بکشید یا سیگار بکشید ، به جای روشن کردن آن ، یک لیوان آب بنوشید.

– ته سیگار را خالی نکنید. بسیاری از افراد سیگاری با استفاده از روشهای فوق و راه حلهای دیگری که خود پیدا می کنند ، در یک دوره به ظاهر کوتاه 7-10 روز توانسته اند تعداد سیگار را به کمتر از 5 رشته در روز ، حتی 1-2 رشته در روز کاهش دهند.

– در تاریخ مشخص شده برای متوقف کردن ، سیگار را به طور کامل متوقف کرده و کبریت ها ، کبریت ها ، دخانیات ، قلیان ، سیگار و دود دخانیات که مصرف می کنید را کنار بگذارید.

– در مورد این تاریخ با خانواده خود صحبت کنید و جشن بگیرید

– درگیر در ورزش ، سینما ، پیاده روی و دوچرخه سواری

از گزینه های سالم مانند نعنا و آدامس بدون قند استفاده کنید

از میوه و سبزیجات مانند کرفس و هویج استفاده کنید

– با ایجاد تغییر در سبک زندگی ، استرس را کاهش داده و با ایجاد لذت ، کیفیت زندگی را بهبود بخشید

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا