سلامت و دانش

پوشش خدمات توانبخشی مبتلایان اوتیسم از سوی سازمان بیمه سلامت

به گزارش شفاف ، سعیده صالح غفاری در نشست مشترک با سازمان بیمه سلامت ، گفت: ما از سال 1997 با خانواده های مبتلا به اوتیسم جلساتی داشته ایم و تمام صحبت های ما این است که درمان اوتیسم یک سرویس توان بخشی است و این سرویس مزمن ، گران و طولانی است ” زمان وقایع مثبت مانند گفتار کودک ما مشخص نیست و انجمن اوتیسم ایران هفتمین سال امسال را به پایان رسانده است و سال شجاع 1399 برای ما سال فوق العاده ای بود. از آنجا که نهادهای مدنی همراه با بخش دولتی ، خیرین و بخش خصوصی می توانند تعاملات مثبتی ایجاد کنند ، نتایج مطلوبی مانند جلسه امروز به همراه خواهد داشت. تلاش زیادی توسط وزارت بهداشت در وزارت بهداشت و بیمه درمانی انجام شده است تا این نیاز طی چهار یا پنج سال برطرف شود.

وی افزود: ما از این خدمات راضی هستیم ، اگرچه با ایده آل های ما متفاوت است ، اما این ابتدای ورود افراد طیف اوتیسم در یک گروه بیماری خاص است ؛ اما اعتبار بخش اوتیسم باید شناخته شود به طوری که دوستان در وزارت بهداشت بدانند هر سال چه مقدار باید پرداخت کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم تأکید کرد: “سایر سازمان ها و نهادها باید به استفاده از انجمن ها در سطح تصمیم گیری ، تصمیم گیری و نظارت اعتقاد داشته باشند و بار این نقش مهم را از دولت بگیرند و آن را مورد توجه قرار دهند.” هنوز در مورد غربالگری اوتیسم از طریق شبکه بهداشت ملی صحبت می کنیم ، چیزی که حدود دو سال است در مورد آن صحبت می کنیم. ما شنیدیم که یک طرح آزمایشی آغاز شده است ، اما عملا اتفاق خاصی نیفتاده است و سال 1400 برای شروع رسمی این پروژه عالی بود.

وی افزود: خدمات دارویی ، بهداشتی و دندانپزشکی اجرا نشده و مقررات و نحوه اجرای آنها باید اجرا شود و باید ساماندهی شود. مشکل اصلی اوتیسم در ایران این است که سازمان ها باید مسئولیت اوتیسم را به عهده بگیرند. اکنون ما سازمان های بهزیستی ، آموزش ویژه و وزارت بهداشت داریم که درمورد اوتیسم بحث می کنند. ما به نمایندگی از انجمن اوتیسم ایران ، وزارت بهداشت را مسئولیت پذیر می دانیم. در مرحله غربالگری تشخیص زود هنگام ، در مراحل اولیه مداخله در سطح یک و غیره ، اگر وزارت بهداشت به عنوان نهاد اصلی در بخش بهداشت در آن گنجانده شود ، سردرگمی جامعه اوتیسم ایران کاهش می یابد. تا آن زمان ، ما به هماهنگی کامل این سه سازمان نیاز داریم. ما به عنوان بخشی از یک برنامه جامع اوتیسم ، دو سال است که روی این موضوع کار می کنیم. اگر اسناد ملی در سال جاری رسمیت یابد ، نقش سازمانهای مختلف و مداخلات آنها مشخص می شود.

گزارش نیز شفاف است علی اصغر باقرزاده – نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی وی در معرفی خدمات توان بخشی برای افراد مبتلا به اوتیسم گفت: “این انجمن همیشه به سیستم بهداشت کمک می کند و در بحث های مربوط به کرونا ، سازمان های غیردولتی بسیار درخشش می یابند و این مجمع به سازمان های غیر دولتی کمک می کند. “

وی گفت: “در بودجه 1400 ، تمام تلاش ها برای بررسی ویژه بخش بهداشت است. با توجه به مسئله کرونا ، ما برخی بیماری ها را نادیده نمی گیریم و سعی می کنیم تمام تلاش خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگرچه بودجه 1400 به طور رسمی اعلام شده است ، اما ما شاهد آشکار شدن سطوح مختلف توان بخشی برای بیماران هستیم. این نشان می دهد که برنامه ریزی مناسبی انجام شده و جای تشکر دارد.

وی گفت: “ما تمام تلاش خود را برای کاهش نگرانی بیمار انجام خواهیم داد.” برای بیماری های نادر ، برنامه هایی با همکاری وزارت بهداشت ، سازمان بیمه سلامت ، جاموستک و رفاه ساخته شده است.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم گام های بلندی در جهت حل مشکل بیمار برداریم. جدایی باید هم در بودجه و هم در قانون انجام شود. اگر این قوانین غیر عملی باشد ، باید لغو شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا