اقتصادیکسب و کار ویژه

چرا آب سرد لباس را تنگ می کند؟

آب رفتن لباس یا کوچک شدن لباس چه زمانی رخ می‌دهد؟

قطعاً می توان گفت که در زمان شستن، لباس آب می رود و یا کوچک می شود. اما اگر بخواهیم دقیق تر و موشکافانه تر به آن نگاه کنیم باید بافت پارچه را بررسی کنیم. تغییر سایز لباس بعد از شستن برای بسیاری از لباس ها با جنس های مختلف اتفاق می افتد ولی این موضوع برای پارچه های نخی بیشتر و عیان تر پیش می آید. در هنگام تولید پارچه های نخی، تولید‌کنندگان با فشر‌ده سازی تار و پود پارچه، یک قوام نسبی را در آن ها ایجاد می کنند که باعث می شود تا شکل پارچه به صورت یک دست و صاف و منظم باشد. زمانی که پارچه ها، با آب گرم شسته می شوند، بافت منسجم آن ها کمی آزاد می شود و تار و پود از حالت اولیه خود خارج می شوند. پس از آب کشی، و در زمان خشک شدن، بافت پارچه به حالت قبل باز می گردد، اما چون فرم اولیه بافت از بین رفته، کمی کوچک می شود و آب رفتن لباس‌ و یا به عبارتی تغییر سایز و کوچک شدن لباس، درست در همین زمان اتفاق می افتد. لباس و شلوار کرپ می تواند بهترین گزینه برای آب نرفتن باشد.

چرا لباس‌ها کوچک و بزرگ می‌شوند؟

حتی اگر تمام «قوانین» شست‌وشوی لباس را رعایت کنید، باز هم کوچک و بزرگ شدن لباس‌ها ممکن است اتفاق بیافتد. بخش بزرگی از اینکه لباس‌ها در طول شست‌وشو چه واکنشی نشان می‌دهند، قبل از رفتن شما به فروشگاه و خرید آنها اتفاق می‌افتد. نوع الیاف، بافت و تکنیک‌های ساخت تعیین می‌کنند که لباس بعد از پوشیدن و شست‌وشو چقدر ماندگار می‌باشد.

هر نوع الیاف لباس متفاوت با دیگری واکنش نشان می‌دهد. الیاف طبیعی (پشم و پنبه) کشش بیشتری نسبت به الیاف مصنوعی (پلی‌استر، اکریلیک و نایلون) دارند. بافت‌های پارچه‌ای شل بیشتر از بافت‌های پارچه‌ای محکم کشیده‌ می‌شوند، اما بافت‌های شل همچنین در معرض آب، گرما و تحریک راحت‌تر از یک بافت‌های محکم تنگ شده یا آب می‌روند.

با این حال شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های صحیح شست‌وشوی لباس‌ها، در ظاهر لباس‌های‌تان و کاهش آب رفتن یا کش آمدن آنها تغییری ایجاد کنید.

کوچک کردن یا بزرگ کردن لباس برای اینکه به سایز مناسب برسد

گاهی اوقات یکی از مشتریان از ما می‌پرسد که چگونه می‌تواند لباسی را که خریده و برایش بزرگ یا کوچک است به سایز مناسب برساند. برای کوچک کردن لباس، برعکس کارهای بالا را انجام دهید، از آب داغ، حرکت زیاد و به جای هوای آزاد از گرمای خشک‌کن استفاده کنید.

جلوگیری از آب رفتن لباس‌های پنبه‌ای

پنبه شاید ساده‌ترین نوع آب رفتن لباس است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به راحتی قابل حل است. همه چیزی که شما نیاز دارید یک شامپو بچه یا نرم کننده، آب ولرم، یک حوله و یک تشت (یا کاسه) است. لباس خود را در داخل تشت یا کاسه قرار دهید. آن را با آب پر کنید و دو قاشق شامپو بچه یا نرم کننده به آن اضافه کنید. سپس آن را ۳۰ دقیقه بگذارید تا خیس بخورد. بعضی معتقدند شامپو یا نرم کننده را بشورید اما بعضی دیگر چنین اصراری ندارند. صرفنظر از اینکه آیا شما شستشو دادن را انتخاب می‌کنید یا خیر، هدف نهایی شما این است که لباس خود را تا حد ممکن خشک کنید.

یک راه آسان برای انجام این کار این است که لباس را روی حوله قرار دهید و همراه با حوله رول کنید، به طوری که حوله آب اضافی را بگیرد و آب از آن چکه نکند. سپس لباس خود را با دقت باز کنید و آن را صاف پهن کنید تا خشک شود. حواستان باشد که لبه‌ها را بکشید یا از اجسام سنگین برای لبه‌ها استفاده کنید تا در طول فرایندخشک شدن، مواد پارچه جمع نشود. ای وای!  حالا دیگه تی‌شرت پنبه‌ای من قابل پوشیدنه

جلوگیری از آب رفتن لباس با الیاف مصنوعی

حالا برویم سراغ الیاف مصنوعی مثل پلی استر و ریون. باز هم مراحل باز کردن لباس شبیه مرحله رفع آب رفتن لباس با الیاف پنبه است. تشت را از آب ولرم پر کنید به ازای هر ۱ لیتر آب یک قاشق غذاخوری شامپو یا نرم کننده بریزید. الیاف مصنوعی فقط نیاز به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خیساندن دارند. پس از آن با توجه به حساسیت مواد، حواستان باشد که آن را با چلاندن خشک نکنید. در حالی که هنوز مرطوب است فرایند کشش ملایم را شروع کنید. مجددا با استفاده از قلابها یا اجسام سنگین وزن لباس را به هنگامی که در حال خشک شدن است، کاهش دهید. هنگام خشک کامل، مطمئن شوید که لباس‌های ظریف خود را به درستی نگه دارید تا کیفیت آن حفظ شود.

جلوگیری از آب رفتن لباس با پارچه جین

در مورد شلوارهای جین داستان کاملا متفاوت است. جین معمولا کمتر آب می‌رود اما زمانی که با سایر مواد مخلوط شود، این موضوع امکان پذیر است. دو راه برای این مشکل وجود دارد. راه اول این این است که شما وان را پر از آب کنید و به مدت ۱۵ دقیقه در حالی که شلوار راسته و جین را پوشیده‌اید در وان بنشینید، سپس راه بروید و بنشینید به طور مرتب برای یک ساعت این کار را انجام دهید تا شکل خودش را بگیرد. اگر چنین روشی برای شما خوشایند نیست پس همان روش باز کردن پارچه‌های پنبه‌ای را انجام دهید و سپس آویزان کنید تا خشک شود.

چرا لباس ها در ماشین لباسشویی کوچک و بزرگ می شوند؟

برای بسیاری از افراد این اتفاق می افتد و گشاد شدن لباس یک امر طبیعی تلقی می شود. معمولا در شستشوی مکرر لباس، علاوه بر کوچک شدن و بزرگ شدن، مشکلاتی مانند پوسیدگی به مرور زمان ایجاد می شود. لباس‌ ها به دلایل زیر گشاد و تنگ می‌ شوند:

  • لباس های بی کیفیت معمولا با شستشوی مکرر دچار گشادی می شوند.
  • لباس های بی کیفیت می توانند با بزرگ یا کوچک شدن خود را نشان دهند. معمولا لباس های باکیفیت در مدت زمان طولانی تری دچار چنین مشکلاتی می شوند.
  • الیاف طبیعی (پشم و پنبه) قابلیت ارتجاعی بیشتری نسبت به الیاف مصنوعی (پلی استر، اکریلیک و نایلون) دارند، بنابراین می توانند کمتر دچار گشادی و تنگی شوند.
  • پارچه ها در برابر عواملی مانند آب داغ یا مواد شوینده قوی سریع تر گشاد و پوسیده می شوند.

علت آب رفتن پارچه چیست؟

دلایل مختلفی می تواند باعث کوچک تر و بزرگ شدن لباس شود. به جرات می توان گفت که نمی توان به طور کامل از بروز چنین مشکلی جلوگیری کرد، اما اگر موارد ذکر شده در این مقاله از آی‌پی امداد را به طور کامل مطالعه کنید و در شستشوی خود عملی کنید، کمتر شاهد چنین اتفاقاتی خواهید بود. معمولا دلیل اصلی به شرکت تولید کننده مایع لباسشویی، سازنده لباس و البته دمای آب بستگی دارد. اگر به موارد ذکر شده دقت کنید کمتر شاهد چنین مشکلاتی خواهید بود:

  • از شوینده های بسیار قوی و غیر قابل اطمینان استفاده نکنید. به دلیل کیفیت پایین این مواد شوینده می تواند به بافت لباس شما آسیب جدی وارد کنند و همین امر باعث گشاد شدن لباس می شود.
  • دمای آب را می توان به عنوان یکی از نکات مهم معرفی کرد. اگر دمای آب خیلی بالا باشد، علاوه بر آسیب رساندن به پارچه لباس، باعث گشاد شدن آن می شود.
  • انتخاب برنامه شستشوی اشتباه می تواند یکی از دلایل اصلی گشاد شدن لباس باشد.
  • اگر نوع و جنس پارچه به کار رفته در لباس بی کیفیت باشد، زمان زیادی طول نمی کشد که شاهد پوسیدگی و گشادی خواهیم بود.

چگونه از گشاد شدن لباس ها در لباسشویی جلوگیری کنیم؟

چندین راه حل ساده برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد که سعی کرده ایم در این مقاله از آی‌پی امداد به طور خلاصه توضیح دهیم:

  • توصیه می شود برای شستشو از آب سرد یا ولرم استفاده کنید، آب گرم باعث گشاد شدن و پوسیدگی سریع لباس می شود.
  • سعی کنید از شوینده های مناسبی استفاده کنید که کمترین آسیب را به پارچه لباس وارد کند، اگر پارچه لباس با مشکل مواجه شود شاهد گشاد شدن و یا تنگ شدن لباس خواهیم بود.
  • به نوع و جنس لباس های خریداری شده دقت کنید، لباس های مرغوب مقاومت بالاتری دارند و می توانند فرم اصلی خود را حفظ کنند.
  • برنامه شستشوی نامناسب را می توان یکی از مهم ترین عوامل در گشاد شدن لباس ها معرفی کرد.
  • خشک کردن لباس ها در هوای آزاد ساده ترین راه برای جلوگیری از گشاد ویا تنگ شدن لباس ها می باشد.
  • برچسب مراقبت روی لباس را بخوانید، معمولا تولیدکنندگان برچسب مراقبتی را روی محصول خود قرار داده اند که نحوه شستشو و مراقبت از آن را به شما می گوید، این برچسب مراقبت می تواند کمک ویژه ای به شما کند.

آیا آب سرد لباس را تنگ می کند؟

آب سرد به تنهایی نمی تواند لباس ها را تنگ کند. معمولاً استفاده از آب سرد برای شستشو توصیه می شود زیرا به پارچه لباس آسیب نمی رساند. تنگی لباس با آب سرد نیز به نوع لباس بستگی دارد. برخی از لباس ها که انعطاف پذیری بالایی دارند ممکن است در هنگام شستشو با آب سرد به حالت اولیه خود برگردند. علاوه بر این آب سرد می تواند تاثیر بسیار کمی در تنگی لباس داشته باشد، استفاده از مواد شوینده مناسب نیز بسیار مهم است زیرا در شستشوی مکرر ممکن است شاهد آسیب به پارچه لباس و گشاد شدن آن باشیم.

دلایل گشاد شدن لباس بافتنی، نخی، پارچه ای و پنبه ای در ماشین لباسشویی

  • لباس های بافتنی معمولا بعد از شستشوی زیاد دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی و گشادی می شوند. توصیه می شود برای شستن لباس های بافتنی از شوینده های مرغوب استفاده کنید و دمای آب ولرم رو به سرد باشد.
  • لباس های نخی نسبت به دمای آب واکنش بالایی دارند و بهتر است برنامه شستشوی مناسب را برای شستشو ماشین لباسشویی انتخاب کنید. همچنین اگر نمی خواهید به لباس هایتان آسیبی وارد شود، می توانید لباس هایتان را با شامپو بچه یا نرم کننده بشویید.
  • لباس های پارچه ای را حدود 30 دقیقه با دست بشویید. اگر می خواهید تقریباً هیچ آسیبی به لباس شما وارد نشود، می توانید از نرم کننده یا شامپو بچه استفاده کنید.
  • لباس های نخی را حتما با شامپو بچه یا نرم کننده بشویید. با توجه به نوع بافت این لباس ها حساسیت بالایی دارند و حتما آن ها را با شامپو بچه یا نرم کننده به مدت سی دقیقه خیس کنید و سپس بشویید.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا