سلامت و دانشکسب و کار ویژه

نکات مهم در خصوص زدن وازلین قبل از خواب به صورت

برای اکثر مردم ، وازلین یک روش ایمن و مقرون به صرفه برای رطوبت رسانی به پوست است از این رو ما قصد داریم در این مقاله شما را با خواص وازلین برای پوست، مو، ناخن و مژه آشنا کنیم. قبل از هر چیز بهتر است بدانید وازلین یک محافظ بینظیر برای پوست های حساس می باشد؛ خراش ها و سوختگی های جزئی پوست را بهبود می بخشد و مکمل عالی برای بهبود بریدگی ها و کوفتگی های کوچک است.

نکات مهم در خصوص زدن وازلین

همچنین اگر به بیماری پوستی مانند روزاسه یا پسوریازیس مبتلا هستید استفاده از وازلین برای پوست هیچ عوارضی نداشته و با خیال آسوده بدون احساس خطر از این محصول می توان استفاده کنید. می توانید به جای خرید بالم های لب گران قیمت ، مقدار کمی وازلین بر لب هایتان بزنید تانرم ، ابریشمی و عاری از سلول های مرده شود. وازلین به علت داشتن میزان بالایی ویتامین های A و E اثراتمنفی رادیکال های آزاد محیطی را خنثی می نماید و از ایجاد چین و چروک زودرس جلوگیری می کند. ناحیه ای که روی آن اعمال می شود باید تمیز و بدون آرایش باشد. بهترین زمان استفاده شب هنگام می باشد.

برای از بین بردن ریمل مژه و خط چشم ، کافی است میزان اندکی از آن را روی یک پنبه قرار دهید و محصول را به آرامی روی پلک ها و مژه ها فشار دهید. اگرچه به طور کلی برای ناحیه چشم بی خطر است ، اما توصیه می شود در حین عمل چشم ها را بسته نگه دارید. از خاصیت نرم کنندگی و آرام بخشی این ماده می توان برای درمان سوختگی های سطحی استفاده کرد. برای کاهش درد و قرمزی باید وازلین را روی مناطق آسیب دیده بمالید. همچنین برای جلوگیری از باقی ماندن جای زخم وازلین را هر روز بر روی آن اعمال کنید.

زدن وازلین قبل از خواب به صورت یک عادت ساده اما مؤثر در مراقبت از پوست است. این عمل باعث نرمی و ترطیب عمیق پوست می‌شود و بهبود وضعیت پوست را تحقق می‌دهد. وازلین که به عنوان یک ماده آب‌دار شناخته می‌شود، به پوست کمک می‌کند تا آب را نگه دارد و از خشکی جلوگیری کند. این روتین ساده، به ویژه در فصول خشک و سرد سال، می‌تواند به پوست احساس تسکین بخشد و باعث افزایش رطوبت طبیعی پوست گردد. همچنین، این تدابیر ساده می‌تواند به حفظ لطافت و لاستیکی پوست کمک کرده و به راحتی به جمال و سلامت پوست افزوده شود.

روغن ها و ویتامین های طبیعی موجود در وازلین موخوره را درمان کرده و رطوبت از دست رفته موها را بازیابی می کند. این محصول به تقویت هر رشته از مو کمک می کند و از ریزش بیش از حد آن جلوگیری می کند. با این حال ، کسانی که موهای چرب بالایی دارند باید در استفاده از وازلین دقت نمایند ، زیرا ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت آنها شود. افرادی که به دلیل تغییر چربی طبیعی پوست سر دچار شوره می شوند می توانند خشکی و خارش را با این محصول کاهش دهند. قبل از دوش گرفتن آن را روی سر خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا به خوبی نفوذ کند.

محصولی که ما با عنوان وازلین می‌شناسیم، در حقیقت ژلهٔ پترولیوم [به انگلیسی، petroleum به‌معنای نفت خام] است و وازلین صرفا نام یک برند محبوب از این محصول است. ژلهٔ پترولیوم هم یکی از فراورده‌های جانبی به‌دست‌آمده از دکل‌های نفتی و ترکیبی است از مواد معدنی و واکس‌های مختلف. وازلین بیشتر از ۱۴۰ سال است که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود و از آن برای بهبود زخم، درمان سوختگی و خشکی پوست استفاده می‌کنند. اگر عادت به استفاده از وازلین برای پوست صورت و نقاط دیگر بدن دارید، در ادامهٔ این مطلب با ما همراه باشید. نخست، توضیحات کاملی درباره همه نکات ضروری در اختیارتان خواهیم گذاشت؛ سپس تعدادی از کاربردهای کمتربازگوشدهٔ وازلین را خواهیم گفت.

ماده اصلی مورداستفاده برای تهیه وازلین، نفت خام است. از دیگر فراورده‌های نام‌آشناتر نفت خام می‌توان به نفت سفید [نفت سفید یا نفت چراغ در گذشته کاربردهای متعددی داشته است و امروزه از گاز مایع به‌عنوان جایگزین آن استفاده می‌شود. قدیمی‌ترین دستورالعمل تهیه نفت سفید از نفت خام از «کتاب‌الاسرار» زکریای رازی به جا مانده است]، بنزین و گازوئیل اشاره کرد. دقیقا مانند فراورده‌هایی که یاد شد، وازلین هم لیز و نرم است. استفاده از وازلین برای پوست صورت و دیگر نقاط بدن نه‌تنها خطری ندارد، بلکه می‌تواند مفید باشد. همین ویژگی وازلین آن را از سایر فراورده‌های یادشده متمایز می‌کند. استفاده از وازلین برای پوست صورت به‌عنوان مرطوب‌کننده خطری ندارد؛ اما اگر این کار را انجام می‌دهید، نکاتی هست که باید بدانید. پیش از شرح این نکات، کمی بیشتر درباره طرز تهیه وازلین و نکات مربوط به آن خواهیم گفت تا جای ابهامی وجود نداشته باشد.

احتمالاً در خانه‌ی شما نیز مانند هر خانه‌ی ایرانی دیگری یک قوطی وازلین وجود دارد. آیا از خواص و فواید معجزه‌آسای این ماده‌ی شگفت انگیز آگاه هستید؟ اگر وازلین را تنها برای رفع ترک پا و مرطوب کردن صورت استفاده می‌کنید بهتر است بدانید در سایر نقاط دنیا از آن به عنوان  تسکین دهنده درد کمر و بدن، درمان کننده جوش و اگزما و همچنین یک ضد چروک قوی استفاده می‌کنند. فرمولاسیون وازلین از 100 سال پیش و زمانی که توسط رابرت آگوستوس چیسبو کشف شد، ثابت بوده است که ترکیبی از وکس و روغن‌های معدنی می‌باشد. در ادامه با هیوا مارکت همراه باشید تا بررسی کنیم وازلین چگونه تولید شد؟ چه خواص و کاربردهایی برای پوست و مو دارد؟ و شیوە‌ی تشخیص وازلین اصل از تقلبی کدام است؟

وازلین از چه چیزی تشکیل شده است؟

در سال 1859 و به دنبال کشف طلای سیاه یا نفت، دانشمند جوانی به نام رابرت چیزبو به یک شهر کوچک در پنسیلوانیا سفر کرد تا تحقیقات خود را درباره این ماده‌ی ارزشمند گسترش دهد. در مدت حضورش در پنسیلوانیا، شایعاتی را در بین کارگران درباره‌ی خواص شفا بخش ماده‌ی سفید رنگ که یک محصول جانبی از فرایند حفاری بود، شنید و تحقیقات درباره آن را شروع نمود. پس از تحقیقات بیشتر درباره‌ی خواص شفا بخش این ماده، تصفیه‌ی آن و حذف ناخالصی‌ها آن را بسته بندی کرده و نام وازلین (Vaseline) را بر آن گذاشتند. وازلین را به طور علمی می‌توان ترکیبی از هیدروکربن‌های نیمه جامد، روغن‌های معدنی، وکس و مواد مفید دیگر دانست که برای درمان مشکلات پوست و مو بسیار شفابخش است. در ادامه، از خواص معجزه آسای این ماده‌ی منحصر به فرد، به 20 مورد اشاره می‌نماییم.

از خواص وازلین برای صورت می‌توان به درمان جوش‌های عفونی و سرسیاه، رفع چین و چروک صورت، کاهش التهاب پوست، مدیریت اگزما و آکنه، کمرنگ کردن لکه‌های پوستی، آب‌رسانی، درمان خشکی پوست و صدها خاصیت دیگر اشاره نمود. مصرف روزانه وازلین و انواع لوسیون های مرطوب کننده بر روی پوست تمیز می‌تواند جوش‌ها و آکنه‌ی صورت را کنترل کرده و آن را به طور مستقیم کنترل نماید. وازلین با تشکیل یک لایه‌ی محافظ رطوبت بر روی پوست و پرکردن منافذ باز صورت از هدر رفتن رطوبت پوست و خشکی بیش از حد پوست جلوگیری می‌کند؛ بدین ترتیب رطوبت پوست حفظ شده و تولید چربی توسط پوست کنترل شده و جوش جدیدی بر روی صورت بوجود نمی‌آید. آغشته شدن منافذ باز صورت به این ماده همچنین پوست را تغذیه نموده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد ولی استفاده از وازلین روش درستی برای تغذیه لب‌های خشک و ترک‌ خورده است. در طول ماه‌های سرد سال مانند پاییز و زمستان، لب های خشک و ترک خورده یک نگرانی مشترک برای تمام افراد است. در میان تمام نرم‌کننده‌های لب، وازلین می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. وازلین بعنوان یک مرطوب‌کننده غلیظ می‌تواند لب‌های شما را صاف کرده و مانع از خشکی و ترک خوردن آن‌ها شود. اگر اهل استفاده از وازلین هستید معمولا به شما توصیه می‌شود که از محصولاتی مانند رژ لب یا برق لب استفاده نکنید، زیرا این کار می‌توانند مشکل را بدتر کنند. در واقع وازلین می‌تواند پرمصرف ترین بالم لب دنیا باشد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر بدانید و بفهمید که آیا وازلین واقعا به شما کمک می‌کند و لب‌هایی نرم، زیبا و صاف و لطیف را به شما هدیه می‌دهد یا خیر.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا