سلامت و دانش

ناپایداری ذخایر خونِ تهران/ فراخوان مردم برای اهدای خون و پلاسما

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به بی ثباتی ذخایر خون و فرآورده های آنها در استان تهران گفت: ذخایر خون ما ناپایدار است و در هر زمان امکان ورود به شرایط بحرانی و مشکل در فرآورده های خونی وجود دارد. “بنابراین من از مردم می خواهم که در اهدای خون مداوم به ما کمک کنند.

در مصاحبه ای با دکترنامه ، دکتر محمدرضا مهدی زاده وی در مورد وضعیت ذخایر خون و فرآورده های آنها در تهران گفت: “هر ساله پس از تعطیلات نوروز تا اواخر اردیبهشت ماه با موجی از مردم برای اهدای خون روبرو می شویم که همیشه ذخیره خوبی از خون را برای ما ایجاد می کنند ، اما امسال پس از تعطیلات با هم. موج چهارم تاجگذاری در کشور و در پایان ماه آوریل ماه مبارک رمضان را داریم که باعث می شود با موج اهدای خون که هر ساله با آن روبرو هستیم مواجه نشویم و منجر به اندکی کاهش در ذخایر خون ما.

بی ثباتی در ذخایر خون تهران

وی افزود: البته در ماه مبارک رمضان مردم بازدیدهای خوبی از مرکز اهدای خون دارند که ما از همه تشکر می کنیم اما کافی نیست که ذخیره خون خوبی برای ما ایجاد کند و همه این عوامل باعث شده است ذخایر خون اکنون تقریباً ناپایدار است البته در این زمان مشکلی در تأمین فرآورده های خونی نداریم اگر روند فعلی در مراجعه به جامعه ادامه یابد ، در روزها و هفته های آینده از نظر تأمین فرآورده های خونی مورد نیاز 167 بیمارستان در استان تهران با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

مرکز جمع آوری خون در روز عید در تهران فعال است

برای اهدای خون به خانواده مراجعه کنید

مهدی زاده ادامه داد: مرکز ما در ایام عید فعال است. عید ، پنجشنبه و جمعه باشد یا جمعه و شنبه ، ما در این دو روز چهار مرکز فعال داریم از جمله دفتر انتقال خون تهران در خیابان وصال شیرازی که از 8 صبح تا 8 شب فعال است. همچنین سه مرکز جامع جمع آوری خون ما در مناطق 4 ، 5 و 20 تهران از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر فعال هستند. بنابراین ، از مردم می خواهم که به دلیل محدودیت سفر ، در این عید فطر که مرکز ما باز است ، برای اهدای خون به این مراکز بیایند. همچنین ، در صورت امکان ، آنها باید به عنوان یک خانواده بیایند و با اهدای خون سالم خود به ما کمک کنند.

وی تأکید کرد: از مردم می خواهم اهدای خون را فراموش نکنند. همانطور که گفتم خون رسانی ما ناپایدار است و در هر زمان می توانیم به شرایط بحرانی وارد شویم و از نظر فرآورده های خونی مشکل داشته باشیم. بر این اساس ، من از مردم می خواهم که در اهدای خون مداوم به ما کمک کنند. خون همیشه مورد نیاز است ، حوادثی رخ می دهد. از طرف دیگر ، ما تعدادی از مصرف کنندگان منظم فرآورده های خونی مانند افراد مبتلا به تالاسمی و هموفیلی داریم که زندگی آنها به تزریق فرآورده های خونی بستگی دارد. علاوه بر این ، برخی از فرآورده های خونی ما مانند پلاکت ها سه روز ماندگاری دارند. همه اینها مستلزم این است که عزیزان مرتباً به مرکز اهدای خون مراجعه کرده و به ما کمک کنند تا با اهدای خون خود ، خون مورد نیاز مرکز بهداشت را تأمین کنیم.

مهدی زاده تأکید کرد: ما 167 بیمارستان در استان تهران داریم که خون مورد نیاز آنها را تأمین می کنند. در بسیاری از این بیمارستان ها ، عمل های ویژه و فوق تخصص انجام می شود و یا بیماران از استان های دیگر به تهران ارجاع می شوند و در بیمارستان بستری می شوند. معمولاً بیماران ارجاعی بیمارانی هستند که قطعاً به فرآورده های خونی نیاز دارند و همه اینها منجر به مصرف فرآورده های خونی در استان تهران می شود و کار ما را دشوار می کند.

به همه گروه های خونی ، به ویژه گروه های منفی و مثبت نیاز دارد

“در حال حاضر ما به همه گروه های خونی نیاز داریم ، و هر کسی که واجد شرایط باشد ، لطفاً به مرکز ما بیاید ، اما مطمئناً همیشه بیشتر به گروه های خونی منفی و مثبت مثبت وجود دارد ، و اکنون نیاز به این خون بیشتر است. نوع ، “او گفت. ما داریم. البته اکنون همه افراد با هر گروه خونی در صورت ابتلا به این بیماری می توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

کاهش ذخایر پلاسما و کاهش بیماری کرونا قلب

مهدی زاده گفت: “قبلاً ذخایر پلاسمای خوبی داشتیم ، اما از زمان مواجه شدن با موج چهارم ، مصرف محصولات پلاسما افزایش یافته و اکنون ذخایر پلاسما در حال کاهش است.” مرجع اهدای پلاسمای کرونا برای افرادی که بهبود یافته اند 2٪ بود ، اما اکنون این رقم زیر 2٪ است. از این رو ، تعداد اهداهای پلاسما کاهش می یابد. بر این اساس ، از کسانی که بیماری عروق کرونا دارند ، بهبود می یابند و به مدت یک ماه بهبود یافته اند و مستحق اهدا کنندگان پلاسما هستند ، می خواهیم به دو مرکز ما یعنی مرکز وسال شیرازی یا مرکز نوآوری مستقر در سازمان انتقال خون ایران ، جنب از برج میلاد بازدید کنید و با اهدا پلاسما به بیماران کمک کنید.

وی گفت: من از افرادی که همیشه در مناطق حساس به بیماران کمک می کنند تشکر می کنم. این روزها در حال حاضر روزهای مهمی برای انتقال خون است و امیدواریم عزیزان در دو روز عید برای اهدای خون بیایند.

وی تأکید کرد: پس از ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید ، 12 مرکز دائمی جمع آوری خون در تهران وجود دارد که ساعات کار و آدرس آنها در سایت مدیریت دولتی تهران ذکر شده است. پس از این تعطیلات ، مردم به طور مستمر به مرکز اهدای خون مراجعه می کنند و در اهدای خون سالم به ما کمک می کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا