عمومیکسب و کار ویژه

ویژگی ها و نصب ریسه ال ای دی نواری

امروزه ریسه های ال ای دی در انواع و مدل های مختلفی به دست مشتریان می رسند. ریسه های ال ای دی در انواع ساختمانی و تزئینی تقسیم بندی شده و در نقاط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ریسه های ساختمانی انواعی از ریسه های محبوب به شمار می روند که در حال حاضر برای نورپردازی نمای ساختمان ها به کار گرفته می شوند. ما در این مقاله به ریسه ال ای دی مناسب برای نورپردازی ساختمان می پردازیم و مطالب مفیدی را حول این موضوع همچون هدف از نورپردازی ساختمان، کاربرد ریسه های ساختمانی و نکات مهم برای نصب ریسه آنها بیان می کنیم.

ریسه های LED

به طور کلی ریسه های LED (نوارهای نوری LED) به دو نوع اصلی ریسه های ال ای دی انعطاف پذیر و نوارهای نوری LED سخت (غیر انعطاف پذیر) تقسیم بندی می شوند. با این وجود همه ی ریسه های از ریسه های نوری که به وسیله سیم به یکدیگر متصل هستند ساخته شدند. برای مثال می توان از کابل سه سیم تخت ۳/۴ وات در هر متر، کابل چهارسیم تخت (وات/ متر) ۴۸/۶ و کابل پنج سیم (وات/ متر) ۶۴/۸  نام برد. (وات/ متر= W/m) در ادامه به بررسی ویژگی ریسه های ال ای دی سخت و انعطاف پذیر خواهیم پرداخت.

  • ریسه LED انعطاف پذیر از FPC به عنوان صفحه مدار مونتاژ و از LED پچ برای مونتاژ استفاده می کند، بنابراین ضخامت محصول مانند ضخامت یک سکه بوده، فضا را اشغال نمی کند. مشخصات اصلی این ریسه طول ۳۰ سانتی متر (با ۱۸ یا ۲۴ ال ای دی) و طول ۵۰ سانتی متر (با ۱۵، ۲۴ یا ۳۰ ال ای دی) یا شبکه نوری نیمه رسانا شامل ۱۵، ۲۴ یا ۳۰ LED می باشد. همچنین ریسه های ۶۰، ۸۰ سانتی متری و انواع دیگر وجود دارند که بسته به کاربری مورد نظر، متفاوت هستند. به علاوه، مشتری می تواند بر اساس دلخواه خود و بدون نگرانی از ایجاد تغییر در میزان روشنایی (لومینسانس) نوار، آنها را کوتاه یا بلند کند. ماده FPC نرم است، می‌تواند به راحتی خم شده، شکل بپذیرد و بپیچد. علاوه بر این FPC توانایی جابجایی و کشش در فضای سه بعدی و بدون ایجاد شکستی را دارد. این ویژگی موجب شده ریسه های LED برای استفاده در فضاهای نامنظم و باریک بوده، توانایی خم شدن و پیچیدن به میزان دلخواه به خصوص برای انواع طراحی های مختلف تبلیغاتی را داشته باشند.
    • نوار سخت ال ای دی از تخته پی سی وی، ال ای دی با پچ LED و ال ای دی اتصال مستقیم مونتاژ شده است. اجزای مختلف نامبرده بسته به نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مزایای اصلی این نوع آنها می‌باشد. از سوی دیگر این نوع ریسه ها قابلیت خم شدن و بنابراین نصب در هر فضایی را ندارند. ریسه های LED سخت پچ، در انواع مختلف مانند ۱۸، ۲۴، ۳۰، ۳۶ و ۴۰ ال ای دی موجود هستند. همچنین انواع ۱۸، ۲۴، ۳۶ و ۴۸ می توانند با پریز مستقیم ال ای دی ارائه شوند. ریسه های ال ای دی سخت دارای انواع جلویی و جانبی هستند که نوع جانبی با عنوان لامپ گریت وال نیز شناخته می شود.

مشخصات محصول:

    1. سخت است و می تواند مانند واکی تاکی حلقه شود.
    2. قابل برش و گسترش است.
    3. حباب لامپ و بخش دسترسی به ریسه کاملا با پلاستیک انعطاف پذیر، عایق و ضد آب پوشیده شده است. )از بیمه استفاده کنید.(
    4. دارای مقاومت کامل در برابر تغییرات آب و هوایی
    5. به آسانی شکسته نمی شود و عمر طولانی دارد.

۶٫ تولید انواع گرافیک، متن و سایر مدل ها به وسیله ریسه آسان است. برای تزئین و ایجاد روشنایی به منظور دید بهتر اشیا در دست ساخت، پل ها، مسیرها، باغ ها، حیاط ها، طبقات، پنل های نقاشی شده، مبلمان، اتوبوس، دریاچه، اعماق آب، پوستر، صفحه گیره، علائم و غیره از این ریسویژگی های ریسه ال ای دی نواری

یکی از انواع پرطرفدار روشنایی های تزئینی، هستند که کابردهای بسیاری دارند. تقریبا در همه سیستم‌ های روشنایی و نورپردازی ساختمان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در این مطلب از کاربردها، ویژگی‌ها و نصب لامپ‌های نواری می‌گوییم و یکی از انواع پرکاربرد آن را معرفی می‌کنیم. کارایی ریسه های نواری، ویژگی‌های آن‌ ها را مشخص می‌کند. در هر بخش از سیستم روشنایی یک نوع از این ریسه‌ها با بدنه و ظاهر متفاوت استفاده می‌شود. مثلا در فضاهای بیرونی و نورپردازی نمای ساختمان، از ریسه‌های ال ای دی استفاده می‌شود که درجه حفاظت آن‌ها IP65 باشد و در نورپردازی سقف اتاق‌ها از ریسه LED نواری با درجۀ حفاظت IP33 استقاده می‌شود. این لامپ‌ها یک پوشش نئون مات یا شفاف یکپارچه دارند که به عنوان دیفیوزر دیده می‌شود و آن‌ها را بسیار زیباتر می‌کند.

دیگر ویژگی‌های LED های نواری عبارت ‌‌اند از:

  • امکان خاموش و روشن کردن لامپ با ریموت و از راه دور
  • کنترل شدت نور لامپ و رنگ آن
  • شاخص نمود رنگ بالا و بیش از CRI 80
  • امکان جایگزینی نور خورشید
  • قابلیت استفاده از مدل‌های رنگی و مختلف LED نواری برای تأمین نور گلخانه‌ها برای فرایند فتوسنتز
  • مقاومت در برابر شرایط جوی متفاوت

ریسه ال ای دی نواری چگونه کار می‌کند؟

نوع دیجیتالی تحول نوین و بزرگی در نورپردازی حرفه‌ای است. این نوع لامپ LED نواری پیکسلی از IC ها تغذیه می‌کند و نور را به خروجی LED ها می‌برد. در ریسه های LED نواری، در هر پیکسل یک مقاومت و یک خازن وجود دارد که یکسوسازی و تامین برق DC را انجام می‌دهند به همین دلیل به قطعۀ اضافی مانند درایور و به صورت مدار مجتمع نیاز نیست.

این ریسه ها سیم دیتای پشتیبانی دارند و اگر یک پیکسل قطع شود یا بسوزد، هیچ‌کدام از LEDهای دیگر خاموش نمی‌شوند. استریپ‌های LED نواری سه چیپ رنگی قرمز، آبی و سبز و در تراکم‌ های 30 ، 60 و 120، با درجه‌های حفاظتی IP22، IP65 و IP67 تولید می‌شوند.

کاربرد ریسه یا استریپ‌لایت نواری چیست ؟

همان‌طور که گفتیم ریسه‌های نواری در نورپردازی کاربردهای فراونی دارند که عبارت‌اند از: زیر کابینت آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، دور پنجره، برای نمای ساختمان و پرده‌ها، به عنوان واشر دیواری زیر گچبری سقف و در گوشه‌های سقف، اطراف درها، پله‌ها و طبقه‌ها، در باغ‌ها، مسیرها و راه‌های عبور و نشانه‌های داخلی و خارجی، پشت تلویزیون‌ها و سیستم‌های سینمای خانگی، نورپردازی در سقف آسمان مجازی، باغچه و باغ، استفاده در چراغ پنلLED، روشنایی کریسمس، نورپردازی سقف با LED نور مخفی.

ریسه نواری چگونه نصب می‌شود؟

برای نصب لامپ LED نواری نیازی نیست نصاب و کارشناس خبر کنید. در ادامه، شیوۀ نصب LED نواری در حمام را توضیح می‌دهیم. با خواندن ادامۀ مطلب متوجه می‌شود که چطور خودتان می‌توانید ابن نوع از لامپ را نصب کنید.

  1. مرحله اول

در مرحلۀ اول باید نوع LED نواری را با توجه به هدفی که داریم انتخاب کنیم. برای نورپردازی حمام، بهتر است از LED خطی استفاده کنیم که نور خوبی دارد، بادوام است، طیف رنگ گسترده‌ای دارد و ایمن و ضدآب است.

  1. مرحله دوم

جای نصب لامپ نواری را مشخص کنید. آن را تمیز و خشک کنید. نوار LED را به اندازۀ مورد نیاز برش بدهید. این برش‌ باید در جاهای مشخص‌شده روی نوار انجام شوند.

  1. مرحله سوم

نوار LED را در کانال LED نواری نصب کنید. بعضی از انواع نوارهایLED به چای پیچ، کانل ریلی چسبی دارند.

  1. مرحله چهارم

یک شیار مناسب مشخص کنید و ریسۀ نواری را داخل آن بگذارید یا آن را در جایی بچسبانید. چسب‌های حاوی سیلیکون برای ایمنی و دفع حرارت برای این کار مناسب هستند.

  1. مرحله پنجم

درایور را به نوار LED وصل کنید.

ویژگی های ریسه ال ای دی نواری

ریسه های ال ای دی نواری از انواع پرطرفدار روشنایی های دکوراتیو و تزئینی به شمار می آیند که در کنار جنبه ی دکوراتیو و تزئینی کاربرد فراوانی نیز دارند؛ به طوری که می توان در بخش های مختلف نورپردازی ساختمان و انواع مختلف سیستم روشنایی از آن ها استفاده نمود؛  به عنوان مثال در ساختمان و باز از نوعی از ریسه های LED  نواری استفاده می شود که درجه ی حفاظت آن ها IP65  می باشد؛ در حالی که در سیستم نورپردازی داخل ساختمان نظیر سقف اتاق ها ریسه های LED نواری با درجه حفاظت IP33 به کار می رود. این لامپ ها از یک پوشش نئون شفاف یا مات یکپارچه تشکیل شده اند که به عنوان دی فیوز نمایان می شود و زیبایی بسیار خیره کننده ای به آن می بخشد.

از دیگر ویژگی‌ های ریسه ال ای دی نواری می توان موارد زیر را نام برد:

» قابلیت خاموش و روشن کردن لامپ ها از دور با استفاده از ریموت

» کنترل میزان، رنگ و شدت نور لامپ ها

» شاخص نمود رنگی بالا و CRI  بالای ۸۰

» قابلیت جایگزینی نور خورشید

» امکان استفاده از مدل های رنگی و های LED  نواری به منظور تأمین نور گلخانه ها جهت فرآیند فتو سنتز

» قابلیت مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی (جوی ) مختلف

نحوه ی عملکرد ریسه های ال ای دی نواری چگونه است؟

نوع دیجیتالی این ریسه ها یک درخشش جدید و به روزی را در نورپردازی تخصصی و حرفه ای ایفا کرده است؛ منبع تغذیه این مدل از ریسه های LED  نواری پیکسلی از IC  ها می باشد و نور خورشید را به LED  ها هدایت می کند؛ در این هر پیکسل از یک خازن و مقاومت برخوردار است که وظیفه یک سو سازی و تأمین جریان برق DC  را بر عهده دارند و به همین دلیل دیگر به یک قطعه اضافی همچون درایور  و به فرم مدار مجتمع نیاز نیست.

این ریسه ها از سیستم دیتای پشتیبانی برخوردارند و در صورتی که یک پیکسل قطع شده یا بسوزد و از بین برود، سایر LED های دیگر نه خاموش می شوند و نه می سوزند؛ ریسه های LED  نواری از سه چیپ رنگی  آبی، قرمز و سبز تشکیل شده اند که در تراکم های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ با درجه حفاظتی های IP65،IP22  و IP67 به بازار عرضه می شوند.

ریسه نواری یا استارلایت چه کاربردی دارد؟

همانطور که ذکر شد در نورپردازی حرفه ای ریسه های نواری دارای کاربرد های فراوانی اند؛ از جمله این کاربرد ها می توان به استفاده در اطراف کابینت های آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام، کناره های پنجره، پله ها و درب ها، نمای ساختمان، گوشه ها و گچبری های سقف، پشت تلویزیون و سیستم سینمای خانگی، راه های عبور و ورودی های داخلی و خارجی، درب ورودی باغ ها، نورپردازی در سقف آسمان مجازی، باغچه ها، استفاده در چراغ پنل LED، روشنایی کریسمس و نورپردازی سقف با LED نور مخفی و… اشاره کرد.

» ریسه های نواری چگونه نصب می‌شوند؟

می خواهیم در ادامه ی این مقاله به شما آموزش دهیم که چگونه بدون نیاز به حضور نصاب خودتان این را در حمام تان نصب نمائید.

» مرحله اول

در مرحلۀ اول لازم است با توجه به هدفی که دارید، نوع LED نواری را انتخاب کنید. بهتر است برای نورپردازی حمام از LED  های خطی استفاده کرد چراکه نور بسیار خوبی دارند، طیف رنگی گسترده ای دارند، بادوام، ایمن و ضد آب اند.

» مرحله دوم

محل نصب ریسه نواری را مشخص و سپس آن را تمیز و خشک کنید؛ نوار را به اندازه لازم برش دهید؛ لازم است این برش در بخش های مشخصی روی نوار انجام شود.

» مرحله سوم

در کانال LED نواری، نوار LED را نصب نمائید؛ بعضی از انواع نوار های LED به جای پیچ از کانال ریلی چسبی برخوردار اند.

» مرحله چهارم

شیار مناسبی مشخص نموده و سپس ریسه نواری را از داخل آن قرار داده یا در جایی آن را چسب کنید؛ از چسب های حاوی سیلیکون استفاده شود، زیرا این چسب ها برای ایمنی و دفع حرارت مناسب اند.

» مرحله پنجم

در پایان درایور را به نوار LED متصل نمائید.

امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی از ریسه های LED  نواری به شما ارائه کرده باشیم و با استفاده از آن بتوانید بهترین و ایده آل ترین انتخاب را از سایت مگا لایت لد داشته باشید؛ همچنین به تنهایی بتوانید آن ها را نصب کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا