سلامت و دانش

هپاتیت B و C در میان خون های اهدایی یک دهم جامعه است

شیوع هپاتیت در جمعیت اهدا کننده خون با فرهنگ ، آموزش و ترویج روند انتخاب اهدا کننده و اجرای یک برنامه خودزنی مخفی و جمع آوری خون جایگزین 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی است.

به گزارش دکترنامهسخنگوی سازمان انتقال خون برای روز جهانی هپاتیت ، مصادف با 7 اوت ، اظهار داشت: در مدیترانه شرقی و آسیای مرکزی ، کشور ما دارای بهترین شاخصه های سلامت خون و کمترین شیوع عفونت های ناشی از خون از جمله هپاتیت B و C و با افزایش است. شاخص اهدا کننده خون به طور منظم ، استفاده از کیت های غربالگری استاندارد ، استفاده از سیستم های اتوماسیون ، اتخاذ روش های بهینه تولید در مراکز انتقال خون در سراسر کشور رهبران این کشورها هستند.

بشیر حاجی بیگی افزود: میزان شیوع هپاتیت B و C در بین اهدا کنندگان خون در ایران کمترین میزان در منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) و در هپاتیت B حدود 36 در صد هزار و هپاتیت C 16 به ازای هر هزار نفر است. یک اهدا کننده خون است. میزان هپاتیت B و C در بین اهدا کنندگان چندین کشور در منطقه به ترتیب حدود 5٪ و 3٪ است.

مدیرکل روابط عمومی و روابط بین الملل سازمان انتقال خون ایران را یکی از شش کشور منطقه مدیترانه شرقی خواند تا هپاتیت B را برای همه اهدا کنندگان خون غربالگری کند.

وی تصریح کرد: سازمان انتقال خون ایران برنامه ای را برای ریشه کن کردن هپاتیت C در بین اهدا کنندگان خون آغاز کرده و در تلاش است تا در سالهای آینده خطر ابتلا به هپاتیت B را به صفر برساند و باید روزی برسیم که بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که هیچگونه وقوع هپاتیت B وجود ندارد و C بعدی اتفاق می افتد. ” انتقال خون در این کشور رخ نمی دهد.

حاجی بیگی با اشاره به وجود دو میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت مزمن B و کمتر از 300 هزار نفر مبتلا به هپاتیت مزمن C در کشور ، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون نوزادان در برابر هپاتیت B ، تعداد هپاتیت B در حال کاهش است و این شیب کاهنده را به همراه می آورد. اطمینان بخشی به عزیزانی که خون و فرآورده های آن را در این کشور مصرف می کنند.

وی با توجه به ابلاغیه روابط عمومی وزارت بهداشت ، تصریح کرد: خون شناسایی شده براساس هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون خارج از چرخه انتقال خون است.

حاجی بیگی با اشاره به وجود 290 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت که حتی از بیماری خود اطلاع ندارند ، گفت: “در روز جهانی هپاتیت ، از مردم در سراسر جهان خواسته شده است که آگاهی عمومی را در این مورد بالا ببرند تا بتوانند میلیون ها نفر از این افراد را شناسایی کنند. ” از بین بردن

وی افزود: به همین دلیل ، شعار روز جهانی امسال “یافتن میلیون ها مفقود شده است” با واکسیناسیون هپاتیت B (HBV) در کشور توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در سال 1372 و رعایت اصول مراقبت از خود برای اهدا کنندگان خون در این کشور اقدامات مهمی در جهت بهبود ایمنی و سلامت خون در جامعه و اهدا کنندگان خون انجام شده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B در بین اهدا کنندگان خون منظم در کشور ، که با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی انجام شده ، شیوع هپاتیت B (HBV) در کشور به صفر برسد. در بین اهدا کنندگان خون معمولی در این کشور در سال 1400.

وی کاهش شیوع هپاتیت B را در بین اهدا کنندگان خون به انتخاب اهدا کنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و حضور اهدا کنندگان منظم خون نسبت داد. در حال حاضر ، مصرف خون در کشور یکی از سالم ترین خونهای دنیا به دلیل وجود اهدا کننده خون منظم در مراکز انتقال خون است و ضریب ایمنی و سلامتی خون در ایران بسیار زیاد است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا