سلامت و دانش

چاقی را با آفتاب درمان کنید

آفتاب نیوز :

بر اساس نتایج تحقیق اخیر، قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید ممکن است به عنوان عاملی در چربی سوز طبیعی عمل کند. معمولاً اعتقاد بر این است که مردم در روز های آفتابی کمتر گرسنه می شوند و اکنون محققان توضیحی برای این موضوع پیدا کرده اند.

اشعه ماوراء بنفش هورمون های گرسنگی را کاهش، اما نوراپی نفرین را افزایش می دهد که هورمون استرس است و چربی را تجزیه می کند و باعث سوختن انرژی می شود.

نتایح تحقیق متخصصان پوست در بیمارستان دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی بر روی موش ها، نشان داد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش منجر به افزایش نوراپی نفرین می شود و از افزایش وزن حتی با دریافت کالری بیشتر جلوگیری می کند.

کارشناسان اظهار کردند که این یافته ها می تواند به راه های جدیدی برای استفاده از مزایای اشعه ماوراء بنفش برای درمان چاقی بدون افزایش خطر سرطان منجر شود. با این حال، آن ها به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست، ازجمله ملانوما، در استفاده از تخت های برنزه یا قرار گرفتن در معرض بیش از حد آفتاب احتیاط می کنند.

این واقعیت که اشعه ماوراء بنفش سطوح لپتین را کاهش و نوراپی نفرین را افزایش می دهد، در نتیجه قهوه ای شدن چربی های زیر جلدی و افزایش مصرف انرژی، سرنخ مهمی برای توسعه راهبرد های درمان چاقی فراهم می کند.

نتایج نشان داد موش هایی که به مدت 12 هفته در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گرفتند، چه رژیم غذایی معمولی یا پرچرب داشتند، وزن اضافه نکردند. اشعه ماوراءبنفش سطح نوراپی نفرین و تجزیه چربی را افزایش داد و چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کرد.

محققان قصد دارند راهبرد های جدیدی را برای تقلید اثرات اشعه ماوراء بنفش بدون خطرات مرتبط ایجاد کنند.

دونگ هون لی، یکی از محققان این تحقیق و متخصص پوست در همان موسسه، گفت: از آنجایی که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند پیری پوست را تسریع کند و سرطان پوست را افزایش دهد، توصیه می شود قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش را به حداقل برسانید و از پوست خود با ضدآفتاب محافظت کنید.

اشعه ماوراءبنفش، نقش مهمی در سنتز ویتامین دی در پوست دارد که برای سلامت استخوان، عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب حیاتی است.

این یافته ها در مجله Investigative Dermatology منتشر شده است.

منبع: فرتاک نیوز 

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا