سلامت و دانش

واکاوی اهداف و چالش‌های یک سند زنانه

“سند ملی سلامت زنان در ایران” در تاریخ 27 ژانویه 2017 در کمیته دائمی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه شد. سند ملی بهداشت زنان یک سند جامع و استراتژیک است که در سال 2009 توسط آکادمی علوم پزشکی ، گروه علمی سلامت زنان برای دوره 1404-1399 تهیه شده است.

در مصاحبه ای با دکترنامه ، دکتر فرزادی ، مدیر گروه تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی موسسه تحقیقات علوم بهداشتی جهاد دانشگاه ، گفت كه سایر پروژه ها قبل از سند ملی بهداشت زنان انجام شده بود. ملی بررسی شده است. در این مطالعه ، اسناد موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر اساس آن ، وضعیت سلامت زنان و چالش های آنها شناسایی شد. سند ملی بهداشت زنان ، با نگاهی به چالش های مشخص شده در مطالعات قبلی ، سعی در تدوین اهداف و استراتژی های منسجم دارد.

وی افزود: هر حرکتی در برنامه نویسی محیط زیست نیاز به زیرساخت قانونی دارد تا سیستم اجرایی بتواند برنامه عملیاتی مناسبی داشته باشد. در سند ملی بهداشت زنان ، ما سعی می کنیم استراتژی را به بخش عملیاتی نزدیک کنیم تا اجرای سند به خوبی اجرا شود. در همین راستا ، استراتژی مناسبی برای اجرای هر هدف استراتژیک پیشنهاد شده است ، این استراتژی در زمینه های آموزش ، تحقیق و ارائه خدمات در نظر گرفته شده است. سلامت یک مشکل مقطعی است و اجرای راه حل های ارائه شده در سند مستلزم همکاری چندین نهاد است ، پس از آن سند تصویب می شود ، سازمان مسئول اجرا ملزم به داشتن برنامه ای متناسب با شرح وظایف خود است. دبیرخانه شورای عالی بهداشت و امنیت غذایی با تشکیل کارگروه ها و تشکیل جلسات مختلف ساختار اجرایی سند را ایجاد کرده است.

یک استاد م Instituteسسه تحقیقات علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در مورد چالش های تهیه سند ملی بهداشت زنان گفت: تهیه اسناد یک کار دشوار است زیرا نیاز به بررسی چالش ها ، اولویت بندی و اعتبارسنجی آنها دارد. در همین راستا ، ما جدا از تجزیه و تحلیل اسناد و اطلاعات موجود ، از متخصصان مرتبط نیز دعوت می کنیم اطلاعات را به ما ارائه دهند و با نظر کارگروه تشکیل شده ، سیاست هایی را که باید اتخاذ شود ، بررسی می کنیم. ما سعی می کنیم بر اساس مطالعات و اسناد ، نظرات خود را ارائه دهیم. پیش نویس سند برای بدست آوردن اطلاعات در مورد روند تهیه سند و انتقال نظرات ارسالی ، برای بررسی به سازمانها و ارگانهای مربوطه ارسال می شود. احساس وظیفه می کنیم نکات و نظرات را یکی یکی بررسی کنیم. بنابراین ، سند تکمیل ، اصلاح و نهایی می شود. این کار دشوار و وقت گیر است اما دبیرخانه شورای عالی بهداشت و امنیت غذایی و وزارت بهداشت بسیار حمایت می کنند.

وی با تأکید بر اینکه زنان و مردان به دلیل تفاوت های بیولوژیکی و نقشه های جنسیتی ، نیازهای بهداشتی متفاوتی دارند ، تصریح کرد: تهیه سند ملی سلامت زنان در جمهوری اسلامی ایران به عنوان سندی بالادستی مطابق با سایر اسناد رسمی که مطابق با تعهدات ملی و ایجاد یک چشم انداز بلند مدت و جامع در تأمین ، حفظ و ارتقا health سلامت زنان در جامعه ایران یک ضرورت است. یک برنامه جامع که به تمام جنبه های سلامتی و نگرانی های بهداشتی زنان زن ایرانی پرداخته و شرایط فیزیولوژیکی ، عوامل اجتماعی و محیطی و پیامدهای سلامتی آنها را برطرف می کند. در حقیقت ، این سند ملی یک برنامه عملی موثر در رابطه با سلامت جامعه زنان در کشور است و روش حرکت به سمت اهداف و چشم انداز بهداشت عمومی را روشن می کند.

استاد م Instituteسسه تحقیقات علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در مورد هدف این سند اظهار داشت: هدف از این سند کمک به اجرای سیاست ها و تشویق نظام سلامت برای پاسخگویی بهتر به نیازهای بهداشتی زنان برای بهبود سلامت و بهزیستی آنها در اسلام است. . جمهوری ایران. این سند شامل نقش سازمانهای مختلف است و همکاری و همکاری سازمانهای علمی ، حقوقی و اجرایی مرتبط ، به ویژه واحدهای مرتبط در وزارت بهداشت ، پزشکی و آموزش پزشکی ، م relatedسسات مربوط به امور زنان و مجلس شورای اسلامی را فراهم می کند. این برنامه همچنین شامل یک استراتژی اجرایی است که می تواند تعهد سیاسی برای اجرای برنامه های بلند مدت را فراهم کند و اراده سیاسی را برای تخصیص منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه های بلند مدت بهداشت زنان افزایش دهد.

وی افزود: نویسندگان اسناد بهداشتی زنان اذعان می کنند که چنین سند ملی سیاست های کلان کشور را در زمینه بهداشت زنان به موقع تعیین می کند و این منجر به ثبات سیاست ها و افزایش کارایی سیستم ها و سازمان های مرتبط با سلامت می شود “سند ملی بهداشت زنان تا سال 1404 با هدف ارائه چارچوبی منسجم برای هدایت سازمانهای مسئول ، از جمله وزارت بهداشت ، به عنوان مسئول برنامه ریزی و مداخلات برای بهبود و ارتقا health سلامت زنان ، به ویژه زنان در معرض خطر تهیه شده است. .

فرزادی در مورد تهیه اسناد بهداشتی زنان گفت: در این سند تلاش شده است تا با تأكید بر زمینه های دارای اولویت بر اساس نیازهای اساسی بهداشتی زنان و استفاده بهینه از منابع موجود ، به تحقق عدالت در سلامت زنان كمك شود. برای اینکه زنان بتوانند از خدمات بهداشتی با کیفیت برخوردار شوند و از زندگی طولانی تر و سالم تری برخوردار شوند. امید است تصویب این سند برنامه در دستگاه های مربوطه بتواند اجرای برنامه های ارتقا health سلامت زنان در کشور را تسهیل کند و به عنوان سندی معتبر مورد استناد قرار گرفته و مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان یک برنامه عملیاتی برای سیاست گذاران و مدیران سیستم های بهداشتی تبدیل شود. . سند ملی بهداشت زنان شامل مجموعه ای از اهداف ، استراتژی ها و استراتژی های مورد نیاز در جنبه های مختلف سلامت زنان و مراقبت های لازم است که منجر به یکپارچگی در برنامه ریزی مداخلات و اقدامات لازم برای ارتقا health سلامت زنان در جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

وی در مورد پیشرفت های صورت گرفته در سلامت زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: من به عنوان یک محقق می گویم که در چند دهه گذشته در توسعه سلامت زنان بسیار موفق بوده ایم. افزایش چشمگیر شاخص های سلامت این را نشان می دهد. کاهش مرگ و میر مادران و افزایش امید به زندگی زنان از جمله این دستاوردها است. مطالعه روند تغییر نسبت های جنسیتی طی چند سال گذشته بر اساس نتایج سرشماری کشور نشان می دهد که اکثر زنان فرصت انتقال از گروه سنی 25-25 سال به گروه سنی را ندارند. 35-44 سال تا 1976. پشتیبانی سیستم بهداشتی در 4 دهه گذشته از برنامه هایی با هدف افزایش دسترسی همه افراد جامعه ، به ویژه در مناطق روستایی و محروم ، منجر به ایجاد رویکرد مراقبت های بهداشتی اولیه در ایران شد. به این ترتیب ، دسترسی كافی به مراقبت های بهداشتی اولیه برای جامعه ، به ویژه دسترسی زنان به خدمات بهداشتی مادر و كودك ، در كشور فراهم است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا