سلامت و دانش

ویروس “هپاتیت ب” از چه زمانی وجود داشته است؟

به گزارش شفاف و به نقل از ER، هپاتیت B یکی از شایع ترین ویروس ها در جهان است و هنوز هم سالانه حدود 820000 نفر را می کشد. هپاتیت B یک بیماری عفونی ویروسی در انسان است که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می شود. بیشترین آسیب این بیماری به کبد بیمار وارد می شود. این بیماری ویروسی می تواند باعث ایجاد شرایط حاد و مزمن شود.

در مطالعه‌ای اخیر، گروهی از محققان گفتند که تمام نسخه‌های مدرن شناخته شده هپاتیت B از نسخه‌های بسیار اصلی ویروسی گرفته شده‌اند که حتی قبل از کشاورز شدن به افراد حمله کرده است.

در این مطالعه، باستان شناسان از جمهوری چک نمونه های جمع آوری شده از بقایای انسان های ماقبل تاریخ را بررسی کردند. داده های تجزیه و تحلیل شده در این مطالعه بین المللی توسط موسسه ماکس پلانک برای علوم انسانی در آلمان نشان می دهد که همه ژنوتیپ های شناخته شده ویروس هپاتیت B از اجداد اولین آمریکایی ها و همچنین نزدیک ترین خویشاوندان اوراسیایی آنها مشتق شده اند. این زمانی اتفاق می افتد که این افراد شروع به سرگردانی و سرگردانی می کنند. علاوه بر این، محققان دریافتند که این ویروس به مدت 10000 سال در بیشتر اروپا وجود داشته است.

در علم جغرافیا و علوم سیاسی، سرزمین اصلی تداوم دو قاره اروپا و آسیا را اوراسیا می نامند. بیشتر اوراسیا در نیمکره شمالی و شرقی قرار دارد. مرزهای اوراسیا عبارتند از: اقیانوس آرام در شرق، اقیانوس اطلس از غرب، اقیانوس منجمد شمالی از شمال و آفریقا، مدیترانه و اقیانوس هند از جنوب.

یکی از چیزهای جالبی که محققان در این مطالعه دریافتند این است که در حالی که دانشمندان بر این باورند که بسیاری از پاتوژن‌های مدرن زمانی که انسان‌ها ساکن شدند و شروع به کشاورزی کردند شروع به آلوده کردن انسان کردند، داده‌ها نشان می‌دهد که هپاتیت حتی در جوامع شکارچی و جمع‌آوری‌کننده وجود داشته است. جامعه شکارچی-گردآورنده جامعه ای است که معیشت اصلی آن خوردن مستقیم گیاهان و حیوانات وحشی خوراکی است. این جامعه به دنبال گیاهان و حیوانات است و تلاش کمی برای پرورش یا اهلی کردن حیوانات انجام می دهد.

دانشمندان این اطلاعات مهم را به لطف نمونه های DNA فراوانی که از گورهای جمهوری چک جمع آوری کردند به دست آوردند.

دکتر. میکال ارنی از موسسه باستان شناسی آکادمی علوم چک یکی از باستان شناسانی است که این داده ها را به عنوان بخشی از یک پروژه مشترک پنج ساله با موسسه ماکس پلانک و چندین موسسه دیگر جمع آوری کرده و به اشتراک گذاشته است.

آرن گفت: “این اطلاعات بر اساس غربالگری صدها اسکلت است که DNA ماقبل تاریخ آنها در حال مطالعه است.” این یک یافته شگفت آور است زیرا ردیابی منشا یک بیماری بسیار دشوار است، به عنوان مثال یکی از نمونه هایی که محققان در حال حاضر در حال مطالعه آن هستند ویروس کرونا است.

دکتر در پاسخ به این سوال که چرا جمهوری چک مکان خوبی برای تجزیه و تحلیل بقایای انسان های ماقبل تاریخ است. آرن گفت دو دلیل وجود دارد. اولین مزیت جمهوری چک موقعیت جغرافیایی آن است زیرا در مرکز اروپا واقع شده است و منطقه ای است که مردمی از چندین فرهنگ مختلف ماقبل تاریخ در اینجا زندگی کرده اند.

وی افزود: مزیت دیگر این است که ما در اینجا بقایای اسکلت زیادی داریم. در برخی از فرهنگ ها به جای دفن مردگان، آنها را سوزانده و نمونه برداری می کنند. این کار را غیرممکن می کند. قدیمی ترین اسکلت های یافت شده در جمهوری چک مبتلا به هپاتیت است. قدمت آن به حدود 3000 سال قبل از میلاد می رسد.

یافته های تحقیق در مجله Science منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا