سلامت و دانش

نقش مهم یک ژن در ابتلا به آلزایمر و کووید-۱۹

محققان دانشگاه کالج لندن در مطالعه جدیدی دریافتند که ژن ها ممکن است در آلزایمر و کووید -19 نقش داشته باشند.

به گزارش دکترنامه و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه کالج لندن ، تحقیقات جدید نشان می دهد که یک ژن می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و کووید -19 را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) در این پروژه دریافتند که یک نوع ژن OAS1 می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. این نوع ژن همچنین می تواند خطر عواقب شدید ناشی از کووید -19 را افزایش دهد.

یافته های این مطالعه می تواند راه را برای اهداف جدید در توسعه دارو یا ردیابی پیشرفت هر دو بیماری هموار کند و نشان دهد که از درمان های توسعه یافته می توان برای هر دو بیماری استفاده کرد. این یافته ها همچنین مزایای بالقوه ای برای سایر بیماری های عفونی و زوال عقل دارند.

اگرچه آلزایمر در درجه اول با تجمع آمیلوئید در مغز مشخص می شود ، اما التهاب گسترده ای نیز در مغز وجود دارد که نشان دهنده اهمیت سیستم ایمنی بدن در آلزایمر است. محققان دریافتند که برخی از تغییرات سیستم ایمنی می تواند در بیماری آلزایمر و کووید -19 رخ دهد.

به گفته محققان ، ممکن است تغییرات التهابی در مغز بیماران مبتلا به COVID-19 شدید وجود داشته باشد. آنها دریافتند که ژن OAS1 پاسخ ایمنی را در پاسخ به آلزایمر و کووید -19 افزایش می دهد.

محققان در این پروژه بر اساس تحقیقات قبلی خود که شواهدی را برای چندین ژنوم انسانی ارائه می دهد ، در تلاش هستند تا ارتباط بین ژن OAS1 و بیماری آلزایمر را نشان دهند.

ژن OAS1 در سلولهای ایمنی موسوم به “میکروگلیا” بیان می شود که 10 درصد از کل سلولهای مغز را تشکیل می دهند. محققان با بررسی ارتباط بین این ژن و آلزایمر ، داده های ژنتیکی 2547 نفر را که نیمی از آنها به بیماری آلزایمر مبتلا بودند ، توالی یابی کردند. آنها دریافتند افرادی که دارای نوع خاصی از ژن OAS1 به نام rs1131454 هستند بیشتر به بیماری آلزایمر و 11 تا 22 درصد بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. گونه های تازه شناسایی شده رایج هستند. از آنجا که اعتقاد بر این است که بیش از نیمی از اروپایی ها آن را حمل می کنند ، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتر از هر ژن دیگری است.

یافته ها OAS1 را به لیست ژن هایی که اکنون بر خطر بیماری آلزایمر تأثیر می گذارد ، اضافه می کنند.

محققان دریافتند که انواع ژنتیکی که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در ارتباط با OAS1 افزایش می دهد ، می تواند خطر نیاز به مراقبت های ویژه برای Covid-19 را تا 20 درصد افزایش دهد.

در بخشی از همان مطالعه ، محققان دریافتند که ژن ها انتشار پروتئین های التهابی توسط سلول های ایمنی را کنترل می کنند. مطالعات نشان داده است که سلولهای میکروگلیا ، جایی که بیان ژن ضعیف تر است ، به شدت به آسیب بافتی پاسخ می دهند و منجر به “طوفان سایتوکاین” در بدن می شود که منجر به حالت خود ایمنی می شود.

فعالیت OAS1 با افزایش سن تغییر می کند. بنابراین شاید تحقیقات بیشتر در مورد شبکه های ژنتیکی بتواند به درک اینکه چرا افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به آلزایمر ، کووید -19 و بیماری های مرتبط هستند کمک کند.

یافته ها نشان می دهد که برخی از افراد ، صرف نظر از سن ، ممکن است مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر شدید و کووید -19 باشند زیرا برخی از سلول های ایمنی ما در مکانیسم های مولکولی مشترک هر دو بیماری دخیل هستند.

اگر محققان بتوانند در صورت مثبت بودن آزمایش کووید -19 راهی ساده برای تشخیص این نوع ژنتیکی پیدا کنند ، ممکن است بتوان تشخیص داد که چه افرادی نیاز به مراقبت های ویژه بیشتری دارند ، اما برای دستیابی به این هدف به تحقیقات بیشتری نیاز است. محققان امیدوارند این تحقیقات منجر به ایجاد یک آزمایش خون شود که مشخص می کند آیا افراد قبل از بروز مشکلات حافظه در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند یا خیر.

آنها همچنین قصد دارند به مطالعه نحوه فعال شدن این شبکه های ایمنی در پاسخ به بیماری هایی مانند Covid-19 بپردازند تا آثار دائمی بیماری و حساسیت آن مشخص شود.

این مطالعه در مجله Brain منتشر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا