عمومی

پمپئو: اروپا همچنان احمقانه در برجام مانده است!

مایک پمپئو به فاکس نیوز گفت: “اروپایی هایی که در این مورد (گسترش تحریم تسلیحاتی ایران) به ما پیوستند ، می دانند که ما حق داریم.”

بعداً پمپئو ادعا كرد كه آنها (اروپائیان) به طور خصوصی به ما گفتند كه نمی خواهند فروش اسلحه (به ایران) برگردد و آنها در نامه ای نوشتند كه به شدت نگران فروش اسلحه هستند.

وزیر امور خارجه در مورد اینکه چه کسی نامه را ارسال کرده و یا چه موقع آن را دریافت کرده است ، توضیحی نداد.

پمپئو با عصبانیت از حمایت اروپا از شورای امنیت سازمان ملل گفت: “اروپایی هایی که از اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت نمی کنند همچنان در توافق هسته ای احمقانه سال 2015 باقی مانده اند.”

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا می کند که کشورهای اروپایی هنوز گزینه دیگری برای توقف فروش سلاح های متعارف جدید به ایران ارائه نکرده اند.

علی رغم مخالفت جهانی ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا صبح روز یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه ای یک جانبه ادعا کرد که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم تسلیحاتی علیه ایران ادامه داشته است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرده است که اخیراً از سرگیری تحریم ها از جمله تحریم تسلیحاتی علیه ایران ، صریحاً با مخالفت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر پیش نویس قطعنامه واشنگتن مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ، به استثنای ایالات متحده ، تنها کشور ، روبرو شده است. دومینیکا او تصمیم گرفت حمایت کند.

وزارت امور خارجه با لحنی استبدادی ، تهدیدآمیز و کاملاً یک جانبه ، خواستار همکاری کشورهای عضو سازمان ملل برای پیروی از تحریم هایی شد که روز گذشته در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط سه کشور اروپایی ، انگلیس ، فرانسه و آلمان مورد تأکید قرار گرفت. تلاش های ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم ها “نتیجه قانونی” ندارد و تعلیق آن پس از 20 سپتامبر (30 سپتامبر) ادامه خواهد داشت.

این سه کشور که با جمهوری اسلامی (آژانس بین المللی انرژی هسته ای) توافق هسته ای امضا کرده اند ، از ایالات متحده خواسته اند با وجود مقاومت و مخالفت ، تحریم های ایران را که تحت شورای آژانس بین المللی انرژی اتمی به حالت تعلیق درآمده اند ، به حالت تعلیق درآورد. آنها در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده اند که هرگونه اقدام یا تصمیم برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی “اعتبار قانونی” ندارد.
آلمان ، فرانسه و انگلیس در نامه خود به شورای امنیت اعلام کرده اند که تمام تلاش خود را برای حفاظت از توافق هسته ای انجام می دهند و به آن پایبند هستند.

ژوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، به عنوان هماهنگ کننده شورای امنیت سازمان ملل متحد ، روز یکشنبه 21 سپتامبر 2016 با صدور بیانیه ای ادعای ایالات متحده مبنی بر از سرگیری تحریم های سازمان ملل علیه ایران را رد کرد و بیان داشت که طرف های باقی مانده در توافق نامه به لغو تحریم ها ادامه می دهند. .

وی افزود: ایالات متحده را نمی توان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل دانست و نمی تواند سازوکار برگشت تحریم های سازمان ملل را فعال کند. [علیه ایران] به قطعنامه 2231 شورای امنیت نمی رسد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که با حضور در مقام هماهنگ کننده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ، این تمام تلاش خود را برای حفظ و اجرای کامل این توافقنامه توسط همه طرفها به کار خواهد گرفت.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه ای به شورای امنیت گفت که به دلیل “عدم اطمینان” نمی تواند هیچ اقدامی درباره اقدامات آمریکا برای لغو تحریم های ضد ایران سازمان ملل انجام دهد.

311311

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا