عمومیکسب و کار ویژه

هواساز خانگی و آپارتمانی چیست؟

هواساز خانگی به گروهی از هواساز ها گفته می شود که برای آپارتمان ها و منازل مسکونی استفاده می شوند. این هواساز ها از نظر ساختار مشابه هستند.

از آنجایی که این هواساز ها در محیط خانگی نصب می شوند، از هواساز های صنعتی بسیار کوچکتر هستند.

می توان در نظر گرفت که مهمترین هدف استفاده از هواساز خانگی تامین هوای سالم محیط است.

معنی هوای مساعد؛ هوایی است که از نظر دما و رطوبت شرایط مساعدی دارد و افراد حاضر در آن محیط احساس نارضایتی نمی کنند.

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از هواساز خانگی این است که دیگر نیازی به استفاده از وسایل خنک کننده مانند کولر آبی، کولر گازی و … نخواهید داشت.

این هدف مزیت استفاده از تهویه مطبوع خانگی نیست و در فصول سرد سال می تواند جایگزین مناسبی برای وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز و شومینه باشد.

با این حال، بسیاری از مردم همچنان بر استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی اصرار دارند. یکی دیگر از مزایای این ساختار ساده و کارکرد آسان آنهاست.

این دستگاه ها به دو شکل عمودی و افقی طراحی و تولید می شوند. هواساز های خانگی معمولاً در بالکن ها یا پشت بام ها نصب می شوند. پس از نصب، هوای تازه از طریق مجاری وارد خانه می شود.

اجزای سازنده دستگاه

  •  فن یکی از مهمترین اجزای هواساز خانگی است. عملکرد فن دمیدن و مکش هوای ورودی و خروجی است.
  •  فیلتر دیگر جزء هواسازهای خانگی است. وظیفه این فیلترها تصفیه هوای ورودی و خروجی است. فیلترها به سه دسته کیسه ای، روغنی و خشک تقسیم می شوند.
  •  کویل ها از دیگر قطعات نصب شده در داخل هواساز هستند. مهمترین وظیفه این جزء را می توان سرمایش یا گرمایش اتاق دانست.
  • رطوبت گیر یا رطوبت زن یکی از مواردی است که در داخل هواسازهای صنعتی نصب می شود. اینکه آیا این قطعه در هواساز خانگی قابل استفاده است یا خیر بستگی به نیاز و انتظارات مصرف کننده از هواساز دارد.
  • فاکتورهای کنترل را می توان آخرین جزء اجزای هواساز خانگی در نظر گرفت که ابزار کنترل وظیفه کنترل دما و رطوبت هوا را بر عهده دارد.

مزایا و معایب هواساز های خانگی

هواساز خانگی این قابلیت را دارد که مقدار زیادی هوای تازه را به داخل ساختمان وارد کند که در این حالت اکسیژن لازم همیشه تامین می شود.

گاهی لازم است علاوه بر دمای محیط، رطوبت محیط را نیز کنترل کرد. در این صورت هواساز به لطف رطوبت گیر و رطوبت زن خود این مشکل را حل می کند.

بهترین وسیله برای پاکسازی محیط از آلاینده های هوا همین دستگاه است.

در هنگام استفاده از این دستگاه نیازی به استفاده از سایر وسایل گرمایشی و سرمایشی نیست.

نصب و استفاده آسان، این دستگاه حجیم نیست و فضای زیادی را اشغال نمی کند.

معایب

با وجود مزایای بیشمار این دستگاه ها، معایبی نیز دارند.

از معایب این دستگاه ها می توان به این موضوع اشاره کرد که به تنهایی برای سرمایش و گرمایش قابل استفاده نیست و نیاز به دستگاه ثانویه برای خنک کردن یا گرم کردن آب داخل سیستم دارد.

هیچ محدودیتی برای استفاده از هواساز های خانگی وجود ندارد. اما در برخی موارد استفاده از هواساز در داخل آپارتمان ها و ساختمان های مسکونی ضروری می شود.

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چگونه از هواساز برای محیط های صنعتی استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هواسازها به دو دسته هواساز ساختمانی و صنعتی تقسیم می شوند.

هواساز خانگی زیرمجموعه ای از سیستم تهویه ساختمان است که برای تهویه مطبوع در محیط های خانگی استفاده می شود.

از طرف دیگر، از هواسازهای صنعتی برای اتاق ها و مکان های بزرگ مانند باشگاه های ورزشی، سالن های بزرگ و غیره استفاده می‌شود.

کدام قسمت از خانه بهترین مکان برای نصب این دستگاه است؟

با توجه به گسترش زندگی شهری و آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ، نیاز به استفاده از هواساز خانگی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

به همین دلیل بسیاری از افراد اقدام به خرید هواساز خانگی کرده اند. اما آیا اطلاع دارید بهترین مکان برای نصب هواساز خانگی در کدام قسمت از خانه است؟

قبل از انتخاب مکان مناسب و نصب باید به چند نکته توجه کرد:

  • اطمینان حاصل کنید که محل نصب هواساز از استحکام کافی برخوردار است.
  •  دور از هرگونه خطر سقوط یا شوک.
  • فضای کافی برای نگهداری دستگاه در نظر بگیرید و آن را در مکان های بسته قرار ندهید.
  •  برای جلوگیری از رطوبت یا زنگ زدگی، بهتر است هواساز را در مکانی دور از باران و نور مستقیم خورشید نصب کنید.

نکات اساسی برای انتخاب محل مناسب برای نصب هواساز ذکر شده است، اما بهترین مکان برای نصب هواساز کجاست؟

به گفته کارشناسان فنی، قرار دادن دستگاه ها در پشت بام و تراس بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت.

زیرا هواساز باید در مکانی قرار گیرد که هوای تازه به خوبی واردش شود. پس از انتخاب محل مناسب برای قرار دادن هواساز؛ زمان نصب و کانال کشی این دستگاه ها و اتصال کانال های این دستگاه به محیط خانه فرا رسیده است.

با توجه به تخصصی بودن این حوزه، بهتر است نصب هواساز را به دست افراد متخصص بسپارید و خودتان این کار را انجام ندهید.

قیمت انواع هواساز خانگی

نمی توان در مورد قیمت هواساز خانگی قضاوت قطعی کرد.

زیرا عوامل متعددی بر این قیمت تاثیر می گذارد.

مهم ترین عواملی که بر قیمت تاثیر مستقیم دارند عبارتند از:

میزان تهویه، ظرفیت سرمایش و گرمایش، متریال به کار رفته در ساخت هواساز، برند و اندازه است.

کارهایی که باید و نباید در نگهداری هواساز انجام دهید

اصول نگهداری از هر چیزی، قطعا مهمترین رکنهواساز به چه دستگاهی گفته می‌شود؟

هواساز یکی از بخش های تشکیل دهنده است که مانند هر تهویه مطبوع دیگری وظیفه تنظیم دما، گردش هوا، تنظیم رطوبت و تصفیه هوا را به عهده دارد. هواساز منبع سرما و گرما نیست بلکه همانطور که از نامش برمی­آید صرفاً وظیفه توزیع و گردش هوا را به عهده دارد که این هوا می­تواند گرم یا سرد باشد. به این شکل هواسازها هم می­توانند در فصول گرم سال کاربرد داشته باشند و هم در فصول سرد.

به این ترتیب هوای گرم یا سرد پس از عبور کردن از بخش‌های مختلف و رد شدن از فیلترهای مورد نظر، وارد هواساز شده و از طریق خروجی هواساز به قسمت مورد نظر دمیده می­شود. این هوای گرم یا سرد باید از یک منبع سرمایشی یا گرمایشی تأمین شده باشد بنابراین هواساز با سیستم های گرمایشی مانند بویلر، پکیج، دیگ آب گرم و موارد دیگر یا سیستم های سرمایشی مانند ، اسپلیت، کولر گازی و دیگر موارد همراه می­شود و به تنهایی مصرفی ندارد. هواسازها هم می­توانند درون محیط بسته مشغول به کار باشند و هم در محیط باز مانند بالکن فعالیت کنند.

انواع هواسازها کدامند و هواساز خانگی چیست؟

هواسازهای مختلفی برای مصارف و اهدافی گوناگون وجود دارند. یکی از این هواسازها، علاوه بر انواع صنعتی و هایژنیک، هواساز آپارتمانی است که البته کاربردی محدود به آپارتمان های مسکونی ندارد. هواساز آپارتمانی را می­توان در ساختمان های تجاری، تفریحی، مسکونی، اداری و موارد دیگر نصب کرد. البته که بسته به نوع کاربری سازه ساختمان، می­توان جزئیات هواساز مانند فیلترها، تعبیه شدن کنترل کننده رطوبت یا عدم تعبیه آن و ابعاد را تغییر داد. علت نام این هواساز این است که در ظرفیت و اندازه هایی محدود تولید می­شود و طبیعتاً برای پروژه های عظیم صنعتی و تولیدی مناسب نیست.

هواساز خانگی تهران دما بهترین و مقرون به صرفه ترین محصول جهت ایجاد هوای تازه در هر محیط است.

معمولاً وقتی نام کالاهای خانگی یا آپارتمانی به میان می­آید که زحمت و دردسر کمتری مد نظر است، قرار است که محصول محصولی جمع و جور و کم حجم باشد، جوابگوی نیازهای یک ساختمان باشد و در آخر هزینه زیادی از لحاظ نصب، خرید و تعمیر به دنبال نداشته باشد. به همین علت وقتی صحبت از هواساز آپارتمانی می­شود منظور یک هواساز با اندازه­ای کوچک و وزن پایین است که ساختمان ساده‌ای دارد و در قالب یک فضای مکعب مستطیلی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

نحوه کار هواساز های آپارتمانی

قبل از نحوه کار کردن هواساز های آپارتمانی باید به وظایفی که برای آنها تعریف شده است دوباره اشاره کنیم. تنظیم دما یا در واقع ورود هوای گرم یا سرد، تنظیم رطوبت، ایجاد گردش هوا و تصفیه هوا از این وظایف هستند. در کل هواساز به این شکل کار می­کند که قسمتی از هوای موجود در محیطی که در آن نصب شده را به درون خود می­مکد، بعد از این مکش هوا را با قسمتی از هوای بیرون از محیط ترکیب کرده، اعمال مختلف مانند تصفیه یا کاهش یا افزایش رطوبت را روی آن انجام می­دهد و باز دوباره توسط کانال ها به محیط قبلی باز می­گرداند.

هواساز خانگی چیست

اجزای تشکیل دهنده هواساز آپارتمانی

  • فن: فن که از اجزای اصلی هواساز است، وظیفه دمش و مکش هوای ورودی و خروجی را به عهده دارد. در هواسازهای آپارتمانی از فن های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ استفاده می­شود که به صورت دو جهته هم به صورت رو به جلو (forward) و هم رو به عقب (Backward) کار می­کنند. میزان تولید آلودگی صوتی در فن های این نوع هواساز اهمیت بالایی دارد.
  • فیلتر: فیلترهایی که هوای ورودی خروجی از آنها عبور می­کند نیز طبیعتاً در تصفیه هوا نقش دارند. سه نوع فیلتر روغنی، خشک و کیسه‌ای می­توانند درون هواساز موجود باشند که در صورت نصب هر سه آنها، هوا کاملاً تصفیه خواهد شد. هر کدام از این فیلترها کار خاصی انجام می­دهند.

فیلتر روغنی از یک لایه با الیاف پارچه‌ای یا پلیمری تشکیل شده که یک لایه روغن بدون بو روی آن قرار گرفته است و ذرات معلق در هوا به این سطح روغنی که مانند چسب عمل می­کند می­چسبند و باقی هوا از الیاف عبور خواهند کرد. فیلتر خشک نیز می­تواند از همان جنس فیلتر روغنی باشد اما بدون هیچ روغنی. این لایه بیشتر حکم پیش فیلتر را دارد. در آخر فیلتر کیسه‌ای از بخش های جداگانه متعدد ساخته شده که وقتی هوا درون آن به جریان افتد باد کرده و ذرات معلق در هوا را درون محفظه های کیسه‌ای خود حبس می­کند.

  • کویل: کویل ها در فصل سرد و گرم به سیستم های گرمایشی و سرمایشی وصل می­شوند تا بتوانند محیطی که در آن نصب شده‌اند را گرم و سرد کنند. البته که بسته به آب و هوا و شرایط اقلیمی هر محل، روش طراحی سیستم های سرمایشی برای هواساز با یکدیگر متفاوت است. نحوه کار این بخش به این صورت است که هوای مکیده شده توسط هواساز، از روی کویل هایی که خود به منبع آب گرم یا سرد متصل هستند عبور کرده، افزایش یا کاهش دما پیدا می­کنند و بعد از رد شدن از فیلترهای مختلف و دریچه خروجی به محیط وارد می­شوند. برای گرمایش هواسازها می­توان از هیترهای برقی هم در ساختمان استفاده کرد که به همان منوال قبلی کار را انجام می­دهند. چنین کاری میزان مصرف انرژی کل ساختمان را کاهش می­دهد.
  • رطوبت زن یا رطوبت زدا: این عامل بیشتر در هواسازهای صنعتی تعبیه می­شود اما نصب آن برای هواسازهای آپارتمانی نیز بسته به نیاز مصرف کنندگان قابل انجام است. برای قسمت نازل هایی وجود دارند که به صورت متراکم ذرات آب را به داخل هوا اسپری می­کنند.
  • عوامل کنترل: در هواساز عوامل مختلفی برای انجام کار و عملیات روی هوا انجام می­شود. ابزار کنترل این اعمال، سنسورهای دما، سنسورهای رطوبت، ترموستات ها و دیگر کنترل های الکترونیکی هستند.

عوامل تعیین کننده کیفیت و برتری هواساز آپارتمانی

هواساز آپارتمانی ساختمان ساده‌ای دارد و عوامل تعیین کننده محدودی از این نظر در کیفیت ساخت آن اثر دارند. اما از طرفی دیگر محل استفاده آن حساسیت های به خصوصی را به وجود می­آورد. این حساسیت ها بیشتر به آسایش و راحتی مصرف کنندگان باز می­گردد.

  • به حداقل رساندن آلودگی صوتی با بالانس کردن استاتیکی دقیق فن ها و اجزا. این مورد یکی از موارد حیاتی در مصارف آپارتمانی است، چرا که بر آسایش ساکنین یا مراجعه کنندگان اثر می­گذارد. در این مدل از هواسازها از فن های سانتریفیوژ استفاده می­شود.
  • جنس بدنه برای استفاده در فضاهای باز یا بسته. گالوانیزه کردن روکش هواساز برای آسیب ندیدن در برابر عوامل محیطی و اکسید نشدن یکی از این موارد است.
  • مجهز بودن یا نبودن به سیستم بازیافت انرژی.
  • بازدهی بالای هواساز.
  • ظرفیت حجمی هواساز، که از طرفی تعیین کننده سطح تماس کویل ها با هوای سرد یا گرم است.
  • فشار فن هواساز برای انتقال یکسان هوا به تمامی نقاط ساختمان.

بعد از خرید آنهواساز آپارتمانی چیست، چه کاربردی دارد و طرز کار آن چگونه است؟
شاید این‌ سوال‌ها و سوالات متعدد دیگری در این رابطه برای شما هم پیش آمده باشد و به دنبال پاسخ آن‌ها باشید. ما برای پاسخ به این سوال‌ها مطلبی تهیه کردیم و به طور کامل همه چیز درباره  آپارتمانی (خانگی) از جمله طرز کار، تجهیزات آن و چگونگی تامین هوای مطبوع را توضیح داده‌ایم، پس تا انتهای این مطلب را مطالعه بفرمایید

هواساز آپارتمانی یا خانگی چیست؟

پاسخ به اینکه هواساز چیست و چگونه کار می‌کند را می‌توان به این صورت بیان کرد، که در واقع هواساز یکی از تجهیزات تهویه مطبوع جهت ایجاد دمای مطلوب در فصول مختلف سال برای ساختمان بوده که دارای الکتروموتور، فن هوادهی و تعدادی کویل (لوله مسی) حاوی آب گرم و آب سرد و در برخی موارد حاوی مبرد (نوع DX) و همچنین دارای تعدادی فیلتر، کانال‌های تامین و توزیع هوای مطبوع و رطوبت زن می‌باشد.
هواساز جهت گرم یا سرد نمودن هوا از چیلر یا بویلر (تامین کننده آب سرد و گرم) کمک می‌گیرد، به این صورت که چیلر یا مینی چیلر آب سرد را وارد کویل‌ برودتی هواساز کرده و بویلر یا پکیج نیز در زمستان آب گرم را به داخل کویل گرمایش هواساز ارسال می‌کند. یک یا چند فن هوادهی درون هواساز قرار دارند که هوای اطراف کویل‌ها را به حرکت درآورده و به سمت کانال‌ها و داخل ساختمان هدایت می‌کنند. در صورتی که آب داخل کویل هواساز سرد (از چیلر) باشد هوای عبوری از آن نیز خنک شده (تابستانی) و در صورتی که آب گرم داخل کویل‌ هواساز جریان داشته باشد، هوای گرم (فصل زمستان) از هواساز خارج و از طریق کانالها در ساختمان توزیع می‌گردد.

ضمناً انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی نیز بخش تجهیزات خانگی – اداری سایت تخصصی دماتجهیز ارائه گردیده است.

هواساز آپارتمانی چگونه کار می‌کند

هواساز نوع DX چگونه کار می‌کند؟ در این مدل هواساز معمولاً از کویل‌های آب سرد استفاده نمی‌شود بلکه کویل حاوی ماده مبرد از چیلر هوایی مستقیماً به هواساز متصل می‌گردد، که در این حالت به کویل، اواپراتور نیز می‌گویند. بدین ترتیب در این حالت چیلر، آب سرد به داخل کویل هواساز نمی‌فرستد، بلکه خود مبرد چیلر وارد کویل هواساز شده و موجب کاهش دمای هوای عبوری از روی کویل هواساز می‌شود.

عمل تصفیه هوا در هواساز

کنترل میزان رطوبت در هواساز

هواسازها میزان رطوبت هوا را نیز کنترل می‌کنند که به خصوص در شهرهایی با آب و هوای خیلی خشک یا در شهرهایی با رطوبت بالا یک مزیت محسوب می‌شود. اما عملکرد این دستگاه جهت تنظیم رطوبت به چه صورت است؟
در شهرهایی که هوا دارای رطوبت بالا می‌باشد در مدت زمانی از سال که هوا بسیار گرم و شرجی بوده و هواساز در سیکل سرمایشی عمل می‌کند، رطوبت موجود در هوا با گذر از سطح کویل آب سرد و برخورد با بدنه فلزی و سرد لوله‌ها، تقطیر و به آب تبدیل گشته و از روی آن‌ها چکه کرده و در محفظه زیر هواساز جمع شده و توسط لوله مربوطه خارج می‌گردد، به این صورت رطوبت اضافی موجود در هوا گرفته می‌شود.
اما در شهرهایی با آب و هوای خشک که نیاز به افزایش رطوبت هوا باشد، در مسیر عبور هوا از هواساز، یک سیستم رطوبت زن (مثل آب پاش با قطرات بسیار ریز) نصب شده تا رطوبت را در هوا ایجاد کند. هواسازها چه رطوبت زن داشته باشند و چه نداشته باشند، به یک روش عمل می‌کنند و تنها در صورتی که نیاز باشد از رطوبت زن استفاده شود کمی به طول دستگاه افزوده می‌شود تا تجهیزات رطوبت زدن و پمپ آب مربوطه بر روی آن نصب گردد.

 دمـاتجهیــز؛ بهترین قیمت ها و برند های تجهیزات تأسیسات ساختمان 

عملکرد هواساز از لحاظ نحوه تامین هوا

‌نوع عملکرد هواسازها با توجه به نحوه تامین هوا متفاوت بوده و به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. هواسازها معمولاً در بیرون ساختمان (پشت بام) قرار داده می‌شوند و از سه طریق عمل تامین هوا را انجام می‌دهند که در هر ساختمانی می‌توان با توجه به نوع کاربری هر یک را انتخاب نمود.

  • دریافت هوای تازه از بیرون که به صورت کامل و صد در صدی بوده، سپس تنظیم دمای هوا روی کویل آب سرد و کویل آب گرم صورت گرفته و به داخل ساختمان هدایت می‌شود که به آن اصطلاحاً هواساز فول فرش (Full Fresh) نیز گفته می‌شود.
  • دریافت هوا از داخل ساختمان که در این حالت هیچگونه هوای تازه وارد هواساز نمی‌شود. سپس عملیات تنظیم دما و بازگرداندن آن به داخل ساختمان ( گردش صد در صدی هوای داخل) انجام می‌گیرد.
  • دریافت مقداری هوای تازه از بیرون (حدود 20 درصد) و مقداری هوا از داخل ساختمان (حدود 80 درصد)، ترکیب این دو در محفظه مخلوط کردن هوا یا Mixing Box هواساز، سپس عمل تنظیم دما در کویل آب گرم و کویل آب سرد دستگاه انجام شده و هوای مطبوع توسط کانال های توزیع به داخل ساختمان ارسال می‌گردد.

سخن پایانی

در سایت ، اطلاعات فنی ده ها مدل از انواع هواساز آپارتمانی و خانگی، از برندهای معتبر با گارانتی اصلی، جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید می توانید در ساعات اداری با کارشناسان بخش تجهیزات تهویه مطبوع در مجموعه دماتجهیز تماس حاصل فرمائید

جهت سفارش هواساز خانگی ال جی کلیک کنید.

مقالات مرتبط

جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌شود مطالب مرتبط با مقاله هواساز آپارتمانی را نیز مطالعه فرمایید.

منتظر تماس و مشتاق دیدارتان در مجموعه تخصصی دماتجهیز هستیم

با اشتراک گذاری مقاله فوق در شبکه های اجتماعی، دوستان خود را از مطالب مهم آن آگاه سازید.

محصول است.

هواساز خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید یک سری اصول را رعایت کرد.

برای افزایش عمر هواساز؛ شما باید هر سه ماه یکبار دستگاه خود را سرویس کنید.

همچنین از قرار دادن دستگاه در مکان های نامناسب و باریک خودداری کنید.

با رعایت این نکات ساده می توانید مدت زمان بیشتری از تهویه مطبوع خانه خود استفاده کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا