عمومیکسب و کار ویژه

نکات مهم تعمیرات کولر گازی

تعمیر و نگهداری کولر گازی نیاز به داشتن اطلاعات و دانستن نکات ریز می باشد. هر چه قدر هم شما یونیت خارجی کولر گازی یعنی همان بخشی که در محیط بیرون قرار می گیرد را در بهترین مکان نگهداری کنید، باز هم نیاز به مراقبت و نگهداری می باشد. این نگهداری کولر گازی نیز دارای نکاتی است که در این مقاله به آن می پردازیم. دانستن این نکات و عمل به آن بازدهی دستگاه را بالا برده و عملکرد بهتر از قبل را به شما ارائه می دهد. در ادامه با نکاتی در باب تعمیرات و نگهداری کولر گازی با ما همراه باشید.

آیا می دانید کولر گازی چگونه کار می کند؟

اکثر سیستم های کولر گازی دارای دو بخش اساسی هستند: یک یونیت خارجی که در فضای باز (کمپرسور/ کندانسور) در محیط بیرون خانه شما قرار دارد و یک یونیت داخلی (اواپراتور و سیستم داخلی) که در اتاق یا سالنی که شما نصب کرده اید، قرار دارد. این نکات تعمیر و نگهداری کولر گازی برای تمام سیستم ها قابل استفاده است. اگر کولر شما متفاوت از آنچه نشان داده شده است یا پمپ حرارتی دارید، از کتابچه راهنما استفاده کنید. اما این سیستم ها در قسمت های اصلی یکسان خواهند بود. حال با ما همراه باشید با نکات تعمیر و نگهداری کولر گازی.

مهم ترین نکات و تکنیک های کارشناسان ما در مقاله برای شما فراهم شده است که می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

نکته 1: شستشو و پاکیزه نگهداری کولر گازی

اولین نکته در تعمیر و نگهداری کولر گازی تمیز نگهداشتن این دستگاه است. در این زمینه کارهای زیادی است که شما باید به انجام آن پرداخته و به آن رسیدگی کنید. من به شخصه تصور می کنم تمیز نگهداشتن هر وسیله می تواند بازدهی آن را بیشتر کند. برای کولر گازی نیز همین جریان صدق می کند. گاهی اوقات یک پارچه نمناک و مایع شستشو کافی است که شما به راحتی این مرحله تعمیر و نگهداری کولرهای گازی را رد کنید. یونیتی که در محیط خارج از خانه قرار دارد قطع منبع آلودگی است. شما قطع کردن برق ساختمان به راحتی می توانید با مایع شوینده محیط بیرون آن را پاکیزه کنید و اگر در مقابل هواکش آن موانعی چسبیده است آن ها از بین ببرید.

نکته 2: بررسی جایگاه قرار گرفتن یونیت خارجی

شما تصور کنید یک وسیله را در محیط بیرون قرار داده و آن را به مکانی فیکس کرده اید. به نظر شما آیا امکان ندارد که این وسیله مقداری جابجا شود؟ بله، ممکن است. یونیت خارجی کولر گازی نیز به همین صورت است. مخصوصا زمانی که دچار نشتی شده باشد و شما نیز متوجه این جریان نشده باشد. آنجاست که پایه های یونیت از وضعیت ثابت خود خارج شده و ممکن است به یک سمت سنگینی کند. مورد دیگری که ممکن است برای این وسیله در محیط بیرون به وجود آید، بخش هایی از آن دچار قر شدگی شود. زمانی که صحبت از تعمیر و نگهداری کولر گازی به وسط می آید شما باید این مورد را بسیار مورد توجه قرار دهید. در نگهداری کولر گازی اگر از یونیت خارجی که هسته مرکزی این دستگاه است غافل شوید، خسارات سنگینی چشم انتظار شماست.

نکته 3: ترموستات معیوب یا سالم است؟

یکی دیگر از مواردی که در اهمیت زیادی دارد، ترموستات دستگاه است. هر وسیله سرمایشی اگر ترموستات سالم نداشته باشد بعد از گذشت زمان بسیار کمی کمپرسور آن دچار مشکل می شود. شاید برای شما سوال باشد که ترموستات چیست و چه نقشی در کولر گازی ها  دارد؟ این وسیله که قطعه کوچکی نسبت به دیگر بخش های کولر گازی می باشد، نقش بسیار مهمی در سیستم های برودتی ایفا می کند. این بخش وظیفه دارد که به کمپرسور فرمان دهد که چه زمانی سرما تولید کند و چه زمانی از تولید سرما دست بکشد. همانند فردی که در خانه زمان سرد شدن خانه توسط کولر آبی، این دستگاه را خاموش می کند (از سری وظایف پدر خانواده).

شرکت در دوره آموزش تعمیرات کولر گازی می تواند مهارت های عملی و دانش علمی شما را در این کار تقویت نموده و آموزش تعمیرات کولر گازی از صفر تا صد را فراگیرید. آموزشگاه فن آموزان با سابقه ای درخشان اقدام به برگزاری دوره تعمیرات کولر گازی در تهران می نماید و علاوه بر آن امکان شرکت در کلاس های آموزشی تعمیر کولر گازی به صورت آنلاین و برای افرادی که امکان شرکت در کلاس های حضوری را ندارند وجود دارد.

قابل برنامه ریزی است و به شما این امکان را می دهد که در طول روز که محیط دماهای مختلفی دارد شما نیز هوا خنک در دماهای مختلف را تجربه کنید. البته قرار دادن آن در حالت خودکار کار شما بسیار آسان می کند. برای نگهداری کولر گازی و این بخش سعی کنید به مواردی که در دفترچه راهنما نوشته شده است دقت کنید.

نکته 4: رسیدگی به صداهای ناهنجار کولر گازی برای جلوگیری از خسارات بزرگ

پس از گذشت مدت زمانی از خرید کولر گازی مثلا سه سال (البته بستگی به جنس و مارک دستگاه دارد) ممکن است شما با صداهای ناهنجاری مواجه شوید. این صداها ممکن زنگ خطری برای شما باشد. زنگ خطری که دارد اعلام می کند که من دچار مشکل شده ام. تکنسین ها در رابطه با تعمیر و نگهداری کولر گازی به صداها اهمیت زیادی می دهد و به آن ها توجه زیادی می کنند. هر صدا از هر بخشی می تواند علت خاصی داشته باشد. ما به شما پیشنهاد می دهیم اگر مهارت خاصی در این زمینه خاص ندارید، حتما در صورت مواجه با صدای خاصی از کولر گازی با تکنسین های کولر گازی در تماس باشید.

نکته 5: از بین بردن آب های اطراف یونیت خارجی

زمانی که شما آب گل آلود و لجن گونه ای در اطراف یونیت خارجی مشاهده کردید بدانید که لوله تخلیه آب شما دچار نشتی شده و ممکن است قسمتی از آن دچار پارگی شده باشد. علت لجن گونه بودن این آب به دلیل وجود باکتری هایی است که درون این آب و لوله وجود دارد.

نکته 6: کولر گازی خود را برای فصل زمستان آماده کنید

قطعا بسیاری از شما کولر گازی دارید که فقط حالت خنک کنندگی دارد و امکان تولید هوای گرم برای فصل زمستان ندارد. در اینجا شما باید مواردی را برای نگهداری کولر گازی در نظر بگیرید. ما به صورت چک لیست این موارد را برای تعمیر و نگهداری کولر گازی در فصل زمستان به شما ارائه می دهیم:

  1. برق کولر گازی را به کلی قطع کنید.
  2. تمیز کردن یونیت خارجی قبل از شروع فصل زمستان
  3. کاوری را برای یونیت خارجی در نظر بگیرید.
  4. تمام مواردی که یونیت داخلی و خارجی در محیط قرار دارد را عایق بندی کنید.
  5. هر دو هفته وضعیت کلی کولر گازی را بررسی کنید.

نکته 7: بررسی فیلترهای کولر گازی

نکته دیگری از سری نکات تعمیر و نگهداری کولر گازی که باید به آن رسیدگی کنید، بررسی فیلترها می باشد. فیلترهای کولر گازی بر اساس نوع و جنسی که دارند عمر مشخصی داشته و از یک زمان به بعد دیگر عملکرد قبل خود را نخواهند داشت. در این زمان شما با دسترسی پیدا کردن به جایی که فیلترهای قرار دارند، بر اساس نکاتی که از صحت و سلامت و همین طور خرابی و مشکل دار بودن آن ها می دانید (در نکات را می توانید از مقالات ما در سایت متوجه شوید) آن ها تعویض یا اینکه تمیز کنید.

این نکات که در باب تعمیرات و نگهداری کولر گازی برای شما توضیح داده ایم می تواند برای شما بسیار کاربری باشد و با توجه به آن ها شما می توانید از آسیب ها و خساراتی که برای کولر گازی ممکن است اتفاق بیوفتد جلوگیری کنید. این نکات برگرفته از تجربه سال های کار تکنسین های کولر گازی در این حوزه می باشد.

نکته 8: سرویس به موقع سیم پیچ های کولر گازی

سیم پیچ اواپراتور کولر گازی و سیم پیچ کندانسور در طول ماهها و سالهای فعالیت خود، گرد و خاک جمع می کنند و حتی ممکن است در آستانه تعویض باشد. در این صورت شما می توانید با کارشناسان ، در تماس باشید و در مورد زمان تعویض این قطعه، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

یک فیلتر تمیز از کثیف شدن سریع سیم پیچ اواپراتور جلوگیری می کند. با گذشت زمان، سیم پیچ (کویل) اواپراتور هنوز هم خاک را جمع می کند. این کثیفی جریان هوا را کاهش می دهد و راه سیم پیچ را بند می کند و توانایی جذب گرما را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این مشکل، هر سال زمانی که به تعمیر و نگهداری کولر گازی می پردازید، سیم پیچ اواپراتور خود را چک کرده و در صورت لزوم آن را تمیز کنید.

در صورت وجود گرد و غبار زیاد در محیط بیرون و یا در نزدیکی شاخ و برگ و محیط به این شکل بودن، باعث می شود که کویل های کندانسور در فضای باز نیز بسیار کثیف شوند. شما به راحتی می توانید سیم پیچ کندانسور را باز کنید و متوجه شوید که کثیفی روی باله های آن جمع شده است و آن را تمیز کنید. آموزشگاه فنون برق کلاس های خود را به صورت آنلاین برگزار می کند

 

دکمه بازگشت به بالا