عمومیکسب و کار ویژه

پرینتر لیزری یا جوهرافشان

پرینترهای لیزری و جوهرافشان تفاوتهای بسیار دارند و در صورت عدم آگاهی ممکن است به اشتباه پرینتری خریداری کنید که برای نیاز شما مناسب نیست.اگر تصمیم به خرید دارید و در انتخاب نوع پرینتر مردد هستید به چند نکته زیر توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان - فروشگاه آونگ رایانه

1- قیمت کارتریج:

پرینترهای جوهر افشان بیشتر شامل پرینترهای رنگی هستند که 4 کارتریج رنگی دارند. در بیشتر پرینترهای رنگی جوهر افشان قیمت کارتریج ها بسیار زیاد و حتی نزدیک به قیمت خود پرینتر است. البته بعضی با استفاده شارژ کارتریج نیاز خود را برطرف میکنند که این کار ممکن است به هد پرینتر شما آسیب بزند. اما در این تفاوت قیمت کمتر است و قابل رقابت با پرینترهای جوهرافشان هستند.

2- کاغذ قابل چاپ:

پرینترهای جوهر افشان به دلیل استفاده از جوهر قابلیت چاپ روی انواع کاغذهای ضخیم و گلاسه را دارند. به این معنی که شما با چاپگرهای جوهرافشان می توانید یک عکس با کیفیت بسیار بالا روی کاغذ گلاسه ضخیم چاپ کنید. اما در پرینترهای لیزری نسبتا محدودیت بیشتری برای استفاده کاغذ وجود دارد و روی هر کاغذ با هر ضخامتی قابل چاپ نیستند. لیست قیمت پرینتر هر چند ساعت بروز می شود

3- سرعت چاپ:

اگر به دنبال یک پرینتر با سرعت چاپ بالا برای اسناد و مدارک هستید پرینترهای لیزری بهترین انتخاب هستند. پرینترهای جوهر افشان به دلیل چاپ با کیفیت عکس ها از سرعت کمتری نسبت به پرینترهای لیزری برخوردار هستند.

4-نوع مواد مصرفی:

پرینترهای لیزری برای چاپ از پودرهای مخصوص استفاده می کنند که بعد از چاپ روی سطح کاغذ قرار می گیرند وحتی درصورت نازک بودن کاغذ به آن آسیبی نمی رسانند اما پرینترهای جوهر افشان به دلیل استفاده از جوهر سطح کاغذ را مرطوب میکنند و باعث ایجاد برجستگی هایی در کاغذ های نازک می شوند.

5-قابلیت ها و امکانات:

بعضی از مدل پرینترهای لیزری به صورت یا چند کاره ساخته می شوند و همراه آن ها یک دستگاه کپی یا اسکن و یا حتی فکس عرضه می گردد. خرید این دستگاه ها بسیار به صرفه بوده و قابلیت ها و امکانات متفاوتی به کاربر ارائه می دهند. پرینترهای جوهر افشان عمدتا چنین امکانی ندارند و به صورت یک بدون امکانات ارائه شده عرضه می گردند.

6-ابعاد کاغذ:

7- حساسیت تجهیزات:

در چاپگرهای جوهر افشان استفاده از رنگ های با کیفیت تاثیر زیادی بر طول عمر چاپگر دارد. در صورتی که از رنگ های غیر اورجینال و بی کیفیت در پرینتر جوهر افشان خود استفاده کنید سریعا آسیب پذیر شده و نیاز به تعمیر پیدا می کنند. اما در چاپگر لیزری حتی با استفاده از پودرهای شارژ کارتریج آسیب جدی ندیده و می توانند مدت زیادی مورد استفاده قرار گیرند.

اگر شما پرینتری برای مصرف خانگی یا اداری خود خریداری می‌کنید، یکی از سوال‌هایی که برای شما پیش می‌آید این است که چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ قبل از باید از امکانات آنها مطلع باشید. این مقاله در این رابطه به شما کمک خواهد کرد. همچنین با بهترین مرکز آشنا خواهید شد.

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهرافشان؟

در پاسخ این سوال اغلب به کیفیت چاپ، اندازه پرینتر، مکان استفاده، مواد مصرفی، قیمت خرید و هزینه تعمیر و نگهداری توجه می‌کنیم.چاپگرهای جوهر افشان در چاپ اشکال و تصاویر رنگی بهتر از پرینتر‌های لیزری عمل می‌کنند، بنابراین اگر از پرینترتان برای چاپ تصاویر می‌خواهید استفاده کنید، پرینترهای جوهر افشان پیشنهاد می‌شود.

قیمت خرید پرینتر چند کاره ، بسیار بیشتر از پرینتر جوهرافشان است، اما به این مورد نیز توجه کنید که هزینه نگهداری و تعمیر پرینترهای لیزری بسیار کمتر از پرینترهای جوهر افشان است.پرینترهای لیزری بیشتر برای چاپ متون سیاه و سفید و تعداد چاپ‌های بالا پیشنهاد می‌شوند. پس اگر برای پرینت گرفتن اوراق خود در اداره تصمیم به خرید پرینتر گرفته‌اید، پرینترهای لیزری گزینه مناسبی برای شما است.

فرق پرینترهای جوهرافشان و لیزری

در ادامه به 7 مورد از مهم‌ترین فرق‌های چاپگرهای جوهر افشان و لیزری اشاره می‌کنیم:

  1. فضای مورد نیاز: ابعاد پرینترهای جوهرافشان کمتر از پرینترهای لیزری است.
  2. قیمت: هزینه خرید چاپگر جوهر افشان بسیار کمتر از چاپگر لیزری است.
  3. سرعت چاپ: سرعت چاپ پرینتر های لیزری بیشتر از پرینتر‌های جوهر افشان است.
  4. خروچی چاپ: برگه خارج شده از پرینتر لیزری خشک است اما در پرینترهای جوهر افشان رطوبت را می‌توانید احساس کنید.
  5. هزینه خرید کارتریج: هزینه کارتریج چاپگر جوهرافشان خیلی بیشتر از چاپگر لیزری است (هزینه کارتریج، حدود یک سوم قیمت پرینتر است.)
  6. ظرفیت کاتریج: ظرفیت کارتریج چاپگر جوهر افشان، بسیار کمتر از کارتریج تونر است.
  7. طول عمر و قابل شارژ بودن کاتریج: کارتریج تونر قابل شارژ بوده و ظرفیت و طول عمر بیشتری نسبت به کارتریج جوهری دارد. (کارتریج‌های جوهری قابلیت شارژ دارند، اما چون آسیب سخت افزاری به پرینتر می‌زنند و از عمر آن کم می‌کنند، شارژ آن توصیه نمی‌شود.)

 

کیفیت چاپ کدام چاپگر بهتر است؟

اگر برای شما نیز سوال شده است که و کیفیت کدام چاپگر بهتر است ادامه مقاله را از دست ندهید. پرینتر‌های جوهرافشان برای چاپ تصاویر و اشکال گرافیکی بسیار مناسب هستند ولی وقتی صحبت از چاپ سیاه و سفید صفحات متنی است، پرینترهای لیزری بهترین گزینه شما است.

در ابعاد چاپ نرمال، کیفیت متن چاپ شده در هر دو پرینتر لیزری و جوهرافشان یکی است. اما در هر صورت نیاز به چاپ فونت در سایز کوچکتر ، پرینتر لیزری بهتر از جوهرافشان عمل می‌کنند.

کدام چاپگر بیشترین سرعت را دارد؟

سرعت چاپ پرینترهای لیزری بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است. زیرا که در پرینترهای جوهرافشان فرایند چاپ با ترکیب کارتریج مشکی با سه کارتریج رنگی انجام می‌گیرد، ترکیب کارتریج‌ها با یکدیگر، کاری بسیار زمان‌بر است.

کیفیت پرینتر با چه مقیاسی سنجیده می شود؟

کیفیت پرینتر متناسب با نیاز، انتظارات و بودجه‌ای که برای خرید چاپگر در نظر گرفته‌اید، تغییر می‌کند. در ادامه این مقاله به صورت کامل کیفیت چاپ و عملکرد هر دو نوع چاپگر جوهر افشان و لیزری را بررسی کرده‌ایم.در انتخاب پرینتر، ما کیفیت ساخت پرینتر، دقت و نحوه چاپ، هزینه مواد مصرفی، هزینه تعمیر و نگهداری و… را در نظر می‌گیریم.

دقت چاپ در چاپگرهای جدید جوهر افشان ۴۸۰۰ در ۱۲۰۰ نقطه در اینچ است. بهترین روش برای بررسی کیفیت چاپ در چاپگرها مشاهده کیفیت چاپ خروجی آن است، چاپگرهای لیزری تک رنگ، دارای دقت ۶۰۰ در ۶۰۰ یا ۱۲۰۰ در ۱۲۰۰ نقطه در اینچ هستند. وضعیت فوق در چاپگرهای لیزر رنگی به ۱۲۰۰ در ۱۲۰۰ و یا ۲۴۰۰ در ۲۴۰۰ نقطه در اینچ، می‌رسد.

چاپگر جوهرافشان چیست و چگونه کار می‌کند؟

اولین حضور چاپگر جوهرافشان در بازار دستگاه‌های اداری، به اواسط دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد. از آن تاریخ تا به حال، این چاپگر‌ها با تکنولوژی همگام بوده‌ و تغییر کرده‌اند.قبل از اینکه با نحوه کارکرد چاپگر جوهرافشان آشنا شوید، ابتدا باید درباره دو بخش اساسی این دستگاه بیشتر بدانید. اولین بخش به ملزومات اصلی پرینتر، یعنی کارتریج جوهری مربوط می‌شود.

به طور کلی کارتریج قطعه‌ای است که، پرینتر برای چاپ اسناد به آن احتیاج دارد. این ماده براساس پرینتری که انتخاب می‌کنید، به دو دسته کارتریج جوهری و کارتریج تونر تقسیم می‌شود.

بعد از آشنایی با کارتریج، نوبت به یکی از بخش‌های اصلی چاپگر‌ جوهر افشان، که مرکز این دستگاه نیز نامیده می‌شود، یعنی هد می‌رسد. هد که دارای تعداد زیادی سوزن نازل است وظیفه پاشیدن جوهر روی کاغذ را برعهده دارد.

بعد از قرار دادن کارتریج‌ جوهری درون پرینتر جوهر افشان، اطلاعات از کامپیوتر یا سیستم‌های دیگر به پرینتر می‌رسد. درایور پرینتر این اطلاعات را دریافت کرده و آنها را برای چاپگر ترجمه خواهد کرد. در قدم بعدی درایور میزان آمادگی پرینتر، برای اجرای عملیات چاپ را بررسی کرده و سپس اطلاعات دریافتی را در اختیار آن قرار می‌دهد. پرینتر جوهر افشان بعد از دریافت این اطلاعات، آن‌ها را در یک بافر ذخیره می‌کند.

اگر چاپگر جوهر افشان برای مدت زیادی بدون استفاده مانده باشد، چرخه پاکسازی هد به صورت خودکار انجام می‌گیرد تا آن را برای انجام عملیات‌های جدید آماده کند.سپس غلتک‌های درون پرینتر حرکت کرده و از سینی کاغذ دستگاه، یک کاغذ را به درون پرینتر می‌کشند. پس از قرار دادن کاغذ در مکان مشخص شده، دستگاه هد در طول صفحه حرکت کرده و قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ می‌پاشد.

ویژگی چاپگر جوهر افشان

اولین ویژگی چاپگر‌ جوهرافشان، استفاده از کارتریج جوهر برای چاپ اسناد و مدارک است. کارتریج جوهری خود به دو دسته، دای و پیگمنت تقسیم می‌شود. چنین دسته بندی به دلیل عنصر تشکیل دهنده و نوع جوهر درون آنها است. کارتریج پیگمنت دارای رنگدانه و کارتریج دای بیشتر از آب تشکیل شده است.

اگر چاپ رنگی مد نظر شماست (مانند چاپ یک عکس رنگی و یا یک نمودار ساده) برای این کار پرینترهای جوهرافشان مناسب‌تر هستند. بعضی از مدل‌های پرینتر جوهری به نسبت سایر پرینتر‌ها سروصدای کمتری در حین کار دارند. اگر محیط خانه و شرکت کوچک است و محدودیت فضا دارید، پس باید به دنبال پرینتری باشید که فضای کمتری بگیرد، ما پرینترهای جوهرافشان را به شما توصیه می‌کنیم.

در صورتی که شما هم به مشکلات پرینتر برخورد کردید، با ما در تماس باشید. کارشناسان متخصص ما بهترین پرینترهای چند کاره را به شما معرفی خواهند کرد.

دکمه بازگشت به بالا