عمومیکسب و کار ویژه

معدن های سنگ مر مر در ایران

استخراج سنگ مرمر با استفاده از روش های و تکنولوژی های خاص انجام می شود. سنگ یکی از مصالحی است که در ساختمان سازی نقش بسیار مهمی دارد و همچنین در صنعت سنگ مزار نیز از سنگ مرمر استفاده های فراوانی میشود‌. کشور ایران ذخایر سنگ بسیاری دارد؛ با این حال در استخراج سنگ قدرت زیادی نداشته و به همین دلیل در صادرات سنگ به کشور های مختلف سهم چندانی ندارد. البته شیوه های فعلی استخراج سنگ در ایران تقریبا تمام نیاز های بازار سنگ داخل کشور را برطرف می کند. در ادامه این مقاله قصد داریم نگاهی اجمالی به راه های استخراج سنگ مرمر انداخته و انواع آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی برخی از معادن سنگ مرمر ایران

خوشبختانه در داخل کشور ما معادن متعددی وجود دارد و انواع سنگ‌های ارزشمند از دل این معادن استخراج می‌شود.معادن سنگ مرمر در نقاط مختلف کشور قرار دارند که خروجی آن‌ها نیاز صنایع دیگر به این سنگ چشم نواز را تامین می‌کنند. مهم‌ترین معادن سنگ مرمر ایران عبارتند از:

معدن سنگ مرمر آباده: سنگ مرمر استخراج شده از این معدن، رنگی روشن دارد و می‌توان از آن برای تزئین نمای داخلی منزل بهره برد. معدن سنگ مرمر آباده در استان فارس جای گرفته است و رنگ قالب بر سنگ مرمر این معدن، صورتی و کرم است. در کنار سنگ های روشن، سنگ‌های مرمر تیره‌ هم از این معدن استخراج می‌شود و هر فرد بسته به سلیقه خود می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب نماید. از آنجایی که مقاومت سنگ مرمر زیاد بالا نیست، پس از استخراج با کمک رزین و اپوکسی مقاومت آن را افزایش می‌دهند.

معدن های سنگ مر مر در ایران

معدن سنگ مرمر هرسین: یکی از بزرگ‌ترین معادن مرمر ایران، معدن هرسین است که در شهرستانی با همین نام کشف شده. مرمر خروجی معدن هرسین، سفید مایل به کرم است و بر روی آن رگه‌های شیری رنگی مشاهده می‌شود که به جذابیت سنگ مرمر افزوده است. مقاومت سنگ مرمر هرسین به نسبت سایر معادن بالاتر است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

معدن سنگ مرمر خور اصفهان: در استان اصفهان معدن های متعددی وجود دارند که یکی از آن‌ها معدن مرمر خور می‌باشد. سنگ مرمریت خروجی این معدن، با نام سنگ مرمر اداوی شناخته می‌شود با توجه به قیمت مناسب، فروش بسیاری در بازار دارد. درجه بندی رنگ سنگ مرمر معدن خور بین صورتی، سفید و کرم است و تنوع رنگی و شکل ظاهری منحصربفرد آن باعث شده، این سنگ مرمر در کنار تامین نیاز بازار داخلی، به کشورهای دیگر صادر شود.

معدن سنگ مرمر ارسنجان: ارسنجان در استان فارس قرار دارد و سنگ مرمر معدن این منطقه، کرم-بژ است. از سنگ مرمر ارسنجان با نام سنگ مرمر پر طاووسی یاد می‌کنند و جز سنگ‌های مرمر ارزان قیمت طبقه بندی می‌شود.

معدن سنگ مرمر کرمان: استان کرمان سرشار از نعمت‌های طبیعی است و معادن بسیار متنوعی در نقاط مختلف آن کشف شده. تنوع رنگی سنگ مرمر کرمان بسیار بالاست و تقریبا هر نوع سنگ مرمری مثل سنگ مرمر سفید، سبز، صورتی، عسلی و مشکی را می‌توان از معادن آن استخراج کرد. مهم‌ترین معادن سنگ مرمر کرمان دو معدن سنگ مرمر اسفند کرمان و سنگ مرمر سیرجان هستند که سالانه مقدار قابل توجهی سنگ مرمر از آن‌ها استخراج میشود.

معدن سنگ مرمر خلج خراسان: سنگ خروجی معدن سنگ مرمر خلج خراسان، مرمر پرتقالی است و رنگ آن طرفداران خاص خود را دارد. از سنگ مرمر پرتقالی برای ساختمان‌های لوکس استفاده می‌کنند و معمولا به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط سخت و متفاوت، طول عمر بالایی خواهد داشت. بهترین سنگ مرمر پرتقالی دنیا، متعلق به همین معدن است.

استان آذربایجان شرقی: این استان سالانه بیش از ۴۰۰۰ تن از انواع سنگ‌ها را تولید می کند و سنگ‌های معادن آن دارای تنوع و کیفیت زیادی است .در این استان حدود ۴۴۰ معدن که دارای پروانه بهره برداری می‌باشند یافت می‌شود و به طور تقریبی یک دوم از این تعداد مربوط به معادن سنگ ساختمانی می‌باشد. سنگ مرمر، مرمریت از جمله سنگ‌های استخراج شده از این استان می‌باشند که یکی از بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران می باشد.
آذرشهر مهم‌ترین و معروف‌ترین شهر استان آذربایجان شرقی در صنعت سنگ است که با داشتن تراورتن‌های سرخ رنگ در جهان دارای شهرت می‌باشد. شهرستان آذرشهر دارای ۴۰ معدن فعال می‌باشد و از این نظر یکی ازمراکز مهم تولید سنگ در کشور به شمار می‌آید.

استان لرستان: این استان حدود یک چهارم از منابع سنگ کشور را دارا است. به همین دلیل جزو استان‌های مهم در صنایع سنگ ایران به شمار می‌رود.که یکی از بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران می باشد. معادن سنگ‌های مرمریت و چینی این استان حدود ۷۰ عدد هستند و از این نظر بیشترین تعداد معدن در میان استان‌های کشور را دارد.

استان فارس: حدود ۱۵ درصد از سنگ‌های استخراج شده در استان فارس شامل سنگ‌های چینی و مرمریت می‌باشد.که یکی از بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران است. ۳۹۸ سنگبری فعال در استان فارس وجود دارد که حدود ۱۰ درصد از سنگبری‌های کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد همچنین این استان به دلیل کیفیت سنگی که ارائه می‌دهد حدود ۳۰ درصد از صادرات سنگ کل کشور را از آن خود کرده است.

استان یزد: سنگ‌های معادن این استان تنوع بسیار زیادی دارد. بیشتر معادن آنها مربوط به معادن مرمریت و چینی است. سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سنگ از معادن ایران استخراج می‌شود که استان یزد حدود یک سوم این تولیدات را را در در زمینه استخراج سنگ‌های ساختمانی به خود اختصاص داده است.

استان مرکزی: این استان بیشترین تعداد معادن سنگ فعال را به خودش اختصاص داده است و در حال حاضر بخش مورد توجهی از سنگ مرمریت و مرمر مورد نیاز کشور را استان مرکزی تامین می‌کند و جزء مهمترین معدن های سنگ ایران به شمار می‌رود .مانند : دلیجان که یکی از بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران است.

نتیجه گیری

بخش قابل توجهی از معادن مرمر و مرمریت در کشور ایران قرار دارد. از میان معادن متعدد در شهرهای مختلف، استان های لرستان، مرکزی، یزد و کرمان به ترتیب دارای بیشترین معادن سنگ مرمریت هستند. سایر استان-ها نیز مانند خراسان، هرمزگان و فارس هم از تعدادی معادن مرمر و مرمریت برخوردارند. بنابراین با بزرگترین معادن مرمر ومرمریت ایران آشنا شدیم. در ایران معادن بسیار زیادی از سنگ مرمریت و مرمر وجود دارد. این معادن در استانهایی از جمله اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد، مرکزی، لرستان، فارس و … وجود دارند و بسیاری فعال هستند و به فعالیت می پردازند.

دکمه بازگشت به بالا