چرا سکته قلبی اتفاق می افتد؟

به گزارش شفاف، در برنامه شبکه بهداشت و درمان سیما، برادران عبدالوهاب، متخصصین قلب، فلوشیپ آنژیوپلاستی و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص سکته قلبی صحبت کردند.

کارشناسان این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سکته قلبی چیست، گفتند: شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا سکته قلبی و سکته مغزی است که سکته قلبی با تشکیل لخته در عروق بیماری کرونا که وظیفه تامین خون را بر عهده دارند رخ می دهد. خون به قلب خون رسانی به این رگ ها قطع می شود، در این صورت حمله قلبی رخ می دهد، گاهی اوقات لخته رگ را به طور کامل نمی بندد و خون رسانی تا حدی حفظ می شود که با علائمی مانند درد شدید و درد همراه است. فشار در قفسه سینه و همچنین تعریق بیش از حد.

فلوشیپ آنژیوپلاستی در پاسخ به این سوال که آیا می توان سکته قلبی را پیش بینی کرد، گفت: اگر علم به جایی برسد که بتواند سکته قلبی را پیش بینی کند، پیشرفت های بزرگی در درمان این بیماری صورت گرفته که متاسفانه ، در حال حاضر، غیر ممکن است.

وی افزود: برای اطلاع از سلامت مسیرهای هدایت قلب، نوار قلب گرفتیم. در صورت نیاز به اطلاعات در مورد دریچه های قلب اکوکاردیوگرافی انجام می دهیم و همچنین برای بررسی سلامت عروق قلب با تشخیص و توصیه پزشک آنژیوگرافی انجام می دهیم.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این سوال که چرا سکته قلبی رخ می دهد، گفت: اگر عروق به شدت تنگ شده باشد، احتمال سکته قلبی زیاد است، ذکر این نکته ضروری است که تنگی متوسط ​​نیز می تواند منجر به سکته قلبی شود.

وی افزود: فرآیند سکته مغزی با ایجاد التهاب پلاک های چربی که در رگ ها ایجاد می شود، رخ می دهد. در این فرآیند پلاک های چربی پاره می شوند و با اضافه شدن عوامل دیگری به این پلاک ها، لخته های بزرگی ایجاد می شود که مسیرها را به طور کامل می بندد و فرد دچار سکته قلبی می شود.

در ادامه علل تشکیل پلاک های چربی در شریان ها و عوامل خطر مانند دیابت، فشار خون بالا، چربی و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، کم تحرکی، سن بالای 45 سال در مردان و سن بالای 55 سال در زنان، غیره شرح داده شده است. -توجه به تغذیه سلامتی، اضطراب و استرس، کم خوابی، مشغله های فکری را می داند.

این متخصص قلب و عروق هشدار داد: در مشکلات قلبی نه تنها به دنبال علائم شدید و ناتوان کننده بود، بلکه باید به دنبال کوچکترین علائم به ویژه در افراد دارای عوامل خطر (افراد دارای سابقه خانوادگی، چاقی و فشار خون بالا، دیابت و … باشیم. .) بررسی و پیگیری شد.

وی افزود: افرادی که سابقه پزشکی مثبت دارند نیاز به مشاهده مستقیم عروق دارند که به آن آنژیوگرافی می گوییم. آنژیوگرافی از رگ های دست یا پا انجام می شود، در صورت باریک شدن رگ ها با آنژیوپلاستی آنها را باز کرده و در رگ های باریک شده فنر (استنت) قرار می دهیم. در این حالت گزینه استفاده از استنت طبی است که نوع خاصی است و بر اساس اندازه رگ انتخاب و قرار می گیرد.

برادران گفت: مشخص می شود افراد سالم باید زیر نظر پزشک سلامت قلب خود را بررسی کنند. .

این استاد دانشگاه توصیه می کند: افراد مبتلا به درد قفسه سینه سریعا به اورژانس مراجعه کنند، نوار قلب از این افراد در منزل گرفته می شود و ضبط ها از طریق تله مدیسین به مرکز قلب ارسال می شود و توسط متخصص قلب و عروق معاینه می شود. با مشاهده الکتروکاردیوگرام، بیمار بلافاصله به بخش آنژیوگرافی نزدیکترین بیمارستان تعیین شده منتقل می شود و رگ های مسدود شده در اسرع وقت برای برقراری مجدد جریان خون باز می شوند. سلامت قلب در فرد بازیابی می شود.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران فشار خون بالای 130 روی 80 را فشار خون بالا می داند که نیازمند اقداماتی از تغییر سبک زندگی تا مصرف دارو است.

وی خاطرنشان کرد: فشار خون معمولاً علامتی ندارد و در نهایت با ایجاد خونریزی در قلب و عروق مغز منجر به سکته می شود.