عمومی

نگاه کشورهای منطقه به پیروزی اسد در انتخابات چیست؟

به گزارش دکترنامه ، قاسم محبعلی در مورد موضع روسیه و ادامه احتمالی آن رئیس جمهور سوریه گفت: رژیم اسد تا زمانی که توسط روسیه پشتیبانی شود ادامه خواهد یافت. آنها خواهان بهبود روابط اسد با جهان عرب هستند. اوضاع در سوریه پیچیده است و اسد نمی تواند به راحتی تغییرات زیادی ایجاد کند. زندگی و دولت وی به حمایت مسکو بستگی دارد و ما نمی توانیم منتظر بمانیم که سیاست خارجی در دمشق به سمتی حرکت کند که اسد از ولادیمیر پوتین و روابطش با روسیه فاصله بگیرد.

این کارشناس در خصوص مخالفت ترکیه و قطر با حضور بشار اسد در قدرت و پیامدهای آن برای منطقه گفت: بخشی از سوریه تحت نیروهای ترکیه و ضد اسد است. بقیه سرزمین توسط کردهای مورد حمایت آمریکا اشغال شده است. بنابراین ، وضعیت پیچیده سوریه این است که ترکیه و قطر از سنی ها و برخی گروه های مخالف افراطی حمایت می کنند.همچنین ایالات متحده از کردهای شرق فرات حمایت می کند. اوضاع سوریه منوط به توافقات بین المللی است که احتمالاً بین ترکیه و آمریکا و روسیه منعقد می شود. قطر البته نمی تواند خیلی تعیین کننده باشد. اما به دلیل پشتوانه مالی موثر هستند.

محبعلی همچنین در مورد چالش مهم بشار اسد در جذب سرمایه گذاری خارجی برای بهبود وضعیت اقتصادی دمشق گفت: نه در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و نه در بیانیه هفت کشور صنعتی صریحاً ذکر نشده است که هرگونه کمک برای بازسازی سوریه منوط به مصالحه سیاسی در سوریه است ، که در حال حاضر فاقد چشم انداز روشنی است. مگر اینکه تغییری در دیدگاه های اسد در رابطه با خاورمیانه ، ترکیه و ایالات متحده و … ایجاد شود. برای او در شرایط فعلی دشوار بود و بعید به نظر می رسید که چنین اتفاقی بیفتد. طبق اعلام سازمان ملل بیش از 300 میلیارد دلار به سوریه ضرر کرده است. دمشق نیاز به بازسازی سوریه دارد. اما متحدان بشار اسد از نظر اقتصادی توانایی جبران این ضررها را ندارند. بنابراین ، بازسازی سوریه به تجدید روابط با همه طرفها بستگی دارد.

>>> گفتگوی مفصل را در لینک زیر بخوانید:

بازیگران سوری که زندگی سیاسی بشار به آنها وابسته است چه کسانی هستند؟

310311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا